معاُ لرفع الظلم ضد قانون الايجارات القديم

دعوه بوقفه إحتجاجيه

أناشد كل ملاك وأصحاب العقارات المتضارين من قانون الإيجارات القديم التوجه بحل عملى سريع مثل (تنظيم مظاهره سلميه يوم 25 /مارس/ 2011- بميدان التحرير) وذلك لوصول أصواتنا للقيادات ومن أهمها :
1-المجلس الأعلى للقوات المسلحه بصفته حاكم البلاد
2- وزير الإسكان والمرافق والتنميه العمرانيه . بصفته
3- وزير العدل . بصفته
4-رئيس مجلس الوزراء . بصفته
حتى يتم تحقيق أهدافنا وهو إلغاء ذلك – القانون الفرعونى الغاشم القديم – الذى فوت الحق على أبناء الملاك من التمتع بأقل حقوقهم وهو حق السكنى فى ميراثهم الشرعى وكذلك حقهم فى إعادة هيكلة دخولهم فلن نتمكن من التغيير إلا بوقفه إحتجاجيه مسموعه ومرئيه للعالم كله أجمعين مستنداً بقول رسول الله (ص) (من رأى منكم منكراُ فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان) وأخيراُ أناشد كل الأخوه والأخوات المتضارين والغير راضين بالظلم نشر تلك الدعوه فيما بين الناس من أجل الوصول لغايتنا المشروعه.
والله ولى التوفيق … أخوكم – أمير (أحد المتضارين من قانون الإيجارات الفرعونى القديم )

163 comments
  1. مصطفى ت 02/05/2011 17:25 -

    يجب رفع الظلم عن اصحاب المساكن القديمة ولو تدريجيا كل سنة يرفع 10سنوات قديمة وإذا كان المستأجر يستحق دعم مسكن تقدمة الحكومة وليس اصحاب العقارات او تعطى الحكومة المستأجر المستحق بدلا من الشقة الايجار شقة فى المدن الجديدة فليس من المنطقى ان يكون لدى اكثر من15 شقة الايجار من1.75 قرش حتى 3 جنية ومعظم المستأجرين لديهم عقارات يمتلكونهاويؤجرونها ب 500 جم او يقيم بها اولادهم وانا ابحث عن شقة فى حدود 500ج انا واخوتى حسبى الله ونعم الوكيل فى كل من ساهم فى هذا القانون اوسكت عليةمن الحكومات السابقة او المستأجرين ىليت يقوم الايجار القديم بسعر الآن بأسعار اللحم او الذهب اوحتى الدقيق او المياة والكهرباء التى تحصلها جهات حكومية

  2. عبد الحى 28/04/2011 20:15 -

    اللى كان ماجر زمان كان بيدفع 5 حنية وكان مرتبة 30 دلوقتى مرتبة 3000 و بيدفع ال 5 جنية بردوا هوا دا العدل
    العدل ان ابن المستلجر يتجوز فى الشقة وابن المالك يروح ياجر ب 500 او 600 او 700 جنية يبقى هوا دا العدل
    العدل ان المستاجر يروح يبنى عمارة و يسيب الشقة مقفولة علشان اجارها تمن علبتين سجاير او مش هتخسر او ابتز صاحب الملك وهخد منة نص تمن الشقة اللى انا اصلا مدفعتوش من يوم ما اعدت فيها يبقى دا عدل
    انا مش عارف الناس بتفكر ازاى واللة

  3. سامر النجار 28/04/2011 02:32 -

    مش عايزين نظلم المستأجريين ولا اصحاب الاملاك
    يكون هناك زيادة في الايجاو تتناسب مع دخل المستأجر
    ويمنع التوريث وحرام ان صاحب العمارة يلم الايجار ويدفع عليه ضعفينة لصيانة المصعد
    زمان كان في لجان بتثمن الشقق فين اللجان دي
    في النهاية شوفو حل انا داخل انام!

  4. سماح محمد 25/04/2011 20:55 -

    قانون الايجارات القديمه هو اكل مال الناس بالباطل فهل يعقل ان يكون لديهم عمارات واراضى وفى نفس الوقت محتفظين بشقه ايجار قديم وقفلينها ولا بيستفيدوا منها وله عايزين يرجعوها للمالك حسبى الله ونعم الوكيل

  5. جنود الله 23/04/2011 19:51 -

    رساله الى المستأجر بسم الله الرحمن الرحيم وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيقاً مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

    وَآتُواْ الْيَتَامَى أَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَتَبَدَّلُواْ الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوباً كَبِيراً
    اين التراضى فى العقود القديمه؟؟؟

    هَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً [النساء 29]

    سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَآؤُوكَ فَاحْكُم بَيْنَهُم أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

    -وَتَرَى كَثِيراً مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

    وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَاناً وَظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَاراً وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللّهِ يَسِيراً [النساء 30]

    مفيش احسن من كلام الله تعالى والا فاذنوابحرب من الله ولا يعلم جنود ربك الا هو صدق الله العظيم

  6. عمر مصطفى 19/04/2011 20:12 -

    استاذ ماهر منصور حافظ
    هل تعلم ان رئيس مجلس الشعب السابق يسكن فى جاردن سيتى ؟؟؟ هل تعلم الايجار القديم يوجد فى ارقى اماكن القاهره والاسكندرية مصر الجديده – الزمالك – جاردن سيتى لذلك لا اهتمام بتغير القانون ان شاء الله الثورة تعيد لنا حقوقنا

  7. عمر مصطفى 19/04/2011 19:58 -

    ماذا لو المالك احنفظ بالارض ولم يبنيها هل كان حاله نفس الحال اصدقاء والدى حولو اراضيهم فى قصر القية الى جراج تخيل المكاسب التى حققوها من التاجير للخردة ما بالك التاجير للبشر – اتقو الله كيف يكون الايجار 15 جنيه فى حين تدفع كهرباء 150 جنيه وحتى 300 جنيه شهريا هل هذا عدل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولديك افضل السيارات وفى سنة من السنيين المستاجر معه المحمول سعر دقيقته اغلى من ايجار شهر ؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. سبحان الله 17/04/2011 23:25 -

    انا انا متعجب كل العحب من تعليقات الاخوة المستاجرين يبررون اخذهم بيوت الناس واموال الناس بنفس عبارات الاشتركية التى هى النظام الاقتصادى للشيوعيةمثل قولهم ونسيبهالهم ليه علشان يستغلوها وانت ايها المستأجر لماذا تستغل اموالك واملاكك واين انت من دين الله وشريعته فهل جاتلك الجرأة ان تسال دار الافتاء او حتى نفسك ما هو شرع الله فى هذه المسالة ام انك ستكابرعقلك والشرع وتقول انها حلال فعندها اذكرك بقول الله أفحسبتم اننا خلقناكم عبثا وانكم الينا لاترجعون فتعالى الله الملك الحق لااله الا هو رب العرش الكريم

  9. عبد الحميد خفاجى 17/04/2011 18:15 -

    اطلب سرعة تحرير العلاقة بين المالك والمستأجر لرفع الظلم الواقع على الملاك وذلك بتحديد مدة لهم كفترة إنتقالية لتعديل وضعهم ورفع القيمة الإيجارية شأنها فى ذلك شأن الإيجارات الجديدة وأقصد الحديثة لأن فى ذلك مهانه وظلم كبير واقع على الملاك وأيضا أصبح المستأجر أغنى من المالك

  10. شعبان جابر 17/04/2011 06:38 -

    حذرنا النبي ثلي الله عليه وسلم من أكل السحت . وقال رينا عز وجل ولاتبخسوا الناس أشيأهم. علي كل ساكن قانون قديم ان بفكر مع نفسه اولا هل لوكان هو مكان المالك وبأخذ ماليم من السكن كان الا راضياً فكر يالله عليك اتريد ان تظلم الناس بهذة الشكل المستفز .تعاون مع صحاب العقار اتفاقناً علي حل يرضي الاثنين معاً بدون ضرار. فمثلا زيادة الايجار بما بتوافق مع السعر الحالي . لانني اعرف اصحاب بيوت تتسول وسكن في معشبة ممتازة من سيارة وعمل مرموق والمالك ولا حوله ولا قوةالابالله العلي العظيم .المالك ياخذ ايجار العمارة لا تكفي خيز اسبوع حاف بدون غموس .بالله عليكم اهذة عدل اهذة عدل

  11. محاسب / ماهر منصور حافظ 16/04/2011 01:33 -

    اعتقد الان ان الساده ملاك العقارات القديمه عرفوا لماذا لم يتم النظر فى مشاريع قوانين اعاده التوازن فى العلاقه الايجاريه بين ملاك ومستأجرى العقارات القديمه المقدمه الى مجلس الشعب منذ اكثر من 40 عاما وكان يتم تأجيل المناقشه فيها دوره بعد دوره ولماذا لم تنظر الحكومه فى مشروع قانون تحرير العلاقه الايجاريه الذى قدمه عضو مجلس الشعب النائب محمد العمده فى الدوره قبل السابقه بمجلس الشعب .لأنه معظم من يسكنون فى هذه الشقق هم معظم رجال ثوره 23 يوليو وابنائهم وكبار المسئولين بالدوله ومعظم كبار رجال الاعمال والتجار والاطباء والمحامين والمحاسبين والمهندسين وغيرهم من اصحاب المهن الحره ومعظم اعضاء مجالس الشعب السابقون كما ان معظم هذه الشقق قد انتقلت الى احد ابنائهم لأنه فى قانون الاسكان القديم قانون السحت والقهر كان العقد مؤبد المده ومجمد القيمه الايجاريه منذ سنه الايجار اى ان عقد الايجار يورث الى ابناء المستأجر وللاسف بنفس القيمه الايجاريه التى كان يدفعها الاب دون وضع ادنى اعتبار للمالك وكذالك الاسعار السائده وقت الوفاه فهم من كان بمقدروهم الاستئجار قديما اما الان وقد اصبحوا من الكبار جدا ورغم ان معظمهم الان اصبحوا من اصحاب العقارات الجديده والفيلات والشاليهات وشقق التمليك ولديهم من الاموال الكثير والكثير الا انهم مازالوا يحتفظون بشققهم المستأجره لأنها توجد فى المدن وفى اهم المواقع ولا تمثل القيمه الايجاريه للشقه اى تكلفه تذكر يادوب زجاجه حاجه ساقعه 1 لتر او كيس بطاطس من الحجم العائلى فاألاجره الشهريه لمعظم هذه الشقق تتراوح بين 3 او 4 او 5 جنيه فى الشهر وللاسف فوجئت يوم الاربعاء الموافق 13 /4 /2011 خبر بجريده الاهرام تحت عنوان فيلات سرور من دخله الشهرى وشقق زوجته من بيع احد الفيلات ان الدكتور فتحى سرور رئيس مجلس الشعب لعده دورات متتاليه رغم كل مايملك من اموال وفيلات وشقق له ولزوجته وابنائه الا انه مازال يقيم فى شقه استأجرها منذ عام 1963 اى طبقا لقانون الاسكان القديم .اعتقد بعد ذالك عرف كل مالك لعقار قديم لماذ كان يتم حبس مشاريع هذه القوانين فى ادراج مجلس الشعب .لمصلحه من ونحن لدينا مشكله اسكان ان يكون لدينا 5 مليون و800 الف شقه مغلقه فى العقارات القديمه بسبب تمسك من كان بيدهم الامر بعدم فتح هذا الملف واين هم مستأجرى هذا العدد الهائل من الشقق المغلقه انهم يسكنون فى املاكهم وفيلاتهم وشققهم !!!!! وما الذى سوف يحدث اذا تم تحرير عقود الايجار للمساكن القديمه وتم فتح هذا الكم من الشقق ؟ سوف يتم حل مشكله الاسكان فى مصر والقضاء على جميع العشوائيات لأنه بفتح هذه الشقق سيكون المعروض من الشقق اعلى من الطلب عليها وستنخفض ايجارات الشقق المؤجره وسيستطيع كل شاب مقبل على الزواج ان يجد شقه ليبدأ فيها حياته الزوجيه وبقيمه ايجاريه تكون فى متناول يده

  12. تيمونى 16/04/2011 00:43 -

    ياريت نشوف الناس المضرره من القانون لانو هو من الاخر بيدفع ملاليم وفكرها ورس ابوه انا فى عمرتنا اثنين قفليين الشقق والله دخلين على 18 سنه وبيدفع 35 جنيه فى الشهر ازى الحال

  13. عبد الجوادابراهيم عبدالجوادابوعطا 15/04/2011 01:42 -

    السادة الافاضل اعداء الغاء قانون الايجار القديم بحجة انه تم بالتراضى بين المالك والمستأجرالا تعلموا ان عقد الزواج يتم ايضا بالتراضى ومع ذلك شرع الله الطلاق ليذهب كل منهم لحال سبيله رغم وجوداولاد وبنات لهماوهذا شرع الله وننفذه جميعا بنفس راضيه فاذا كان هذا هو حال الميثاق الغليظ فما الداعى لاستمرار قانون الايجار القديم الذى ظهرت عيوبه كل هذه السنبن واكبر دليل على كلامى انه نم تغبببر قوانين كثيرةوتغيير الدستور فى مصر والعالم مرات كثيرة وكأن قانون الايجار القديم فى مصر كتاب سماوى من عند الله محرم تعدبله ليوم القيامةوقد قامت الحكومة بالغاء عقود الايجار الزراعيةولم بحدث شىء والمالك والفلاح متراضيان والدليل مازالت الارض تزرع حتى الان بالايجار الحديث فعلى الحكومة الغاء القانون الظالم الذى عاش وترعرع فى عهدالحكام السابقين الذين نالوا بظلمهم سوء الخاتمة فلتكن ثورة 25 ينايرقادرة على ان تحقق العدالة الاجتماعية للجميع ورفع الظلم عن الملاك المستضعفين وكل الدول المجاورة تخلصت من هذا القانون الظالم واذكر حكومتنابأن العدل والحق هما شرع الله وانتم مسؤليين امام الله ان تحكموا بين الناس بالعدل وفقكم الله وجزاكم الله عن الملاك المستضعفين خير الجزاء

  14. مممم 14/04/2011 22:21 -

    الغريب ان السيد/هشام بيقول ان العملية
    حتبقى مجازر
    يعنى مش عايز ابدا يسود الحق والعدل بين الناس بل عايز العملية تمشى بالقوة واخذ اموال الناس بالباطل

  15. إلى الأخ سامي … حضرتك بتكلم بطريق ما فيهاش اي احساس بالآخرين .. بتقول انا قاعد في شقة تانية .. وقافل الشقة القديمة بمزاجك .. بجد انت انسان مستفز .. ادعو الله لك بالهداية أو أنك تكون في نفس موقف المالك قول آمين .. يا آخى دانت لو بتظلم حد على الاقل استر نفسك .. مش فرحان باللي بتعمله

  16. عبدالجوادابراهيم 14/04/2011 08:34 -

    اذا كانت الحكومة حنيتةعلى سكان الايجار القد يم فعليها ان تقوم بشراء الشقق والعمارات المستاجرة بقانون ايجار قديم بالاسعار الحالية للعقارات من اصحابهاوالهى يارب الحكومة تملكهالهم ببلاش

  17. سامي 12/04/2011 17:20 -

    انا مش فاهك المالك زعلانمني ليه ,,القانون معايا انا والدي توفي عام 1970 كونت طفل ساعتها عندي 3 سنوات و لما كبرت اتجوزت في شقة تانية بس برضة القانون معايا ,,انا ساكن في شقتي و قافل الشقة الايجار الي ورثتها من والدي ,,, مادام القانون معايا مش هسيب الشقة الايجار انا بادفع ايجارها للمالك 3 جنيه في الشهر ,,الشقه في احسن موقع في مصر الجديده اسيبها ليه ؟! انا قافلها بمزاجي طالما بادفع ايجارها .انا مالي ان المالك عايز يجوز ابنه ولا بنته ولا لا ,,ماعنه ماتجوز ,,مدام القانون معايا و بادفع ايجارها ال 3 جنيه كل شهر هافضل قافلها انا حر مدام القانون معايا و بادفع ايجارها ,,,

  18. محمد 11/04/2011 06:37 -

    الأخوه بتوع استرد قيمته!!
    بنفس المنطق..
    مالك التاكسي بمجرد ما يسترد قيمه التاكسي لابد الا يتقاضي اجره عن المشاوير من الزبائن!!
    والتجار واصحاب المحلات وأصحاب الأراضي الزراعيه و…….
    ياريت تفكروا فى الكلام اللي بتقولوه ده

  19. محمد 11/04/2011 06:32 -

    الأخ هشام- مجازر
    اتق الله .. الملاك ليسوا أسرائيلين!!
    واترك للحكومه والمجلس العسكري النظر فى تهدديك لقطاع من المجتمع والتأكد مما تعنيه بالمجازر!!

  20. محمد الي هشام مجازر 10/04/2011 14:29 -

    الي الأخ هشام
    بتقول: هو حد ضرب على ايدين ابائكم ولا اجدادكم انكم تأجروا شققكم!
    الرد: ماحدش اجر لك انت انت ابن أو حفيد أو زوج بنت المستأجر أو قريب حتي الدرجه الرابعه طبقا لقانون السحت- وعقد الأيجار الأصلي لايخصك. والي يستولي علي حاجه لاتخصه – يبقي ليه؟
    بتقول:انتم عارفين يعنى ايه الغاء قانون الايجار القديم فى مصر يعنى من الاخر تحصل مجازر فى البلد!!
    أعتقد انك تتحمل مسئوليه جنائيه بترويع الأخرين والتهديد بالمجازر – وفى ظل الأحكام العسكريه فأنت معرض لعقوبه رادعه.. وياريت حين تخاطب الأخرين في منتدي محترم الا تلجأ لهذا الأسلوب لأنه (كلام فارغ) وحتي اثيوبيا مابتكلش من الكلام ده!!

  21. محاسب / ماهر منصور حافظ 10/04/2011 03:46 -

    الى م / سيد شبل كلامك فعلا هو عين العقل والمنطق وبكده المالك راح يحصل على حقه كاملا وربنا يعوض عليه فى السنين اللى فاتت وبكده مش راح يكون فى ظلم لكلا الطرفين وبكده المستأجر اللى قافل شقته وساكن فى ملكه او شقته التمليك او فيلته ومتمسك بالشقه لأنها لاتمثل له لى تكلفه تذكر راح يتركها الى مالكها لأنه اصبحت تمثل تكلفه عليه .

  22. م/ السيد شبل 09/04/2011 17:25 -

    حل هذا الموضوع سهل جدا فقط نطالب بالقيمة الاجارية الشرائيةوقت كتابة العقد لأن الدولة هى التى قللت القيمة الشرائية للجنية المصرى وهى التى اصدرت قوانين الامتداد القانونى للايجارات وعلى ذلك فعليها اصدار قانون يلزم المسنأجر بدفع القيمة الفعلية لجنيه الايجار بجدول بجميع السنوات السبقة من المعادلة التالية:
    الجنيه الان =الجنيه في سنة العقد÷ سعر جرام الذهب في نفس السنة* جرام الذهب الان
    مثـال:
    عقد سنة 1969 هو 6 جنيهات وفرضا ان جرام الذهب 10 جنيهات اذا القيمة الاجارية الان = 6÷10*220 الان
    وهذا مجرد مثال وليست الارقا حقيقية

  23. اقترح واناشد جميع الملاك المتضررين الاتصال بينهم ورفع قضايا خارج مصر فى المحاكم الدولية للطعن فى قانون الايجار الجديد قصدى قانون الاحتلال القديم لانى وضع هذا قانون سوف يظل كما هو داخل مصر والامل الوحيد هى المحاكم والمنظمات الخارجية لتحقيق العدالة والمساوه بين طرفى النزاع المستأجر اللى خد على الدعم من جيب المالك وبين المالك الى خلاص زهق وبقى فقير معدم من هذا الايجار وفى المقابل المستأجر بنا عمارات وعقارات وبقى العكس دلوقتى وحسبنا الله ونعم الوكيل فى المسئولين والساكتين على هذا الظلم

  24. وليد 09/04/2011 14:47 -

    هذا القانون هو استسنائى وليس الأصل وأنه موضوع بهذا الشكل لمعالجة ظروف معينة مثل الحرب مثلا وليس لوجود حرامية كثير أو غباء أقتصادى من قبل خبراء الأقتصاد
    هو هؤلاء القتصاديين ماشفوش الدول الأخرى أزاى بيفكروا صح ومن غير وجود هذا القانون القديم والذى كان بيحبس كل اللى بيأخذ خلو رجل أما عن المقدم فهو دين يتم سداده بعدم أخذ نصف قيمة الأيجار فكيف يصبحوا شركاء لنا فى هذه العقارات
    نرجوا شوية وعى وبصيرة
    وبعدين أحنا مش هنعبد ربنا بالكلام يا سادة يا كرام
    وننفذ أغواءات أبليس على شكل أفعال
    أهذا هو ما يطلبه ربنا منا ( الكلام )
    ربنا يهديكم من الذى أنتم فيه من حب للدنيا دون الأخرة

  25. وليد 09/04/2011 14:35 -

    رجوا من المسؤلين عن هذا الموضوع أن يتحدثوا عن وجود حل متمركز حول أستقطاع أجزاء من أراضى الدولة الى أصحاب العقارات القديمة كتعويض عن ما سبق من كسب متدنى ورفع الأيجار عن سنوات المستقبل فى ظل رفع الحد الأدنى للأجور والذى سيأتى من الضرائب على العقار بعد زيادة قيمة عوائده

  26. اسلام كامل 09/04/2011 12:40 -

    حراااااام عليكم انتم احنا ماجرين الشقة ب خمسة جنيهات في الشهر يرضي مين داو صاخب الشقة عنده بدلها برج والله العظيم برج ومش لراضي يسبها ما هي ببلاش

  27. ابواسلام 08/04/2011 23:54 -

    اكيد طبعآ المستأجرين الباشوات فرحنين بالوضع ده ومش عارفين أو بيعملوا نفسهم مش وخدين بالهم أن اسعار النور والميه والمواصلات والاكل وكل شىء اترفع ويجو عند الايجار القديم ويخدو الدعم من صاحب البيت اصل الجنيه اللى دفعوه زمان سارى حتى الان فيه البركة والله أنا بدعى ربنا انى البيت يوقع وينهد عليهم عشان ربنا يخلصنى من الذل اللى المالك فيه وحسبنا الله ونعم الوكيل فى المستأجرين والحكومات السابقة واللى جايه عشان عملين خاطر للمستأجرين والملاك ولود ابلسه عشان رضيو يسكنو ناس ياريت كان الواحد سكن مواشى افضل

  28. مجدى محمد احمد 08/04/2011 00:39 -

    بعد ان قرأت المقال والردود عليه اعتقد ان المحاسب ماهر منصور قد رد على جميع الحجج الواهيه التى يقولها المستأجرين للعقارات القديمه . وكنت اعتقد ان لا أحد من المستأجرين للعقارات القديمه سوف يجرؤ على التسويف او المماطله فى اعاده الحقوق الى اصحابها.فشكرا الى المحاسب ماهر لأنه كان يناقش ويرد على المستأجرين بالعقل والمنطق الا انه وللاسف من تعودوا على اكل حقوق الغير بالباطل لا يتعاملون بالعقل والمنطق لأنهم لو كانوا قرأوا ماقاله الاستاذ ماهر وفهموا مافيه لكان ماتجرأ احد منهم فى لوى الحقائق

  29. مصرى 07/04/2011 23:05 -

    اضم صوتى الى الاصوات المطالبه باالانصاف من قانون الايجارات القديم فهل يعقل أن يكون ايجار شقه عشره او عشرين جنيه وكلنا نعلم الايجارات الحاليه شكلها ايه والاسعار وظروف الحياه ارجور من الساده المسئولين فض الاشتباك بين المالك والمستاجر وسن قانون عادل لا يظلم فيه أصحاب العقارات القديمه والله أسال أن يحفظ مصر من كل سوء

  30. محاسب / ماهر منصور حافظ 06/04/2011 10:51 -

    الاخ المحترم هشام ممكن سيادتك تقولى حضرتك مستأجر اصلى واللا ابن المستأجر الاصلى واللا حفيد المستأجر الاصلى ؟ ثانيا حضرتك ممكن تقولى الاجره الشهريه اللى سيادتك بتدفعها فى الشهر كام ؟ كمان سؤال ياترى ممكن تقولى دخلك فى الشهر كام دلوقتى وكان كام سنه الايجار ده اذا كنت المستأجر الاصلى !!!! اما اذا كنت ابن المستأجر الاصلى او حفيده فمعلش وبنفس منطق سيادتك اذا كنت بتقول ان العقد شريعه المتعاقدين فالعقد كان بين المالك والمستأجرالاصلى وبناء عليه بوفاه المستأجر الاصلى يكون العقد انتهى مش كده واللا ايه والله خلاص المستأجرين القدامى اتعودت على اكل الحرام وبعدين ياسيدى الفاضل المالك عندما بنى عقاره بناه للاستثمار يعنى علشان يحصل على دخل شهرى يعيش منه مش علشان يملكه للمستأجر الاصلى ومن بعده اولاده واحفاده وبعدين ايه حكايه المجازر دى اللى سيادتك بتقول عليها معظم ملاك العقارات الجديده وشقق التمليك والفيلات الان هم مستأجرى العقارات القديمه وابنائهم بس للاسف محتفظين بالشقق القديمه لأنهم استحلوا اكل الحرام وابو بلاش كتر منه . وبعدين سيادتك تعرف انه بسبب قانون الاسكان القديم يوجد اكثر من 5 مليون وثمانمائه الف شقه مغلقه ياترى مستأجرين الشقق دى فين اتبخروا

  31. يوسف 05/04/2011 22:33 -

    القانون ده وضعته الدوله لمجامله السكان على حساب الملاك القدامى المطحونين- اللى يفنجر يفنجر من جيبه لو الحكومه عايزه تجامل تحط ايدها فى جيبها وتبقشش على السكان مش تحط ايدها فى جيب الملاك الغلابه وتدى للسكان

  32. مظلوم وكده كده هيتغير 05/04/2011 18:17 -

    انا بس بقول لكل الناس اللى بيدافعو عن القانون القديم يا ظلمه حرام عليكو كل الشيوخ ازهر وسلف وغيرهم قالو القانون ده حرام شرعا وان اللى اجرلك الشقه اجرهالك مش باعهالك يا ظالم يا مفترى وبعدين ارتاحو القانون ده غير دستورى يعنى باتفه محامى اقدر ارفع قضيه على القانون ده قدام اى محكمه دستوريه هشيله فى جلسه واحده اصلا هو طلع عليه حكم بالبطلان ايام النظام القديم واللى بيقول ان المالك اجر برضاه اقوله لا طبعا لان مكنش فيه قانون ايجار غيره يعنى غصب عنك كنت هتاجر بالقانون ده واتقو الله انا مبقولش نطردهم بقول كل واحد ياخد حقه

  33. خالد ابو زيد 05/04/2011 15:12 -

    قانون ظالم معا للتغيير وكل شخص يمنع تعديل هذا القانون فهو انانى جدا

  34. هشام 05/04/2011 02:22 -

    مش قادر افهم الانانية الموجودة اللى فى الملاك دى !!! هو حد ضرب على ايدين ابائكم ولا اجدادكم انكم تأجروا شققكم ! وبعدين الناس اللى دفعت خلوت بمبالغ كبيرة دى الفلوس
    دى تترمى فى الارض مثلا !!! وبعدين انتم عارفين يعنى ايه الغاء قانون الايجار القديم فى مصر يعنى من الاخر تحصل مجازر فى البلد !! ياريت تحمدوا ربنا على اللى خدتووا
    وتبوسوا ايديكم وش وضهر لانكم خدتم قيمة العمارة والشقق واكتر كمان !
    عايزين اكثر من 15 مليون مصرى يترموا فى الشارع عشان ناس ماعندهاس احساس بالمسؤوليه
    وما بتشبعش ابدا !!! ياترى الملايين اللى مش معاها فلوس تجيب شقق تعمل ايه !!
    تترمى فى الشارع مثلا !! هتقوللوا واحتا مالنا هقولكم العقد شريعه المتعاقدين
    وانتم وافقتم على كده من الاول !!! يعنى ما تجيش دلوقتى وتعترض وتعملى فيها مظلوم
    وعايز حقوقك !!!! ولللمرة التانية الغاء قانون الايجار القديم او حتى زيادة الايجار
    سيؤدى الى مجازر فى البلاد وبطلوا انانية وبطلوا تبصوا لمصالحكم وخلاص

  35. فاطمة 02/04/2011 22:26 -

    كل اللي بيتكلم وهو مستاجر قديم يتكسف على دمه ويتقي ربنا باي حق يعتبر نفسه مالك للشقة وباي حق يفضل في شقة ثمنها الحالي عشرات الالوف وهو قاعد فيها بملاليم بالرغم من ان الملاليم اتلغت من زمان يا اخي اتكسف على دمك يعني مرتبك مازادش في الفترة دي الاف الاضعاف حسبي الله ونعم الوكيل في كل مستاجر قديم

  36. احمد 02/04/2011 00:01 -

    ما معنى كلمة ملك فى شريعتنا الاسلامية او فى اى دستور او قانون و ان اتعامل بعقد خاص بينى و بين المستأجر كيف اشاء بموافقه الطرفين دون اى تدخل من الحكومة و الذى له عقل يكفيه هذا و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته (أحمد)

  37. سحر محمد علي 01/04/2011 00:28 -

    خير الاومور الوسط يعني زيادة الايجارات القديمة بنسبة معقولة
    والرقابة علي الايجارات الجديدة فمن المفروض ان يكون العقد غير محدد
    وتحديد نسبة للزيادة كل عام لا تتجاوز 10 % من قيمة الايجار

  38. سحر محمد علي 01/04/2011 00:26 -

    خير الاومور الوسط يعني زيادة الايجارات القديمة بنسبة معقولة
    والرقابة علي الايجارات الجديدة فمن المفروض ان يكون العقد غير محدد
    وتحديد نسبة للزيادة كل عاملا تتجاوز 10 % منقيمة الايجار

  39. مصطفي عزيز عبد المنعم 31/03/2011 18:27 -

    قانون الايجارات القديم مستمد قوتة من حكم الحاكم الظالم الذي سلب حق المالك واعطاة الي الساكن لازلال المالك بعدة قروش
    السالكن يأكل اللحم وينعم
    والمالك يشحذ بالقروش ولا يستطيع شراء العظم
    الرحمة ياذوا الحكم واتقاء اللة سبحانة وتعالي

  40. محمد جمال 31/03/2011 04:11 -

    فى ظل أزمة السكن الرهيبة هل من المعقول أنيمتلك المستأجلر عمارة أو اكثر

    ويغلق شقته المستأجرة التى لايزيد ايجارها الشهرى عن 4 جنهات ثلاث غرف وعندما

    أطاله بفتى المؤجر يكون رده اصلى محتفظ بها للذكرى !!!!!!!!!! اتمنى من الدولة

    فرض ضرائب على الشقق المغلقة بلا مبرر أو سند من القانون ضريبة تصاعدية تزيد

    كل سنة بعشرة أضعاف ايجارها المحرر فى عقد الايجار وأيلولة قيمة الضيبة لبناء

    مساكن للشباب حتى يجبر هؤلاء المحتكرين للوحدات المغلقة بعودتها للمؤجرين .

    اما فيما يختص بايجارات القانون القديم نرجو من الحكومة دراسة الأمر بجدية

    ليس من العدل أن تحل رسوم نظافة على فاتورة الكهرباء بقيمة خمسة جنيهات

    شهرية بينما قيمتها الايجارية لاتتعدى 4 و 5 جنيهات فى الوقت الذى يمتلك فيه

    سان هذه الشقة سيارة احدث موديل فسبحان الله الذى حرم الظلم على نفسه فمعظم

    اصحاب العقاات القديمة يسعون اسقاط عقاراتهم على سكانها ولا بعبون بأى تصدع فيها

    بغرض هدمها على رؤوس سكانها

  41. محمد 30/03/2011 11:06 -

    أنا عندي ساكن من 20عام وأنا متزوج وعندي أولاد وفية ساكن موش راضي يطلع الا لما يبني يبته وطلبت منه يطلع قال موش طالع الا بعد 10سنوات بعد ما ابني بيتي ده حلال ولا حرام واحنا اسرة تتكون من 8أفراد وسكنين في شقة بجنب الساكن والاولاد ينامون في الصاله علي الارض هل ده من العدل دم احتلال بمعني الاحتلال والظلم نفسى نتمتع ببيتنا وده حقنا الشرعيق اتمني والله التوفيق الحكومه الجديده في الغاء هذا القانون الظالم الظالم للبشر وكل واحد حر في بيته ده بيتي ملكي يعني طاعنا مبارك من حكمه لمصر موش هتادر الحكومه تزيل هذا القانون الظالم عوزين عدل والسكت عن الحق شيطان اخرص مصر الان في حرية +عدل +دمقراطية وأملانا في الله كبير وفي الحكومه الجديده المسؤل يرد علينا هل من تغير أم لا

  42. ابواسلام 29/03/2011 22:31 -

    كل حاجة فى البلد غليت الاسعار وكل شىء وعند الايجار القديم المستأجر بيتكلم عن ملاليم بيدفعه هما خدو على ابو بلاش والبلطجه على صاحب العقار عشان فى نظام دولة حميهم ويتمسكنو لحد لما يتمكنو وهل هو ده عدل الله حسبى الله ونعم الوكيل الكل بيدور على مصلحته فقط دون النظر لشرع الله وعدلته والله فكره عمر ما البلد ده هينصلح حاله الى اذا كل واحد خد حقه بما يرضى الله

  43. علاقه التراضي منتهيه بوفاه المسأجر الاصلي والمالك واقترح الاتي 1-المباني المقامه من سنه 1944وماقبلهاتتحرر العلاقه الايجاريه خلال سنه مع رياده القيمه الايجاريه لتصل الي 100% من قيمه المثل وفي ذات الموقع غلما بانها شريحه ليست كبيره 2 -المباني المقامه من 1944وحتي 1965 تتحرر العقود خلال 3سنوات مع رفع القبمه الايجاربه الي 30% سنويا من قيمه المثل 3- المباني من 1965وحتي 1980 تتحرر القيمه الايجاريه خلال خمس سنوات مع زباده 20% سنويا من قيمه المثل 4-المباني من 1980وحتي 1996 تتحرر العلاقه خلال6 سنوات مع زياده 15% سنويا من ايجار المثل 0 علي ان يؤخذ من 10% من الزياده كتبرع من الملاك للمستاجرين لبناء شقق تمليك لهم تحت مظله الحكومه متمثله فيبنك الاسكان او مزاره الاسكان وبذلك نكون قدحققنا العداله الاجتماعيه قدر المستطاع المهم ان نبدأ وشكرا0

  44. محاسب / ماهر منصور حافظ 26/03/2011 02:09 -

    الاخ يوسف قرأت لك على هذا الموضوع اكثر من ردا وكله تتحدث عن خلو رجل مره تكلمت عن خلو الرجل بصفه عامه مره ثانيه تقول حصلت على شقتى سنه 1987 ودفعت فيها 15000جنيه خلو رجل ومره ثالثه تقول دفع احد اصدقائى خلو رجل فى شقه ايجار قديم سنه 1990 مبلغ 80000 وبقيمه ايجاريه 10 جنيه وتقول ايضا انك استأجرت شقق كثيره بعد دفع خلوات ياترى الشقق دى بتعمل بيها ايه وبعدين الشقق القديمه دى بيبقى ساكن فيها ناس وبعدين يجى واحد زى صاحبك ده عاوز الشقه دى يقوم يساوم الساكن اللى فيها ويدفع له الكوم الكبير قوى ويعطى المالك الفتات ده لو ماكنتش الشقه بدل اما اذا كانت بدل شقه مكان شقه فمالك العقار لا يحصل على اى مبلغ ويضرب دماغه فى اتخن حيطه ده اولا .ثانيا تقول انك ورثت عن والدك عقار به ثمانى شقق ولكنك لم تشعر بما يشعر به ملاك العقارات القديمه من حنق تجاه المستأجرين لأن لم يجبر احد والدك على ذالك جايز يكون كلامك صحيح وده لأن معك سيوله نقديه قد يكون والدك تركها لك ايضا بدليل انك فى احد ردودك تقول سنه 1987 طلبت من مالك العقار ان تشترى الشقه ولكنه رفض اى انك ميسور ماديا كما انك تقول فى رد اخر انك استأجرت الكثير من الشقق ودفعت فيها خلوات ولا ادرى لماذا تستأجر الكثير من الشقق وانت لديك شقه تسكن فيها. كما اننى اعلم ان خلو الرجل مجرم قانونيا فلماذا لم تخبر السلطات المختصه بذالك وكانت ستعود اليك الاموال التى دفعتها وتسكن فى الشقه ب10 جنيهات فمعنى انك دفعت خلو رجل فهذا يعنى انك كنت تخالف القانون فى حين ان ملاك العقارات القديمه ضاعت حقوقهم لأنهم كانوا ملتزمون بقانون ظالم جائر استثنائى سن فى عهد عبد الناصر عهد الاشتراكيه ولا اريد ان اقول فى عهد الشيوعيه ذالك العهد الذى كان لايجروء احد ان يتكلم فيه والا كان مسيره غير معروف وهو الذهاب الى ماوراء الشمس ومن هنا كان يأتى الاجبار وملاك العقارات القديمه الان يطالبون القانون بأن يعيد اليهم حقوقهم المسلوبه منهم بسبب قانون استثنائى ظالم

  45. محاسب / ماهر منصور حافظ 26/03/2011 01:27 -

    الى يوسف وعمر التركى ومغلوب على امره وغيرهم قانون الايجار القديم قانون استثنائى سنه عبد الناصر لظروف استثنائيه كما ان الايجارات القديمه قد تم تخفيضها اكثر من مره وبالقانون تفتكر كان فى حد من الملاك يقدر يفتح فمه ايام عبد الناصر انتم عارفين كان بيحصل له ايه كان بيروح ورا الشمس وأسألوا اجدادكم وابائكم وهمه راح يقولوا لكم علشان كده محدش بعد اللى حصل لملاك العقارات القديمه كان بيبنى وتولت الدوله انشاء المساكن الشعبيه وحصلت ازممه الاسكان فى مصر بسبب ان المستثمرين الصغار احجموا عن البناء اكيد معظم اللى بيهاجموا ملاك العقارات القديمه مش المستأجرين الاصليين اكيد اصغر ابنائهم او احفادهم اللى ورثوا الشقه من المستأجر الاصلى لأنهم مش عارفين ايه اللى كان بيحصل فى عهد الزعيم عبد الناصر . اما السيد مغلوب على امره من قال لك ان ملاك العقارات القديمه يريدون طرد السكان وبنفس منطقك تقول يريدون ان يخرجوننا حتى يهدمون ويبنون ويؤجرون طبقا للقانون الجديد من قال لك ذالك اولا ملاك العقارات القديمه معظمهم لا يملك قوت يومه فمن اين سيبنى ويهدم وقد تم امتصاص دمائهم من قبل السكان منذ اكثر من 50 سنه ثانيا تقول انهم يريدون ان يؤجروا شققهم ب300 او 400 جنيه اذا انت تعرف كم القيم الايجاريه للشقق الان وانت وقد تكون ابن المستأجر الاصلى او حفيده ومازلت تدفع له 3 او 4 او 5 جنيه فهل هذا يرضى الله ملاك العقارات القديمه لايريدون طرد السكان وانما يريدون قيم ايجاريه عادله تمكنهم من العيش عيشه كريمه ويردون ان يشعوا بأنهم اصحاب املك فعلا وليس على الورق على العموم لابد من يوم موعود تترد فيه المظالم ابيض على كل مظلوم واسود على كل ظالم .

  46. محاسب / ماهر منصور حافظ 26/03/2011 01:01 -

    الى صاحب الرد رقم 2 باسم عجوز تقول ان مالك العقار القديم قد استرد اكثر من قيمه العقار ويجب ان يكون مستأجرى العقار شركاء معه لاأدرى بأى منطق تتحدث .مالك العقار القديم عندما قام ببناء عقاره بناه للاستثمار اى لكى يحصل منه على دخل شهرى يكفيه لكى يعيش حياه كريمه وقد كانت كذالك عند الايجار عندما كانت مرتبات ودخول المستأجرين تتراوح بين 8 الى 18 جنيه شهريا كما ان مالك العقار لم يبنى عقاره بدم قلبه لكى يملكه لكم بالتقسيط بمرور الايام ومع ارتفاع الاسعار كانت دخولكم تزداد عاما بعد عام لكى تواجهوا متطلبات الحياه وهذه سنه الحياه الا ان مالك العقار القديم ظل دخله من عمارته مجمدا بسبب قانون اسكان ظالم جائر استثنائى وياليت الامر توقف عند ذالك الامر بل ورث القانون عقد الشقه الى ابن المستأجر الاصلى وللاسف حفيده وبنفس القيمه الايجاريه التى كان يدفعها الاب او الجد دون وضع اى اعتبار لحريه مالك العقار فى التصرف فى ملكه او وضع اى اعتبار لتغير قيمه الجنيه وارتفاع دخول المستأجرين وكأن القانون يعاقب المالك على انه مالك سيدى الفاضل العجوز كم كان دخلك سنه الايجار ودخلك الان اتمنى الاجابه .تقول للسيد امير ان الظروف الاقتصاديه الان لاتناسب حاله الانويه فلا ادرى من الانانى الذى يسكن فى شقه ايجار قديم من 50 سنه ب3 او 4 او 5جنيه فى الشهر وهى الان قيمتها الايجاريه لا تقل عن 500 او 600 جنيه ومصر على عدم دفع اى زياده لملاكها حتى يشعر بأنه مالك او حتى لكى يعيش كما يعيش المستأجرين . ولكن الشىء الذى احزننى جدا ان اسمع منك وانت عجوز ان تقول للسيد امير حرام عليك هيه الدنيا نقصاك وان كنت اختلف معه فى الذهاب الى ميدان التحرير الان لأن ليس هذا الوقت الذى يطالب فيه احد الدوله بشىء فيكفيها مافيها واذا كنتم صبرتم 50 سنه فأصبروا حتى تستقر الامور وتعود الامور الى نصابها واننى لمتأكد من ان الدوله لن تترك فئه تمتص دم فئه اخرى وانها ستعدل بين جميع طبقات الشعب المصرى حتى ننعم جميعا بالعيش الهنىء والحريه والكرامه والعداله الاجتماعيه اسف للاطاله ولكنى احب ان نعود الى قيمنا ومبادئنا واخلاقنا الجميله مره واخرى والا يظلم احدا منا الاخر

  47. محاسب / ماهر منصور حافظ 25/03/2011 17:25 -

    الى ال م/حازم البلتاجى سيدى الفاضل ارجو عندما تتحدث فتحدث بأسمك فقط ولاداعى لأن تتحدث باسم شباب مصر لأن شباب مصر لم يفوضوك للتحدث بأسمهم وبصفتى شاب من شباب مصر اقولها بأعلى صوتى اننى لاأعرفك فكيف تتحدث بأسمى. تقول للسيد امير راجع نفسك اتمنى منك انت ايضا ان تراجع نفسك تقول انك شاب للاسف الشباب الذين يبدأون حياتهم الان وهم ابناء المستأجرين القدامى وابناء الملاك القدامى وهؤلاء فى بدايه حياتهم ويدفعون اكثر من مائتى ضعف القيمه الايجاريه التى يدفعها ابائهم او اجدادهم وهم من كبار المسئولين بالدوله وكبار التجار والمحاميم والمحاسبين والاطباء وغيرهم من اصحاب المهن الحره ومعظمهم الان من الكبار ولديهم عقارات جديده وفيلات وشاليهات وللاسف يحتفظون بالشقق القديمه لأن القيمه الايجاريه للشقه لاتمثل لهم اى تكلفه تذكر يادوب زجاجه حاجه ساقعه 1 لتر او كيس بطاطس من الحجم العائلى لأن ايجار الشقق القديمه والتى يسكنها الكبار تتراوح بين 3 او 4 او 5 جنيه فى الشهر وللاسف جميع ابناء المستأجرين للشقق القديمه يسكنون فى اماكن اخرى اما فى عقارتهم الجديده او شققهم التمليك او فيلاتهم والابن الاصغر هو الذى يقيم فى الشقه القديمه ويتزوج فيها ويدفع نفس القيمه الايجاريه التى كان يدفعها الاب او الجد تتحدث عن العداله الاجتماعيه فأى عداله اجتماعيه التى تجعل الشقه تورث الى ابن المستأجر الاصلى او حفيده ويدفع نفس القيمه الايجاريه التى كان يدفعها الجد او الاب اى عداله اجتماعيه تتحدث عنها وحتى لو كان المستأجر الاصلى هو الذى يقيم فى الشقه ام 3 او 4 او 5جنيه من 50 سنه وقد ارتفع دخله مئات الاضعاف ان لم يكن اولوف ومازال يدفع نفس الايجار القديم اى عداله اجتماعيه تتحدث عنها واصحاب العقارات القديمه مجمده ايرادتهم منذ سنه الايجار اتمنى منك ان تراجع نفسك انت . ثالثا بأى منطق حتى لو كان المستأجر الاصلى هو الموجود بالشقه يدفع ايجارا 3 او 4 او 5جنيه وابنه الشاب وهو فى بدايه حياته يدفع 500 او 600 جنيه ايجار للشقه المهندس المحترم هل تعلم ان لدينا 5مليون وثمانمائه الف شقه مغلقه بسبب قانون الاسكان القديم فأين هم مستأجريها وماالذى سوف يحصل لو تم تعديل قانون الاسكان القديم واصبحت القيمه الايجاريه لهذه الشقق قيمه حقيقيه اقتصاديه عادله بالنسبه لطرفى العلاقه الايجاريه سوف تعاد هذه الشقق الى ملاكها وسوف تحل مشكله الاسكان فى مصر وسوف تنخفض القيم الايجاريه بالنسبه للعقارات الجديده بسبب وفره المعروض من الشقق . وشكرا

  48. خالد 25/03/2011 15:49 -

    طبعآ المستأجرون للاسف خدو على ابو بلاش ومصلحتهم الوضع يفضل ذى ماهو ولكن لابد النظر من الناحية الشرعية لهذا القانون وتحقيق المساوه والعدل عشان الله عزوجل يرضى علينا فهل يعقل أن الايجار الشهرى لايحصل ثمن كيلو لحمه أو مصروف العيال الصغيرين فى المدرسة ان المستأجرين ياخذون الدعم من المالك وكما يتطريقة فيه عدم احترام اقل حاجه يقول المستأجر للمالك روح اعمل الى انتا عيزو ولى حقه فالمظالم كتيره وهشان ربنا يصلح أحوالنا لابد من رفع المظالم على كافة جميع فئات الشعب دون التحميل على الطرف وتحقيق العدل للجميع ولو بالقوة

  49. محاسب/ ماهر منصور حافظ 25/03/2011 07:36 -

    ياجماعه الخير تعديل قانون الايجارات القديم موجود فى مجلس الشعب منذ اكثر من 30 سنه وكل دوره يتم تأجيل مناقشه القانون لان معظم اعضاء مجالس الشعب السابقين من مستأجرى العقارات القديمه على الرغم من انهم لديهم عقارات جديده وفيلات وشاليهات ومعظمهم له شركات معماريه ومساهمين فى معظم شركات الاستثمار العقارى يعنى كان مش من مصلحتهم تعديل قوانين الاسكان القديمه . لكن دلوقتى وبعد ثوره 25 يناير وبعد استقرار مصر بأذن الله كل الامور راح تتعدل وطبعا شعار الثوره كان عيش حريه كرامه عداله اجتماعيه والجميع يعلم ان ايجارات الشقه فى العقارات القديمه تتراوح بين 3 او 4 او 5 جنيه يعنى ايجار الشقه فى الشهر لايكفى عيش حاف لمده يومين وبخصوص الحريه فهل ملاك العقارات القديمه يتمتعون بحريه التمتع بأملاكهم وهى تورث غصبا عنهم الى اصغر ابناء المستأجر الاصلى او حفيده ليتزوج فيها ويدفع نفس القيمه الايجاريه التى كان يدفعها الجد او الاب وابن المالك لايستطيع ان يتزوج فى ملكه واذا اراد شقه فعليه البحث عن شقه قانون جديده ب400 او 500 جنيه فى الشهر قد يستأجر الشقه من ابن المستأجر او والده فمعظم مستأجرى العقارات القديمه هم ملاك العقارات الجديده الان اما من ناحيه الكرامه فهل من الكرامه ان يكون دخل بواب العماره الان من الاموال التى يتحصل عليها من مستأجرى العماره اكبر مئات المرات من دخل مالك العماره وهل من العداله الاجتماعيه ان يكون ايجار الشقه وهى خدمه يقدمها المالك او ورثته الى المستأجر قيمتها هى نفس القيمه من 50 سنه ماضيه . ان الثوره قامت وكان شعارها عيش حريه كرامه عداله اجتماعيه لذالك فأنا متوقع ان يتم النظر فى موضوع العقارات القديمه وكذالك فى كل شىء كان فيه ظلم لأى طبقه من طبقات المجتمع المصرى . اما بخصوص مطالبه الاخ امير بالذهاب الى ميدان التحرير فأنا اوافقه على ذالك ولكن ليس الان وانما عندما تستقر امور وطننا العزيز وياليت كل من لهم مطالب فئويه يتم تأجليها الان وان يقوم كلا واحد منا فى موقعه بعمل ماعليه من واجبات حتى تدور عجله الانتاج ونمر من الازمه الاقتصاديه التى نحن فيها الان

  50. امين 24/03/2011 17:40 -

    اقسم لكم اصدقائى ان (اصحاب الشقق )اقصد المستاجرين فى بيتنا عندهم شقق اخرى للسكن ولكنهم لايريدون الخروج وترك الشقق ولو حتى بمقابل مادى . واناواخى تخطينا الثلاثين ولانجد شقق بسعر مناسب للسكن

  51. لعدم خلط الاوراق بالنسبة الاشخاص الذين يستاجرون شقق وقاموا بدفع مبالغ للمالك بنظام الايجار القديم هناك نظام قديم محدد المدة وهو 59 سنة وهذا ليس لنا علاقة بة اما نحن نطالب بالغاء قانون الايجار القديم وهو المشاهرة والتوريث

  52. اعتذر ايجار الشقه سنوياً 25 جنيه

  53. اولا انا ضد المظاهرات فى هذا الوقت الحرج،
    ثانياً :فعلا نحن متضررون لانى اسكن فى منزل العائلة ايرث عن الوالدة رحمة الله عليها بـ 100 جنيه شهرياً ، ورغم ذلك يوجد ورثة فى نفس المنزل فى شقة بـ 2.10 جنيه شهرياً يعنى 25 جنيه شهرياً والشقه مقفوله ولا يسكن بها احد

    كل الرجاء ان ينظر المسؤولون لمثل هذه الحالات ، لا اقول طرد الساكن برغم ان الشقه مقفوله ولم يسكن بها احد من وفاة ساكن الشقه الأصلى رحمة الله عليه ، لكن كل كا اتمناه ان يتم تحديد اسعار مناسبة خصوصا انه عندما تم تأجير الشقه كان مرتب صاكن الشقه 5 جنيه تقريبا شهرياً؟؟؟

  54. ابو عمر 23/03/2011 14:36 -

    الاستاذ صاحب الرد ان فيه ناس دافعين مبالغ خلو رجل كما يقولون فى هذه الحاله عليه اخذ ما دفعه
    قبل ان يخرج من الشقه اما من لم يدفع شيى بإى وجه حق ياخد اى مبلغ من المالك لكى يخرج
    ياناس قانون الايجارات القديمه باطل باطل باطل واسئلوا اهل الدين فى ذالك وليس فى المساله أى خلاف
    يذكر والله المستعان

  55. خالد 23/03/2011 08:59 -

    أرجو أن تفكرو في هذا الكلام بالعقل
    هل يرضي أحد في العالم أن يكون له ملك ولا يورثه لأولاده
    ويقوم الساكن بتوريثه لأبناءه هو أليس هذا ظلم كل من يسمع هذا الكلام يتقي الله
    ولكن أنا هكون واقعي معكم لأنه هناك حل وهو
    1- إحلال العلاقة في الشقق والمحال التجارية والإدارية لأن هذه الفئة من الناس يكسبوا كل يوم مبالغ طائلة وأصبح عندهم عمارة واثنين وعربية واثنين وأصبحوا أثرياء فلن يضروا من تركهم المكان أو أن يأخذوه بالقيمة السوقية الحالية.
    أما بالنسبة للشقق السكنية فنقوم بإعادة تقييم القيمة الإيجارية بتاعتها بما يتناسب مع مكانها والوقت الحالي.

  56. ابوامير 21/03/2011 22:48 -

    اناانا نفسى اعرف الناس المعارضة للالغاء قانون الايجار القديم لو حط نفسة مكان صاحب العقار كان هيعمل اية مع العلم ان هذا القانون حرام شرعا

  57. شريف 21/03/2011 16:22 -

    قانون الايجار القديم ظلم يعنى انا عندى اخويا يسكن برة ب 500 جنيية وبيتى سكن بة بملليم وكانة شريكى بالفعل جام وظلم انا عدى ساكن مسوراة بايظة عندو طلبت ان يعملة رفض طلبت اعملة على حسابى رفض ومسك فية دى يرضى مين حرام وظلم والمسالة مش ماديات المسالة ان الواحد يحس بيتة والله الموافق

  58. احمد 21/03/2011 00:26 -

    يا اخ يوسف انا بتحدث عن ايجار عقار من سنة 1960بقدم شهر وتم التنزيل عليه مرتين فى الستينات
    هذا بالنسبة لى و لاخرين كثير/ و بالنسبة لك اى ايام دفع خلوا الرجل لكى يكون الايجار قليل تخيل 30سنة وزع عليهم 80 الف جنيه لا تجد للايجار قيمة عالية و ممكن يحصل تفاهم بينك و بين صاحب الملك و يرجع لك المبلغ او جزء منه اذا كان يوجد نيه لترك الشقة و لكن نحن اصحاب العقارات القديمة كما قلت لك سالفا مظلومين ظلم بين و توجد افكار و حلول كثيرة اذا ارادت الحكومة ان تحل هذه المشكلة بأن تبدأ مثلا بتحرير عقارات ما تم بناءه قبل عام 1930 و تنتظر لتستوعب اى مشاكل تظهر ثم تحرر خمس او عشر سنوات بعدها و هكذا لا تكون المشكلة متفاقمه و تتجزء اى تتفتت فتصبح سهلة الحل وهذا مثل واحد للحل و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

  59. ولما تدينى يا مستأجر 3 او 4 جنيه ده الى حلال

  60. محمد 19/03/2011 21:43 -

    الى كل مستاْجر دلنى هل ما سوف اقوله حلال ام حرام ولن اعقب على ما تقول وسوف افوض امرى الى الله تعالى ليقتص منك ومممن ظلمنا نحن جميعا اصحاب العقارات الحكايه اننى ورثت منزل مكون من 4 طوابق كل دور به شقتين ايجار الشقه 6 جنيه انا اسكن فى شقه منهم الباقى بدون قسم لم اتقاضى ايجار منذ 12سنه لماذا لا اشتكى فى المحكمه لانى مغلوب على امرى ولا استطيع ان اقف امام السكان فى المحاكم اولا وثانيا والاهم اننى املك قوت يومى بالكاد انا واولادى الاربعه فماذا افعل فى مصاريف المحاماه وغيرها هل هذا يرضى الله ثم هل هذا يرضى المستاْجرين الى جانب ان هناك 3شقق مغلقين من 8 سنوات اين العدل يا اصحاب القلوب الكبيره من المساْجرين حسبى الله ونعم الوكيل

  61. حسين كمال 18/03/2011 19:27 -

    فى ناس كثيره ممكن تنكر القيم والعداله والمثل العليا اذا جرحت جيوبهم ويحاولو يتفلسفو ولى الحقائق مثل مستاجرى العقارات القديمه الذين استباحو السحت فليس معنى ان ضيق ذات يدى مدعاه لانكار حقوق الاخرين وتيقى طامه كبرى لو كان هذا المستاجر من الاغنياء فانه يرتع فى السحت وانسان ليس له كرامه لانه قبل على نفسه ان ياخذ شىء ببلاش بدون ان يدفع مقابله الحقيقى

  62. يوسف 17/03/2011 11:03 -

    للاسف لم اسمع رد من الذين يطالبون بالالغاة للقانون القديم وكيفية التعامل مع الذين قاموا بدفع خلوات الرجل الا تعتبروها اغتصاب هي الاخري كما ذكرت من قبل اعرف من قام بدفع 80 الف جنية كخلو ارجعوا الي اصحاب العقارات الاصليين واسألوهم كم حصلوا من السكان خلو رجل لحصولهم علي الشقق اعرف وعلي يقين انكم جميعا ورثة وتريدون الحصول علي ماورثتم وهذا حقكم ولكن اين حق من قام بدفع خلوات من سوف يعطيهم حقهم انتم ؟؟؟؟؟؟؟ ويجب ان يعلم الجميع انة اكثر من نصف سكان مصر يقيموت في شقق مؤجرة فالمشكلة تريد حلا عقلانيا وليس كما تطالبون فهي مشكلة شائكة ومتشعبة وتطلب الحكمة من جميع الاطراف

  63. احمد 16/03/2011 23:55 -

    ثورة العدالة لا تخاف من تطبيق العدالة مهما كان مارد الظلم / نعم المسئولين عن الحكم فى مصر الان و معهم شيخ الازهر الذى نريد ان نسمع منه كلمة فى هذا الظلم/ لا تستطيعوا التبرأ من هذه القضية و ذنبنا فى اعناقكم و سوف تحاسبون امام الله فى عدم رد الحقوق الى اصحابها و لو ليوم واحد حتى الذى يليهم من حكام و اذا كان الحاكم يخاف من جماعة حرامية اسمهم سكان فهو منهم لأنه يحميهم / و الموضوع ده خبراء الاقتصاد فى مصر درسوا اهميتوا القصوى فى حل مشاكل لا حصر لها و منها ستفتح مليون شقة مغلقة نظرا لمساومات الحرامية على الشقق بمبالغ كبيرة يأخذونها من اصحاب العقارات و كذلك انتعاش حركة التجارة من فتح المحلات المغلقة لنفس السبب من مساومات / و رغم اننا لسنا الضحية للحكومة لحل مشاكلها الا انه ليس هناك مشاكل الا فى حدود ضيقة لان الاجيال اتغيرت و اصبحوا الحرامية اغنى من اصحاب الاملاك الذى ثمن شقتهم فى المتوسط يصل الى ربع مليون و يأخذوا عليها ايجار خمسة جنيهات للشقة فى الشهر / فعلا ينطبق المثل من لا يملك يعطى لمن لا يستحق و يفرض تحت اسم قانون يحمى المستأجر من المالك وهو فى الاصل يحمى سرقة المستأجر للمالاك و اعيد و اقول ان العائد كبير على الدولة بعد رد الظلم بدفع العوائد بقدر الايجار الحر دون اللجوء الى اى قانون يقف امام الملكية الخاصة و تنتهى القضايا المكدسة فى المحاكم و الخبراء الموظفين الذى يومهم بعشر سنوات لااستثنى المجلس الأعلى للقوات المسلحة فى هذا و لا رئيس وزراء الحكومة و كل من يهمه الأمر فى الدولة

  64. انا اطلب من المجلس الأعلى للقوافت المسلحة و رئيس الوزراء و المشايخ و بصفة خاصة من المشايخ الشيخ محمد حسان أن يتحملوا الوزر امام الله يوم القيامة ظلم المستأجرين للملاك اغتصاب و سرقة كل يوم يبقى فيه مستأجر برغم أنف المالك فهل يعقل أن يقول المستأجر للمالك أنا قاعد غصب عنك و يدفع ثلاث جنيهات ويوم ما يجي خارج يقول لك أنا ثلثان والمالك الثلث أو النصف هل من مجير و حسبى الله و نعمة الوكيل

  65. انا عن نفسى بحب العدل و ده مش عدل ديه سرقة السكان فى ايجار قديم بمعنى حرامية وانا اطلب من المجلس الاعلى للقوات المسلحة الغأ قانون الايجارات القديمة و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

  66. احمد 16/03/2011 21:52 -

    ثورة العداله لا تخاف من تطبيق العداله مهما كان مارد الظلم: نعم المسئولين عن الحكم
    فى مصر الان لا يستطيعوا التبرأ من هذه القضية و ذنبنا فى اعناقهم و سيحاسبون امام الله فى عدم رد الحقوق الى اصحابها و لو ليوم واحد حتى الذى يليهم من حكام و الحاكم الذى يخاف من جماعة حرامية اسمهم سكان فهو منهم لانه هو الذى يحميهم و الموضوع ده خبراء الاقتصاد فى مصر درسوا اهميته القصوى فى فى حل مشاكل لا حصر لها ومنها ستفتح مليون شقة مغلقة نظرا لمساومات الحرامية على الشقق مبالغ كبيرة يأخذونها من اصحاب العقارات و كذلك حركة التجارة من فتح المحلات سوف تنتعش لنفس السبب يغلق المحل لأجل غير مسمى/ نريد حقوقنا املاكنا ارفعوا الظلم عنا نحن الان فى عصر العدالة و الحرية و رغم اننا لسنا الضحية للحكومة لحل مشاكلها الا انه ليس هناك مشاكل ا لا فى حدود ضيقة لا ن الاجيال اتغيرت و اصبحوا الحرامية اغنى من اصحاب الا ملاك الذى ملكه ثمنه الا ن يصل فى المتوسط ربع مليون يأخذه عليه فى الشهر خمس جنيهات ايجار / يا ناس يا اهله هو اين عقولكم لتنشروا العدل بها فهل يعقل ان من لا يملك يعطى من لا يستحق و يفرد عليه تحت اسم قانون يحمى الناس فى الدولة/ كل شىء انتهى الان بعد الثورة لتحرير الحياة بأكملها و أعيد و اقول ان العائد كبير على الدولة بعد رد الظلم بدفع عوائد الدولة بقدر الايجار الحر الكامل الحرية دون اللجوء الى اى قانون يقف امام الملكية الخاصة لا استثنى المجلس الاعلى للقوات المسلحة فى هذا و لا رئيس وزراء الحكومة و كلنا ننتظر الفرج

  67. من الظلم ان تتحول العين المؤجرة الي تمليك بعد ان يصبح ما يتحصل عليه المالك أقل من مرتب حارس العقار ولا أن يكون شريكا له في ما يملك و يجب أن تعدل القوانين بما يحقق العدالة ..لا افراط و لا تفريط..في المقابل لابد ان يلزم القانون الجديد المؤجر أن تكون شقته المعروضة كاملة لا ينقصها شئ الا الفرش الذي يحضره المستأجر لتكون صالحة للعيش الكريم و ان تحدد الايجارات لكل منطقة و مساحة بشريحة عادلة و ملزمة و ان لا تقل عقود الايجار الجديد عن 5 سنوات..الا في حالة تراضي الطرفين بخلاف ذلك

  68. يوسف 14/03/2011 19:13 -

    مع كل الاحترام لوجهة نظر جميع الاطراف للاستاذ محمد زيدان لي صديق قام في سنة 1990 بدفع 80 الف جنية خلو رجل وحصل علي شقة ايجار قديم ب 10 جنيهات شهريا ماذا يفعل الان لو تم الغاء هذا القانون هل هو ظالم ام مظلوم وجميعنا وبدون استثناء نعرف حق المعرفة انة لاتوجد شقة ايجار قديم لم يتم دفع خلو رجل للحصول عليها فكثير من الناس وانا واحد منهم قام بدفع خلوات كبيرة والحصول علي شقق ايجارات قديمة ماذا يفعلون .انا ايضا ورثت عقار عن ابي بة 8 شقق وكلهم ايجارات لاتتعدي ال 5 جنية ولكني ليس بحانق عليهم لانهم لم يغتصبوا مني شئ كوارث واني علي يقين وعلي علم ان ابي اجر لهم شققهم وهو في كامل اهليتة ورضاة .اتقوا اللة

  69. محمود جمعه 13/03/2011 18:14 -

    السلام عليكم

    أنا مستفيد من القانون الإيجار القديم توفي والدي عن شقة إيجارها 4 جنيهات تقريبا
    وقد قمنا انا وإخوتي برفع الإيجار إلي 20 جنية ثم أصابتنا ضايقة مالية فخفضناها إلى 10
    جنية وذلك كان منا وليس إلزاما من المالك وسواء كانت الأجره 20 أو 10 جنيهات فالحق ان الشقة يصل إيجارها إلى 800 جنية تقريبا ؟؟؟

    لذلك فأنا أرى أن هذا القانون ظالم جدا وليس من الحق بشئ وبدون الدخول في تفاصيل القيمة الإيجارية فيكفي انه يعطي الحق للمؤجر أن يورثه لإبنه فهل هذا هوه العدل

    أسأل الجميع أن يحكم عقله وشرعه قبل مصلحته
    والسلام

  70. Mohamed Zidan 13/03/2011 15:51 -

    كلُ منا يرى من وجهة نظره أنه ظلم , المالك او الساكن سواء
    اود أن اطرح بعض الاسئله والتى تكاد أن تكون حرجه بعض الشىء
    س1 : هل من العدل ان يتحمل المواطن أزمة الاسكان عوضاً عن الدولة ؟
    س2 : هل قيمة الجنيه المصرى منذ عام 1920 هى قيمة الجنيه المصرى عام 2011 ؟
    س3 : هل من الشرع تحرير عقد ايجار غير محدد المدة ؟
    س4 : هل من العدل أن يرث ابن المستأجر الشقة وابن إبنه … الخ وبنفس القيمة السعرية ؟
    س5 : لماذا لم يتعديل هذا القانون الظالم ؟
    اخى سوف اترك لك الاجابه عن الاربعة اسئلة الاولى , واسمح لى ان اجيب عن الاخير
    لم يتم تعديل هذا القانون لانه قنبلة موقوته ستنفجر فى وجه من يريد التخلص منها , كن واقعيا هناك من يتمتع بالايجار القديم وهو يمتلك اكثر من مسكن له ولاسرته ,وهناك ايضا من ليس لهم مأوى … لذلك لا تستطيع الدولة ان (تفتح على نفسها فتوحة) وتقوم بتعديل القانون ,وعليه فإنه يبقى الحال على ما هو عليه (واشربوا من البحر)..!

  71. محمد 13/03/2011 15:24 -

    اللى بيقول ان المستاجر غلبان دول ناس مفتريه معظمهم عندهم عمارات مش بس عماره وحده وبرغم من كدا قعدين فى ايجار بيمالاليم ولو القانون القديم التلغى شقق كتير هتتفتح والايجار هيزل والمالك هيامن زى زمان لكن لو متلاغاش هنقضى على فكره الايجار وبقى لتمليك فقط واللى مش عجبه يروح يبنى فى الصحرا اهى فاضيا

  72. محمد حسن ..معا ضد قانون الايجار القديم 13/03/2011 14:29 -

    السادة الافاضل المؤيدون والمعارضون برجاء التعقل اولاً هذا القانون بصيغته حلال ام حرام وبعد الاطلاع علي اراء كثير من العلماء والازهرينن اقروا انه حرام هذه واحدة , ثانياً هل ترضي سيدي ان تكون شقة في المهندسين ايجاره 5 جنيه في هذا العصر اما هل ترضي ان تغلق الشقة لمدة سنوات ولا يستطع المالك الاستفادة منها ام هل ترضي ان تورث الشقة … ياسادة يا افاضل انشروا العدل بين الناس ولا تنشروا الظلم واتمني ان يضع كلا الطرفين مكان الاخر لمدة ساعة من التفكير ويقرر ما يمليها عليه ضميره وفي النهاية نحن نريد تعديل القانون بشكل جذري ودارسة الحالات في كل منطقة ومتوسط الايجارات ودارسة الشقق المغلقة وغير ذلك من الامور حتي يتبن من يستحق ومن لا يستحق .

  73. مواطن مصرى 13/03/2011 11:38 -

    تحيه طيبه الى الجميع وبعد ارث شقه مؤجره بالقانون الفرعونى القديم منذ اربعون سنه بقيمه ايجاريه وقدرها احدى عشر جنيها والمستاجر الاصلى توفى الى رحمة الله تعالى وتزوج اصغر اولادهبهذه الشقه فى حين اننى موظف وعندى طفلين من ذوى الاحتياجات الخاصه والحمدلله و اسكن فى شقه قانون جديد بايجار مرتفع والان الم يان الاوان لاسترداد الحقوق الا يكفى اربعون سنه؟ والمفارقه العجيبه ان هذا المستاجر امكاناته الماديه جيده ولديه سياره فارهه وربنا يزيده واخيرا انا اؤيد الدعوه الى المطالبه بالغاء هذا القانون الظالم فى اطار من الشفافيه والعدل وبتعويض المستاجرين و كل ذلك يجب ان يتم بالطرق السلميه املا من الله عز وجل ان يساعد كل من ضاع حقه على استرداد ذلك الحق والله الموفق

  74. محمد مراد\معاضد قانون الايجارات القديمه 11/03/2011 18:16 -

    الساده الافاضل
    بهدوءوبواقعيه
    تيسيرا لوصولنا لما يطلبه وينشده الملاك والمستاجرين والحكومه ايضا>على اعتبارهم اطراف النزاعوانا كمالك معكم لانى اقيم بالايجار الجديد<
    سيمتنع كل صاحب عقار عن التاجير ولن يبنى عقار يسكنه غير مالكه
    ولن تجدوا ماتسكنوه بعد ان تنهار العقارات القديمه وترجع لملاكها اتظنون من يطالب بهذا يقصد مصلحة البلاد والعباد ياساده ظلمت مصر كثيرا فلا تستزيدوا فى الظلم واعلموا ان الظلم ظلمات يوم الحساب عند الجبار
    وهذا باطل

    المستاجرين ينتفعون بدعم من الملاك وليس من الحكومه
    الرد\المحامى والدكتور والتاجر واصحاب المحلات الذين يؤجرون كل مكاتبهم ومحلاتهم ب50جنيه شهريا
    ويتاجرون ويربحون<نسال الله ان يكرم الجميع<هل يتعاملون باسعار هذه الايجارات بمعنى هل يجوز لى كمالك ان اذهب للمحامى ليباشر لى دعوه واعطيه 20جنيه اودكتور او ميكانيكى اوبقال هل يرضى احدهم ان اعطيه كل دخلى نظير الحصول على الحياه وليس الغناء والرفاهيه
    هل يستطيع الملاك ان يدعوا على هؤلاء بانهم شركاء لهم ويجب حصولهم على جزء من دخلهم لا اعتقد

    كيف الحل…….????????????
    لابد من الاجابه على هذه الاسئله للوصول لحل يرضى جيمع الاطراف
    س1\من الملزم بتوفير المسكن للمواطنين المالك ام الحكومه
    س2\من الملزم بالدعم للمواطنين الملاك ام الحكومه
    س3\من اين يحصل مالك العقار على الدعم ليعطيه للمستاجر
    س4\هل يجوز اغلاف السقق لمجرد انها ب10ج ويمنع الكل من الاستفاده منها
    س5\هند انهيار هذه الغقارات للتقادم والصيانه…الخ سيدعى المستاجرين ان الملاك رموهم فالشارع
    س6\هل يعتقد المستاجرين والحكومه ان المالك عندما ينهار عقاره ويعود له حقه ويبنيه سوف يؤجر حتى بالقانون الجديد وسوف يجد من فئات الشعب من يساهم فى انجاح خططها لتنمية
    س7\اليس الملاك لهم الحق زى الموظفين فى تحسين دخولهم اليسو مواطنين
    س8\من سيقف امام الخالق ليحاجج ربه عن حديث الرسولالذى يقول فيه=لا يدخل الجنه مانع ارث=

    ايها الساده الكرام جميعنا وقعنا فى اخطاء الحكومه والحل ان تخلى العقارات لصالح الملاك خلال فتره تقوم الحكومه خلالها بتوفير الاتى=
    1\دعم للمواطنين الغير قادرين على الحصول على سكن مستاجرين بالقانون الجديدوالقديم
    2\خلال هذه الفتره يجب زيادة الايجارات وصولا لايجار المثل
    3\يقوم ملاك العقارات عن طريق فرض الضريبه المناسبه بالمساهمه فى دعم السكن

    والكثير من الحلول الاخرى لكن بقاء الوضع كما هوا ليس من مصلحة احد

    اسال الله لنا ولكم التوفيق والسداد

  75. على2050 11/03/2011 16:05 -

    ياريت القانون ده يكون لصالح الناس كلها علشان فى ناس كتير مظلومه انا واحد منهم ياريت المساوه فى الايجارات سواء كان قانون اديم او جديد مثلا عرفيتن وصاله بيقى الايجار 150 و3 غرف وصاله 200 على كل العقارات

  76. ehab show 11/03/2011 15:23 -

    السلام عليكم

    اخواتى انا لية عقار قديم من 1968 ومعظم الشقق متاجرة قنون قديم ربنا فتح على السكان عليهم ودلهم من وسع وغالقين الشقق من 10 او 15 سنة ومفيش اجار 7 جنية طيب انا اعمل اية ادمت على قضاية فى المحكم بقالى 13 سنة فى المحاكم لغاية دلوقتى 10/3/2011 دة حرام ولا حلال

  77. محمد عبد الرازق 11/03/2011 14:56 -

    مع احترامى لكل الاراء فانا اعتبر الضغط على الحكومة بالمظهرات فى تلك الفترة يعتبر خيانة عظمى
    كفى استغلال للمواقف
    برهنوا للعالم انكم شعب متحضر – اقول ذلك رغم انى من المتضررين من قانون الايجارات القديمة ولكن بعد استقرار الامور نطالب بزيادة متدرجة ومعقولة سنويا حتى نصل لسعر السوق

  78. eng_eihab66 11/03/2011 14:24 -

    الدعوة يوم 10 ابريل في جروب:معا ضد قانون الايجار القديم في مصر:

  79. مجدي 11/03/2011 13:23 -

    نناشد المجلس الأعلى للقوات المسلحة ومجلس الوزراء الحالي أن يقوما فورا بحل هذا القانون الظالم القانون الذي لا يقره أي دين أو منطق أو عرف في العالم القانون الذي يعطي الحق للمستأجر توريث إبنه ولا يعطي الحق للمالك في التصرف في ملكه، ونؤيد هذه الوقفه من أجل ارجاع الحق المسلوب منذ خمسون سنة لأصحابه وعلى المستأجرين طلب حقوقهم من الدولة وليس من الملاك لأن الدولة هي المكلفة بذلك وكفاية ظلم وأستغرب من الذين يقولون بأن الملاك أخذوا حقهم هل أسعار أي شيء في الدينا ثابت منذ خمسون سنةحتى الآن من هذا القانون الظالم، حسبنا الله ونعم الوكيل

  80. يوسف 11/03/2011 12:46 -

    حصلت علي شقتي سنة 1987 وقتها طلبت من صاحب العقار ان اقوم بشرائها رفض وقال انة بناة ليقوم بتأجيرة وطلب مني 15 الف جنية خلو رجل للحصول عليها وحدد 150 جنية ايجار شهري ووافقت وتم تحرير العقد حيث انها في موقع متميز باالاسكندرية . والان ينادي اصحاب العقارات بالخروج بمظاهرة لالغاء قانون الايجارات القديمة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ايها الورثة ارجعوا للخلف سوف تجدوا لقد حصل اصحاب العقارات علي خلوات ومقدمات وجميع المسميات لمجرد حصول اي مستأجر لشقة في اي عقار ولكنكم ورثة وتريدون الثراء علي حساب اي شئ اتقوا اللة وكفاكم طمع حتي العقارات المبنية قبل الخمسينات كان يتم الحصول عليها بعد دفع 100 الي 250 جنية خلو وماادراك 200 جنية في ذلك الوقت كم كان يساوي اتقوا اللة

  81. حسبى الله فى الساكن 11/03/2011 01:07 -

    عايزة اجوز ابنى فى شقة فى بيتى وابن الساكن يورث الشقة وانا ابنى يروح فين ؟ ده عدل ياناس حرام عليكم ربنا ما يردش بالظلم ده اغتصاب واحتلال انتم زى اسرئيل . انا مش مسئولة عن ايواء حد ده مش شرع ربنا تغتصبوا ملكى حرام والله حرام وكال الشيوخ افتوا بكده حتى صلتكم لا تقبل اتقوا الله

  82. من أرض الكنانه 10/03/2011 23:17 -

    اخى الكريم صحيح ان الموضوع ده مهم جدا الا انه لا يحتاج الى مظاهرات كما ترى المستأجر يقولك اتقى الله وكمان هيا البلد نافصه مادام كل بيت ايجار قديم فيه عشرين حسنى مبارك اى نعم والى يقولك اخدو حقهم وحاسبنها كويس مع العلم انا كنت عايش فى بيت ايجار قديم وهذا القنون الذى لم يرى الشمس يوما والان ارى قانون الايجار القديم يورث احد ابناء المستأجر وكثير من المستأجرين عندهم بيوت ملك وأغنى من المالك نفسه ولكن مع ان الناس لامونى وقالوا عليه غبى و حاجات كتيره كل ده علشان تركت البيت الايجار بدون ان أاخذ حاجه من صاحب البيت وقررت اننى لم ولن أأجر اى مكان عندى مهما حصلبالرغم من توفره وكان الله فى عونكم واصبر حتى يأتى أمر الله واناأأيدك ومعك فى كل مل قلت لكن لاداعى للمطالب الان على الاقل وياريت كل واحد يتفى الله ويحسب ايجاره ويعرفنا بيعمل ابه والف لا لثوريث البيوت المملوكه للغير بغير حق عشان مؤستأجر وكل هذا أخى الكريم باسم القانونولا حول ولا قوة الا بالله ولالالالالالا لقانون الايجار الفرعونى الفديم وهذا رأيى وما أرى وشكراا

  83. medoenas 10/03/2011 14:33 -

    يا اخى نرجوا منك التفكير جيدا قبل الخروج بمظاهرات فى مواضيع ليس ذلك وقتها فالبلد فى حاجة الى هدوء لفترة لهيكله شكلها فاستحلفك بالله ان تواجل مطالبك الشخصية لحين اعادة الامن و الامان الى الوطن الحبيب الذى يجب على كل مصرى شريف الوقوف بجانبة و ليس النظر الى مطالب قد توادى الى الفوضى اكثر فى الوقت الحالى

  84. العدل المفقود 10/03/2011 08:59 -

    اتقووووووووووووووووووووووووا الله فى ملاك العقارات القديمة اتقووووا الله ايها المستاجر سؤال لك كام تتدفع الى بيغسلك العربية كام ددفع لزبال الى بيشيل زبالتك كام ددفع فاتورة تليفون كام وكام اتقوالله لو مرة واحدة
    حسبى الله ونعمة الوكيل واكلى السحت

  85. العمدة 10/03/2011 03:30 -

    العمارة بها 22 شقة ايجار قديم خمسة واربعون جنية بعد اللجنة ماحددت صاحب العمارة ياخد الايجار بدون اعطائنا ايصال حسبى الله ونعم الوكيل

  86. زيزو 09/03/2011 23:44 -

    هدااااااكم الله واتقو الله فى اصحاب العقارات القديمة مش لاقين يكلو وللى ساكنين فى العمارة عندهم سيارات حديثة فارهة بالنسبة للشقق 75 قرش فى الشهر اما بالنسبة للتجارى 11جنيه بدلا من 3000 جنية فى الشهر دا غير انه فاكر ان العقار ملكه الشخصى ولاسرته ولاحفاده واحفاد احفاده حسبى الله ونعم الوكيل فى هذا الظلم شكرا

  87. كفاية اللى الناس فية والبلطجية اللى فى كل حتة

  88. حرام عليك هما الناس فاضيين وعلى فكرة اكمنى عايشة عند ناس بلطجية زودوا الايجار لانهم عارفين ان مفيش حكومة بس مستنين شوية لاحد الامن لما يرجع ونبلغ عليهم نصيحة متعملش حاجة زى كدة عشان هتتقلب عليك فى الاخر

  89. مغلوب على امرة 09/03/2011 16:02 -

    اصحاب العقاراتالقديمة يريدون طردالسكان القدامى من شففهم التى سكنوها دهرا من الزمان..وياتى ابن صاحب العقار يقيم دعاوى كاذبة لكى يطرد الساكن من العين المشغولة لكى يا جرها بطريقة الايجار الحديث..اول عام300جنية والعام الذى يلية400جنية وهكذا يستمرارتفاع القيمة الايجارية الى ما شاء الله.. وان احتج الساكن يتم رفع قضية طرد من العين سبب النزاعوويكون الحكم للما لكمن اين ياتى المظف بهذة القيمة الايجارية البا هظة..سيدى اى صاحب عقار لا تنظر الى من هو اعلى منك مرتبة ..بل انظر الى من هو اقل منك لكى تقدر احساس الشعب الفقير..لا تبنوا قصورا ولا نا طحات سحاب لكى تغتنى ويجوع غيرك ويتعرى ويسكن فى مسا كن الايواء..ارحموا من فى الارض يرحمكم من فى السماء….هذة الايام ليست لاصحاب العمارات ..بل هذة ايام الفقراء الذين ولدواتحت خط الفقر اتى عليهم الدور لكى تنبت اجسا مهم من تحت الخط الى القشرةالارضية لكى يروا شعاع النور قبل رحيلهم من هذة الدنيا الفانية..ان كان الله من عليكم بقطعة بيت تريدون ان تشردوا سكانة..لكى تقيموا علية نا طحة سحاب احب ان افيد علم سيادكم…ان قنون الايجار الحديث..سوف يتم الغاءة لصالح الساكن وسيتم وضع قانون يحددالقيمة الايجارية بين الساكن والمالك..وان تم مخالفة المالك او رفض استلام القيمة الايجارية على المستاجر ايداعها فى المحكمة
    .. وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل من يظلم ساكن لدية ليغتنى على حساب الغلابة المطحونين

  90. يوسف 09/03/2011 07:17 -

    الان جميع ورثة العقارات القديمة هبوا ويدعوا لالغاء قانون الايجارات القديمة اذا كانوا لايدركون ان اصحاب العقارات القديمة قاموا جميعا وبدون استثناء بدفع خلوات للحصول علي تلك المساكن والواضح انهم ومع ارتفاع الاسعار الجنوني في العقارات تولدت لديهم الرغبة في تشريد الاسر والعائلات والاستيلاء علي اماكن ايوائهم وتناسوا ان هؤلاء السكان وقت ان ابرموا العقود مع المالك الاصلي للعقارات ابرمت بتراضي الطرفين وان كان والحق يقال ابرمت وكان المالك الاصلي هو المتحكم في العقد وفرض شروطة للمستأجر علي ان يدفع الخلو الذي يحددة المالك ولا يقوم بتسجيلة في العقد اتقوا اللة ياورثة الملاك

  91. ام ملك 09/03/2011 05:29 -

    نسيت اقول حاجة مهمة اوى انت خارج من الشقة احتمال كبي وبيحصل كتير مش هتاخد التامين الملك وانت خارج هقولك اما تتاجر هديك فلوسك ولما تاجر هيدهمك جاجة فى جاجة وكمان هيتلقق على انة يخصم شوية من التامين زى انت اطفالك بوزة البياضالى انت اساسا عمل من فلوسك هو دة القانون الجديد الى مرمت الناس وكان سسب فى مشكل طلاق كتير اوى علشان الرجل مش بيقدر يدفع القيمة الايجارة الرجاة اربط المالك بقانون منظم شويةوتحديد القيمة الايجارية روجع التامين كام كان علية

  92. ام ملك 09/03/2011 05:20 -

    السلام عليكم انا اناشد كل من بيدة من الحكومة حل هدة المشكلة اللى حت القانون محدد المدة ترك المالك يلعب بالناس الايجاد اللى بيحددة مش هى الشقة تساوى كام لا هو ةالمدام والاطفال محتاجين كام يطلب من المستاجر احتياجات الى هى عايزها اما بقى الموضوع الى ظهر جديد من 3 سنوات هو التامين الاول كان التامين شهر من القيمة الايجارية لا مش عاجب المعم صاحب البيت بنتة او ابنة عايز يشترى شوية لبس 7000 الف يطلب من المستاجر المبلغ دة تامين السنة 1000تامين يعنى لو عايز خمس سنين 5000الف جنية وخدها محارة وبيض بعد سنة يقول باى انا مش هجدد شكرا كتير اوىعلى الدهاناتانا متجورة9سنوات انتقلت فى هدة الفترة فى 7 شقق حسبى اللة فى الى وضع القانون الجديد والمالك الجشغ

  93. بنيتو من الخلوات المدفوعة 08/03/2011 03:02 -

    يامنبع الطمع والجشع عجبكم الايجار الحديث وخربتو بيوت الناس تأجرو الشقة سنة ب 300 جنية فى الاحياء الشعبية وبعض المناطق المهجورة والناس بتسكن ومضطرين وبعد سنة يا تاخدو الشقة يا تذودو الايجار منكم للة ان شاء اللة حتولعو فى جهنم

  94. ردا على كلام بعض الاخوه على هذا الموضوع بيقول يعنى تريد طرد المستأجر بعد سنه طيب القانون الجديد بيعملو كده حاليا .
    اشمعنا .
    ثانيا واحد تانى بيقول المستأجر وقتها دفع مقدم او خلو اقسم لك ان والدى غفر الله له لم ياخذ لا هذا ولا تلك ثم المساجر واخد شقه احسن من شقتى انا ابن صاحب البيت فما رايك .

  95. عمر التركي 07/03/2011 19:16 -

    يا اخ امير الله يفتح عليك انت عايز تطرد السكان عشان تسكن وبتسميه قانون فرعوني ازاي يعني المنكر اللي انت عايز تعمله انك تشرد ناس عشان تستمتع بميراثك هما لما مضوا العقد خدوه غصب ولا بالرضي ولا المفروض كل صاحب بيت يطرد السكان عشان يستمتع بميراثه ده موش استمتاع ده جشع تام يا اخي العزيو حب لاخيك ما تحب لنفسك الناس غلابة حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

  96. adel salm 07/03/2011 14:47 -

    العدل اساس الملك امن العقول ايها المعترض ان تشترى علبة السجير ب 8 جنية وتقيم انت واسرتك لمدة شهر بخمسة جنبهات اهدا هو العدل من وجة نظرك امن العدل ان يشرب ابنك كوب من اللبن ب 2جنية وابنى يلحس صوابعة لانك تنعم بمال غيرك فى مكان ياويك انت واسرتك ب 20 قرش فى اليوم وعندما تزهب الى المصيف تدفع 100 ج فى اليلة الم يكن من العدل ان تعدل الايجارات حتى تتناسب مع مطالبك فى رفع اجرك الشهرى وان كان كلامك صح لمذايتتدرج مرتبك وتطلب زيادةهل من املعقول عدلك ان اببنى يسكن ب 400 جنية وانت تغمض عيناك عن العدل فى ان يرد الحق لاصحابة امن العدل ان تستاجر شقة وانت تتقاضا 12 جنية مرتب وبعد 30 عام يصدخلك ل 2000 جنية او اكثر وتعمل عبيط على 20 قرش ايجار سكن يوم تبيت انت واسرتك فية ومش بعيد تكون بتمارس فى الشقة عمل يزيد دخلك الا تستحى ان تنتفع بقانون شيوعى كان يحرم الناس من ملكيتهم التى احلتها الادين وخصوصيته استحلفك بالة ايا العترضعلى العد ان تقول الحق انت مستاجر او وارث لعقد جاحف وتنعم بمال غيرك لعن اللة قوم ضاع الحق بينهم واللة لوكان القنون عدل كما عدل قانون الاراضى الذراعية لاصبح كل الناس اليوم تسعاالى امتلاك شقة بدل ان تبخس الناس اشيائهااللة ام ارفع الظلم عناامين000

  97. new moon 07/03/2011 07:08 -

    نداء لرئيس الوزراء د\ عصام شرف وصلوها للقنوات الفضائية علشان صوتنا يتسمع ده حق من حقوقنا وشكرا لهتمامكوا

  98. ehab show 06/03/2011 16:34 -

    الغاء قانون الإيجارات الفرعونى القديم

  99. عجوز 06/03/2011 11:12 -

    يا أخ أمير أرجو ملاحظة الآتى:
    اولا:الناس مش فاضية للامور دى حاليا(الامن القومى و عودة الحياة الى طبيعتها و نقل السلطة الى المدنيين له اولوية قصوى)
    ثانيا: كل الأسماء التى ذكرتها لا سلطة لها فى تغيير قوانين لان ده من اختصاص مجلس الشعب بصفته المشرع الرئيسى (وطبعا مفيش مجلس شعب)
    ثالثا: أصحاب العمارات بنظام الايجار القديم أخذوا حقهم وزيادة لانهم ساعة التأجير كانوا حاسبينها كويس و معظمهم تقاضى خلوات او مقدمات ايجار استكمل بها بناء العقار (يعنى المفروض المستأجر يعتبر شريك فى رأس مال العقار)
    رابعا: الحالة الاقتصادية لا تتناسب مع افكارك الأنوية – انت تطلب طرد السكان لتتمتع انت بحقهم الذى حصلوا عليه بالتراضى من المالك وقت التعاقد ولا تنس ان العقد شريعة المتعاقدين
    ارحموا من فى الارض يرحمكم من فى السماء – هى الدنيا ناقصاك؟؟؟؟؟

  100. م / حازم البلتاجى 06/03/2011 10:18 -

    بأسم شباب مصر لا نوافق على ذلك
    يعنى حضرتك عايز تمشى الناس ، ولا تزود عليهم الايجار ، ولا تخليهم يعيشون فى ايجار جديد لمدة كام سنه وبعدين تقولهم معلش انا عايز الشقه وشوفوا ليكم ماكن تانى ؛ وطبعا انت بكدا بتهدد استقرارهم الاجتماعى
    بالعكس احنا الشباب بنطالب بإلغاء القانون الجديد وقانون الزيادة السنويه من أجل مواكبه الظروف الحياتيه والمعيشه الصعبه
    انت سألت نفسك كم عائله ستشرد بهذا الفكر ؟
    كم شاب سوف يتظاهر ضدكم وله الحق فى ذلك ؟
    راجع نفسك كويس

أضف تعليقاً