مشروع قانون دور العبادة الموحد

مشروع قانون دور العبادة الموحد

إن سبب المحنة التي نمر بها حاليا هو تقاعس الدولة عن القيام بدورها نحو أبنائها عن قصد لإشغال الشارع المصري بالفتن الطائفية، وحرصا منها على عدم اجتماع فئات الأمة وتوحدها على مواجهة المستبد الفاسد.

وهي الدولة نفسها التي سدت جميع منافذ ممارسة الديموقراطية (الأحزاب أو مؤسسات المجتمع المدني أو النقابات أو اتحادات الطلاب) ، وسلطت قانون الطواريء وجهاز الشرطة على معارضيها ، وزورت إرادة الأمة في الانتخابات ، واستحوذت على كل السلطات والصلاحيات.

فلم يجد الناس مكانا يضمهم ويجمعهم إلا المسجد والكنيسة ، وفي ظل غياب الدولة ظهر التطرف والتخبط من كل جانب.

وهذا بدوره دعاني لأن أطرح بشدة مشروع قانون دور العبادة الموحد كحل أراه لازما في هذه المرحلة.

تمهيد:

– تعريف دور العبادة : هي المكان المخصص لممارسة الشعائر الدينية لكل من المسلمين أوالمسيحيين أواليهود وهو المسجد أو الكنيسة أو المعبد على وجه التحديد.

– الأديان السماوية التي تعترف بها الدولة: الإسلام والمسيحية واليهودية

– هوية الدولة: مصر هي جزء من العالم العربي والعالم الإسلامي ، يدين أكثر من 93% من سكانها بالإسلام، لذا فهي دولة عربية إسلامية ، وهذا يعني التزام الدولة بالأهداف والمباديء والوسائل العامة التي يدعو لها الإسلام ، وهذه الدولة تضمن لجميع رعايها الحقوق والواجبات المتساوية التي تكفلها المواطنة، وتمكن أصحاب الشرائع السماوية الأخرى من اتباع أحكام شرائعهم وممارسة معتقداتهم بحرية كاملة. وهذا الأمر ليس محل نقاش.

ملامح المشروع :

– تكفل الدولة حرية الاعتقاد ، ولا يجوز إكراه أو إغراء أحد على إعتناق معتقد أو تركه ، ويشمل الأمر حرية ممارسة الشعائر الدينية ، واتباع تعاليم الدين الذي يعتنقه.

– دور العبادة مصونة ولها حرمتها ولا يجوز الاعتداء أو المساس بها، والدولة تلتزم بهذه الحماية.

– دور العبادة تتبع وزارة الشئون الدينية ، وهي المسئولة عن رعاية جميع دور العبادة وإدارتها والأنفاق عليها وصيانتها .

– دور العبادة ليست لها شخصية مالية مستقلة عن وزارة الشئون الدينية، والتبرعات الخيرية يتم جمعها فقط عن طريق وزارة الشئون الدينية أو الجمعيات الأهلية يتم تصنيفها وفق المصارف الخيرية المعروفة وفق رغبات أصحابها : الفقراء ، المساكين ، اليتامى ، العجزة ، أصحاب الاحتياجات الخاصة ، المعوقين ، المرضى ، عمارة دور العبادة ، دون تفرقة أو تمييز ، في شفافية كاملة ، وتخضع جميع هذه التصرفات للرقابة المالية لأجهزة الدولة.

– نشاط دور العبادة مقصور فقط على إقامة الشعائر الدينية وتعليم الناس أمور دينهم ، ولا يجوز ممارسة أي نشاط آخر اجتماعي أو تعليمي أو سياسي أو اقتصادي أو رياضي ، أو إقامة احتجاجات واحتفالات غير الاحتفالات الدينية وغيرها من خلالها. وتمارس هذه الأنشطة المحظورة في المساجد خارجها من خلال مؤسسات المجتمع المدني والأحزاب ومؤسسات الدولة دون تمييز طائفي.

– حق بناء دور العبادة مكفول لأتباع الديانات السماوية المعترف بها من الدولة ،وفق النسب التي تحدد وفق التعداد السكاني والتوزيع الجغرافي من واقع بطاقات الرقم القومي.

– دور العبادة مفتوحة للجميع بدون تعارض مع تعاليم كل دين التي تنظم ذلك.

– لا يجوز تكوين كيانات ومجتمعات خاصة مغلقة مقصورة على طائفة بعينها على أساس ديني سواء كانت ملحقة أو غير ملحقة بدور العبادة.

– يتم تشكيل مجلس للشئون الإسلامية ممثلة فيه جميع المذاهب ، وآخر للشئون المسيحية ممثلة فيه جميع الطوائف ، وآخر للشئون اليهودية لترشيح ومتابعة ومراقبة الوعاظ والمعلمين في المساجد والكنائس والمعابد.

– يترك لكل طائفة اختيار رئيسها وفق المنهجية التي يتفق عليها أبناؤها والنابعة من تعاليم الطائفة ، وإن لم تكن هناك تعاليم دينية تلزم بوجه معين ، فيتم اختيار رئيس الطائفة بالانتخاب من بين الأعضاء الذين تتوفر فيهم الصفات اللازمة.

– شيخ الأزهر و رئيس الكنيسة سلطتهما علمية وشرفية فقط ، وتخضع صلاحيات التعيين والتوجيه للعاملين في دور العبادة لسلطة جهة الإدارة ، وفق القواعد التي يضعها مجلس الشئون الدينية الخاص بالمسلمين والخاص بالمسيحيين والخاص باليهود.

– لا يجوز استخدام دور العبادة لترويج أفكار سياسية ، أو اتخاذ مواقف سياسية ، ومكان هذه الممارسات هو الأحزاب. وعلى الحكومة أن تفتح الأبواب المغلقة التي تحول دون الممارسة السليمة ، وتعطي كامل الحرية للأحزاب في الإنشاء (التأسيس) ، والاجتماع وإقامة الأنشطة والالتحام بالشعب ، حتى تعود دور العبادة لممارسة دورها الطبيعي.

– يحظر استغلال رجال الدين لمناصبهم في إقامة زعامات وقيادة الجماهير للضغط على الحكومة أو التأثير عليها انطلاقا من دور العبادة. والمؤسسات الدينية عموما ليست لها سلطة الهيمنة على اتباعها وتوجيههم لأي مشاركة متحيزة لفئة معينة من أبناء الوطن.

وأخيرا ، نحن لا نريد مزيدا من التقييد على الحريات المتبقية ، ولكننا نطرح هذا الحل ضمن المنظومة المتكاملة التي تعيد الحياة المدنية والديموقراطية الكاملة لمصر ، والتي يجب أن تطبق بالمواكبة مع هذا القانون.

آمل إرسال تعقيباتكم وآراءكم لتنقيح المشروع ، وعرضه في وسائل الإعلام للنقاش العام

مقدم من محمد سامي فرج

وكيل مؤسسي حزب أمل الأمة (تحت التأسيس)

20 comments
  1. أ بو رقيه 25/05/2011 23:41 -

    بسم الله الرحمن الرحيم 0اللي محدش بدء بيها ولا مسلم ولا مسيحي اولا نحن متفقين علي اننا جميعا نعلم بوجودالله ونعبده ونتسابق في مابيننا ليثبت كل مناالى الاخر انه اقرب الي الله وانه هوالذى سيدخل الجنه والاخر سيدخل النار وبهذا يكون قد انتصر احدنا مع ان جميع الانبياءامرونا ان نأمر بالمعروف وننهي عن المنكر وان حب لاخيك ما تحبه لنفسك والاهم قول النبي صلي الله عليه وسلم وجادلهم بالتي هي احسن واخيرا قوله لكم دينكم ولي ديني 0وبهذا الكلام تكون القضيه محسومه0 ومنتهيه عند لقاء الواحدالاحد(الله)فلماذا لا يقوم كل منا بعباده ربه داخل معبده بالطريقه التي تناسبه ودعوة الناس الى دينه بحيث لا يتعارض مع الاديان الاخري او يجرحهم فهو يدعوهم الي دينه فيصف لهم دينه ومميزاته وفوائده بدون خبر عن الاديان الاخري ولا مقارنه بها ولااعتقد ان في زماننا هذا من لا يعرف الخطأ والصواب فالديانات كلها موجوده ومكفوله للجميع ومن اراد ان يعرف شيئا او يستعلم عن شئ لايعلمه فهو يعرف الطريق ويعلم ايضا من يستطيع سؤاله ومن الذي سيفيده او يضره ولا يهمنا من اسلم ومن تنصر لانه هو من سيحاسب في الاخره ليس نحن فتكمن مسؤليتنا في الدعوة ليس الا وتكون بالحكمه والموعظه الحسنه وليس بأجبار احد ان يكون مع احد ولا نغضب عندما يتنصر او يسلم احدنا فهذه حريته وهو من سيحاسب عليها ليس نحن ويجب ان نضع في الحسبان ان هناك من يبيعون دينهم بغرض من الدنيا فهم يبيعون ويشترون ونحن مقهورون فوالله لايستهلون00مثال لذلك من تعرض عليه شقه لكى يسلم و من تعرض عليه سياره لكي يتنصر فهذا يوافق وذلك يوافق ونحن المتورطون والخاسرين فدعوا الخلق للخالق كلن يعلم اين مصلحته والله الموفق وبهذا تكون قد انتهت اكبر مشكله لاتريد الحكومه حلها بين المسلميين والنصاري لانهم يجعلونها عقده الخواجه اللى بيذلونا بيها شفت حصل ايه شفت جري ايه وهكذا اذا فهناك بالفعل مشكله ولكن حلها بسيط جدا ولا يحتاج الى كل هذا الاعلام الخبيث الذي يدس السم في العسل فتكبر الفتنه والله المستعان 0اعطيتكم القليل فما كان من توفيق فمن الله وما كان من خطأ او نسيان فمني ومن الشيطان 0والسلام عليكم مسيحيين ومسلميين بأذن الله غير متخاصميين

  2. مسلم 24/03/2011 15:54 -

    ممكن نقرأ الاول قبل ما نهاجم أو ناخد موقف خلى بالكم من فقرة (حق بناء دور العبادة مكفول لأتباع الديانات السماوية المعترف بها من الدولة ،وفق النسب التي تحدد وفق التعداد السكاني والتوزيع الجغرافي من واقع بطاقات الرقم القومي.) القانون مش معناه ان الجامع والكنيسة يبقوا مبنى واحد القانون معنا بناء دور العبادة على اساس نسب السكان فى كل منطقة وهنا انا بسأل كل المسلمين كام مرة روحت الجامع واضطررت للصلاة خارج المسجد علشان مفيش مكان أنا أكتر من مرة اسجد على الاسفلت فى الشارع علشان المسجد مليان يبقى أكيد المساجد مش كفاية صح؟!! ننظر للجانب الاخر المسحيين وان بسأل كل مسيحى صادق انت فية مرة دخلت الكنيسة وحسسيت ان المكان مش مكفى الناس انا شخصيا معتقدش مع العلم ان فى بعض الاديرة مساحتها تفوق مساحة دولة الفاتيكان والفتيكان معروف انة بيستقبل الالاف بل الملايين كل عام . ومش معنا كدة ان بقول نسحب الاراضى من المسحيين بس كل حاجة لازم تبقى قانونى ومفيش دجاعى لبناء الكنائس بعدد أكبر بكتيييييييير من الحاجة

  3. محمدسعد 14/01/2011 23:14 -

    انظر الاعجاز العلمي في القران ان القران كتاب سماوي

    كما اني اعرف ان الانجيل لديه اربع نسخ يعني انه حتى الان هناك اختلاف

    انى متاكد و مجزم ان الدين المسيحي دين منزل من الله وانه مذكور ايضا بالقران الكريم

    ان القران هو عباره عن اخر السلسله من الكتب المنزله من التواراة و الانجيل و اخيرا القران
    اشهد ان لا الله الا الله وان سيدنا محمد رسول الله
    البطـــــــــــــــــــــالة والفساد سبب كل المشاكل

  4. الحياة 14/01/2011 22:50 -

    السلام عليكم
    اخى محمد احنا مش ناقصين ابداع اقصد بدعة لو كان ما تقولة صحيحا لفعله الرسول من 14 قرن و هو اعلم الناس بامتة كان عليه الصلاة والسلام بنى مسجدومعبد لليهود معا افق اخى
    المسجد فى عهد الرسول كان منارة للعبادات كما هو منارة للعلم و الفتوحات و دارسة احوال المسلمين و تقسيم غنائم الحرب و دفع الصدقات و جمع الجزية لقد تعلمنا ديننا من هذا المسجد و سيبقى المسجد كما كان ايام خاتم المرسلين الى ان يأذن رب العالمنين بنهاية البشرية
    صدقنى يااخى اذا وافق المسلمين وطبعا الفتوى تتطلع فى ثواتى المسحين لن يوافقوا و اذا و افقوا لم و لن يرضى اليهود الذين يعتبرون انفسهم شعب الله المختار و كيف لهم ان يكونوا جانبا بجب مع الرعاع فى نظرهم افق افق لا تجعلها بدعة على عاتقك الغير موجود ايام الحبيب فهو بدعة
    انا لله وان له راجعون

  5. 'مسلم 10/01/2011 16:40 -

    الفكره كويسه بس بدايه فتنه طائفيه عارفين ليه يا جماعه عشان لا المسلمين هيرضوا بكده ولا المسيحيين كمان وبكده تكون اكدت فكره التفرقه العنصريه وده نهايه الكلام وعاوز اقول حاجه كمان ان المسلمين اصحاب رساله والمسيحيين اصحاب رساله ولازم الكل يحافظ على رسالته ودينه ومش معنى كده اننا نشترك فى دور عباده موحده ولا كمان اننا نشتم بعضنا ونعمل تقرقه بنا

  6. مسيحية وافتخر 10/01/2011 01:09 -

    مين قالك اننا مابنعترفش بيكم على فكرة لو انت ليكى اصحاب كتير مسيحيين فانا صاحبتى القريبة منى اوى وبحبها جدا مسلمة . والى بيبتدى بالكرة والغلط مش احنا عندك مثلا فى الخبر الى فوق دة الى قالة انسان مسلم والى نشرة مسلم برضوا يعنى الى قال مش مسيحى عشان يحصل غلط فينا …… شوفى بقى كلام استاذ صادق الى فوق بيقول اية بدل مااايرفض بأدب اتريق على الدين المسيحى …مع اننا مالناش اى يد فى الكلام دة ومش موافقين اصلا … على الى منشور دة … بس انا رفضت بأدب لكن اخواتك المسلمين اطلعى اقرى كلامهم لازم الغلط فينا طيب ماترفضوا هو لازم الرفض بالغلط فينا ماينفعش الرفض بأحترام ….. وعلى بقى كلامك انت الى احنا اتهمناكم .. ماسمعتيش يااستاذة هالة كلام البابا بعد الى حصل فى نجح حمادى او بهجورة او الكشح او الاسكندرية او الزواية الحمرا كان بيقول اية كان بيقول ان الدين الاسلامى بريئ من الافعال دى … صدقينى احنا مش بنتهمكم احنا بنتهم او بنوجة دة للمتعصبين المسلمين والارهاب الى شايفيين ان دينهم هو الستارة الى بيخبوا وراها افعالهم دى فادة بقى مش زنينا هما السبب فى الى بيحصل دة … وبيبقوا فاكرين انهم بكدة بيقدموا خدمة لربنا نسيوا ان اللة محبة زى ماهو رحمن وغافر فاحنا بنتكلم عن الفئة المتعصبة دى مابنتكلمش عن المسلمين البسطاء .. فا كلامك دة مش صح لان المسيحية ديانة محبة وتسامح ورحمة عمرنا ماكرهنا حد او كنا متعصبين .. يعنى عمرك شوفتى ان اقباط مصر مثلا قاموا وفجروا جامع … طول عمرنا عايشين مع بعض وماحدش سمع عننا كدة عشان .. احنا معروفيين بان عندنا سلام ومحبة عمرنا ماكان عندنا ارهابى او مجاهد يدافع عننا . الالقاب دى مش عندنا .. دة مش بس عشان احنا دين محبة دة عشان احنا واثقيين فى الهنا وان اللة حى وقوى وقادر ان يدافع عننا عشان كدة احنا بنسكت عشان هو يتكلم ويدافع عننا ….. فامتقوليش اى كلام وخلاص احنا لابنفرق فى اديان او اى حاجة ولو رسولكم اوصاكم بينا ( فاحنا كمان الهنا قالنا ( احبوا اعدائكم باركوا لاعينكم احسنوا الى مبغضيكم وصلوا للذين يسيئون اليكم ) فا متقوليش تانى انكم بتتهمونا او مبتعترفوش بينا وكلمتك اننا معاملتنا ليكم لا تتميز عن معاملتنا لليهود او اى دين تانى فادة برضوابياكد كلامى اننا بنحب كل الناس ومابنكرهش حد ومابنعديش حد وماببنفرقش بين المسلم او اليهودى فامحبتنا احنا لكل الناس حتى للى بيسئ الينا

  7. أنا لا أقصد التحدث إلى المسيحين ولم أجه حديثي إليهم وإن لى من الأصحاب والمعارف كثير من المسيحيين ولكن كنت أربد أن اصحح للأخ المسلم هذا التفكير الغريب إننا كلنا عباد الله الواحد والمشكلة إنكم بتتكلموا كما لو كنتم متأكدين من إن المسلميين هم السبب في التفجيرات . من قام بهذا العمل بعيدعن الله بعيد عن الدين . وعلى فكرة إحنا معترفيين بكم وبنبيكم وأوصنا رسولنا الكريم بكم وربنا يؤجرنا على حسن معاملتنا لكم في حين أنكم لم تعترفوا بنا أصلا ومعاملتكم لنا لا تتميز عن معاملتكم لليهود أو أي دين آخر.

  8. مسيحية وافتخر 07/01/2011 16:51 -

    لو سمحت تسيب تعليقى ياريت يعنى ياريت يكون فى ديمقراطية كدة وتسمحوا لينا بالكلام زيكم ولو لمرة وحدة

  9. مسيحية وافتخر 07/01/2011 16:50 -

    استاذة هالة انتى غلطتى فينا لكن انا عايزة اقولك حاجة وحدة انا ممكن اقولك كدة برضوا زيك لاننا احنا المسيحيين مابنعترفش لا بدينك ولا برسولكم لكن انا مابرضاش اقول كدة عشان مابحبش اعمل فتنة بس لكن بنحبكم بس عشان دينا دين محبة وكفاية انكم بشر زينا وخلاص عشان كدة مابنتكلمش احنا على مسالة الدين .. وانا مش هالوم عليكى البلد بلدكم واحنا بالنسبة ليكم اقلية واخدين حقم تالت ومتلت فيها بتتكلموا من غير خوف لكن احنا الى لازم نعمل حساب كلامنا بس لاننا هنا فى خطر ومش عايشين فى امان زيكم ممكن تموتونا فا لازم انتوا تغلطوا واحنا نمشى جنب الحيط معلش احنا اتعودنا مكم على كدة ارهاب وموت وتهزيق وغلط المهم اننا بنقبل غلطكم علطول وكمان ياريت تسبونا فى حالنا لا وبتموتوا فينا كمان وتحرقوا كنايسنا ……. يارب انت العادل

  10. مصرى مسلم فى الخارج 07/01/2011 13:35 -

    عبادة الله حرية وحرية إقامة شعائرها يجب أن تكون مكفولة للجميع بغض النظر عن المكان
    وللعلم مذهبا دينيا معتمدا في جمهورية مصر العربية، كل مذهب يتفرع عن أحد الأديان المعتمدة، على أن يكون هناك اختلاف جوهري في بينه وبين المذاهب الأخرى للدين المتفرع عنه، أو جرى العرف والعمل على اعتباره مذهبا تابعا لذلك الدين، والمذاهب القائمة في جمهورية مصر العربية:
    أ – مذهب أهل السنة من المسلمين.
    ب – المسيحيين الأرثوذكس.
    ج – المسيحيين الكاثوليك.
    د – المسيحيين الإنجيليين.
    هـ – المسيحيين الكلدان.
    و – المسيحيين السريان.
    ز – المسيحيين الأدفنتتست.
    ح – اليهود القرائين.
    ط – اليهود الارثوذكس

  11. يا أسفي عليك من أين أتتك هذه الفكرة هل أنت بجد مسلم؟ هل قرأت أي شيء عن سيرة نبيك ؟ هل تعرف بجد قيمة المسجد عند رسولك وحبيبك صلى الله عليه وسلم للأسف إحنا عايشين فى عصر بجد تدهور ويارب إهدينا وإياه إلى الصراط المستقيم صراط الذين أنعمت عليهم (المسلمين ) غير المغضوب عليهم( اليهود) ولا الضالين (المسيحيين )

  12. ام يوسف 05/01/2011 07:22 -

    مشروع فاشل لان انت عندك ديانات تانيه حتطال بحقها فى ممارسه شعائرها زى البهائيين اللى طلعو لنا من مصيبه الله اعلم بيها وبعدين انشاء دور العباده فعلا ده مرتبط بحجم اتباع الدين ده اما سيادتك كنت قلت حاجه حسب الديانه فى الرقم القومى هما اصلا عايزين يلغو خانه الديانه شايفنها تمييز مالوش داعى ….وفى الاخر اى مسلم عاقل واعى متبع سنه الرسول عليه الصلاه والسلام وعارف دينه كويس حيعرف انه لا أكراه فى الدين …..ولكم دينكم ولى دين …ولو تابع سيره الحبيب حيعرف ازاى كان بيتعامل مع اصحاب الدينات الاخر بكل تسامح وحب …وبعدين كمان ان الله لا يحب المعتدين ……

  13. ممكن نرفض بس باحترام 05/01/2011 07:09 -

    وعايزة اقول للاستاذ ((صادق )) كلمة وحدة اية عندنا فى الكتاب المقدس بتقول ((( ان الصليب عند الهالكين جهالة ))) ………..وحاجة كمان عايزة اقولهالك ممكن تكون نصيحة وهى اية كمان عندنا (( ليروا اعملكم الصالحة فايمجدون الهك الذى فى السموات ))) يعنى بكلامك واسلوبك هاتخلينى انا كمان احترمك واقول فعلا دة انسان تلاما اسلوبة كدة يبقى دينة هو الى علمة كدة نحاول نتكلم بهدوء وبلاش غلط ونرفض بس باحترام انا كمان مش موافق بس هما كلمتنين دة ماينفعش لكن من غير غلط وتجريح فى حد

  14. مسيحية مش متعصبة ( 05/01/2011 07:01 -

    وبلاش تريقة لو سمحت يعنى الى يحب يعلق يعلق على كلامة هو بلاش نغلط فى بعض ممكن تقول انا ارفض كدة زيى انا مش موافقة برضوا بس من غير غلط فى المقدسات والاديان ممكن نتعامل بروح المحبة والهداوة وكفاية نقول بس ان يارب دبر امورنا

  15. مسيحية مش متعصبة ( 05/01/2011 06:58 -

    هداوة ياجماعة شوية فى اية على فكرة احنا كمان مش موافقين على الى الشيخ بيقولوا بس دة متعاطف بس مع الكنيسة والى بيحصلها هو شايف كدة من وجهة نظرة اننا هانحب بعضنا ومش هايحصل بينا فتنة ولا تفرقة هو من وجهة نظرة فاكر انة بكدة ممكن يخلينا امة وحدة بجد لكن ممكن دة يحصل بطريقة تانية اننا نعامل بعض بمحبة عشان احنا بشر ودة يكفى مش مهم يعنى دينك ودينى ولونك ولونى بس حاولوا تفهموا متحملوش المسيحيين فوق طاقتهم كفاية الى بيحصل كل يوم فينا دة مجرد شعور كويس بس من ناس عايزة الارهاب يقف بس مش عارفين يعبيروا عن دة عايزنا نكون فى محبة بس مش عارفين يوصلولنا دة فا بيوصلوة من وجهة نظرهم هما

  16. مفترى 05/01/2011 05:37 -

    والله انت راجل مفترى وظالم لنفسك وربنا يهديك او ينتقم منك شر انتقام ان شاء الله تعالى على طلبك ده

  17. صوت الرعد 05/01/2011 05:05 -

    أخي سامي .. طالما أن هناك من لا يرى أبعد من أنفه ولا يفهم ما بين السطور ، فلا تعذب نفسه .. تلك أمة خلت لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت.

    أحييك على فهذه الفكرة المثالية والتي يليق بها أنك تكون في حي بن يقظان ! ففي واقعنا لا يزال الجهل مستشرياً ولا فائدة!

  18. صادق 04/01/2011 23:47 -

    حلو اوى يعنى الجرس والاذان يبقو فى نفس الوقت واجى ادخل الجامع اتلغبط اخوش الكنيسة والاقى نفسي بصلب بدل مركع الله يهديك يا عم لا هما هيوافقو ولا احنا هنفكر اننا نفكر فى الى انت بتقولوه انا شايف دع الخلق للخالق

  19. أبو سعده 04/01/2011 14:31 -

    تركت فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدى أبدا
    صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

أضف تعليقاً