السلفيون يطالبون بعدم تغيير المادة الثانية من الدستور

لامساس بالمادة الثانيه من الدستور المصري والتي تنص علي ان الدين الرسمي للدولة هو الاسلام وان الشريعة الاسلامية هي المصدر الرئيسي للتشريع في الدستور وهي المادة التي فعلا يجب ان لا يتم المساس بها وقد قامت الدعوة السلفية بتوزيع ورق للمشاركة في حملة توقيع للمطالبة بعدم المساس بالمادة الثانيه من الدستور وكذلك الملصقات علي الشوارع للمطالبة بعدم المساس بهذه المادة خاصتن بعد مطالبة العديد من الاقليات بعدم الاعتياد بها ومحاولة الغاءها وسط والضغط من اجل ذلك هذا وقد بدات حملة التوقيع في الانتشار في الاسكندرية وبداء الاهالي في الاستجابة لها من اجل عدم المساس بهذه المادة في الدستور وطالبة الدعوة السلفية عدم المساس بها من قريب او بعيد وسط حالة من الترقب التي تسود مصر الان خاصة بعد ان سارت شائعة عن تغيير المادة الثانيه من الدستور والحملة للتوقيعات تتضمن الموقعين باسماهم والرقم القومي بالاضافة للتوقيع واصبح الجميع في حالة ترقب لما سوف يحدث في الايام القادمة وذلك خوفا من اشعال فتنه بسبب هذه المادة بين الشعب سواء المسلمين او المسيحيين ويقول الله عز وجل في كتابه ان الدين عند الله الاسلام وذلك في سورة العمران الايه 18

209 comments
  1. لمن يطلب الغاء المادة الثانية 11/03/2011 03:14 -

    ما تعليق من يطلب الغاء المادة الثانية من الدستور علي الايه الكريمة
    بسم الله الرحمن الرحيم (( فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا )) صدق الله العظيم

  2. العربي 11/03/2011 00:44 -

    ارجوا من يريد اهانة رمز من رموز الاسلام ان يواجهه بذلك في وجهه وليس خلف ظهره كما اراه ومن لا يعترف بأن الشريعة الاسلامية هي المصدر الاساسي للتشريع فهوا كافر

  3. مصري مسلم 11/03/2011 00:35 -

    الشريعة الاسلاميه تسري في دم كل مسلم مؤمن بأن لا اله الا الله وان محمد رسول الله ليس المادة الثانية من الدستور فقط فهل يستطيعوا تغير الدم ؟

  4. الي واحد من الناس 10/03/2011 23:15 -

    اسأل نفسك هل انت رجل لدرجة انك تستطيع مواجهة شرفاء الاسلام الذين تسئ اليهم بالسانك و تلقي عليهم الاتهامات الباطلة من ظهورهم وليس امام وجوههم ان تواجههم ؟ اذا حدث ذلك فأعلم انك علي حق والي ان تثبت ذلك فأنت في نظري الان فااااااااااااااااااشل

  5. اعتزار 10/03/2011 22:50 -

    اعتذر عن سوء الفهم الذي انتابني حيال هذا الموقع الذي اثبت نزاهته بعدم التحيز لرأي دون الاخر

  6. واحد من الناس 10/03/2011 20:05 -

    عزيزى مشرف الموقع ..
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
    أما بعد ..
    شوف سيدى .. أنا بأرجوك رجاءا حارا .. بعد إذن حضرتك معلش .. معدتش تحط نجوم ..
    أرجوك .. سيبهم يشتمونى براحتهم خالص عشان يرتاحوا .. يمكن لما يرتاحوا .. أعصابهم تهدى .. فيقدروا يردوا عليا رد عقلانى ولو مره واحده فى حياتهم بدل من الجهل والسفه اللى هما فيه ده ..
    شوف .. أنا بس عايزك وعايز كل الناس تتفرج وتشوف ..
    هما بقى افيونتهم يشتمونى .. وأنا أفيونتى أشوفهم فى ضعفهم وجهلهم ..
    أنا بترجاهم .. مش مهم يجاوبوا على موضوع السواك ..
    طب يجاوبوا على أى حاجه ..
    هه يجاوبونى إزاى سلفى يحرم نزع شعره من حاجب إمراءه بتستفتيه .. وحجته .. إن ده تغيير فى خلق الله ..
    وبعدين يرجع يقول أيما امراءة ماتت ولم تختتن فقد ماتت آثمه ..
    طيب الختان ده قطع فى حتة لحم من المراءة .. هو مش ربنا برضه اللى خاقها ؟ طيب إزاى بقى نغير فى خلقه .. مع العلم إن ربنا خالقها مش زياده .. لاء .. دى ليها وظيفه ربنا عاملها لأجلها ..
    يبقى نفتح البااااااااااااااااب …… ولا نفقلوووووووووووووه؟
    حد يقولى يا جدعان إزاى منغيرش فى خلقة ربنا وفى نفس الوقت لازم نغير فى خلقة ربنا !!!!!!!!!!!
    يبقى السلفى ده بيفكر إزاى ؟ .. وعايزنى أثق فيه وفى تدينه إزاى ؟
    يا جدعان حد يفهمنى السلفى ده مجنون ولا إيه مش فاهم ؟
    طب يردوا عليا .. بدل ما يشتمونى ..
    ماشى يا سيدى .. أنا غلطان فى كلامى ده ؟
    ماشى .. طيب الأزهر اللى هو اساس الدين الأسلامى غلطان ؟ .. طيب وزارة الصحه إللى عارفه مصلحة البشر فين غلطانه ؟ .. يعنى الأزهر والصحه ما بيفهموش والسلفيين الأغبيه دول هما اللى بيفهموا ؟
    يا حضرة المشرف والله ما هزعل لوقعدوا يشتمونى بأوسخ الألفاظ كل يوم ..
    سيبهم ..
    أصل دول دى طبيعتهم .. ودى تربيتهم .. والأهم بقى .. الأهم بقى خللى بالك .. هو ده الدين الأسلامى اللى عندهم .. عباره عن النقل .. ثم الجهل .. ثم الترديد والتكرار زى البغبغانات .. ثم السباب والشتائم ..
    بس والله العظيم ما بيفهموا أكتر من كده ..
    ولو كانوا على حق .. عمر لسانهم ما هيشتم أبدا وكانوا أفحمونى .. لكن بقى …… 🙂 حاجه تكسف والله على مسلمين الأيام دى ..
    يا سيدى دول تلاقيهم من اللى بيروحوا يفأروا فى السيده والحسين فى حلقات الذكر ويتمسحوا فى المقام .. ويقولوا بركاتك يا سيدنا الشييييخخخخ خ خ خ خ خ ( بصدى صوت ههههه ) .. وهو ده الأسلام اللى عندهم ..
    والله العظيم فضحونا وجرسونا أدام العالم ..
    والغريب إنهم بيتكلموا على الفتنه .. رغم إنى رادد عليهم فوق .. وقلت مين إللى بيحرق الكنايس غير السلفيين المحرضين ؟
    دول مفيش فايده فيهم .. أنا زى ما قلت مليون مره قبل كده .. تقول لهم بص يا بابا .. ده إسمه إيييييييه …. ده يا شطورا إسمه …… توووووووووووور ….. يعنى ذكر .. يعنى ما يتحلبش منه لبن ….. هههههههه .. برضه يقولوا لك لاء أصل السلف قالو لنا دا بيتحلب ..:)
    ياااااااااااه .. اقول إيه ولا إيه يا مشرف ؟
    معلش عشان خاطرى سيبهم يتعبدوا .. اصل عبادتهم دى فى عرفهم هى سبابى وشتايمى فى سبيل التدين اللى عندهم .. ما هو دول الأسلام فى نظرهم هو كده .. سيبهم بس براحتهم وأكون شاكر ليك .

  7. واحد من الناس 10/03/2011 18:51 -

    معلش يا موقع مصريات .. ما هو دايما اللى بيتكلم بالعقل يجيب لكم المشاكل ..
    لا .. لازم الواحد يبقى غبى ودرويش ومتخلف زى السلفيين أمثال ابن الأسكندريه اللى عمال يتلون زى الحربايه ..
    المهم الفاشل يابن الأسكندريه هو اللى بيبقى عامل البهيمه لا يفقه شىء فى دينه .. وبالتالى فلا يستطيع الرد على أى سؤال ..
    لقد اكتفيت بسؤال واحد عن السواك .. حد فيكم عرف يرد يا أجهل من دابه ؟
    طبعا ولا تقدر ترد .. لأنك بغبغان حافظ وناقل بس ولا بتفهم ..
    روح انت اللى جتك ستين نيله يا سلفى يا متخلف 🙂

  8. سيدى الفاضل واحد من الناس لم اكن متابعة لهزا الموقع من قبل ولاكن هى الصدفة التى جائت بى اليكم وما احلاها من صدفة حتى اتعرف عليكم جميعا اولا لك ياسيدى بعض الحق فيما قلتة انا معك ان كثيرا من اللزين يدعون انهم دعاة وهم واللة اكثرالناس اللزين يصدون عن سبيل اللةولى تجربة اليمة معهم 00فعندما كنت فى السادسة عشر قابلتنى سيدة المفروض انها داعية اسلامية واللة لايورى عدو ولا حبيب اللى جرالى منها من تهجم واستفزاز حتى صفرة وجهى امام الناس واحرجتنى غاية الاحراج سيدى الفاضل صدقنى ازا قلت انها كرهتنى حتى فى الصلاة ولن انسى هزة السيدة ابدا ما حييت لانها وللاسف كانت السبب الاساسى لعدم ارتدائى لزيى الشرعى لفترة طويلة 000ولكن بفضل اللة وعلمة الشديد بما تكنة الصدور وان اللة عز وجل لاينظر الى وجهنا ولكنة ينظر الى قلوبنا فقد رزقنى بسيدة ليست بداعية ولكن يشع النور من وجهها وكلماتها احسستنى ان الدنيا مازالت بخير وكتب اللة لى النقاب على يدها 00المقصد سيدى من كلماتى ليس بلجلباب ولا النقاب ولا مسيحى ولا مسلم فللعلم اغلب صديقاتى مسيحيات وقك علمونى الكثير من ابسط الاشياء الصدق وعدم الكزب والصراحة وعمرى ما اتكلمت معاهم فى الدين والحمد للةاسلم بعض منهم 000فلدين المعاملة ولاتحزن سيدى الفاضل ولا تكن فى ضيقا فمازالت الدنيا بخير مادامت الشمس تطلع من المشرق000

  9. حسن صبري 10/03/2011 15:02 -

    ما يسمون بالسلفين المدعمون سعوديا .. أرجو أن يسكتوا .. مش دول اللي رفضوا الاشتراك في الثورة بحجة أن التظاهرات فيها اختلاط بين الرجال والنساء !! عجبي .. ده اسمه جبن .. دلوقتي لما أمن الدولة اتزاح من طريق مصر كلها بدأوا يفتوا .. والنبي ياشيخ خلي فتاويكوا لنفسكم .. خلوا مصر تسترد عافيتها وبطلوا تخريف .. فالمادة الثانمية وجودها أو عدم وجودها لن يجعل مصر كافرة .. أو مسلمة .. فالاسلام ليس حكرا علي السلفيين والجهاديين .. فكل يري الإسلام بطريقته .. فالعالم مليء بأطياف الإسلام وكل منهم يعتقد أنه الحق وما سواه باطل .. هذا التعصب الأعمي هو سبب تخلفنا .. فنحن نتعامل مع الأديان بمطق القبيلة والعصبية .. عايزن مصر دولة ديمقراطية قوية لها كلمة في محيطها .. مش بالفتاوي .. بالعمل وأن نثبت نحن المسلمون أننا أمة تعمل ولا تفتي .. تناضل وترهب ..

  10. شئ مثير 10/03/2011 07:49 -

    لفت انتباهي الي حذف ما كتبت سابقا علي ردي لواحد من الناس الذي يتصف بوقاحة اللسان فهل هذا يدل علي تحيز هذا الموقع لشخص دون الاخر اذا اثبت لي ذلك سوف اقوم بحملات مكثفة علي النت لنشر موقفكم الخبيث من انتشار الفتنة ارجوا ان تثبتوا عدم صحة هذا
    ===========
    محرر جريدة اخبار : من حقك التعبير عن رأيك ولا يوجد تحيز لشخص على حساب الاخر ولكن يرجى عدم استخدام اي الفاظ خارجة عند انتقاد أحد وهذا سبب عدم قبول بعض التعليقات

  11. الي واحد من الناس 10/03/2011 07:11 -

    والله يابني انت *****88 و معندش روح الحوار يا عديم الاحترام لنفسك يا *****88 فعلا مرسوم عليك الهبل

  12. ابن الاسكندرية 10/03/2011 07:00 -

    الكلام ده طبعا لواحد من الناس
    اقسم بالله العظيم انت *** كائن شفته في حياتي علي شكل بشر عامل ناصح و بتفهم جتك نيلة يا *********** يا فااااااااااااااشل

  13. واحد من الناس 10/03/2011 05:44 -

    شافعىىىى؟
    يا شافعىىىىىىىىىىىىىىه؟
    مالك يا حبيبى إنت ما بتردش على اسئلتى ليه يا شافعى ؟
    هى المشكله عندك فين يا حبيبى ؟
    فى مخك ولا فى زورك ؟
    طب قللى عنوانك عشان ابعت لك إزازة ميه بركه ولا منيرال عشان تسلك لك زورك وتعرف تتكلم وترد عليا ..
    أنا عارف إنك ممكن تكون معذور .. لن ممكن الوعايه إللى بيحطوهالك عشان تشرب منها اتخرمت ولا تكون الكلاب خلصت الميه اللى فيها ولا حاجه فمعدش فيها ميه تشربها .. معلش .. محلوله إن شاء الله .
    آه .. نسيت ..
    ولا يكون مخك عايز ينضف من وسخ السلف إللى فيه ..
    ماشى .. زى بعضه ..
    ابعت لك شوية جاز ولا بنزين من بتاع تنضيف الهدوم لعل مخك يسلك ويعرف يفكر ..
    ماشى؟
    بس آه يا شافعى لو فعلا مخك نضف وعرفت تجاوب ..
    هتندم أشد الندم على إنك ما قابلتنيش من زمان عشان أوفر عليك جهد وعناء السنييييين إللى فاتت دى .. لأن واضح كده إنك كنت خايب فى الدراسه .. وكل ما المدرس يسألك ما تجاوبش فيقولك يا فاااااااااااااااااشل ..
    عشان كده فضلت عقده ولزمه فى لسانك !
    وعموما لما تتحل مشكلتك .. انا هنتظر إجابتك ..
    بباااااى !
    هههههههههههههه .. الله يخرب بيوتكم .. والبيوت اللى جنب بيوتكم ..
    هو احنا هنأرد مع صعاليك على مخها كله مليان دهون وزفارة السلف على آخر الزمن ؟ 🙂

  14. واحد من الناس 10/03/2011 05:28 -

    برافو عليك يا سامى .. اهو ده الكلام الصح البعيد عن كل أنواع التخلف .
    اهو ده الكلام اللى بنحاول نفهمه لناس بنحترمهم على اساس أنهم بنى آدمين ..
    لكن الظاهر .. إن النمره طلعت غلط وطلعوا ……………..ات 🙂
    شكرا لتعليقك المستنير .

  15. الشافعى 10/03/2011 02:44 -

    هههههههههههه حلوة يا فاشل دى يا فاشل يا فاشل

  16. انا بقى اثنين من الناس العالم وصل للطائره التى بدون طيار وكذلك الاقمار الصناعيه وتكنولوجيا المعلومات والكمبيوتر والتويتر والفيس بوك وللاسف نحن ياعرب لا زلنا نتحث عن السلفيين والاخوان فوقو يا عرب من نومكم وابحثو عن التقدم وبلاش مسلم ومسيحى ولا شيعى وسنى ولا سلفى ولا معتدل وخلونا نواكب العصر الحالى والا سوف تدهسكم اقدام الغرب وتندمون فى وقت لا ينفع فيه الندم

  17. واحد من الناس 09/03/2011 12:47 -

    إلى الحفيد السلفى الأهبل المتخلف ..
    لما أنا يا سيدى فاااااااااااااااااشل ..
    امال إللى مش قادر يرد على أى سؤال طرحته يبقى إيييييييييييييييييييييييييييه ؟؟؟ ها ها ها
    يا بنى يا حبيبى الكلام سهل يقولوه الجهله امثال السلفيين وحقرتك ..
    سهل إننى أرد عليك باسلوبك العقيم .. لكن …. يعنى كده أنا شايفك ولد صغير كده وأهبل ..
    فيا سيدى خلاص .. هعتبرك أد عيالى ..
    وإن كنت كبير فرد على سؤال واحد من اسئلتى وطرحه عليك الأخ محامى .. وقولى لما السواااااك سنه ..
    طيب ليه الناس كلها ما بتتبعش السواك ؟
    بس ..
    جاوب يا كتكوت 🙂
    بس تكون إجابه مناسبه لسنك ماشى ..
    خد البزه وأسكت خد البزه ونام ..
    جتك خيبه انت والسلفيين الفتنيين المتخلفيين .

  18. واحد من الناس 09/03/2011 11:16 -

    عزيزى الأخ محامى أنا بشكرك على دفاعك عنى وبشكر فيك مشاعرك الطيبه ..
    ما يهمكش يا باشا .. زى منتا كده شايفهم .. يا ولداهم أمخاخهم على أبياااااااااااااااااااض هههههههه
    المؤدب فيهم لا يعرف سوى إنه يهاجمنى .. أما القليل الأدب وما أكثرهم .. فحدث ولا حرج .. وهو ده التدين بتاعهم .. سفاله وقلة أدب على جهل ..
    اشكرك شكرا جزيلا والسلام عليكم ..

  19. واحد من الناس 09/03/2011 11:13 -

    سريعا .. لأنى مش فاضى للعب العيال ده ..
    بقول أولا للطبيبة .. انا فقط أشكرك لأنك ما حاولتيش أنك تغلطلى أو تتطاولى على .. أما أى كلام آخر قلتيه فهذا رأيك إنتى حره فيه ولم يحرك أدنى ساكن عندى من القناعة به .. وهذا أيضا أنا حر فيه .. كذلك أنا أتكلمت عن السواك بكامل التفصيل وكل كلامى هذا عن تجارب صحيحا ولا رجعة فيه .. لكن بكرر شكرى لأدبك الجم .

    ثانيا : الأفندى اللى بيقول إنه أزهرى وبيهاجمنى ..
    عايز اقولك سواءا كنت أزهريا أو غير أزهريا فإن الأزهر لا يشرفه وجود مثلك من ضمنهم .. وهى الخطر القادم على الأسلام ..
    وما لم اذكره ليس نسيا وإنما تجنبا للفتن .. فإن الشيخ سالم عبد الجليل قد ذكر قائلا بالحرف الواحد عن السلفيين :
    (( انه للأسف قد تسلل منهم إلى الأزهر ))
    وإننى الآن أعتبرك واحد منهم ..
    أما كلامك عنى :
    (1) فربما حقك اصلا لا يستحق الرد ..

    فأقول لك .. ليس لأنه لا يستحق الرد .. بل لأنك أنت أصلا عاجزا عن الرد .. جتك خيبه 🙂

    (2) لا لوجود الفائده فيه وان ماتتكلم ..

    النقطة دى مش مشكله .. لأن هذا أمر طبيعى .. أن أمثال حضرتك مخهم عقيم .. وعديمى الفهم .. فكيف تستفيد ؟

    (3) وانت تتكلم عن الحريه وتحجر علي الراي الاخر فاين حريتك المزعومه

    تانى .. هنعيد تانى .. على رأى المثل .. التكرار بيعلم هههههههه الشطار ..
    قلنا سابقا أن الحرية مكفولة وأنا ليس معى قفل لغلق فم أحد .. لكن كونك مصر على فهمك .. فهذا لأن أفقك ضيق .. لم تتعلم كيف تفكر حتى تعرف وتقدر معنى الحرية التى إعتقدت أننى أملكها عليك .. معلش ربنا يشفى 🙂

    ثالثا :إلى اللى بيوجه لى كلام عن النرجسية والفتن .. أحب أقولك :

    ماشى .. أنا معاكم فى ذلك .. بس مين بقى إللى هد كنيسة أطفيح ؟
    مش السلفيين ؟
    مين اللى طرد النصارى من بيوتهم ؟
    مش السلفيين ؟
    مين بالأمس اللى طرد المسلمين المعتدلين من المساجد فى هناك ؟
    مش السلفيين ؟
    مين اللى بداء بالهجوم على امن الدوله ؟
    مش السلفيين
    شوف إمبارح لاميس الحديد كانت بتلعنهم إزاى من فجرهم وسفالتهم !
    أما بقى كلمة نرجسيه اللى أمثال حسان ويعقوب مرضى بها فهى كلمة فى الطب النفسى وليس لها علاقه بمسيحى أو مسلم .. فياريتك أولا تبطل جهل لما تقول هذا العبط !
    وثانيا انا مسلم ومؤمن أكثر منك وغصب عنك وعن السلفيين المتخلفيين وبقولها تانى وتالت ورابع وبكررها لأنى مؤمن بأنهم سبب تخلفنا فعلا لعنة الله عليك وعليهم يا غبى .

  20. ابن البلد 09/03/2011 07:45 -

    قال رسول الله صلي الله عليه وسلم (( تركت فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدي ابدا كتاب الله و سنتي )) صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم

  21. ابن الاسكندرية 09/03/2011 04:24 -

    بسم الله الرحمن الرحيم ( يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن الا وأنتم مسلمون ) صدق الله العظيم
    قال رسول الله صلي الله عليه وسلم
    تركت قيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدي ابدا كتاب الله وسنتي
    صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم
    يا اخواني في الله بالله عليكم انتبهوا من الفتن الطائفية حفظكم الله

  22. الي واحد من الناس 08/03/2011 23:22 -

    لاحظت تكرار كلمة نرجسية التي تصف بها اخواننا السلفيون ترددها كثيرا مع العلم ان كلمة نرجسية كلمة منتشرة بين الاقباط ليس المسلمين ؟ ارحوا للمرة المليون الانتباه من الذين يريدون اشعال الفتنة الطائفية بين المسلمين و المسيحين
    الفتنة النائمة لعن الله من ايقظها

  23. الحفيد 08/03/2011 20:08 -

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الى الاخ الي تكلم على السلف الصالح والسلفيين الاشراف المرابطين للعهد محافظيين اصووول الدين وسنة نبينا الكريم (محمد ابن عبدلله عليه وعلى اله وصحبه السلام )اياك والمساس واعلم السلف قادرين على دك عنقك انتة واسيدادك الفاجرين
    يا فاااااااااااااااااااااشل

  24. ابن الاسكندرية 08/03/2011 07:56 -

    انتبهوا من الفتن التي وقودها الناس و الحجارة

  25. ابن الاسكندرية 08/03/2011 07:54 -

    تحزير هام جدا ارجوا من الاخوة الافاضل الانتباه لمن يقوموا بأشعال الفتنة الطائفية بين المسلمين و المسيحيين من داخل مصر او خارجها عن طريق النت

  26. طبيبة سلفية مصرية وأفتخر 08/03/2011 02:00 -

    إسلامية إسلامية إسلامية مـــــــــــصـــــــــر إسلامية إســـــــــــــــلامـــــــــــــــيــــــة
    “هو اذلى أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله وكفي بالله شهيدا”

  27. طبيبة سلفية مصرية وأفتخر 08/03/2011 01:50 -

    وأكرر مرة أخرى:
    ارفع رأسك فوووووووووووووق أنت مسلم عربي مصري.
    رب البشر خالق البشر هو من يحكمهم بشرعه الحكيم
    وإن شاركه أحد في خلقه فليشاركه في حكمه.
    وأغلبية مـــــــصــــــــــر المســـــــــلمـــــة الحبيبة التى ظلت وستظل ان شاء الله قلعة الاسلام: أغلبيتها مسلمون ولله الحمد فياريت كل واحد يعرف عدده.
    ونطالب نصارى مصر: بالتوجه إلى ماما فرنسا أم الحريات بإطلاق حرية المسلمين في ثيابهم وياريت نقولهم المسلمون اللى عددهم كبير في فرنسا يشاركوا في الحكم أيضا.

  28. طبيبة سلفية منتقبة 08/03/2011 01:43 -

    الحمد لله وكفي وسلام على عباده الذين اصطفي وبعد:
    فوالله لقد آلمنى جدا وأحزنني قول “واحد من الناس” ليس لشتمه ولكن لعدم علمه بالسلفية أو فهم خاطئ عنها أو… وصراحة لم أقرأ كل التعليقات لضيق وقتى :
    أولا أنا ماجئت مدافعة وانما جئت موضحة:
    السلفية: ليست حزبا ولامنهجا وانما هى اتباع كتاب وسنة بفهم سلف الامة “النبي صلى الله عليه وسلم وصحابته الابرار”.
    *وأما عن القول بأنها تخلف ورجعية: فلا والله وأنا أدعو من أثار موضوع “السواك بالذات” أن يعرف أولا فوائده ثم يتكلم..ياجماعة هذه الاحاديث قالها النبي بوحى عن الله “ألا يعرف من خلق؟؟” ووالله صالحة لكل زمان ومكان والا لبعث ربي رسولا بعد نبيه محمدا.
    * لماذا نذكر اسم السلفية طالما هى الاسلام؟؟ تمييزا عن الروافض الذين يكفرون الصحابة وعن الخوارج وعن بقية الفرق الضالة.
    ارفع رأسك فووووووووووووووووق أنت مسلم

  29. انا الازهري 07/03/2011 00:20 -

    السلام عليكم ورحمة الله الي كل الناس وواحد من الناس

    ليس معني عدم مناقشتك والرد عليك انك علي الحق فربما حقك اصلا لا يستحق الرد فكلامك انما يجذب الانتباه فقط لترتيب الكلمات فيه لا لوجود الفائده فيه وان ماتتكلم انت عنه منطقك انت فقط
    وانت تتكلم عن الحريه وتحجر علي الراي الاخر فاين حريتك المزعومه
    وانت

  30. المحامى 06/03/2011 09:12 -

    السلام عليكم ورحمة الله ..
    يا ساده أنا إسمى أحمد وجئت إلى هنا للدفاع عن الأخ واحد من الناس .
    هذا الأنسان كما قالت الأخت محبه لمصر قد أعجبنى أيضا وكنت أود معرفة ما هى وظيفته لكنى أتوقع أن تكون محامى لأنه انسان منمق ومنطقى لكن يعيبه الأطالة التى ربما تجعل من الصعب على الطرف الآخر أن يفهمه .
    صدقونى لو تحول ذلك الحوار إلى قضية بينه وبين الطرف الآخر لسوف يكسبها بينما يخسرها الطرف الآخر رغم ما به من حسن نية فى كلامه .
    وخلاصة ما أراه مما قاله من رد ورد فعل أن كلامه تمحور فى حوالى عشر أسئلة مهمة لم يجيب عليها أحد .
    وأنا بس هعطيلكم مثال صغير :
    هو بيسأل وهو مؤمنا بأن السواك سنة :
    إذن لماذا لا يستخدمه كل المسلمون مؤكدا بأنه لا يرى من مستخدميه فى المسجد سوى ما يتراوح ما بين 3 إلى صفر فى المئة ؟
    صحيح ليه كل الناس مواظبه على الصلاه ولا تواظب على استخدام السواك ؟
    طبعا هو أجاب على السؤال بأنه هو أصلا لا توجد قناعة به وأن القناعة تأتى من أنه موضه قد عفى عنها الزمن .
    لكن هل أجاب عليه أحد ؟
    بالطبع لاء !
    إذ لا توجد حجة لمحاوريه وبالتالى ليس لديهم الحق فيما يلقون عليه من حمم من السباب والشتائم .
    تحية للأخ واحد من الناس وحقيقى أنا معجب بيك وبمنطقك فى الكلام .

  31. ابن مصر 04/03/2011 17:51 -

    اخواني الأعزاء المصريين المسلمين وغير المسلمين السلفيين والسنه وغير ذلك
    ممكن نعرف لمـــــاذا …
    – الناس الغلابه كلهم يدفعون ثمن فواتير الكهرباء والمياه بعد ارتفاع الفاواتير في عام 2010 اكثر من ستة أضاعف وسادة النظام السابق لا يدفعون أى فواتير وإن دفعوها تكون على حسابنا نحن أيضا ( نفقة الدوله ) ولا نعرف لماذا …
    – ليه رغيف العيش ان لحقته لازم تستناه من الساعه الثامنه صباحا حتى الثانيه عشره ظهرا فقط وما تفكرش تعترض أو تقول ده حلو أو فيه حاجه وبرضه لا نعرف لماذا …..
    – اضافة فاتورة الزباله على فواتير الكهرباء هل لأ فاتورة الكهرباء قليله فقالو يزودوها شويه والا هم بنظفو الشوارع وعايزين حقهم والا استكترو الــ 5 جنيهات مع المواطن فطلعو فاتورة نظافه والله لا أعرف لماذا ….
    – الضريبه على كل شيء وآخرها إذاي تناف في بيتك ملكك وماتدفعش تمن مش عارف تمن ايه ولكن سموها ضريبه عقاريه تدفعها وخلاص ولا نعرف لماذا …..
    التعليم طول عمره من بعد ثوره يوليو 1952 وهو مجاني حتى انجي وعلى بقو حبايب ليه دلوقتي عايزين يعزلوا ولاد ( … ) عن ولاد البهوات حتى التعليم الحكومي تكلفته عاليه جدا مش عارفين لمــــاذا ……
    جهاز الشرطه والـــ ( ) أصلا موجودين علشان حماية الشعب اتقلبو بقدرة قادر لحماتهم فقط ولا نعرف لماذا
    أرجوكو فكرو شويه إذا يكون عندنا رغيف عيش آدمي وشربة ماء صحيه وتعليم بضمير لكل الناس ونعيش في أمن وأمان مع بعضينا ونفكر إذاي نرجع ملاك الرحمه وطبيب الانسانيه وعلاج المواطن
    لــــــوا عرفنا نعمل ده يبقى صحيح ربنا بيحبنا ونجحت الثوره…( ف . ع . ع )

  32. ابن مصر 04/03/2011 17:03 -

    الى إخواني الأعزاء وأخونا واحد من الناس ان دين الاسلام وكتاب الله من اهم مبادئه المحافظه على العلاقات الانسانيه نحب كل الناس نساعد كل الناس لا نظلم الناس لا نسرق الناس لا نكره الناس التعامل بالاخلاق الكريمه مع الناس – لكن لا تتطاول على الاسلام لا إهانه لشيوخ الاسلام
    ولأننا جميعا من الناس والدين نزل من عند الله على الناس فيجب ان نؤمن بما جاء به وندافع عنه
    لكن ان اختلفت مع أحد من الناس فلتعود الى كتاب الله وسنه رسوله عليه الصلاة والسلام
    وإن لم يحكمنا الاسلام بشريعة رب الناس فلا لزوم لوجود الناس
    احبكم جميعا فى الله ولله _____—– ولنماء مصر وطننا الغالى وشكرا

  33. واحد من الناس 04/03/2011 08:51 -

    على فكره أنا نسيت أرد على اللى مسمى نفسه بإسم الدفاع .. وبيقول لى كلام فارغ الحقيقة أول مره يغضبنى كلام ويثير حفيظتى بشكل لم يسبقه مثيل .. وعشان كده على طول وبدون مقدمات بقوله :
    إنت مريض بالشيزوفرينيا .. إنت عندك إنفصام فى الشخصية .. إنت شأنك شان السلفين الأغبيه المتخلفين لا إنت بتفهم .. ولا أنت عايز تفهم .. ولا أعتقد إن فيه أمل إن أمثالك هتفهم .. إنت يا دوب مستوى دابه مطلوب نحش ونرميلها ..
    تنادينى بأخى الفاضل .. ثم تناقض نفسك وتهاجمنى بقولك الغبى بأننى لا قلب لى .. ثم تتهمنى بأنى تجرأت على كتاب الله .. وسنة نبيه .. ثم تعدنى بأنى سوف أجاز على هذا الكلام فى الدنيا ولآخره ..
    روح يا ظالم ربنا ينتقم منك ويبتليك بمصيبه تقع فيها إلهى ما تقدر تقوم منها لآخر عمرك ..
    أنا لولا إنى مسلم على حق .. مش درويش زيك .. ومؤمن بالله أكثر منك ومن كل السلفيين الهبل من أمثالك لكنت قولت لك يا كافر !
    لكن أنا بحكم معرفتى وثقافتى بدينى الصحيح الذى تعلمته من علماء الأزهر وليس أمثال علماء الخرافه من قنوات الرساله والناس وأخواتها .. بأن ليس من حق أحد أن يتهم الآخر بالكفر لأن الكفر هذا من علم الله وليس من علم البشر ..
    فين يا أغبى الأغبياء ما تعديت به أنا على كتاب الله ؟
    فين يا حرامى ؟ فين يا كذاب ؟.. وأنا صادق حين أقول لك يا حرامى لأنك تسرق منى شرف الأمانة بغباءك وغباء الذين يدعون أنهم متديين من أمثال حقرة سعارة صياغتك .. يا مسعور أفندى أنت وأمثال فكرك !
    وأنا إذ ألجأ إلى الله .. وليس إلى ذوى الذين يدعون الدين لأنهم اصبحوا منافقين ومزيفين .. وإنما ألجا للذين يعقلون وليسوا المغيبون المغفلون ..
    إننى الجأ إليهم ليبحثوا فيما كتبت سابقا أين التجراء على كتاب الله .. وأقول لهم :
    كتاب الله هو قرآن الله الذى يتكون من أياته ..
    أنا بتحدى أى واحد يجيب لى إنى ذكرت آيه واحده من القرآن وأستغفر الله العظيم قد عايبت فيها أو قلت عنها أى سوء ..
    أنا بتحداه هذا المدعو بالدفاع .. هذا الوغد الغبى الحقير .. بأن يحلف بالطلاق على مراته إن كان متزوج .. وطالما هو واثق بأنى قد تجرات على كتاب الله .. إذن فليرمى يمين الطلاق على زوجته بأنه واثق بأنى فعلت هذا بما لا يدع مجالا للشك .. لأنى واثق بأن يمينه سوف يقع وتصبح زوجته محرمة عليه .. وإن لم يكن يريد أن يفعل .. فاليأتى إلى هنا ويقدم لى إعتذارا وكبيرا وسأقبله منه .. وإن لم يفعل لا هذا ولا ذاك .. فلعنة الله عليه .. وعلى كل مسلم من امثاله لأن هؤلاء هم سبب تشويه وتخريب ديننا الأسلامى الحنيف أمام العالم كله الذى أصبح يحتقرنا كأحقر مخلوقات فى الأرض بسبب مثل هذا العبط من هذا الكلام ..
    أما ما لم تقرأه أيها الوغد فيما كتبت فى الرد على الأخ HH .. فقد قلت ما يثبت صحة عكس كلامك ومقدما .. وهذا نصه :
    (( أنا قلت .. ودائما اقول .. ومصر على إنى أفضل أقول .. أن ما لا يقبله عقلى .. ولا تثبته التجارب .. ويخالف الواقع .. وليس له آية فى القرآن …………………………………. وأكرر ليس له آية فى القرآن .. فهو مرفوض لدى شكلا وموضوعا ودينيا وكل شىء .. تتفق حضرتك معى أو تختلف .. فهاهو عقلى الذى خلقه الله يعقل ولا ينقل .. ))
    إذن هذا يعنى ماذا يا غبى ؟ .. هذا يعنى أننى لا أستطيع أن أتحدث فى مجرد رأى عن أيات القرآن .. أليس كذلك أيها الأبله المريض ؟ .. فكيف إذن تجرأت أنا على كتاب الله ؟
    ولو بحثت فى كل ما كتبت سابقا سوف تجد ما يثبت كذبك العبيط .. لكنك لا تريد أن تقراء حتى لا تفكر ..
    أنت فقط تريد ان تكون عبدا ذليلا لحسان ويعقوب .. وهو ده إللى واجعك وواجع آخرين ..
    أما مسألة التجرأ على السنة النبوية ..
    فأنا لم أتجراء .. وإنما ناديت بالتطور فى إطار السنة النبوية فقط ..
    فأنا أستخدمت السواك كمثال .. ولن أكرر التفاصيل .. لكن الخلاصة .. أننى متمسك بسنة النبى صلى الله عليه وسلم .. التى تقول فى النهاية .. نظفوووووووووووا ……. هه ……… إيه يا رسول الله ؟
    أسناااااااانكم ………..
    بس كده يا حبيب الله ؟
    لا …………… خصوووووووووصا …….. عند كل صلاه ……
    هذه هى السنه وأنا أطبقها ..
    لكن كون السواك بقى النهارده قرشه ومعجون …… فأنا انادى بإستخدامه .. وأنا شرحت وجهة نظرى بالتفصيل سابقا ……
    إرجع لها بس وإقراها وما تتكسفش إنك غلطان وما بتفهمش …. عادى جدا كلنا بنتعلم من بعض …… بس بالعقل وليس بالنقل ….
    أما شوف أكبر دليل على إنك تتبع فئة من الأغبية .. التى علمتك الغطرسة والنرجسية حين تتحدث وكأنك ربنا حين تقول لى بأنى سوف أجاز على هذا الكلام فى الدنيا ولآخره ؟
    هو إنت مين قالك كده ؟ مين قالك إن إنت كلامك صح ؟ مين الحمار إللى أوعز ليك بكده ؟
    هل قرأت الحديث النبوى يا بتاع السنه النبويه الذى يقول ما معناه :
    بأن هناك رجلا قال بأن فلان لن يدخل الجنة .. فرد الله وقال :
    من ذا الذى يتألى على أن لا أدخل فلانا الجنة .. إشهدوا يا ملائكتى أننى قد غفرت له وأدخلته الجنة .. أما أنت يا رجل فقد أحبطت عملك ..
    إلحق بقى و راجع نفسك واستغفر ربك حتى لا يحبط عملك ..
    يا ريتك بس تشغل مخك يا جاهل قبل ما تتكلم .. وده دليل آخر على إن أمثالك لا يفكرون ..
    وأخيرا ..
    أنا فاهم مشكلتكم معايا فين يا أولى العجول وليست العقول ..
    مشكلتكم .. أنكم ترونى دائما ما اشن حملة على أمثال حسان ويعقوب ..
    وهذا ما لا أنكره أبدا .. بل سأواصل .. وسأواصل بفضل الله كمان .. لأن هؤلاء ليسوا الا شيوخ مزيفين لأن هذه ليست شغلتهم .. وهى شغلة الأزهر فقط !
    هؤلاء تعتبرونهم أنتم فى نظركم الأعمى أنبياء .. وأنا أعلنها مسئولية أمام الله وعلى الملاء من كل الناس .. أنهم ليسوا أنبياء .. وليسوا أيضا علماء حتى تعتبرونهم يرثوا الأنبياء ..
    أنا حر .. اقول رأيى .. ايما مكان .. وايما زمان ولا يحجر عن رأيى إلا كل ذو عقل مريض اشبه بحيوان يرعى فى الفلاة باحثا عن رمروم برسيم يتغذاه ..
    أنا أعلم .. أن كل كلامى هو دلالات قاطعة الثبوت بما أقول .. فلا هؤلاء الغوغاء يستطيعوا الرد على من جانب .. ولا هم ليس لهم شرف الكلمة حتى يعترفون بصحة كلامى من جانب آخر ..
    وبالتالى ليس أمامهم سوى أن يسبونى ويتهمونى بما هو ليس فى على الأطلاق ..
    وهل الأسلام دين قهر وديكتاتورية ؟
    بالطبع لا .. فالأسلام قال فى آخر مداه .. فمن شاء منكم فاليؤمن .. ومن شاء فاليكفر .. ولله الحمد نحن لسنا كفره حتى ولو كفرنا المكفرون من أمثال بتوع التكفير والهجره ..
    أنا طالما أومن بالله .. وبالرسول .. وبالآخرة .. وبالملائكة .. وبالأنبياء المرسلين كما ورد فى نصوص القرآن .. وأطبق الأسلام كله والذى بنى على خمس وليس على ست أو سبع كما اضاف الآخرون .. وأحرم ما حرم الله .. وأكرر .. أحرم ما حرم الله .. أى ما جاء نصا واضحا صريحا فى القرآن .. وليس تركيبا لايات ضد ايات ثم اضافاتها إلى أحاديث .. وليس فيها ذكر لشىء معين فأحرمه على إنه أجتهاد .. فهذا خطاء فادح يقع فيه كل من له عقل ..و ليس ذلك إجتهاد بل هذا إسمه سلطة ..
    أنا كده قلت ما وددت أن أقوله .. لعلهم يدركون مقصدى .. وأنا واثق مرة أخرى أنهم ثيران لا يفهمون ..
    يبدو أن المثل الذى يليق بهم كشعار سأظل أقوله لهم دائما (( نقول تور ………… يقولوا بردو إحلبوه ! ))
    وبعد :
    فهذه طريقتى فى الرد .. والتى لله الحمد لم يستطع حتى الآن منذ عهدى بالحياة أن يرد عليها أحد سوى بالسباب والشتائم فقط ..
    الحرف سأرد عليه بكلمه .. والكلمة سأرد بمئة .. والسطر سأرد عليه بصفحه .. وهكذا وأتوعد بأكثر ..
    خسئت يا غبى !

  34. واحد من الناس 03/03/2011 19:07 -

    معلش يا محبه لمصر .. ما هو أنا الأقوى دائما .. أنا مش قوى بطولة لسان .. ولا بالوقاحه .. ولا بإلة الأدب ..
    لاء .. بالعكس .. أنا باخدهم على نار هاديه لعلهم يفهموا .. وأنا تحديتهم .. وبتحداهم .. وهتحداهم دايما .. وإن كان عندهم رد علمى واقعى مقنع على كلمه أو مبداء او توجه ربما يقدروا يفهموه .. ويستخلصوه من كلامى .. فاليحاورونى .. وليردوا على .. وليخطئونى .. وإن اثبتوا على خطاء .. فاليواجهونى به .. هذا شرف لى .. وإن كان ليس بالمعنى البحت .. إلا أنه شرف المحارب .. حين يضرب بسيفه ويسدد بطعناته ضربة تلو الأخرى لأصنام ودمى تهذى هذيان البعير بعد الذبح .. فلا يعيبه أن يتلقى منهم طعنه .. بل شرفه الأكبر فى أن يعترف بها .. وها أنا دائما وإلى الأبد الاشرف منهم وبجدارة ..
    أنا نفسى يطعنونى علميا .. أملى يكسفونى ولو مره واحده فى حياتهم .. حلمى يحسسونى إنى غبى لا أفكر .. إنما هم يعتقدون أنهم يطعنونى بعبطهم .. وببذائتهم .. وبحقارتهم .. وبجهلهم .. وبدروشتهم .. وبتخلفهم ..
    لا .. كل هذه التخبطات التى يقذفونى بها .. هى حجر العاجز الجبان .. أى سلاح الضعيف الذى عندما يغرق يتعلق فى قشه ..
    هكذا أخاطبهم بكل الحقائق .. وهم يخاطبونى هكذا بأسلوبهم الفج كما ترى .. ويقولون أنهم مسلمون .. ههههههه والأسلام منهم برىء ! .. ثم يقولون أنهم سلفيون ومدافعون عن السلف .. والسلف تلف والرد خساره 🙂
    إنظرى إلى مثل هذا القذم المسخة حينما يقول لى :
    (( عيون انت مرييييييييييييييييييييييييض بأمراض نفسيه عده قبل ان ربنا يهديك يشفيك )) .. (( مسكين )) ..
    هذا هو رده على كلامى ..
    وأنا بمنتهى الهدووووووء بقول له :
    شكرا لك يا سيدى حين تتمنى لى الشفاء وتدعو لى بالخير .. ربنا يشفينا ويشفيك ويشفى كل مريض .. وهل ما تقوله لى هو شتمه ؟ .. أبدا ! .. دا كلام جميل .. كلنا مرضى .. وكل الشعب مريض نفسى .. وإلا ما كانش يقوم بثورة من ضيق العيش الذى أعاشه فيه وهما السلفيون أمثال حسان ويعقوب والجوهرى ..
    لكن هذا إللى عامل نفسه مسلم وغيره مفيش مسلمين .. لماذا لم يرد مثلا على موضوع السواك ؟
    بلاش .. لماذا لم يرد على كلامى تجاه يعقوب وتخاريفه التى حكوت انا عنها فى السعوديه ؟
    بنادى أهه .. وبصرخ وبقول يا ناس فين ردكم ؟

    حقيقى يا أخت محبه لمصر .. أنا حزين .. وحزنى ليس إلا لأن هؤلاء هم طعنه فى شرف مصر .. وهم سبة فى جبينها .. بل هم السواد فى ثوبها الأبيض .. وطالما هم فيها .. فأنا اقسم بالله ايمانا يحاسبنى عليه ربى إلى يوم الدين .. أنكى يا مصر لن تتقدمى .. ولن ترتقى .. ولن تفلحى .. وما بقى فيكى من حياة .. فيرجع فضله إلى نفحات من روح العالم الكبير زويل والباز ويعقوب .. بس أقصد بيعقوب .. الدكتور مجدى يعقوب .. مش يعقوب بتاعهم المجعجعاتى دكتور الكلام والردح والزعيق والنعيق على الفاضى والمليان .. فتحية لهؤلاء العلماء .. لا هؤلاء العلوج ..
    أما وتسألينى لما أقل لهم (( ليه يا واحد من الناس كل شويه تقول لاحسن يقولوا علمانى و لا كافر ))
    وأجيبك :
    بأنى اسفههم .. لأنهم كتاب مفتوح أمامى أقراء عقولهم فيه .. وليس هذا بإختراع .. إنما خبرة وتخصص فى هؤلاء .. يعنى خلينى أقول لحضرتك كده بالبلدى ….. آرش ملحتهم يعنى 🙂
    وبالتالى هما ما بيقولوش ليا الكلام ده دلوقتى خالص .. فيلجأون لما ترى من كلامهم العبيط الساذج المعبر عن هواء قد طفح بعقولهم ..
    أنا سعيد بيكى جدا يا محبة لمصر .. سعيد بيكى أنتى أيضا لكلامك الدسم الحضارى .. وسعيد بيكى مرة أخرى لأنكى تمثلى من إخترق جدار النفاق الصلب الذى يشيده هؤلاء .. ليظهر ومعه لنا ومعه كلمة الحق .. وما الحق إلا قليل .. وما الباطل إلا وكثير عليل ..
    تحية لكى أينما كنتى .. مع جزيل إمتنانى وشكرى ..

  35. الدفاع 02/03/2011 00:36 -

    يااخى الفاضل انت انسان بلا قلب لانك تجرات على كتاب الله وسنت نبيه صلى الله عليه وسلم فانا اقول لك انك سوف تجازا على هذا الكلام باذن الله فى الدنيا وفى الاخرة

  36. محبة لمصر 01/03/2011 21:50 -

    و على فكرة انت ليه يا واحد من الناس كل شويه تقول لاحسن يقولوا علمانى و لا كافر ما يقولوا.مش مهم هم يشوفوا ايه

    و بعدين كل واحد حر فى تفكيره “من شاء فليؤمن و من شاء فليكفر” و العلمانى حر و الكافر حر و كل الناس احرار.

  37. محبة لمصر 01/03/2011 21:45 -

    بصراحة انا عاجبنى كلام واحد من الناس أوى. بس بانصحه ميتعبش نفسه لأن طريقته فى التفكير مختلفة. تفكيره حر. وفيه ناس كتير أوى متعصبين مبيفكروش و التفكير عندهم جريمة. و لما بيتزنقوا بيغلطوا علشان معندهمش القدرة على إستخدام المنطق

    على فكرة بقى . لما واحد يعمل نفسه ان الدين همه الأول لازم يتكلم بهدوء و أدب. “ادع الى سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة” الرسول (ص) لا كان بيشتم و لا كان بيغلط . إلا بقى لو شايفين اسلامكم اقوى من اسلامه

    المسلم لازم يبقى مؤدب. اللى لسانه طويل و ضد الحوار و فاكلر نفسه بيفهم احسن من غيره ده عار علينا و سبب فى تأخرنا. ربنا يكفينا شر المتعصبين و الأغبياء

  38. للنصارى 01/03/2011 19:49 -

    للنصارى الموجدين في مصر سنطبق شرع الله في مصر ولو لم تسلمو ستدفعو الجزيه او تخرجو او نقاتلكم

  39. للمريض الذي ليس من الناس 01/03/2011 19:40 -

    عيون انت مرييييييييييييييييييييييييض بأمراض نفسيه عده قبل ان ربنا يهديك يشفيك

  40. اخوانى واخواتى السلام عليكم ورحمة اللة وبر كاتة احنا شعب مسلم ومينفعش يحكمنا غير الدين والاسلام ورايت تكون مصر دولة اسلامية

  41. واحد من الناس 27/02/2011 05:01 -

    الأخ الفاضل HH
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. أما بعد :
    فلم يجبرنى للرد على حضرتك سوى أخلاقك الأسلامية الصحيحة فى الخلاف والأختلاف .. وإن كنت أعتب عليك بالهمز واللمز على أنى غير مسلم ..
    لا يا أخى .. انا مسلم ومؤمن وحاج البيت الله الحرام وأصلى فرضى فى كل أوقاتها وأؤدى ذكاتى يمكن أكتر من اللى بيتكلموا فى الدين نفسهم كمان ..
    لكنى حر .. وأعشق الحرية لا العبودية لأحد .. وخاصة لأمثال حسان ويعقوب وكل من على شاكلتهم .. وعلى فكره .. الأتنين كانوا معايا فى الحج عام 2007 .. وعشان اثبت لك كمان : طالعين معايا تبع شركة كويك إير السياحية ..
    لكن أنا غير مقتنع بكلامهم نهااااااااااااااااااااااائى .. وتحديدا محمد يعقوب ..
    ومش كنت أنا بس إللى مش مقتنع بيعقوب .. لا .. دا كان كل الحجاج اياميها رغم إن الجدال ممنوع فى الحج إلا إنهم كان دائما ما يتهكمون عليه وأسموا رحلة الحج أيامها برحلة الدم ..
    بمعنى .. إن كل ما حد يستفتيه فى غلطه .. كان يقول له عليك دم ..
    يعنى تدفع 399 ريال .. هههههههههههههه .. هو الواحد كان معاه كام ريال عشان امثال هذا النرجسى يفرض كلامه الغلط المعقد ده علينا ؟
    وأنا شخصيا كان ليا تجربه معه .. حين حاولت أن اساله فى خطاء وقعت فيه بينما كان خارجا من الخيمة التى كنا كلنا جالسين فيها معه .. وهو يقول محاضره .. فهب فيا وصدنى بايده قائلا بصوت عالى أنا تعبان أنا تعبان ..
    شعرت وقتها أننى لو كنت اتحدث إلى حسنى مبارك ولا أوباما .. ما كان سيكون مثل هذا المريض بداء النرجسية ..
    هى دى أخلاق شيخ دى يا أخى ؟
    المهم رحت ودخلت دار الأفتاء السعوديه فى الحرم أنا وغير ممن قال لهم يعقوب عليك دم أى غرامه 399 ريال .. طلعنا كلنا ما عليناش حاجه .. وطلع هو هجاص بيدش أى كلام وخلاص ..
    الحاجه التانيه إللى حصلت .. كانت يوم رمى الجمرات الثانى ..
    رمينا الجمرات طبقا للجدول المحطوط لينا كمصريين .. هو بقى أفتى فتوى سببت لنا التفرق والتشتت .. وهى أن الرمى شرطه مش فاكر وقت الزوال أو بعده ..
    أنا شخصيا رحت وأعدت الرمى مره تانيه .. وبعدها مفتى الجمهريه على جمعه كان فى هذا الحج ايامها قال إن الرمى الأول كان صحيحا . وبالتالى طلع عمنا يعقوب عامل نفسه شيخ فارض نفسه علينا بالعافيه .. هههههه ..
    مره تالته .. وإسمع بقى منى الحكايه المهمه دى ..
    دخل عليا ذات يوم فى الأسانسير .. حيث كنت طالع الدور 23 فى أبراج مكه .. وفوجئت بيه بيمد إيده وبيسلم على وبيقولى بصوته الجاهورى إزيك يا سنى ..
    طبعا أنا كنت أرفان منه وسلمت عليه بقرف .. وإستغربت إيه حكاية سنى دى ؟ ويعنى إيه ؟ وبيقولها لى ليه ؟
    بسرعه قبل الأسانسير ما يطلع دخلت واحده ست .. وساعت ما شافته . كأنها شافت نبى ولا رسول .. ووقفت أدامه وهى قصيرة القامه .. وهو طويل واقف ساند إيده ورا ضهره وهو ينظر إليها لأسفل بينما كانت تحكى له حياتها الدينية بتصلى إزاى وبتصوم إزاى و و و الخ .. وهو ينظر إليها ويرد بهمهمة وهز راسه كأنه الخبير الأستراتيجى فى الشئون الدينية على وجه الأرض كلها ..
    المهم أنا وصلت الدور 23 وخرجت وسبتهم لواحدهم فى الأسانسير يطلع بيهم ..
    لكن وأنا طبعا لست سىء الظن إنما إستغربت جدا .. حيث هو أو غيره من السلفيين فى ذلك الوقت .. طلعوا فتوى بأنه لا يجوز لأى ست الصعود فى الأسانسير مع رجل أجنبى .. فقلت فى نفسى .. يا سبحان الله .. إنهم يقولون ما لايفعلون .. ويحللون لأنفسهم ما علينا يحرمون !
    على أية حال .. فإن حسان أيسر منه قليلا .. لكنى لا أعترف لا بهذا ولا بذاك .. وعندما أريد الفتوى فى شىء .. فإن رقم تليفون دار الأفتاء بالأزهر معى .. أتصل بهم لا بغيرهم أبدااااااا .. وما يقولونه لى فأنا أضرب لهم تعظيم سلام سواءا يتفق مع حسان واخواته .. أو لا .. ولا أسمع صدفة بفتوى من حسان وأخواته إطلاقا إلا بعد مراجعتها وتتفق مع الأزهر الشريف ..
    هذا رأئيى وأنا حر فيه .. ولا يكفرنى ولا ياثمنى كما يريد ان يخوفنى به البلهاء .. وخاصة نحن بقينا فى عصر الحرية وكفانا عبودية لكل من هب ودب .. إشى فى الدين وإشى فى السياسة .. والأش إن حسان عايزها دوله دينيه .. ما بقاش ناقص إلا هو هيخلط الدين فى السياسه !
    وأخيرا سيدى الفاضل ..
    أنا قلت .. ودائما اقول .. ومصر على إنى أفضل أقول .. أن ما لا يقبله عقلى .. ولا تثبته التجارب .. ويخالف الواقع .. وليس له آية فى القرآن …………………………………. وأكرر ليس له آية فى القرآن .. فهو مرفوض لدى شكلا وموضوعا ودينيا وكل شىء .. تتفق حضرتك معى أو تختلف .. فهاهو عقلى الذى خلقه الله يعقل ولا ينقل ..
    وأما ما أوردته أنا عن السواك والختان وما شابه .. فهو على قناعة تامة منى .. ولا يغير من رأيى سوى إثبات وتكذيب عكس ما قلت .. وكل ما قلته صحيحا .. واشهدت الله عليه .. فمش عايز أكلمك كمان على ثبوت كذب الحجامة وما أدراك لأن أمامى بعض التجارب حولها .. وهناك مواضيع كثيرة يندى لها الجبين لا أود الخوض فيها ..
    أما موضوع اللحيه طالما حضرتك طرقته بينما لم أخوض أنا فيه ..
    فهلا أسألك .. وأسأل كل عاقل :
    هل تريد منى أن أعقل او أصدق يا أخى الكريم .. واحد دكتور أهبل .. يجى مع إللى مسمى نفسه الشيخ الجوهرى .. ويقول إن إطالة اللحيه بتقوى الأنتصاب والقوة الجنسية عند الرجل ؟
    هل يعقل هذا يا أخى ؟
    فى أى علم ثبت هذا ؟
    فى أى تجربة على إنسان قد ثبت هذا ؟
    هو حضرتك عايز منى إن لما اى واحد عامل نفسه شيخ يقول .. أنا اصدق ؟
    ألم يأن الأوان كى نبطل كذب وغش على المسلمين ونخدعهم ونضحك عليهم بأمثال هؤلاء البلهاء ؟
    يا أخى بس إعقل الكلام وفكر فيه واسأل نفسك .. لماذا مصر بتصرف 13 مليار جنيه أو دولار سنويا على الفياجرا يا رجل ؟
    والله لو لم يكن هذا الطبيب المتدروش كاذبا لكان أقرب لأى مسلم أن يربى لحيته يا شيخ ؟
    والغريب أن هذا الــ هههههه الجوهرى المستشيخ عايش الدور وبيسبل عينه وكل شويه يصدق ويقول للدكتور يا سبحان الله يا سبحان الله ؟
    يا أخى أنا كدا والله ما تكلمت عن اللحيه .. بس حبيت أوريك كيفية صناعة الكذب من أجل الترويج للدين ..
    وعشان ألحق نفسى قبل ماحد يتطاول على ويقول كافر ولا زنديق ولا علمانى من كلام الهبل اياه ..
    دينا يا عالم يسير وعظيم .. دينا هو بنى الأسلام على خمس ..
    دينا إنك لا تعمل كبائر ولا صغائر .. وإن حصل يبقى التكفير واجب للكبيرة .. والأستغفار وإتيان الحسنات والنوافل واجبة للصغيره ..
    إنما تقعد تكلمنى فى النقاب .. وفى اللحيه .. وفى السواك .. وفى أدخل برجلك اليمين وأخرج بالشمال .. و و و الخ
    فهذا ليس بدين .. بل تعقيد وتنفير .. وم ش عايز أخوض وأفضح فى موضوع النقاب وخلافه !
    اقولك إيه وأعيد لك إيه ؟
    شكرا لك خلافك معى الذى لا يفسد للود قضية .. أنا آآآآآسف للأطاله ..
    عن أذنك الفجر أذن الآن عشان أقوم وأصلى ..
    تحياتى لك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

  42. السلام عليكم اخي في الله واحد من الناس(وبدون تعصب لراي ولا جماعة ولا شيخ)ان كنت مسلما ولا نكفر احدا فانا مسلم من قدوتنا الرسول صلي الله عليه وسلم الذي لا ينطق عن الهوي ,ارجوا منك ان تكمل الايتين التاليتين……..فاذا كان الرسول ص كذلك فلا يتهم فيما قال بطريق غير مباشر مثل اسلوبك هذا هذا اولا .
    ثانيا..عن من اخذنا هذا الدين عن الصحابه ومن تبعم باحسان من العلماء الي يومنا هذا جميل وحتي لا اخرج عن نطاق كلامك فاقول انت ذكرت في كلامك السواك,والختان ,واللحية.
    فاقول كما قالت العلماء ولست منهم(واقصد بالعلماء العلماء الذين لا يختلف عليهم احد من عوام الناس )الائمة الاربعة ومن قبلهم وبعدهم من الازهريين اقول دعك من هذا كله انت همزت ولمزت بالشيخ محد حسان ومحمد حسين يعقوب ,وهذان الشيخان لا انا ولا انت حكم علي علمهم وهذا ليس مقصودي الان هل تظن ان الائمة الاربعة والشعراوي مثلا وابو بكر وعمر وعثمان وعلي والصحابة جميعا كانوا سلفيين متاخرين متحجرين لا يفهمون شيئا ومن جاء بعدهم جميعا لا يفهمون وجئت انت الان في القرن واحد وعشرين حتي تصحح لهم جميعا الاخطاء الجسيمة التي لاتغتفر فجميعا نادوابسنة السواك والختان (للمراة)وفرضية الختان واللحية للرجال ولاحظ اخي كلامي قلت للرجال,فانظر للشعراوي يقول بان اللحية واجبة هل تعلم ما معني قوله واجبة اظنك تعلم
    وانظر حتي لدار الافتاء المصرية والسعودية ورابطة اتحاد المسلمين في العالم كله بوجوب اللحية,
    ثالثا…لماذا لم يتاخرعهد وحكم ابو بكر وعمر وعثمان وعلي مثلا رضي الله جميعا عنهم وكيف فتحت لهم الدنياذراعيها مع انهم كانوا ينادوا بمثل ما ينادي به الكثير ولا اقول السلفية وحدهم من سواك وختان ولحيه.فهناك اخي فارق كبير بين كون المنهج صحيح وبين الاتباع الغير صحيح فيجب ان تفرق بينهما,وهذا كله ان كنت مسلما.
    رابعا….وان كنت غير مسلم فادعوك اولا للاسلام والدخول فيه اذ انه ليس من المعقول ان نحكم علي شيء دون ان نعلم حقيقته.وللعلم انا خريج من احدي الجامعات الازهريه المصرية
    ومعذرة اني طولت عليكم ولكن اردت ان ابين المقصود وازيل بقدر الامكان الغموض والايهام من عند اخونا (واحد من الناس)وشكرا لكم جميعا.H H

  43. مسيحى مصرى 25/02/2011 16:02 -

    يا جماعه انتم غلطانينليه بتدخلوا الدين فى السياسه كل واحد حر ينتمى للدين الى عاوزه ولكن البلد للجميع ولا يصح ان تكون الماده الثانيه دى لها اى وجود لان الوطن للجميع والتشريع لكل ديانه يمشى على كل متدين فيها ولكن ليس على الجميع اذن لماذا الجدل

  44. واحد من الناس 25/02/2011 05:36 -

    بص يا محمود أنا مش هعلق على كلمة الواد ده الى واحد من الناس إللى إنت كاتبها مرتين دى .. لأن واضح إنك أصلا شخص غير محترم ولا تستحق الرد عليك .. بس إللى خلانى أعلق هنا هو تخاريفك الشجيه 🙂 التى إن دلت فلا تدل إلا عن جهل وغباء واضح لا محاله :
    1. بتقول لازم نحب بعض ونحترم بعض ..
    الرد :
    إنت منافق كبير يا طهطوه .. بدليل إنك غير محترم ..
    2. بتقول لازم نطبق شرع ربنا على نفسنا وعلى بيوتنا وربنا هاينصرنا ..
    الرد :
    كلامك مضبوط .. بدليل :
    بما أن لما نطبق شرع الله ربنا هينصرنا ….. إذن النصر مربوط بشرطية تطبيق الشرع …… مش كده ولا أنا فاهم غلط يا حضرة المتفزلكاتى ؟
    يبقى يا جماعه محمود بيقول لكم إتبعوا شريعة اليهود …. واحد كده دلوقتى هيتشنج ويقول لى ليه ؟
    أقول له لأنهم طول عمرهم منتصرين .. يبقوا أكيد مطبقين شرع الله .. ومش عارف إزاى هما بيطبقوا الشرع وبينتصروا وهما قتالين قتلاه وخامورجيه وجرايمهم ماليه الدنيا ؟
    أو بيقول لكم إتبعوا شرع أمريكا .. لأنهم طول عمرهم أقوياء ومنتصرين ..
    أو إتبعوا شرع الصين .. لأنهم الأأقوياء التى تخشاهم أمريكا ..
    أو شرع كوريا .. أو شرع فيتنام إللى انتصروا على أمريكا ..
    أو شرع روسيا إللى إنتصرت على هتلر فى الحرب العالمية الثانية ..
    الشرعيات التى أدت إلى النصر كتيره أوى .. بس مش عارف إشمعنى إحنا إللى شرعنا ما بيؤديش إلى النصر ؟
    أما إنت بقى يا عم الشيخ .. منتا بتصلى وتصوم وتحج وتقرا قرآن .. هو ده مش شرع ربنا برضه ؟
    ولا ده ههههههه فوق البيعه ؟
    وبالتالى أنا مش عارف .. إنت وبلدك ووطنك وكل أمتك متدينيين ومعندناش لا دعاره مقننه ولا خمارات فاتحينها ولا إحنا ظلمه .. أمال ليه عمالين بناكل على قفانا من عام 1917 لحاد دلوقتى :)) يا خيبت أفندى ؟
    وأخيرا ..
    الجمله الوحيده إللى من بز أمها وإنت قلتها صح هى :
    ارجو بجد عدم الاهتمام بالواد ده الى اسمه واحد من الناس (…….) ..
    إنت فعلا صح ……….. قلتى ليه بقاااااااااا يا حوداااااااااا ؟
    لأنك جاااااااااااااهل أنت وأمثالك .. ولا تستطيع أنت وهم أن تردوا على كلمه أو جمله أو سطر واحد من كلامى ..
    🙂 لآن فاقد الشىء لا يعطيه .. وأنت فاقد مش الشىء بس .. إنت فاقد كل شىء فى حياتك حتى الأدب إنت ما تعرفش يعنى إيه معنى الأدب ..
    خليك فى السلفيه يابو طه .. يا دوب حاجه صغيره على قدك وبلاش تتكلم فى الدستور والشريعه .. إنت لسه صغير والكلام ده كبير عليك ..
    معلش .. المره دى كانت قرصة ودن .. اللى جايه بقى هزنك زنه جامده .. باى يا ننوس 🙂

  45. الراجى رحمة ربة 24/02/2011 16:03 -

    اتمنى من كل من يرغب فى تعديل المادة الثانية احنا ما صدقنا خلصنا من الفتن فبلاش نفتح باب تانى ليها —- لان تعديل المادة الثانية مرفوض رفضا تاما بكل المقاييس.
    ووفقنا اللة لما يحبة ويرضاة— واعاد الى مصرنا الغالية الامن والامان— امييييين

  46. عايز حد عاقل يرد عليا 24/02/2011 14:50 -

    متى وكيف تم وضع المادة الثانية من الدستور وهل تم انزالها من السماء ام وضعها بشر وفى اى عام تم وضعها وهل قبل وضعها كانت مصر كافرة او مسيحية وهل بعد وضعها اصبحت بلد العلم والايمان والاخلاق الحميدة ؟ ماتفوقوا بقى وكفاية تطرف وتهديد وخطوط حمراء ولا لون الدم احلا لون فى عيونكم بدل ما تدافعوا عن مادة حبر على ورق طبقوا التسامح واحترام الاخر و الاخلاق الموجودة فى الاسلام . الصين من انجح دول العالم وليس للدولة دين وكذلك دول كثيرة خلونا نحصلهم احنا مطلبناش ازالة الدين الاسلامى احنا قولنا نشيل مادة من الدستور نستحق كل التهديد دة دة الناس هى اللى حطة الدستور يعنى ما اونزلش علشان تبقى خط احمر نشغل عقولنا بقى

  47. مصري 24/02/2011 10:08 -

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    تحية احترام لكل الاخوه المختلفين في الرأي الثابتين على مبدأ عدم تغيير المادة الثانية من الدستور أقول للجميع ولست بأعلمهم لقد أصبحنا في مفترق الطرق اما أن يتكاتف الجميع على بناء مؤسسات الدولة على الوطنية واحترام حقوق الانسان التي وصي بها الله عز وجل والحرية والمواطنة بما لا يضر بالصالح العام ولا يعطي للبعض من أبناء الشعب الحق في السيطرة على مقدرات الوطن وقهر المواطنين بمثل كل الأساليب التي مرت بحياتنا وكلنا نعاني منها وستكلفنا الكثير حتى نتخطاها ان اراد الله لنا ذلك ولن يأتي نصر الله للأمة الا اذا نصرت هي الله (ان تنصرو الله ينصركم)وعلينا أن نقدم على تغيير المفاهيم الفاسدة التي تم زرعها في المجتمع طوال عقود من الزمن لكي يكون حقا على الله أن يغير ما نحن فيه من البلاء(ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيرو ما بأنفسهم)اسمحو لي بأن أتقدم لاخواني السلفيين باستفسار متي تقدمتم لصناديق الانتخاب لكي تختارو من من خلاله يتم تغيير أو تعديل مادة في الدستور وهل قادتكم ومشايخكم الذين نكن لهم كل تقدير واحترام يوافقون على الزهاب الى صندوق الانتخاب أم ينتظرون الأوامر كما تعودوا وعودوكم .
    أتمنى من الجميع مع اختلاف انتمائاتهم السياسية والفكرية والعقائدية أن يلتفو حول هدف واحد وهو ازاحة الظلم والتأخر والتخلف عن الشعب وحينها سنجد نصر الله بين أيدينا وفي أبنائنا .
    وفقنا الله لما يحبه ويرضاه وسلام الله عليكم ورحمته وبركاته.

  48. محمود 23/02/2011 08:05 -

    يا جماعه الواد ده الى واحد من الناس(……….)عايز يلهيكو عن المراد سيبكو منو وفكرو فى المفيد ازاى نيش فى مصر اسلام بجد مش دستور وخلاص لازم نحب بعض ونحترم بعض والله ماهانحتاج الدستور فى حاجه لازم نطبق شرع ربنا على نفسنا وعلى بيوتنا وربنا هاينصرنا ويطبق فينا شرعه ارجو بجد عدم الاهتمام بالواد ده الى اسمه واحد من الناس (…….)

  49. واحد من الناس 23/02/2011 03:47 -

    الأخ الفاضل الأستاذ ضيف ..
    تحية طيبة …. وبعد :
    أود بادئا ذى بدء أن أقول لك .. كنت ذات يوم أبحث عن إنسان متحضر ومحترم هنا .. إلى أن شاء الله أن يحقق لى أملى وأجدك عملة نادرة جدا فى زماننا هذا الذى يبدو أنه لن يتغير حتى بعد ثورة 25 يناير ..
    جئت لتسألنى وتستفسر منى وتنتقدنى فى تشعبات كثيرة حول السلفيين .. وأنا اقول لك بكل سرور .. كلامك على الرحب والسعة ..
    وأود أن اعلم حضرتك .. (( حضرتك فقط .. وليس آخرون )) .. بكل محبة وإحترام .. وفى كلمات سريعة وملخصة : أننى لست معاديا للسلفيين كما يعتقد الكثيرين .. وإنما أنا أريد منهم فقط التطور مع العصر .. وثق .. أنه إذا وقفوا مع أنفسهم ليتفكروا ويتدبروا كل الأمور بعقل واع ومتأنى .. لسوف يتطوروا ولا يتخلفوا .. وحينها هم سيسقطون عن أنفسهم لقب السلفيين .. ويستبدلوه بلقب المتحضرين أو يسمون أنفسهم بالسلفيين المتطورين .. وغير ذلك .. فأنا مختلف معهم .. وثق أن خلافى هو مبداء شخصى .. ليس عداوة ولا شرطا وليس له أى أهمية لى أو لهم .. لكنى لن أتردد حين تأتى أى مناسبة بأن أعرب عن رايى ..
    هذه خلاصة صغيره كان يمكنى التوقف عندها عندما أخاطب رجل محترم مثلك .. لكنك تجبرنى على البحث فى ثنايا رسالتك ..

    فأما الأسلوب الذى إتبعته أنا مع آخرين فى الرد عليهم والذى تسميه بأنه إساءة للناس .. فأنا ليس لدى مانع أن أعتذر وأحنى هامتى لمن أخطات فى حقهم .. ولا يقلل ذلك من قدرى شيئا على الأطلاق .. لكن أسلوبى كان بناءا على تطاولهم على منذ البداية حين أطلقوا هم الطلقة الأولى ..
    يا سيدى .. أنا واحد قولت رأيى فى الأول خالص وهو موجود .. وأتهمت فيه السلفيين بالتخلف بناءا على أشياء أنا لمستها وعاصرتها وعشتها بنفسى .. واقول أشياء .. وليس شىء واحد .. بل كثيرة جدا ..
    إذن لو كان أحدا معترضا على كلامى الذى لا يعيبنى شىء أن أعترف بأنه خطاء إن إقتنعت .. فكان من باب أولى أن يبداء بأسلوب متحضر مثل حضرتك .. ولحظتها كنت ستجد منى كل ما يسرك ويريح الكثيرين .. وكذا من حقك أن تلقى باللوم على لو رددت بغير ذلك .. إنما هم بغباؤهم .. دفعونى إلى تقديم العند قبل أى شىء آخر !
    لكن المصيبه فى الناس دى .. إن كل واحد فيهم عامللى فيها داعيه .. أو عامللى فيها شيخ .. أو عامللى فيها مثقف دينيا .. وإللى عامللى فيها شاعر .. واللى عامللى فيها متدين أكتر منى .. وإللى عامللى فيها بواب قاعد على باب الجنة يدخل فيها من يشاء ويحرم منها من يشاء .. فعلى الأقل .. بلاش يعتقد فى جهل الآخرين .. بينما هو بعقليته الرجعية هو الذى أجهل من دابه ترعى فى الأرض بحثا عن البرسيم !
    وعشان أنا شايف إنى كده هطول أوى .. بقولك إرجع لأول مداخله أنا كتبتها .. هتلاقيها محبكة تماما .. وكل ما ردوا على بأسلوبهم العفن .. كلما رددت عليهم بنفس أسلوبهم وبحبكة ايضا ..

    سؤالك الثانى تقول فيه (( فمن الصواب و العقل انك تقول إزاى هما سبب التخلف و اللى البلد فيه و ليه هما بالذات دونا عن بقيت ال 85 مليون بتتهم بكدا ))
    الأجابة : يا سيدى قلت لك سابقا .. هناك اشياء كثيرة جدا تثبت صحة ما أقول .. لا يسعنى فيها موقعا كاملا أو مجلدا كاملا .. ورغم هذا سارصد لك مثلا أو مثلين أو ربما أكثر بس يا رب ما أطولش ..
    لكن قبل منهم أقول لك ردا على ال 85 مليون ..
    ال 85 مليون يا سيدى منهم حوالى 5 فقط هما إللى فى السماء فى الرقى والتقدم والمعيشة و و و الخ .. وماليش دعوه بقى من حلال ولا حرام .. مش قضيتنا الآن .. كذلك حوالى 30 مليون آخرين يعيشوا بين البنين على كافة الأصعدة .. والباقين يعيشون فى الحضيض ..
    ورغم إختلاف المستويات الثلاثة .. إلا أن الأول لا يفكر من شدة اللهو فى متعته فى حاجه اسمها سلفيين متخلفيين او متقدمين ولا فى دماغه هذا على الأطلاق .. والمستوى الثانى ملهوا فى تثبيت نفسه على هذا الحد إن لم يكن يسعى فى الأنضمام إلى المستوى الأول .. ولا يشغل باله أبدا بما يفكر فيه السلفيون من أفكار يعتنقونها .. أما القسم الثالث .. وهم المستوى المتدنى فى كل مناحى الحياة .. غالبيتهم لا يفكرون على طريقة السلفين .. والباقى يلجأون للسلفيين لعلهم يعطهوم أمل فى أن نهاية فقرهم وعيشتهم الضنك أن يكونوا فى الجنة .. لذا لا تستطيع أن تجد فى ال 85 مليون ما يمكن أن تجده تخلفا على الطريقة السلفية .. لكن التخلف الآخر السياسى والأقتصادى والتعليمى والصحى موجود وبجدارة .. لكنى أود أن أعيد التأكيد بأنه ليس له علاقة بالدين ولا بالسلف ..
    والآن .. ودون تفاصيل لعدم الأطالة أكثر .. فأقول لك مثلا من دلائل التخلف :
    السواك :
    يقولون سنة عن النبى صلى الله عليه وسلم ..
    ماشى .. ما عنديش مانع من حيث المبداء أن تتخذه عادة إقتداءا بالنبى صلى الله عليه وسلم ..
    أخدت بالك من الكلام أنا قلت إيه ؟ .. عاااااده .. فقط لا غير ..
    لكن تقولى دا السواك فيه فايدة كذا .. وبيعمل كذا .. وبيخللى ريحة الفم كذا ..
    فأقول لك .. لاااااااااااااا .. وحياة راس سيتى فى تربتها .. ما هو صحيح وكله كلام فاااارغ .. وليس له اساس من الصحة .. تتفق بقى معى أو تختلف .. أنت حر .. إنما أنا عندى دلائلى .. وخذ عندك :
    1. أنظر حولك فى المسجد .. وشوف عدد المصلين كام تقريبا .. وإحصى كام واحد منهم يخرج السواك ويستعمله .. أتحداك لو وصلت النسبة إلى 3 % وهذه تقديرا كريما منى .. وهذه أعلى نسبة سوف تجدها فى حياتك .. بل ربما تصل إلى صفر % .. وهذه النسبة الضعيفة دليلا على عدم قناعة الناس بالسواك على الأطلاق ..
    2. لو كان السواك بهذه الأهمية .. وكانت له حتى فائدة ولو بنسبة 40 % .. ما تركه أحدا لا فى جيبه ولا فى بيته .
    3. رأيت بأم عينى .. بعض الناس .. يحملون السواك فى جيب الجلابية البيضاء العلوى .. وهو مخلفا على حافة الخياطة السفلية للجيب اثارا للدماء والقذارة التى تصيب الناظر بالغثيان ..
    وهذه النقطة منفرة لكل من يتعامل مع من معهم هذا السواك .. بل وتجعله لو كان يفكر فى استعماله بألا يفكر نهائيا فى الأقتراب منه .
    4. أرى الناس التى تحمل معها السواك فى المسجد .. تخرجه من جيبها وتمرره على أسنانها بطريقة سريعة .. وهزلية .. ومقززة .. لا تشعر أبدا فيها بأى فائدة تعود عليهم .. لأنهم فقط يطبقون روتين أعمى ..
    5. إذا كان السواك مهما لهذه الدرجة .. فلما لا يستخدمه الأزهريون بالأجماع .. وهم رأس الأسلام فى مصر والعالم العربى والأسلامى ؟ .. أم سيقولون المخرفون .. كما قالوا على المرحوم سيد طنطاوى أنهم بتوع الحكومه ؟
    6. إذا كان السواك بهذه الأهمية .. وبه فوائدا لا تحصى ولا تعد كما يروج له السلفيون .. فلما لا يباع ويروج له فى الصيدليات مثلا ؟ .. اللهم لا تجده يباع إلا على الأرصفة بنظرية رزق الهبل على المجانين ..
    كان هذا قليل من كثير ..

    إذن مما سبق .. فأين التخلف ؟
    التخلف أن السلفيين رغم ما يرونه من هذه الحقائق .. وهم على شاكلتين .. الأولى جزء مستواه الأجتماعى لا يفهم معنى النظافة وتأثيراتها عليه وعلى الناس بحكم بيئته وتربيته .. والأخر هكذا هو عقله .. يعرف مساوىء السواك .. لكن عقله متحجر .. لا يريد التخلى عنه لأنه سنة عن الرسول صلى الله عليه وسلم ..
    أهو ده بقى إللى مهما تفهمه وتقول له : يا جدع .. ده ثور .. يقول لك برضه لازم تحلبوه ..

    ومن هنا نعرج إلى أهم جزء فى الموضوع .. لأن الجهله لما يقرأوا كلامى هيسارعوا بسفاهتهم ويقولوا عليا جاهل ويكتبولى الحديث بتاع سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم .. لولا أشق على أمتى .لأمرتهم …… ألخ الحديث ..
    واقول لهم .. إن هذا الحديث يفصل ما بين المفكر والسفيه ..
    فالسفيه .. يأخذ الكلام على علاته وينفذه نقلا وبالحرف .. أما المفكر .. فيدرس الحديث ويبحث فى هدفه ومضمونه ..
    والحديث بإختصار يهدف إلى أهمية نظافة الأسنان قبل الدخول فى الصلاة .. وفى زمن النبى صلى الله عليه وسلم .. لم تكن هناك مصانع الشريف للبلاستيك .. بل كان هناك عصى مقطوعة من فروع الأشجار إختير منها هذا النوع لليونة نسيجه إلى حد ما للقيام بإزالة فضلات الطعام من بين الأسنان ..
    فالآن .. من يتمسك بالسواك ولا يستبدله بالفرش المتنوعة التى منها اللينة ومنها القوية .. والتى وصل الأمر أن منها ما هو مزود بموتور سريع لتنظيف وتبيض الأسنان .. وكذلك بالمعاجين المتنوعة المحتوية على المضادات الحيوية ومعطرات الفم .. فبالتأكيد هو إنسان متخلف .. سميه بقى سلفى سميه بقى أى إسم .. اللهم .. إلا إذا كان مبدأوه هو بشكل علنى حر .. هو التمسك بحجة السنة دون أن ينظر إلى أنه مفيد أو غير ذلك .. ولكن نحذر من أن يفرض أحدا علينا أفكاره مثل محمد حسان أو محمد يعقوب وأمثالهم .

    وهذا الكلام ليس بكامل بنوده بل بعضها وأخرى لم يتح لنا الوقت أن نذكرها .. ينطبق أيضا على موضوع اللحية التى قال عنها محمد حسان أنها فرضا وليست إختيارا .. شوف بقى محمد حسان .. إللى مواليد 1969 .. عامل نفسه بيفهم .. والأزهر كله بناسه بعلماؤه .. إللى بقاله أكثر من ألف عام ما بيفهموش على مدار كل هذه الأجيال والسنون الماضية .. بقى بذمتك ده مش عيب ؟ .. ومش ده يبقى تخلف وسفاهه ؟

    خد مثال تالت .. لما شيخ سلفى تسأله واحده ست عن نتف شعره أو شعر من حاجبها .. يقولها هذا حرام .. وحجته أنها تنزع وتغير فى خلق الله ..
    ماشى يا عم الشيخ ! .. لو وقف الأمر على ذلك هنحييك ونديك تعظيم سلام ..
    لكن لما يطلع عم الشيخ ويجعر بصوت جهورى وإن أنكر الأصوات لصوت الحمير .. ويسب الأزهر الشريف الذى أكد حرمة ختان البنات .. ويلعن وزارة الصحة التى جرمت ذلك قانونيا فى المحاكم .. ويقول ( أيما إمرأة ماتت ولم تختتن .. فقد ماتت آثمة ..)
    طيب يا عم الشيخ .. هو الختان ده عباره عن إيه ؟
    مش عباره عن قطع حته من لحم إمرأة أو فتاه ؟
    طب ومين إللى خلق هذه القطعة يا عم الشيخ ؟ .. مش ربنا برضه ؟
    طيب .. وألا يجوزتطبيق نفس قاعدة الشعره يعتبر هذا تغيير فى خلق الله ؟
    لا ومش كده وبس .. دا حتة اللحمه دى بقى ربنا عاملها عشان تؤدى وظيفه .. تقوم حضرتك يا عم الشيخ السلفى تريد أن تعطل وظيفه خلقها ربنا ؟ .. ليس عملا بسنه ولا خلافه .. إنما لديك عقدة نفسية هى إمتداد لوئد البنات ..
    بلاش كده .. هل يجوز للشيخ أن يعتبر أن ربنا غلطان فى خلقته ويسمح لنفسه بفتوى جواز التصحيح لله فى خلقه ؟
    ناهيك على اللى ممكن يحصل من نزيف وعدوى ميكروبيه ثم برود جنسى ثم طلاق ومشاكل وهلما جر !
    بصراحه يا أستاذ ضيف .. فى هذه النقطة بالذات .. مستوى السلف الممثلين فى هذا الشيخ لا يتوقف عند التخلف فقط .. بل يصل إلى البلاهة والعبط .. معلش .. هى دى الحقيقه .. واللى مش عايز يعترف بيها هو حر فى رأيه .. بس ده يبقى إنسان متخلف ويبقى رافض التقدم والرقى لبلده ..
    وأخيرا يا سيد ضيف .. أنا أصلا مش فاضى وعندى شغل .. فأسمح لى أن أكتفى بهذه الأمثلة فقط التى ربما نجحت فى أن أوضح وجهة نظرى إقتطعت لها الكثير من وقتى إحتراما لشخصك فقط .. وهى قليل من كثير .. وأعتقد أننى قد أوضحت جزءا كبيرا من جوهر مقصدك ..
    وقبل أن أختم معك .. أود التنبيه لحضرتك .. أنه بينما شرعت فى الرد عليك .. فإذا بمن يسمى نفسه بالمدافع عن السلفية .. هو الآخر يهاجمنى ويشتمنى .. فتوقفت واستدارت للرد عليه .. ثم عاودت الكتابة لحضرتك .. فهلا من حقى المشروع الرد بقسوة على كل غير محترم يتعامل بسفاهة ؟
    عموما شكرا لك أسلوبك الناقد بين السطور والراقى المهذب .. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

  50. واحد من الناس 23/02/2011 00:42 -

    إلى المدعو اللى مسمى نفسه بالمدافع عن السلف .. من حقى أن اقول لك إخرس .. شلت يدك يا عبثى ..
    أنت لست الله .. ولست انت النبى .. ولست أنت جبريل .. ولست أنت ملك منزل من السماء لتحدد مين المتهكم على ايات الله وعلى الرسول ..
    إعلم أيها السفيه .. إن كان هناك من يتهكم على النبى أو أيات الله .. فهو أنت ..
    أنت بجهلك .. أنت بسفاهتك .. أنت بتخلفك العقلى على ما يبدو .. أنت بتخلفك الفكرى وهو من المؤكد .. أنت بسفالتك وطول لسانك وأنا أرى نجوما مكان تطاولاتك .. هههههههههههه .. يا مسلم يا بتاع السلف والنسبة إلى النبى يا عديم الأخلاق .. ياللى بتدافع عن السلف ..
    ءأنت تتكلم عن الأخوة ؟
    أى أخوه تتكلم عنهم ؟ وماذا كانوا سوى سفهاء وأنت ملكهم ..
    أنت الذى وقتك ضائع .. قوم يا أخى إعملك شغلانه عدله بدل منتا مفيش وراك غير الغباء والكلام الخايب ..
    أوم إتعلم لك حاجه تنفع من العيال الصغيره بتوع الثوره الغير دينية .. أوم روح وشوف وإتعلم المواقف العمليه بتاعتهم وروح نضف لك شارع ولا رصيف بدل من كلام العبط عديم الفائده إللى إنت وال ههههههه الأخوه بتوعك عمالين تقولوه ده..
    يا أخى إتكسفوا على دمكم بقى .. كفايه بقى فضحتونا وجرستونا أدام العالم كله ..
    هو إنتوا عالم فاضيه وهايفه ومفيش وراكم غير الفتن والفهم الخاطىء الغبى وبس ؟
    يا أخى فضحتونا أدام الغرب وأوروبا وخليتوا واحد يقول فى يوم من الأيام بأن يعلنها حرب صليبية على المسلمين ..
    هو قال كده ليه ؟
    قال كده لما شاف أمثالك المتخلفين مصريين على الهمجية والغوغائية وراحوا دمروا البرجين وقتلوا ناس أبرياء حتى كان منهم مسلمين يا عديم الفكر والأحساس ..
    يا شيخ روح .. عيب بقى عليك وعلى السلفيين بتوعك دول .. إكبروا بقى مره واحده فى حياتكم وخليكم ناس بتفكر إزاى تتقدموا بالبلد زى العلمانيين إللى إنتوا بتتهكموا عليهم وإنتوا رقبتكم والله العظيم ما تساوى ظافر رجليهم ..
    إنتوا ما بتفهموش إللى أنا كتبته فوق .. أغبيه .. أعملكم إيه ؟ ..
    صحيح إمخاخ تخينه وهتفضل جيبانه ورا ألاف السنين .. خسئت أنت وأمثالك يا سلفى متخلف !!!!
    صحيح إللى إختشوا ماتوا ! 🙂

  51. واحد من الناس أين انت؟
    و ليه مردتش عليا
    برجاء اما تفيدنا بما يدلل على صحة كلامك او ترد على كلامى
    ووفقنى الله و إياك و الجميع لما فيه صلاح المسلمين
    و ربنا يهدينا جميعا للحق وا لخير

  52. دفاع عن السلفيه 22/02/2011 11:01 -

    والله كلام واحد من الناس واتهامه للسلفية بالرجعية والتخلف يدل علي حقد وحسد دفين لأهل الحق “اصبر علي كيد الحسود فإن صبرك قاتله فالنار تأكل بعضها إن لم تجد ما تأكله ” واعلم إذا كنت مسلما أنك بسخريتك من شعائر الدين كاللحية وغيرها تعرض نفسك لخطورة شديدة قال تعالي :”(قل أبالله وآياته ورسوله كنت تستهزئون لا تعتذروا قد كفرتم بعد إيمانكم )” وأنت تسخر من النبي صلي الله عليه وسلم بكلامك هذا ومن لحية النبي لأنه هو الذي أمر بها أمرا يفيد الوجوب وليس الإستحباب ومن خلال كلامك وحواراتك تبين لي أنك أجهل من *** أهلك فجهلك مركب أما **** فجهله بسيط والإخوة إللي أعطوك من وقتهم وردوا عليك بلطف وأدب ماهو نافع معاك والوقت معك ضائع

  53. كمال فاروق سليمان العقده 22/02/2011 02:01 -

    مقدمه لسيادكم المواطن /كمال فاروق سليمان العقده =قريه طوخ مزيد مركز السنطه محافظه الغربيه /اعمل اماما وخطيبا بوزاره الاوقاف /اتشرف بسيادتكم بعرض الاتي /كنت منذ 12 سنه اماما لمسجد سيدي فخر الدين بالقريه المذكوره سالفا وشهدت اداره الاوقاف بمركز السنطه بالكفاءه والحمد لله تعالي باختلاف مديريها علي مدي المده المذكوره فوجئت سيادتكم بامر من الاداره بنقلي الي قريه شنره البحره تبعد عن قريتي 4ك فنفذت النقل ثم ذهبت الي الاداره فقال لي المدير الشيخ عبد الرحمن السباعي المدير السابق دي اوامر من امن الدوله وقال لي ان عمده القريه تقدم لبلاغ لامن الدوله ببلاغ قال فيه انك تتكلم عن البانجو المنتشر في القريه وتحذير الشباب والمتاجره فيه -قلت وما في ذلك -قال لي انك تتدخلت بهذا في شؤن عمله كعمده للقريه -قلت له انا اتكلم من خلال الدين لا من خلال المسؤليه -قال لي دي اوامر ولازم انفذها من امن الدوله وانا مش قد العمده ولا الرجل اللي معاه قلته -مين اللي معاه -قالي واحد مدير مدرسه علي المعاش من اعضاء الحزب الوطني -اسمه –عزت صبره رمضان –ومدير مركز الشباب بالقريه والعمده -نبيل عبد العظيم عبيد -وتقدمت القريه بالتماسات من جميع الجهات ولكن ظل هؤلاؤ بملاحقتي بامن الدوله الي الان وانا مطرود من قريتي –علما بانني معوق بشلل الاطفال في قدمي لا تتخيل سيادتكم مدي العناء –وايضا قد تعرضت لحوادث كثيره علي الطريق ولكن هؤلاء استعملوا سلطاتهم في الحزب الوطني وامن الدوله في معاناتي هذه ——–لذا التمس من سيادتكم الرحمه واللطف برجل خدم الدعوه الي الله تعالي باخلاص فكان جزاؤه الاهانه والنتقل والمذله وانا اثق بعد الله تعالي فيكم في عدالتكم وانصافكم للمظلومين امثالي —جعلكم الله نعالي عونا للضعفاء واهل الدين المظلومين وابقاكم لمصرنا الحره خادما امينا لمصالح الامه سدد الله تعالي خطاكم ورفع شانكم في الدنيا والاخره تارريخ النقل يوم 13 \10 \2009

  54. إلى واحد من الناس
    دلوقتى انت كتبت كلام على مجموعة من الناس المصريين اللى ليهم حقوق زى اى حد مصرى
    و اللى هوا ان مينفعش نسيء إليهم او نغلط فيهم
    لو ان رأيك فيهم انهم سبب لتخلف و تأخر البلد و بتتهمهم بكدا فمن الصواب و العقل انك تقول إزاى هما سبب التخلف و اللى البلد فيه
    و ليه هما بالذات دونا عن بقيت ال 85 مليون بتتهم بكدا
    يعنى مثلا ليه مش العلمانيين وليه مش الليبراليين و ليه مش النصارى و ليه مش الأخوان و ليه مش الحزبيين و ليه مش الحزب الوطني و ليه مش …..
    فرجاء مشكورا ان تقول إيه هيا الأسباب لاتهامك عسى انك تعرفنا ما لا نعرفه فنغير موقفنا منهم و نحذر الناس منهم و تبقى نفعتنا بشىء يجزيك ربنا عليه خير

    تانى نقطة انى اختلف معاك فى اتهامك و لكنى انتظر ردك كما سألت فىا لنقطة الأولى
    فأنا بردوا بوضحلك رأيى و هوا لو افترضنا بالعقل و المنطق و العلم الغربى و الحساب و اى طريقة
    ان السلفيين دول اللى هما انت شايفهم يعنى الملتحين هما فعلا أصحاب الأفكار الهدامة و سبب التخلف فأنت تقدر تقول نسبتهم كام
    انا شايف ان الملتحين ما يزدوش عن 5% مثلا من المصريين و ممكن يكون أقل
    او حتى 10 %
    و ان النسبة دى مبتعملش اى حاجة تؤدى للتقدم و ان كل تفكيرهم فى السواك مثلا
    طيب ال90% اللى فيهم العلمانين و الصوفيين و اللى بيقولوا احنا مش تبع اى حاجة و الحزبين إيه التقدم اللى عملوة

    90% تقدم + (10 تأخر) = 90 %+ (-10%)= 90%-10%=80 تقدم ؟!؟!؟!؟!
    ده بافتراض انهم بيأخروا النجاح بتاع الشعب مش بس هنقول انهم مبيعملوش تقدم

    رجاء افادتى مشكورا بتوضيح الرد على النقطين السابقتين

  55. واحد من الناس 21/02/2011 23:52 -

    الى محمد التانى إللى بيهاجمنى ..
    لماذا لا تعلق على كلامى أو جزء منه ..
    هل أنت فقط سباب وعياب كأخلاق السلفيين أمثالك ؟
    الوظيفة ليس لها علاقة بالسلف وما أدراك ما السلف ولا إيمان ولا كفر ولا مسيحى ولا يهودى ولا مسلم يا بو مخ ضيق الفهم ..
    بدليل أن هناك من السلف عربجية وكناسين ليس لهم شهاده ..
    وبعدين لما أمثالك بيتكلموا على العلمانيين .. طيب ما فيه علمانيين علماء ودكاتره .. هل يبقوا سلفيين ولا متدينيين .. طبعا ليس شرطا ..
    الوظيفة يا سلفى .. هى صنعة يتعلمها طالب العلم فى مدرسته التى هى المعهد أو الكلية .. ثم يتخرج ليمارسها كعلم لا علاقة له لا بالسلف ولا بالفلفل ولا بالطماطم ..
    أما السلف فهم قوم متدينون ينفذون النقل ولا يفهمون سواءا كانوا أطباء أو كانوا طبالون ..
    إنت بس وسع مداركك شويه عشات تعرف تفهم الحياه ماشيه إزاى ..
    وأخيرا أهديك هديه ..
    شوف بقى محمد حسان السلفى .. الناس قالت عليه إيه لما خطب أول امبارح فى المنصورة بأسلوبه الذى لا يجوز تقبله إلا على عقليات من السذج والمهابيل .. شوف الناس رايها فيه إيه بقى لما إنكشف على حقيقته ..
    يا أخ محمد حقيقى أنا حزين على إن إسمك محمد .. لكن على أى حال ما تزعلش .. مرحبا بك فى عالم التخلف 🙂

  56. shehab elmasry 21/02/2011 14:54 -

    احذركم من بعض الجهات المنتسبة الي السلفية ضلما وعدوانا تريد ان تشوه الثورة التونسية والمصرية والعربية وتشكك في مضمونها وفي مسعريها
    وقد وجدت عملاء المخابرات العربية يدخلون الي منتديات سلفية مشبوهة تحرض علي الطائفية وتنشر الفتنة وسوء الادب بين المتحاورين
    وهذه المنتديات تعمل لدي المخابرات العربية والسعودية خاصة وتلبس لباس السلفية والسلفية منها براء وتخرج علي اجماع الامة من علماء مصر والعالم الاسلامي وهي احري ان توصف بالخارجية وتخدم اجندتها الخاصة لتحريض علي ايران ليس حبا في الدين ولكن كرمال عيون امريكا والانضمة العربية ويستغلون حبا المسلمين لدينهم ليجنوا اموال طائلة من جهات مشبوهة
    فهم يواجهون مخالفيهم بالاستفزاز ليجروه الي السب ثم يطردوه بلا سبب

    فهم يطرحون مواضيع ضد الجزيرة ليس حبا في الدين ولا الامة ولكن لتحقيق اهدافهم الخبيثة

    ولماذا هذا الوقت بذات يطرحون هذا الموضوع وليس وقت اخر لان هذا الوقت يمر فيه العالم العربي بصحوة كبري تريد اسقاط انضمة الخيانة والعمالة والجزيرة تقوم بتغطية لهذه الاحداث وهم يطرحون هذه المواضيع لتشويه الجزيرة وصد الناس عن متابعتها

    ولماذا الجزيرة بضبط وليس العربية وقنوات السعودية الخالعة

    ولماذا قطر بضبط وليس الرياض التي تئامرت علي المقاومين في العالم الاسلامي

    والسؤال يطول يطول

    فاحذركم من عملاء المخابرات العربية التي تنتشر في المنتديات والمواقع

    فهم يستعملون الخداع في عدد الزوار ويستعملون الهاكات التي ترفع عدد زوار لينخدع الزائر ويضن ان الموقع مهم وما هو الي بيدق في ايدي المخابرات تستعمله كيفما شائت

    واحذركم من المشاركة في منتدياتهم لانه لا طائلة في المشاركة في مواقعهم لانك لن تستطيع ان تحاورهم وانت حر فهم من ورائهم الاشراف ومشاركتك معهم مجرد تضييع للوقت

    لا تنخدع بالكلام المرصع والمتاوزن ولا كلام قال الله قال الرسول فهم يقلبون الاحاديث لتناسب اهوائهم ويحرفون النصوص ويسقطون واقع قديم علي واقع جديد ويدلسون علي الزائر

    ولا تنخدع بااللحي الطويلة ولا الازار القصير ولا الكلام المعسل فهؤلاء مدربين علي الكلام وقد تجدهم شيوخ لهم علم كبير ولكنهم عملاء يتقاضون الاجر من السلطان ويرقعون له ومنافقين فلما يسقط ينقلبون عليه

  57. واحد من الناس 21/02/2011 03:06 -

    شفتم ؟
    أهه .. اللى مسمى نفسه سلفى أهه؟
    عرف يرد عليا فى أى بند تحديت فيه الناس ؟ أبداااا ! والله بأتحداه ما هيقدر لا هو ولا ألف زيه ..
    بس هو كمان إدانى معلومه جديده هذه المره بالذات .. وهى إن السلفى مش متخلف وبس .. لا .. دا هايف كمان ..
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    يا هايف !

  58. محمد 21/02/2011 02:05 -

    بسم الله

    بالنسبة للاخ واحد من الناس : مين من السلفيين اللى انت قابلته متخلف

    الشيخ ياسر : دكتور اطفال

    الشيخ محمد اسماعيل : دكتور نفسانى

    الشيخ حطيبة : طبيب اسنان

    الشيخ سعيد عبد العظيم : طبيب

    تحب اكملك الباقى ولا دول كلهم متخلفين

    وفعلا ومن يكن ذا فم مر مريض …… يجد مرا به الماء الزلالا

    او ممكن نقوله بلغته اللى بيفهمها : نقول طور يقولوا احلبوه فده واحد دماغه تعباه ففكنا منه

    بالنسبة للأستاذ المسيحى : كون حضراتكم لا تؤمنوا بالاسلام فده شىء لا نختلف فيه بمعنى ان من اساس المعتقد عندنا الدعوة الى الدين بالحسنى ولا نكره احدا على الدخول فى الاسلام فقط نبين له تعاليم الدين و محاسن هذا الدين العظيم والامر فى الاخر للانسان نفسه هذا خارج موضوعنا اصلا

    انما الكلام فى تطبيق الشرع : لو تكلمنا بعيدا عن الشرع ” وهذا على سبيل التجوز” فالمسلمون اغلبية وطبقا للديموقراطية فالاغلبية لها الحق فى التشريع الدستورى مع عدم هضم حقوق الاخرين

    وهذا عين الشرع عندنا بل وهناك ازيد من ذلك فالنبى صلى الله عليه وسلم اوصى بحسن معاملتكم واخبرنا ان من يؤذى احدا من اهل الذمة منكم فالنبى صلى الله عليه وسلم خصيمه يوم القيامة ونهانا عن ان نبخسكم حقوقكم وغير ذلك من الاحاديث النبوية

    ولا يخفى عليكم ما حدث فى اثناء الثورة و عدم المساس بدور العبادة ولا ممتلكات احد منكم فى ظل غياب الامن بالكلية

    انظر هداك الله الى الحق :

    عن ابن عمر – رضى الله عنهما – قال : وجدت امرأة مقتولة فى بعض مغازى رسول الله صلى الله عليه و سلم فنهى رسول الله صلى الله عليه و سلم عن قتل النساء و الصبيان .

    عن رباح بن الربيع – رضى الله عنه – قال : كنا مع رسول الله صلى الله عليه و سلم فى غزوة فرأى الناس مجتمعين على شىء فبعث رجلاً فقال : أنظر علام اجتمع هؤلاء ؟ فقال : على امرأة قتيل . فقال : ما كانت هذه لتقاتل . قال : و على المقدمة خالد بن الوليد قال : فبعث رجلاً فقال : قل لخالد : لا يقتلن امرأة ولا عسيفاً رواه أبو داود فى السنن أ. هـ .

    ــ عن أنس بن مالك – رضى الله عنه – أن رسول الله صلى الله عليه و سلم كان إذا بعث جيشاً قال : ( إنطلقوا باسم الله لا تقتلوا شيخاً فانياً و لا طفلاً صغيراً ولا امرأة ولا تغلوا وضموا غنائمكم وأصلحوا وأحسنوا إن الله يحب المحسنين) رواه أبو داود فى السنن أ . هـ .

    ــ عن بن عباس – رضى الله عنهما – أن النبى صلى الله عليه و سلم كان إذا بعث جيوشه قال : ( لا تقتلوا أصحاب الصوامع ) رواه أبو شيبة أ . هـ .

    ـ و أوصى أبو بكر الصديق – رضى الله عنه – يزيد حين وجهه إلى الشام قائداً لجيوش المسلمين فقال : ( لا تقتل صبياً و لا امرأةً و لا هرماً ) ابن قدامة فى المغنى .

    و قال عمر بن الخطاب – رضى الله عنه – ( اتقوا الله فى الفلاحين الذين لا ينصبون لكم فى الحرب )

    هل هذا دين يبخس الناس حقوقهم ولو كانوا من اهل الملل الاخرى

    قارن فقط بين وضع المسلمين كأغلبية والنصارى كأقلية فى مصر و العكس فى باقى دول العالم الاوروبى

    هنا : الكنائس مفتوحة طول اليوم و المساجد تغلق بعد الصلاة

    هنا : الكناس لها حرس و المساجد ليس بها حرس

    هنا : ليس عليك رقابة سواء من وزارة كالاوقاف ولا يمكن الاعتقالات من امن الدولة

    قارن بين وضعك هنا كأقلية ووضعى انا كأقلية فى دولة مثل امريكا مثلا والتى تنادى بحرية التعبير و العقيدة

    واخيرا : ادعوك ان تقرأ فى الاسلام قراءة متجردة بدون اية رواسب سابقة او حكم سابق وكما قلت لك الامر اليك

    والسلام على من اتبع الهدى

  59. مسلم مصري عربي 20/02/2011 23:08 -

    دينك دينك لحمك دمك
    هكذا قال صلي الله عليه وسلم

  60. مودي 20/02/2011 21:02 -

    اخي المسيحي اصل البلد احنا بلد اسلاميه صرف والدين لله والوطن للجميع ولكم دينكم وليه ديني يقول الله عز وجل في كتابه ان الدين عند الله الاسلام وهناك العديد من الايات والاحاديث والكتب تؤكد ان الاسلام هو اخر الاديان وان مصر سوف تظل اسلامية لاخر الدنيا فلا تقول لا اامن به فمنكم الكثي من امن به قساوسه ورهبان وغير ذلك كثير فالاسلام خط احمر

  61. ٢٥يناير 20/02/2011 15:11 -

    يا اخي العزيز نحن نقدر مشاعركم كأقلية والمسلمون هم الغالبية فاللغالبية الامر وخاصة في المادة الثانية اي نعم انتوا عددكم زاد دلوقتي ولكن في السابق كنتم اقليةواضحة وعشتم طول عمركم راضين بهذا الدستور لماذا اذن التعنت الان وبماذا اضرتكم المادة الثانية من الدستور طوال حياة اجدادك واباءك ؟ ارجو عدم المزايدة علي المادة الثانية فنحن الان في خندق واحد وهدفنا مسلم ومسيحي هدف واحد فأرجو أن نبوز الطبخة علي شان بتعريفة ملح وفقكم الله …

  62. مسيحى اصل البلد دى 20/02/2011 12:38 -

    لو لم تغير تلك المادة ستكون هناك ثورات اخرى
    لماذا

    الدين الاسلامى نحن نحترمة ولا نؤمن بة
    المفروض المادة الثانية تطبق فى حال ان يكون المجتمع كلة مسلم
    وسبب تاخر البلد والبلدان العربية والثورات ان الضمير مفقود والقانون ليس
    حر ولا ديمقراطى مش عايزين السيناريو يتكرر مرات اخر

    تعديل القانون كلة وليس جزء منة
    فيما يخص التنمية والحرية والحقوق والوجبات دون تمييز ولا تفريق

  63. سلفي 20/02/2011 06:45 -

    ردا علي واحد من الناس ماهو فيه ناس وناس وانت بينك من الناس الهههههههههههه أرجو أن تستبدل إسمك بدل واحد من الناس بواحد من الهههههههههههههههههههه لأنك لو من الناس كنت احترمت الناس يا ابن الناس الهههههههههههههه

  64. واحد من الناس 20/02/2011 03:56 -

    لا حول ولاقوة إلا بالله .. يا جماعه منتوش أدى والله .. أنا أصلى بتكلم بالعقل وبالمنطق إللى هو واحد زائد واحد يساوى إتنين .. أنا مش بتكلم بالوهم والعبط زى ناس !
    برضه هرجع لتانى مره لعل اللى ما بيفهم يفهم وهنقول تور يقولوا إحلبوه .. مفيش فايده .. اصل فيه ناس عباد نقل لا عقل !!
    والكلام المره دى بوجهه للأخ المدعو محمد إللى أنا ما دعتوش للحوار معايا عشان يجى يهاجمنى ..
    يا أخى رائيى اللى برد بيه على غيرك مش عاجبك يا ترد بدون هجوم أو تهكم .. يا إما بقى إنت مالك ؟ وبترد لييييييييييه ؟
    هو إنت كمان ما بتفهمش ؟
    ههههههه
    يعنى لازم اقول لك زى واحد صاحبنا هتفوا له فى ميدان التحرير وقالوا له إرحل إرحل يعنى إمشى .. إمشى يعنى ما بتفهمشى ؟؟
    إنت ليه بتحاول تكلمنى بفكرك المتخلف ده ؟
    إيه اللى أنا مش عارفه عن تركيا وعايز تعرفهولى يا حضرة المثقف ؟
    إن هما ناس مش متدينيين ؟
    إن وقفوا بناء المساجد من زمان ؟
    إن هما بيأذنوا باللغه التركيه ؟
    هى المعلومات الهايفه دى .. هى دى كل ثقافتك إللى تعرفها عن تركيا ؟
    والله العظيم إنت فعلا بتثبت جهلك وقلة حيلتك بهذا الكلام الساذج .. لأن ربنا قال فمن شاء منكم فاليؤمن .. ومن شاء فاليكفر ..
    إذن إفترض بقى إنهم كفره .. رغم إن ده مش صحيح كما يتصور فكرك المتدروش ..
    طيب إنت مالك ومالهم يا أخى ؟
    أما أنا لما إتكلمت عليهم .. فأنا قصدت نظام وجمال بلدهم .. والأسلام يقول إن الله جميل يحب الجمال .. بينما أنا شايف إن بلادى المسلمه وإللى ما أكثر المتشنجين فيها عن السلفيين والأسلام من أمثال حضرتك .. فى منتهى قلة النظام ومنتهى الهرجلة ..
    أنا لما إتكلمت عنهم .. قصدت نضافتهم .. والإسلام بيقول النظافة من الأيمان ..
    شوف بقى إنت ياللى عامللى نفسك مسلم بلدك شكلها إيه .. لا عندك لا نضافه ولا إيمان ..
    وأرجوك والنبى يا شيخ .. يا ريتك بس قبل ما تتكلم على الدين بأسلوب الدراويش بتاعك ده وتعيب فى تركيا روح شوف مجاريك اللى طافحه فى غالبية شوارع بلدك الأول ..
    روح شوف البرنامج بتاع عمر الليثى إللى أنا مسمى إسمى على إسمه واحد من الناس بيجيب حاجات تقشعر لها الأبدان عند المسلمين إزاى يا سلفى !!!!!
    روح شوف السملمين إللى ساكنين فى المقابر ياللى ما بتفهم ولا عندك حجه ولا منطق !
    يا شيخ دا فيه فى بلدك مسلمين لحاد النهارده بيقضوا حاجتهم فى الجرادل ويروحوا يرموها فى الصحرا والخرابات .. وكانهم لسه فى العصور البدائيه .. دورك إيه يا سلفى ؟ تدافع فقط عن كلمة سلف ؟……….. هههههه .. بدائية مين ؟ …. لا والله ولا كأنهم فى عصور ما قبل التاريخ أو عصور لسه ما حصلتش !!
    روح شوف الزباله اللى مرميه فى كل شبر فى شوارع بلدك المسلمه الأول وبعدين يبقى إتكلم عن تركيا يا جاهل ..
    روح شوف الرشوه والفساد إللى فى بلدك المسلمه واللى مالها مثيل حتى فى بلاد الكفر والألحاد وعباد البقر والأله بوذا بتاعهم .. وكل المرتشين والمفسدين بيصلوا الفرض فى وقته فى المسجد يا بتاع وقف المساجد فى تركيا يا سلفى ..
    أما الأذان باللغه التركيه .. ودى حرقاك فى إيه ؟ .. هما ناس وطنيين وعايزين يرفعوا إسم تركيا ولغتها فى السما يا أخى .. مزعلك ده فى إيه ؟
    هل ده بدل ما تقول والله كويس إن عندهم آذان ومعنى كده إنهم بيصلوا .. بس يا ريت يعنى يكون بالعربى .. لاء .. جاى تجرمهم برضه وتطلعهم غلطانين ؟ .. شوف آدى يا عم فكرك السلفى وشوف وداك على فين ..
    هو ده بقى كل فكرك يا من تدافع عن السلف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وبعدين يا أخى هما حريين .. يوقفوا المساجد ولا ما يوقفوها .. إنت مالك .. دى دولتهم وهما حريين فيها ..
    يا أخى بطلوا التخلف إللى إنتوا فيه ده بقى .. متعمليش زى الغوغاء إللى بيعترضوا على قرار فرنسا بمنع الحجاب .. يا أخى بلاش تشوهوا صورة الإسلام فى العالم كله بهذا الشكل ..
    الناس دى أصل عندها حريه فى حكوماتها .. والحكومه أصدرت قرار بكده .. يبقى إللى مش عاجبه يرحل .. وإن لم يكن يبقى ياخد بالجزمه وينفذ أوامر الدوله إللى هو دخيل على أرضها .. وإللى عايزه تلبس الحجاب يالا ترحل على بلاد المسلمين .. ولا هيا بس جايه تقبض بالدولار وكمان عايزه تمشى الناس على مزاجها ؟
    يا خويا لما إنت عامل نفسك مسلم أوى كده وبتتشنج للسلفيين إللى نقبوا لنا عن التخلف بأكثر من حجم ما نقب الآخرون من الديانات الأخرى سماوية وغيرها عن البترول والمعادن فى بلادهم .. أريد أن أسألك .. أمال ليه أكثر من 40 % من مسلمينك فى مصر تحت خط الفقر يا من أنت وغيرك ليل نهار تتحدثون عن الذكاه والذين يكنزون الذهب والفضه والحلال والحرام وما أدراك ؟ .. وبقولك فى مصر .. يعنى أنا ما كلمتكش عن اليمن ولا السودان ولا جنوب أفريقيا ولا غيره وغيره ..
    اما كونك تقول لى إتكلم بإحترام .. فأنا حين لا أتكلم بإحترام .. فهذا يعنى إن إللى أدامى أصله لا يستحق إلا الرد عليه بنفس أسلوبه ..
    وشوف بقى أسلوبك المتخلف إنت وغيرك بيربى فيا العند والأنغلاق وبيخلينى اقولك إيه ؟
    أنا بكرر لك إنت وغيرك تانى وتالت ومليونا .. السلفيين دول متخلفين .. وهما سبب بلاء أمتنا .. وهما سبب تأخرنا عن سائر الأمم .. وأعلى ما فى خيلك بقى إنت وهما ..
    يا بااااااى .. يا ساترررررررررررر ياااااااااااااارب ..
    صحيح إمخاخ تخينه مش عايزه تفوق من الوهم ولا عايزه تفهم !

  65. حبيبة الرسول 19/02/2011 23:04 -

    معليش اقرا دية من فضللك ولو انت ماعندكش وقت مش هتفرق معاك 5 دقائق وبجد
    منك لله ياللى مانتش عارف اى حاجة فى اى حاجة ولله افتكر كل كلمة بتقولها ربنا عليك فيها رقيب وفى ملكين بيكتبوا؟
    افتكر لما تقابل ربك هتقول اية هتقول انى سبيت اللى اتبعوا الرسول ولا هتقول اية للى هتشرب من ايداة يوم القيامة هتقبلوا بانهى وش اوعى تعمل نفسك انك متحضر وفاهم لان انت كدة باسلوبك دة انت مش فاهم حاجة خالص انت اللى فعلا متغيب عقليلا لان اللى بيعمل نفسة بيفهم لازم يفهم فى كل حاجة وياريت اتقى الله فى دينك فى نفسك فى ربك فى رسوللك واعرف ربك ورسولك لان انت لو عارفهم حتكم باللى قالة الله وتتبع رسولة مش تسب اللى تبعة واعرف انك ميت ميت وهتقابل ربك وربنا يهديك وياريت تستحى من ربك وهو قادر يعقبك باى عقاب ان شاء عزبك وان شاءرحمك

  66. رجب شعبان 19/02/2011 22:11 -

    انصح اخوانى من السلف العمل بمقولة شهيرة قرأتها وهى كن كالشجر يرمونه الناس بالحجر ويرميهم بالثمر فلا تعبأوا بمن يليهكم عن الاهم من قضايا بلادنا فنحن الآن فى ادق الاوقات التى يجب علينا ان نكثف جهودنا فيها لنصل بمصرنا الحبيبة الى بر الامان وليس لدينا الوقت لندافع عن من هم السلف فان الله يدافع عن الذين امنوا واهيب باللجنة القائمة على التعديلات الدستورية ان تجعل للمادةالثانية من الدستور خط احمر يحرم العبث به وان تفعل هذه المادة ويعمل بها فى المحاكم المدنيه وليس فى بعض امور الحياة ولكن فى كل امور الحياة واحب اقول لاخواننا فى الوطن من الديانة المسيحية ان فى شرع الله امانا لهم اكثر من القانون الوضعى وان من يضرب على الوتر الحساس لديهم لايريد لمصر امنا ولا امانا وليتذكروا على مدى التاريخ ان الاسلام هو الذى انقذهم من بطش الرومان وانهم فى عهد السلف الصالح من صحابه رسول الله صلى الله عليه وسلم عاشوا فى امان واطمئنان اكثر من عصور الجاهلية الثانية الا وهى عصرنا هذا وليعلموا ان لهم عندنا نسبا فان رسولنا تزوج منهم ماريا القبطية وانجب منها ولده ابراهيم وقد قال لنا من اذى لى ذميا فانا خصيمه يوم القيامة واخبرنا الله فى كتابه الكريم انكم اقربكم منا مودة لان فيكم قسيسيين ورهبانا وانكم لاتستكبرون فاحذروا واعوا مكائد الشياطيين من الذين لايحبون لمصر الاستقرار

  67. المادة دى اساسية واى مسلم مش حايقبل تغيرها مش السلفيين بس – بلاش فتنة – ودى ماتضرش اخواتنا المسحيين فى حاجة

  68. برضه واحد من الناس 19/02/2011 18:49 -

    ايه احساسك يا واحد من الناس وكل الناس اللي انت واحد منهم ضدك
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    اكيد انت صح واحنا كلنا غلط

  69. ابو انس 19/02/2011 11:57 -

    اسلامية اسلامية اسلامية لامدنية لاعلمانية

  70. mohammed 19/02/2011 05:46 -

    اسف لاذان باللغه التركيه مش العربيه

  71. mohammed 19/02/2011 05:45 -

    اللهم اهلك الظالمين بالظالمين واخرجنا من بينهم سالمين اللهم من اراد بهذا الدين سوءا فأهلكه يارب العالمين ان شاء الله مش هايحصل اللى عايز يلغى الماده 2 ده مش هاينولها والاستاذ اللى بيقول ان السلفين متخلفين ياريت يبقا فى احترام شويه وانت تعرف ايه عن تركيا تعرف ان تركيا بعيده تماما عن الدين اصلا تعرف ان الاذان فى تركيا باللغه التركيه مش العبربية تعرف ان المساجد لم تبنى منذ زمن طويل توقف بناء المساجد فى تركيا نفسك انت مصر تبقا كده يعنى ولا ايه عايزين نفهم اللهم ارحمنا يارب العالمين

  72. واحد من الناس 18/02/2011 22:30 -

    والله العظيم منا فاضى لكم .. ولما ألاقى بس واحد فيكم يقول لى كلمه واحده مقنعه فيها الرمق كان ممكن أفضى نفسى وأرد عليكم .. لكن برضه مش هقول غير إن العقول منغلقه بقفل مصدى ومفتاحه ضايع .. عشان كده مش قادره تفهم ولا هتفهم .. فأنا أتحدث فى وادى والآخرين يقرأون لى آيات من القرآن فى وادى آخر ..
    حتى الأخ إللى بيقول إنه جراح مخ وأعصاب وبيقول إنى معمول لى غسيل مخ .. الظاهر إن وهو كان مره بيعمل عمليه فى مخ واحد متخلف جات له عدوة ..
    جراح إيه ونيلة إيه يا دكتور .. ههههههههههه .. إنت بتتكلم جد صحيح ؟
    إنت فعلا دكتور ؟ .. يا راجل قول جد ؟.. إنت صحيح دكتور ؟.. حتى ولو كنت بيطرى برضه أنا مش مصدق
    يادى المصيبه على دكاترة الأيام دى !
    والله العظيم منا مصدق إنك فعلا دكتور أى حاجه ! هههههه
    دا واضح إنك يا دوب موظف كده على أد حالك فى أى مصلحه حكومية والسلام ..
    دنتا الفهم عندك يابنى عقيم خالص .. لا حول ولا قوة إلا بالله ..
    بقولك إيه .. أنصحك .. يا ريتك بس إنت تذهب لدكتور مخ وأعصاب يعطيك جلسات على المخ عشان يظبط لك فهمك شويه .. بس متنساش يقدم لك الكهربا شويه تبقى سريع اللقط ..
    عيب يا دكتور أسلوبك الغير متحضر ده .. ده لو كنت دكتور صحيح ..
    سلفى مين وتلفى مين يا دك .. ما هو حتى لو .. يبقى هو ده سر عقم فهمك ..
    دنتا على كده باين عليك دكتور فاشل وفاضى مش لاقى ولا زبون فى عيادتك …. ده برضه بالفرض بأنك دكتور .
    عيب يا دكتور .. إتكلم بالحسنى يا سلفى ..
    ههههه .. تقولى سلفى سنى .. والله العظيم ما عندك ريحة الدين فى أسلوبك .. وعامللى فيها مدافع عن السلف !

  73. طوال الاربعة عشر قرن الماضية مصر اسلامية و ستظل اسلامية مهما حاول أتباع الشيطان من المشركين و أوليائهم

  74. برضه واحد من الناس 18/02/2011 20:54 -

    يا شباب واحد من الناس لا يستحق اصلا الرد عليه لانه معمول ليه غسيل مخ ولا يكاد يفهم
    بالمناسبة يا اخ واحد من الناس انا استاذ جامعي سلفي في كلية الطب تقدر تقول ازاي انا ابقي سلفي متخلف وانا جراح مخ واعصاب
    يكفي انك تائه حيران تكرر كالببغاء ربنا يهديك وينور طريقك يبني

  75. أوجه كلامي إلى الأخ الذي تحدث عن السلفيين بأسلوب لا يليق وأنصحه نصيحة من يرجو له الخير في الدنيا والآخرة. اعلم أولاً انه لا يجوز سب من يخالفك الرأي حتى ولو كنت تعتقد خطأه وجهله
    وأن مثل هذا الأسلوب في الحديث لا يؤدي إلا إلى التعصب وتمسك كلُ برأيه ولو كان على باطل.وقد قال الله عزوجل”ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوًا بغير علم كذلك زينا لكل أمة عملهم ثم إلى ربهم مرجعهم فينبئم بما كانوا يعملون”. غير انه يبدو أنك لا تعرف عن السلفيين القدر الذي يتيح لك التحدث عنهم وسبهم بهذه الطريقة. فحري بك أن تعلم عما تتحدث لتحسن الحديث. واعلم أنه لا يجوز سب شيئًا من مظاهر الدين ولا آياته، قال تعالى”قل أبالله وآياته ورسوله كنتم تستهزءون لا تعتذروا قد كفرتم بعد إيمانكم” واعلم أن السلفيين ليسوا جماعة ولا فرقة وإنما هم أهل السنة الذين يسيرون على نهج الرسول صلى الله عليه وسلم وصحابته الكرام وعلى فهمهم للأحكام الشرعية دون مغالاة أو تفريط. فالمسلمون أمة واحدة لا يجوز تفريقهم إلى فرق متصارعة فقد نبذ الشرع هذا الأمر في غير موضع، قال تعالى “ولا تكونوا من المشركين. من الذين فرقوا دينهم وكانوا شيعًا كل حزب بما لديهم فرحون” وقال تعالى “إن هذه أمتكم أمة واحدة وأنا ربكم فاعبدون” وهداك الله وإيانا إلى سواء الصراط

  76. المسامح 18/02/2011 19:35 -

    بسم الله الرحمن الرحيم الدستور كله ياريت يرجع الى كتاب الله يعنى المادة رقم 2 و3 4 و5 كله يرجع الىكتاب الله

  77. ياحى كل الى اتكلموا قال لك الحق فلماذا لاتحترم رايهم ولا تشتم هدانا الله واياكم

  78. بسم الله الرحمن الرحيم
    لابد من عدم المساس بالمادة رقم 2 من الدستور لان الاسلام هو الدين الوحيد الذى ينادى بالمساوة بين الناس واحترام الاديان الاخرى فلابد من الحفاظ عليها ولانقبل بديلا لها

  79. ابن مصـــــــــر 17/02/2011 20:16 -

    الدين لله والوطن للجميع

  80. واحد من الناس 17/02/2011 03:30 -

    سريعا لأنى مش فاضى لتفاهتكم .. واقول لكل الذين هاجمونى بأسلوب أبعد ما يكون عن الأدب والدين والأخلاق وهذا بالطبع ليس غريبا عن هذه النوعية الجاهلة العبثية .. وأكرر الذين هاجمونى فقط وليس الذين إنتقدونى لأن نقدى من حقهم المتحضر حينما يكون بأدب وليس الغوغائى كألاخرين :
    لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم .. نقول ثور ؟ .. يقولوا إحلبوه .. هذا أولا .. أما ثانيا :
    فأشكر كل واحد منكم هاجمنى لأنه أثبت لى بما لا يدع مجالا للشك صدق كل ما قلته بدقه فى تعليقى الأول .. فهجومكم على بهذا الأسلوب السفيه إنما يدل على غيبوبتكم الفكرية والعقلية التى اغشت قلوبكم وأغلقت عقولكم عن الفهم وهى ايضا السبب الرئيسى لأزماتنا وتخلفنا وليس كما قال أحدهم وهو الواهم الذى اسمى نفسه بالمدافع عن السلف :
    // اما الان وقد ابتعد المسلمون عن تطبيق الشريعة فهم ازلاء يتحكم فى مصيرهم الغرب الكافر //

    وأخيرا فإن الذين هاجمونى قد إلتفوا على كلامى حين حذرتهم من أن يصفونى بعلمانى والخ .. فلجأوا إلى تغيير أسلوبهم فى الهجوم بعيدا عما حذرت .. وهذا دليل آخر على سقطتهم وتهاويهم الفكرى الذى مؤداه فى النهاية لا يعدوا موضوعا من مواضيع الأنشاء التى يتباهى بها أمثال حسان واخواته فى خطبهم النرجسية التى لا تبهر سوى السذج من مريديهم ..
    أما صاحب عنوان رد على واحد من الناس . فلا خلاف معه على الأطلاق لأنه إنسان مهذب ومتربى . شكرا يا…

  81. انا مع عدم المساس بالماده الثانيه من الدستور

  82. انا مع عدم المساس بالماده الثانيه من الدستور

  83. نه مع عدم المساس بالماده الثانيه من الدستور

  84. مسلمة 16/02/2011 12:02 -

    لاحول ولا قوه الا بالله ياأخى اتقى الله وتوب الى الله
    ولاتتكلم فى مالا تعلم-وتذكر قول الله عز وجل فى سورة المدثر عندماسألت الملائكة المجرمين*ماسلككم
    فى سقر*فكان من ضمن الاسباب *وكنا نخوض مع الخائضين*انهم كانو يخوضوا مع من يخوض فسأل الله عز وجل
    ان يتوب عليك ***ووالله لن تسود فى بلادنا الديمقراطية ولا التحضر الا اذا حكمنا بشرع الله
    ولا يعيش المسيحيين فى امن الا اذا حكمنا بشرع الله***/اسال الله عز وجل ان يولى علينا خيارناوان يجعل مصرا امنا /.

  85. محمد الغنام 16/02/2011 11:10 -

    بسم الله الرحمن الرحيم وصلاه والسلام على من لا نبى بعده ثم اما بعد
    (تهون الحياة وكل يهون ولكن اسلامنا لا يهون ولتفنى الاعمار فى خدمة دين رب العالمين الذى نزل به الروح الامين على سيد المرسلين وخاتم النبين محمد رسول الله وليعلم اولئك الكفرةوالملاحدة ان العزة والغلبة لهذا الدين الله اكبر والعزة لله ورسوله وللمؤمنين اللهم انصر الاسلام واعز المسلمين)
    والسلام على من اتبع الهدى

  86. dr.shebl 16/02/2011 07:13 -

    لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم
    لا أوافق أبدا والله على إلغاء المادة 2 بل و أطالب بتفعيلها عمليا وألا تكون مهمشة كما كان
    وإنى والله لست سلفيا
    ولكنى ألوم على تعليق (واحد من الناس ) مهمل كان للسلفيين أو غيرهم أخطاء لا يجوز لك ان تهينهم هكذا
    هذا غير انهم أصح فيما ذكرت لأنه ليس فى الدين ( لب و قشور ) أى يؤخذ كله كما هو
    اللهم وفقنا إلى ما تحبه وترضاه

  87. الماده الثانيه هي من اهم مواد الدستور المصري واللي علي اساسها بيقوم التشريع لمصري ومش من المقبول انها تتلغي لاننا دوله اسلاميه وبالتأكيد ده مش رأي السلفيين بس علي ما اعتقد

  88. سبناكم تعملوه كل شئ باسم الحرية وهذا حق لكل مسلم ومسيحى ولكن بعيد عن دين الله والحكم بالشريعة الاسلامية وربنا يوفق كل قادتنا

  89. محمد عبد الغني 15/02/2011 23:52 -

    حسبنا الله و نعم الوكيل قال الله تعالي (ان الحكم الا لله امر الا تعبدو الا اياه ذلك الدين القيم) و قال الله تعالي (ان الدين عند الله الاسلام)كيف يريدون تغيير المادة الثانية من الدستور و ان الاسلام هو دين الله فان الاسلام دستور لجميع الشعوب و في جميع الازمان قال الرسول صلي الله عليه و سلم اثنان ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا بعدي ابدا كتاب الله و سنتي فبغير الاسلام نعيش في ضلال و ظلم و ظلمات و اقول لاخي صاحب التعليق الاول ان يتقي الله في السلف الصالح و ان لا يسبهم لانهم يسيرون علي منهج النبي صلي الله عليه و سلم و بالتأكيد هذا شرف لك و اني ادعوالله ان يهديك و يرشدك لطريق الهدي و ينور قلبك

  90. محمود حنفي 15/02/2011 22:51 -

    الدين الإسلامي دين الدولة الرسمي و سيظل، و لا حديث عن تغيير أو إستفتاء، و لا تقربوا المادة الثانية من الستور مطلقا، خط أحمر تماما و إلا ستكون الدولة كلها حمراء

  91. مدافع عن السلف 15/02/2011 22:23 -

    للرد على هذا السافه الذى لا يميز بين الحق والباطل لان اهل السنة هم حماة الدين واقول لمثل هذا الساخر من السلف واهله انه لو ترك الدين لامثالك لضاع الدين ولاصبح لعبة فى يد السفهاء ولاصبح المتحكم فى الامر الاهواء اما اهل السلف فهم يحكمون شرع الله ورسوله ولا يبتدعون فى الدين اما بالنسبة لعهد السلف القديم فقد كان خير القرون وكان المسلمون اعزاء وكانو يسودون العالم فى كل شىء وكانت الكلمة والغلبة والنصرة لهم لانهم يطبقون شرع الله ورسوله اما الان وقد ابتعد المسلمون عن تطبيق الشريعة فهم ازلاء يتحكم فى مصيرهم الغرب الكافر ولو نظرنا حولنا لو جدنا ان المسلمين لا كرامة لهم بسبب بعدهم عن الله وختاما اسال الله ان يزيل الغشاوة التى على عينيك ويريك الحقيقة واحذرك ان تخطىء فى السلف او رجال الدين عامة لان الله هو الذى يدافع عنهم ويتوعد من يؤذيهم باشد العقوبات فى الدنيا والاخرة

  92. (إن الدين عند الله الإسلام) لو حدث وتغيرت المادة الثانية من الدستور المصري فلايوجدعند المسلمين إلاالموت في سبيل الله حتى يقام شرع الله
    مسلم من مصر

  93. المصري 15/02/2011 18:43 -

    لايجب فعلا المساس بالمادة الثانيه ابدا لان اي تغيير فيها هايؤدي الي مشاكل لاحصر لها ف الدين الاسلامي هو اساس اي تشريع والذين يريدون استغلال الفرص في هذا الوقت عليهم ان يحاسبوا خاصتن المدعو نجيب ساويرس الذي يجب ان يحاسب علي كل شئ سواء تصريحاته او فلوسه

  94. ابراهيم الشريف 15/02/2011 18:25 -

    قال تعالى : { يريدون أن يطفئوا نور الله بأفواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون}

  95. لاحول ولا قوه الا بالله بجد ربنا يهدينا ويهدك السلفين متخلفين انتا عارف السلفيين معناها ايه معناها الناس الى بتبعو اهل السلف هل اهل السلف متخلفين وبعدين الرسول صلى الله عليه وسلم هوا الى اخبرنا عن الختان والسواك الى بتقول عليه الرسول خبرنا عن ادق واصغر الاشياء فالناس الى بيحاولو يتبعوا الرسول اعتقد مش متخلفين وكمان فيهم دكاتره ومهندسين ومدرسين وكل الفئات يعنى اللحمد لله رفعين بلدهموجزاك الله خيرا

  96. برضه واحد من الناس 15/02/2011 14:05 -

    سبحان الله انت يا اخي مش قرات في تاريخ المسلمين ماتعرفش ان كان للمسلمين دولة سادت الدنيا كلها وبرضه كانو بيهتموا باللحية والسواك وتطبيق شرع الله ..ده حتي الاتراك خلافتهم ودولتهم قامت علي الدين يعني الدين مكنش عمره افيون الشعوب زي مابيقو الشيوعيين واعلم جيدا ان طول مانت اسمك مسلكم يعني مستسلم لامر الله وامر رسوله وماتحقرش من اي شئ في الدين واعرف ان شريعة الله متكاملة وكل نقطة فيها مهمة ده خالد بن الوليد انتصر في معركة بسبب السواك اللي انت بتترءأعليها دي وسيدنا عمر اللي انت شخصيا نفسك واحد زيه يمسك الحكم في عهدنا كان ملتحي وكان اخر كلمة قالها للشاب اللي كان مسبل ارفع ثوبك فانه انقي لثوبك واتقي لربك….لا تكن ببغاء تكرر كل ادعاء واتق غضب ربك يوم تلقاه عند اللقاء

  97. رد على واحد من الناس 15/02/2011 11:56 -

    انا اتفق معاك تماما يا …..
    لكن بعد اذنك لازم يكون من اهم التغيرات اللى تعملها الثورة اننا نحترم بعض ونحاول مانشنعش على بعض
    الفكره اللى حضرتك واخدها عن السلفين انا اسف انى اقلك انها غلط تماما مش معنى ان اهتامهم بالدين والشريعه كبير انهم متخلفين فى باقى العلوم دول منهم احسن دكاتره واحسن مهندسين ومنهم كل المهن والعقول لكن زى ماتقول انهم وظفو نفسهم لحمايه الدين
    وكلامى ده تتأكد منه لما تلاقيهم هما اللى بيدافعو عن الرسول وعن ازواجه واصحابه بل عن الخالق سبحانه وتعالى فى حين يعجز البعض لعدم وجود الحجه عنده
    هو ده دورهم اللى هما بيصرحو بيه فى وجه اى احد
    شكرا

  98. واحد من الناس 14/02/2011 22:00 -

    ايوه أنا لا أوافق على تغيير هذه الماده .. لكن أرجوكم يا ريت بلاش تجيبوا سيرة السلفيين المتخلفيين دول .. وكفايه التخلف اللى عشناه قرون عده على ايد أمثالهم .. إحنا الآن نجحنا فى ثوره .. عايزينها تغير بقى الفكر المتخلف مش تغير الدين .. أظن كلامى واضح أوى وبيخرق عين اللى هيشتمنى ويقول عليا علمانى ولا ولا ولا من هذا الكلام العبيط المتخلف .. كفايه بقى قرفنا من هذه الأفكار الهابله .. روحوا اتعلموا من تركيا وشوفوا أزاى نهضت بنفسها .. الأتراك دول ناس مخهم نضيف مش قاعدين طول النهار خلاص مش لاقيين مشكله يحلوها قوم يفكروا فى العاده السريه حرام ولا حلال .. والختان حرام ولا حلال .. وفى فوائد السواك واللحية الوهمية .. وسنه ولا فرض .. أووووووووفففف .

أضف تعليقاً