السلفيون يطالبون بعدم تغيير المادة الثانية من الدستور

لامساس بالمادة الثانيه من الدستور المصري والتي تنص علي ان الدين الرسمي للدولة هو الاسلام وان الشريعة الاسلامية هي المصدر الرئيسي للتشريع في الدستور وهي المادة التي فعلا يجب ان لا يتم المساس بها وقد قامت الدعوة السلفية بتوزيع ورق للمشاركة في حملة توقيع للمطالبة بعدم المساس بالمادة الثانيه من الدستور وكذلك الملصقات علي الشوارع للمطالبة بعدم المساس بهذه المادة خاصتن بعد مطالبة العديد من الاقليات بعدم الاعتياد بها ومحاولة الغاءها وسط والضغط من اجل ذلك هذا وقد بدات حملة التوقيع في الانتشار في الاسكندرية وبداء الاهالي في الاستجابة لها من اجل عدم المساس بهذه المادة في الدستور وطالبة الدعوة السلفية عدم المساس بها من قريب او بعيد وسط حالة من الترقب التي تسود مصر الان خاصة بعد ان سارت شائعة عن تغيير المادة الثانيه من الدستور والحملة للتوقيعات تتضمن الموقعين باسماهم والرقم القومي بالاضافة للتوقيع واصبح الجميع في حالة ترقب لما سوف يحدث في الايام القادمة وذلك خوفا من اشعال فتنه بسبب هذه المادة بين الشعب سواء المسلمين او المسيحيين ويقول الله عز وجل في كتابه ان الدين عند الله الاسلام وذلك في سورة العمران الايه 18

209 comments
  1. فاروق حتاته 02/07/2011 18:40 -

    إنت إنسان محترم يا واحد من الناس أنا أخلع لك القبعة وأحنى هامتى لكل كلمة قلتها . صحيح عندك حق .
    أنا دخلت هنا وشفت كلام أبو حاتم زيى زيك أيضا وقلت فى نفسى لا غبار عليه وعندما رأيته يلمز عليك فقلت حسبى الله ونعم الوكيل يا رب أستر من الفتن لأن السلفى من دول لازم يعمل فورتينه يوسع بها دائرة الصراع عشان يظهر فى الصوره اللى هو يعنى زى فتنة قنا وراح حسان قال عشان يحلها . انا قلت يا رب ما تشوف هذه الكلمة لكن قدر الله وما شاء فعل لكن أنا بأحييك على ردك العاقل المتزن .

  2. واحد من الناس 02/07/2011 06:00 -

    شكرا لأدبك يابو حاتم لما توصفنى بنكره من الناس .. لأن هو ده بقى دينك الشخصى .. إسلامك الملاكى إللى إنت إتعلمت فيه إزاى تأل أدبك على خلق ربنا .. والذين ربما تجد منهم من هم أسيادك أوأحسن واشرف منك جهادا وعملا ومثابرة بينما أنت مجرد بياع كلام تنادى بيه كأنك فى الشارع زى بتوع الطماطم .
    للأسف يابو حاتم أنا والله العظيم كنت هكتب لك كلمة شكر على ما كتبته حيث قرأت كل ما كتبته أنت بعناية .. وكنت متفقا معاك قلبا وقالبا وكنت أبحث عن خلاف ولم أجد إلى أن وصلت لجملة .. (( العلمانيون كاالأنعام كما رأيتم من واحد النكره اللى يسب السلف )) .. فيأست من المسلمين من امثالك وعلمت عند هذه النقطة أنه لا جديد فى الحوار .. وشأنك شأن السلفيين الجعاجعة بتوع اليومين دول .. والذين هم ليسوا سلفيين أصلا كما توصفهم أنت بنفسك .. بل هم مجموعة من المهيصاتية الرداحين الذين لا أنا ولا كثير غيرى يعترفوا بهم .. ولن نعترف بهم .. اقولها وأنا أعلم أن نزع روحى بين أصبعى الرحمن فى أى لحظة .. وأنا أمامه مسئول ..

    للأسف يا شيخ حاتم إنت طلعت راجل هجاص زيك زى غيرك .. عارف ليه ؟
    لأن أصلا مفيش مسلم واحد فى الأرض كلها إسمه علمانى كافر .. هذه نقطة ..
    أما النقطة الثانية .. فالعلمانية لا تعنى الكفر وترك الدين إلا عند أمثالك الجهلة المتسترين خلف الخطب الرنانة والتى أتحفتنا أنت بثلاثة منها .. شأنك شأن حسان ويعقوب وغيرهما ..
    النقطة الثالثة .. العلمانية أنت تفسرها حسب مزاجك الخاص شأنك شأن دعاة الأرصفة والأذقة والحوارى بتوع اليومين دول .. بينما تفسيرها الحقيقى يتلخص فى كلمات معدودة وهى .. تقديم العقل عن النقل أى لا يمكن يأتينى حديث منذ 1440 سنه يناقض ما تراه عينى وما تسمعه أذنى وتريدنى أن اطبقه كالمخلوق الغبى .. كذلك وفصل الدين عن الدولة .. وبمعنى آخر فصل الدين عن السياسة .. أى أن الدين يحرم الكذب والنفاق والسباب والشتائم والعدوانية .. وهذه كلها وسائل ضرورية أن نستخدمها فى السياسة .. وإوعى هنا تضرب لى مثل بالصحابى فلان ولا الأمام علان اللى كانوا ما عندهم مشكلة موس حلاقة ولا فاتورة كهرباء ولا ماء .. وعلمانية بفتح العين .. تعنى الأنتساب إلى منظومة العالم المتحضر .. بمعنى .. إحنا لسه مش هنفكر بطريقة لو عملنا اسنانا بالسواك .. أمريكا هتهرب مننا على إننا بنسن لهم اسناننا عشان ناكلهم كما ورد فى قصص لم نعاصرها ولكن ديننا يأمرنا بالأيمان بها .. فالعقل يوجب الأيمان بالقصص الدينية وليس الألتزام بها إن لم تخدم الواقع .. حيث أن بوارج أمريكا فى عام 91 وقفت أمام شواطىء اليمن .. بينما كانت تطلق صواريخها لتدك أهدافها بدقة متناهية فى العراق .. وما شافتش صدام وجيشه وهو بيسن اسنانه بالسواك عشان تهرب منه .. ههههه !!!
    كذلك فإن العلمانية بكسر العين تعنى الأيمان بالعلم والتجارب والمشاهدات والأستنتاجات .. والتى لولا هذا الفكر .. لكان زمانا لسه بنقضى حاجتنا فى خرابات وحوارى وبنستخدم لها ثلاث ظلطات عشان ننضف بدلا من الحمامات الفاخرة أم سيراميك وشفاط لأزالة الروائح الكريهة وخلافه .. هذا فقط مثل صغير على الماشى ليس على سبيل الحصر لعلك تفقه منه شيئا !!!
    مشكلتك إنت وأمثالك يابو حاتم .. إن المسألة عندكم مش مسألة إيمان بالأسلام .. بدليل .. إن لو سألتك سؤال وأتحداك أن تجيب عليه .. وهو هل انت اتولدت وإنت تعرف حاجه عن الإسلام عشان تتشنج ليه بهذه التهم التى تكيلها لغيرك ؟
    وماذا لو كنت أتولدت لأب مسيحى وأم مسيحية ؟ .. هل كنت ستعادى الأنجيل والمسيحية وتتركها وتدخل الأسلام ؟
    إنت فقط إنسان متعصب كعصبية الأهلى والزمالك .. وعصبية حزب وطنى وحزب تجمع لا أكثر .
    أمثالك المتكلمين عن الدين كثيرا ما يخدعون أنفسهم بأنهم الأكثر إيمانا من غيرهم بينما هم مجرد دمى تتحرك على خشبة مسرح العرائس الذى تديره كونداليزا رايس من البيت الأبيض .. وما يحدث فى مصر الآن خير دليل على ذلك ..
    هقولك إيه تانى يابو حاتم ؟
    مفيش غير بس يا ريتك تبطل جهل وغرور .. وخليك مؤدب ومحترم .. وبلاش تغلط فى غيرك عشان غيرك ما يكيلكش بعنف .. يا ريت والله .. أرجوك لا داعى للأستفزاز لأن أنا عندى كلام كتير أوى وفظيع للآن لسه ما قولتوش .. ومش عايز أقوله لأنى أنا أصلا إنسان مسالم لا أرد إلا على من يعتدى .. وليس شأنى شأن السفيه الذى يعتدى على ويتهمنى بالعالمنية دون أن أفاتحه أو أقترب منه ..

    ما علينا ..
    بالنسبة للأخوة الأفاضل اللى اتكلموا دفاعا عنى وسامحونى لعدم التدقيق فى الأسماء .. فأنا بشكرهم شكرا جزيلا .. والشكر ليس لأجلى .. وإنما الشكر فى النهاية هو لله الذى قدر لنا أنه ما زال بيننا عقلاء ومفكرين يجددوا لنا الأمل فى المستقبل بعيدا عن أفكار التخلف والمتخلفين .. والحقيقة أنا كنت بمر على الموقع بالصدفة ولولا كلامكم اللى اجبرنى أدخل هنا .. ما كنت رديت على الأخ اللى اسمه حاتم ده .. وأكرر شكرى لكم ..
    أما من أخطاوا فى حقى فلن أعيرهم مستوى حذائى ولكن فقط أقول للى بيتهكم على إنى مش فاضى .. أنا يابنى يا حبيبى عندى 136 عامل وموظف ومهندس .. شوف بقى إن كان عندك عقل وبتفهم .. كيف أتعامل معهم بلغة الخامات ولغة التصنيع ولغة المنتج ولغة المرتبات والخ .
    كفايه عليك كده وقوم إنت بس شوف شغلك وخليك مؤدب ..
    تحياتى للأخوة الأفاضل أسرة موقع مصريات .. رغم إنى ما أتشرفتش بالتعرف عليكم لكن .. بقلبى ولوجه الله أحبكم فقط دون أى مصلحة .. تحياتى .

  3. ابو حاتم 30/06/2011 15:19 -

    ورحم الله ابن عساكر حين قال : (( أعلم يا أخي – وفقني الله وإياك لمرضاته وجعلني وإيّاك ممن يخشاه ويتقيه حق تقاته – أن لحوم العلماء مسمومة، وعادة الله في هتك أستار منتقصهم معلومة، وأن من أطلق لسانه في العلماء بالثلب ، بلاه الله قبل موته بموت القلب )). { فليحذر الذين يخالفون عن أمره أن تُصيبهم فتنة أو يصيبهم عذاب أليم}.[ سورة النور ، الآية : 63 ].

  4. ابو حاتم 30/06/2011 15:14 -

    أدرك العلمانيون – أخزاهم الله – أنه لا يمكن أن تقوم لهم قائمة، والعلماء لهم وشأن هيئة وهيبة في البلد فأخذوا في النيل من العلماء، وشرعوا في تشويه صورة العلماء، وتحطيم قيمتهم، بالدس واللمز، والافتراء والاختلاف . لا أقول هذا جزافاً ولا رجماً بالغيب ، ولكن هو ما نقله إلينا الثقات من العلمانيين ،من كلام في العلماء لا يقبله عقل العاميّ ، فضلاً عن طالب العلم .

  5. ابو حاتم 30/06/2011 15:04 -

    دعاة على أبواب جهنم
    ( العلمانيون ) المفسدون في الأرض
    الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين والصلاة والسلام على اشرف الأنبياء والمرسلين الذي ما ترك من خير وإلا ودل الأمة عليه وما ترك من شر إلا نهاها عنه وحذرها منه،
    أما بعد:فقد روى البخاري في صحيحة عن أبي إدريس الخولاني “ أنه سمع حذيفة بن اليمان يقول: كان الناس يسالون الرسول صلى الله عليه وسلم عن الخير وكنت أسأله عن الشر مخافة أن يد ركني، فقلت يا رسول الله إنا كنا في جاهلية وشر فجاءنا الله بهذا الخير، فهل بعد هذا الخير من شر ؟ فقال: نعم، قلت: وهل بعد ذلك الشر من خير ؟؟ قال: نعم وفيه دخن 0 قلت: وما دخنه ؟ قال: قوم يهدون بغير هديي تعرف منهم وتنكر، قلت: فهل بعد ذلك الخير من شر ؟ قال: نعم دعاة على أبواب جهنم، من أجابهم إليها قذفوه فيها، قلت: يا رسول الله صفهم لنا، قال هم من جلدتنا، ويتكلمون بألسنتنا 0000 الحديث ”
    فهذا الحديث الشريف نور من نور النبوة يزيد في المؤمن إيمانه ويقوي يقينه عندما يرى مصداق هذا الحديث في حياته، فالحبيب عليه الصلاة والسلام عندما وصف لأمته الدعاة على أبواب جهنم وصفهم غاية الوصف وأوضحه، فقال: هم من جلدتنا ويتكلمون بألسنتنا، فمعنى قوله هم من جلدتنا أي من قومنا، ويتكلمون بألسنتنا، أي من أهل لساننا وهؤلاء الدعاة لا يخلو منهم زمان، ففي زماننا يتحقق هذا الوصف في زنادقة ملحدين هم ( العلمانيون ) 0
    دعاة على أبواب جهنم من أجابهم قذفوه فيها 0 فهم من بني جلدتنا ( من بني قومنا ) ويتكلمون بألسنتنا ( بلغتنا ) 0

    ولعل سئل يسأل منهم العلمانيون ؟
    قبل أن نجيب عن العلمانيين علينا أن نعرف معنى العلمانية وكيف نشأت ؟ فالعلمانية هي معنى كلمة ابتعد عن الدين، فلا تبالي بالدين ولا الاعتبارات الدينية، وقد ظهرت كمذهب أو مصطلح يناهض انحرافات الكنيسة في أوربا التي حرمت العلم والعلوم التجريبية كالطب والهندسة والصناعة وغيرها من العلوم 0فكانت العلمانية ردة فعل على الكنيسة، وذلك في ظل الثورة الفرنسية سنة 1789م، فكانت هذه بداية العلمانية في العالم، إذا العلمانيون هم فئة من الناس همهم وغايتهم ومنهجهم إبعاد الدين عن الحياة وعن المجتمع، ( ما لقيصر لقيصر وما لله لله ) 0 فكانت العلمانية خيرا للشعوب الأوربية من انحرافات الكنيسة وجهلها وحربها على العلوم التجريبية 0

    علمانيو العرب !!
    فجاء بنو قومنا من العلمانيين وقاسوا ظلم الكنيسة بعدل الإسلام وجهل الكنيسة بنور الإسلام، وصدق الله ـ سبحانه وتعالى ـ في وصف من هذه حاله عندما انتكست فطرته وتبدلت مفاهيمه وصار أضل من الحيوان، قال تعالى: ” ولقد ذرانا لجهنم كثيرا من الجن والإنس لهم قلوب لا يفقهون بها ولهم أعين لا يبصرون بها ولهم آذان لا يسمعون بها أولئك كالأنعام بل هم أضل أولئك هم الغافلون ” 0 سورة الأعراف الآية 179 0
    فالعلمانيون العرب لينهم أخذوا من الغرب ما يفيد أمتهم ولكنهم اخذوا كل رذيلة ساقطة وصاروا معول هدم للدين والقيم والأخلاق، فجروا شعوبهم للهلاك والدمار قال الله تعالى ” الم تر إلى الذين بدلوا نعمت الله كفرا وأحلوا قومهم دار البوار * جهنم يصلونها وبس القرار ” سورة إبراهيم الآية 28/29

    كيف نعرف العلمانيين ؟
    العلماني والعمانيون كالزنادقة يظهرون الإسلام عندما يضطرون ويحرجون، ويبطنون الكفر والإلحاد وقد يظهرون إذا حانت لهم الفرصة فحالهم كقول الله تعالى ” وإذا لقوا الذين امنوا قالوا ءامنا وإذا خلو إلى شياطينهم قالوا إنا معكم إنما نحن مستهزئون ” سورة البقرة الآية: 14 0
    أما في هذا الزمان فأصبح العلمانيون لا يتورعون عن إظهار زندقتهم وفسادهم لأهل الإسلام، وسبب ذلك ضعف أهل الإسلام وتخاذلهم عن نصرته والذب عنه، “ فإلى الله المشتكى “، ورضي الله عن عمر عندما قال ” أشكو إلى الله جلد الكافر وعجز الثقة ” 0
    العلمانيون:
    لا يجعلون للدين قيمة في حياتهم فلا يحلون حلالا ولا يحرمون حراما، بل شرعوا القوانين الشيطانية وسموها تعاليم وأنظمة ولوائح، كل ذلك ليبعدوا الناس عن دين الله ـ سبحانه ـ فلا يحكمون به ولا يتحاكمون إليه 0
    العلمانيون كاالأنعام كما رأيتم من واحد النكره اللى يسب السلف

  6. ابو حاتم 30/06/2011 15:01 -

    حوار مهم جدا مع الشيخ محمد حسان مع جريدة الجمهورية بتاريخ 7/4/2011
    السلفيون وماذا يريدون بمصر؟
    الشيخ/ محمد حسان
    الحمد لله وصلي الله علي نبينا محمد وعلي آله وأصحابه أجمعين وبعد:السلفيون أيها الافاضل وسوف أكون واضحاً جداً – في كل كلامى إن شاء الله تعالي لأنني أعتقد أن المرحلة التي نحياها الان لا تحتمل ما يعرف بالإتيكيت الفكري. ولا تعترف بما يسمي دبلوماسية الحوار. ولذا سوف تكون الإجابات واضحة جداً. وأسأل الله التوفيق والسداد والإخلاص..
    السلفية ليست حزباً وليست جماعة. وليس من حق أي شخص أن يجعل من نفسه حارساً علي بوابة السلفية. ليُدخل من هذه البوابة من شاء وليُخرج منها من شاء. وإنما السلفية منهج لفهم القرآن والسنة بفهم سلف الأمة وعلي رأس السلف سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم.. والرسول هو أول من استعمل لفظة السلف حين أسر إلي فاطمة الزهراء “البضعة الطاهرة” رضي الله عنها منه وهو علي فراش الموت. سارها مرة فبكت وسارها مرة فضحكت فلما سئلت عن سبب ضحكها قالت ان رسول الله قال لها: أنا لكي خير سلف والحديث في الصحيحين. ولا أريد ان أذكر الحديث بطوله لضيق الوقت فقط ثم إن أول من لقب بالسلف الصالح من الصحابة هو عثمان بن مظعون رضي الله عنه.
    المنهج السلفي بمعناه الدقيق هو فهم القرآن والسنة بفهم سلف الأمة أي بفهم الصحابة رضي الله عنهم والتابعين وتابعيهم بإحسان الي يوم الدين. قال الله عز وجل (وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَي وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّي وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا)النساء 115″ والمقصود بالمؤمنين هنا الصحابة ، وشرف لنا أيها الأحبة أن نرجع لفهم القرآن والسنة بفهم السلف.. بفهم الصحابة لأنهم أعلم الناس بمراد الله ورسوله وهم أفهم الناس بكتاب الله وكلام رسوله صلي الله عليه وسلم.
    روي الإمام احمد في مسنده من حديث عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال: (من كان مُستنّاً فليستن بمن قد مات. فإن الحي لا تؤمن عليه الفتنة. أولئك أصحاب محمد. كانوا أبر هذه الأمة قلوبًا. وأعمقها علمًا. وأقلها تكلفًا. قوم اختارهم الله لصحبة نبيه وإقامة دينه. فاعرفوا لهم حقهم. وتمسكوا بهديهم. فإنهم كانوا علي الهدي المستقيم) وقد شهد الرسول صلي الله عليه وسلم لهذه القرون بالخيرية ففي الصحيحين من حديث ابن مسعود رضي الله عنه أن الرسول صلي الله عليه وسلم قال: ( خير الناس قرني. ثم الذين يلونهم. ثم الذين يلونهم. ثم الذين يلونهم).. بعض أساتذتنا من أدبائنا ومفكرينا وعلمائنا يقولون إن السلفية مدة زمنية مقصورة علي القرون الخيرية الأولي وهذا شرف آخر لتزكية النبي لهذه القرون والبعض الآخر يقول وهو الأولي أن السلفية منهج لفهم الكتاب والسنة بفهم السلف الصالح.
    هل معني ذلك أن باب الاجتهاد قد أغلق وأننا سنظل قاصرين علي فهم القرآن والسنة علي فهم سلفنا حتي فيما يَجد من النوازل والطوارئ والمشاكل؟؟ والجواب لا.. بل هم من أصلوا لنا أن باب الاجتهاد سيظل مفتوحاً الي قيام الساعة مادام قد توافرت للمجتهد شروط الاجتهاد. كحفظ القرآن.. والسنة.. العلم باللغة العربية علما دقيقا.. وأن يكون عالماً بالدليل.. ومراتب الدليل.. وأن يفرق بين المجمل والمبين.. بين العام والخاص.. بين الناسخ والمنسوخ.. أن يكون بصيراً بالواقع لأنه لا يجوز للعالم أو المفتي أن يفتي في أي مسألة من المسائل إلا بعلمين الأول: فهم الواقع ولاحظوا أن علماءنا قدموا فهم الواقع علي الأدلة الشرعية.
    أنه من الجهل والسفه أن أبحث في كتاب ربي وسنة نبيه صلي الله عليه وسلم عن دليل شرعي لواقع أجهله أو لا أفهمه أو لا أعرف أبعاده ولا أقف علي معطياته بدقة. فالفهم الواقعي هو الأمر الأول ثم بعد ذلك يقولون فهم الواجب في الواقع أي فهم الدليل الشرعي الذي ينسحب علي هذا الواقع. لا أريد أن أطيل ولكن ما أود أن اؤكد عليه أن السلفية ليست حزباً وليست جماعة وإنما هي منهج لفهم القرآن والسنة بفهم السلف الصالح فإذا طرحت أمامنا آية أو حديث فأنا اقولها صراحة أنا اُقدم فهم عبد الله بن مسعود عن فهمي. وأقدم فهم عمر علي فهمي. واقدم فهم أبا بكر علي فهمي من يلومني في هذا. أما إن نزلت بالأمة نازلة ووقعت بالأمة مشكلة لا أجد فيها كلاماً للسلف الصالح من الصحابة والتابعين والأئمة السابقين فيجب علي أهل العلم في هذا الزمان أن يُعملوا القواعد الكلية والنصوص العامة لاستنباط الحكم الذي يناسب هذه النازلة او المشكلة الطارئة..

  7. فاروق حتاته 24/06/2011 16:36 -

    والله يا أخ صلاح فعلا انت محق والواحد مش عارف الناس دى فعلا عايزين ايه يعنى مثلا شوف حضرتك تحس كده ان الموقع هادى وهما اللى بيهيجوه وعايزين الناس تقع فى بعضها . طبعا ما هو اسلوب استفزاز لما تلاقى واحد بيتعمد يقول الكلام اللى بيجرحك او ضدك وانت ساكت بتلاقى نفسك انفعلت ورديت .
    اهو ده اسلوب السلفيين جوه البلد كل ما تهدى البلد شويه يطلعوا يقولوا لك كاميليا شحاته . الله طب وهى كاميليا شحاته اللى هتزود الأسلام ولا تنقصه ؟
    لكن تعمل ايه عقليتهم مفيش بعيد عنك غبيه الى ابعد الحدود فمعلش يا استاذ صلاح طول بالك وكبر مخك اصل دول عاملين زى العيل الصغير اللى كل ما تقوله عيب كده يا شاطر يجيب طوبه ويحدفك بيها وممكن كمان لو مؤاخذه يفقاء لك عين . سيبك منهم ومتوجعش دماغك سلام .

  8. شريف الفار 23/06/2011 19:55 -

    فعلا يابن الأسكندرية لا إله إلا الله محمد رسول الله مليون مره مش مره واحده بس فاليسقط السلفيين المتخلفيين وليذهبوا الى الجحيم مالا نهاية مرة واياك يتقطع خبرهم عشان البلد تنضف شويه من وساخة الدماغ اللى هما فيه .
    وبعدين الموضوع ده قديم اوى وانا مش عارف انتوا بتحاربوا بعضكم على ايه وخاصة ان مفيش حد مختلف مع التانى فى موضوع الماده التانيه هو انتوا مش شايفيين انكم شوية ناس تافهين ؟
    حقا انكم تعيشون عالم العبط !
    ما انتوا اصلكم سلفيين !

  9. صلاح مرزوق 21/06/2011 04:47 -

    عيب عليكى يا اخت ماجده بلاش تندفعى وتعملى عقلك بعقلهم انا انسان متدين عادى وممكن اسمى نفسى انا كمان سلفى وفيه سلفيين كويسين كتير لكن اللى بيستفزوكى دول امخاخهم اصلا لاسعه فمتنجريش وراهم وتحملى نفسك ذنوب سيبيهم هما اللى يشيلوا الذنوب بنيتهم السوده اللى مفكرين نفسهم انهم كده مسلمين والله لا هما مسلمين ولا يمتوا للأسلام بصله مهما قالوا وعملوا نفسهم بتوع ربنا فكبرى مخك وطنشى أحسن لك واحسن لهم .

  10. ابن الاسكندرية 20/06/2011 18:06 -

    لا اله الا الله محمد رسول الله

  11. ابن الاسكندرية 20/06/2011 18:05 -

    الي كل الاخوة المسلمين اذا ضاق بكم رحاب الصدر فتذكر مفتاح الجنة وردد معي بالله عليك
    لا اله الا الله محمد رسول الله
    رجاء من احبائي في الله عدم التعليق بغير النطق بالشهادة فقط وهذا لأرتفاع بكلمة الحق
    حفظ الله مصر

  12. ماجده عيسى 17/06/2011 18:06 -

    نسيت أوجه رساله للأخ محمود مادى ولا مش عارفه اسمه مودى ولا ايه بالضبط وأنا آسفه إنى برد عليه لأنه لم يوجه لى كلام بشكل مباشر بس عايزه أنصحه وأقول له من أخت ليه أكبر منه يا ريتك تكون شجاع وما تبقاش جبان زى السلفيين اللى علموك الجبن بأنك تنام فى الدره ايام مباحث أمن الدوله ولما مشت مباحث أمن الدوله عملت بنظرية غاب القط العب يا فار وخرجت تعيب فى خلق الله منتا لك حق واضح إنك متتلمذ على يد الجهله لكن لأنك جبان وما عندكش موضوع ولا رد تتكلم فيه فبتتهم الناس بالتفاهة وعايزه أسألك مش يمكن تكون انت اللى تافه ومن غباوتك لأنك سلفى ماصل منتاش واخد بالك عشان كده مش عارف ترد؟
    لاء عندك حق ما تضيعش وقتك وروح شد لك نفسين فى الغرزه اللى جنب بيتكم . سلام يا ماديميدوننوس!

  13. ماجده عيسى 17/06/2011 17:49 -

    والله يا استاذ صلاح كلامك جميل بس للى يفهم والناس دى عمرها ما بتفهم ولا عمرها هتفهم هما كده هيظل التخلف نفسه يقول لهم يا متخلفين وكفايه الفتن اللى بيعملوها بين الشعب المصرى مسيحى ومسلم وسنى وشيعى فى كل مكان وهما اصلا مش فاهمين لا دين ولا دوله ولا دنيا ولا اى حاجه فى حياتهم كل اللى بيفهموه فى الدين فقط اللحيه والنقاب اللى يعمل زيهم يبقى يا سلام أهلا وسهلا ده فى نظرهم هو اللى بيعرف ربنا واللى ما يعملش يبقى علمانى وصفته ونعته حتى لو كان كل يوم بيصلى الفجر على جبل عرفات هما بس بينفذوا نفس اجندة الفتن هنا كمان و مفيش حد ابدا فى مصر مقتنع لا بخطابهم الدينى ولا بتصرفاتهم ولا بأى كلمه بيقولوها وكفايه عملة الشيخ محرض الفتن وقطع السكه الحديد فى قنا خير دليل على عقليتهم السفيهه راجل استغفر الله العظيم تشوفه وهو بيتكلم كأن ما تآخذنيش مجارى بتطفح من بقه مفيش عنده اى نوع من الفكر نهائى هو شايف نفسه هو وشوية العصبجيه اللى زيه إنهم صح وعايزين يمشوا رأيهم على الحكومه ومش كده وبس ده بيهددها وبيعطيها مهله كمان شفت الخيبه اللى مصر بقت فيها ؟
    عموما ما دام دخلوا اسمى فى كلامهم السفيه ده يبقى والله لهخليهم يحلفوا بيه .
    أما اللى اسمه مع كل الناس وبيلقح على بقلع الحجاب فبقوله إنت أصلا فاضى العقل وما قلتش حاجه ممكن يترد عليها عشان كده روح اقف ادام أى مرايه هتلاقى واحد جاهل هو يا دوب من مستواك كده تحاوره ويحاورك بس مش هقولك اكتر من كده جتك نيله فى عبطك وسخافتك .

  14. mahmoud mady 16/06/2011 16:43 -

    أنا فخور بكل شاب مسلم رد على الاخ العلمانى حتى ولو كان الرد غير مدروس على اساس علمى ولكن اشكر كل من أخذته الغيرة على دينه ومنهجة ولكن أرجوا ألا نلتفت لمثل هذه التفاهات المغرضة لإضاعة وقتنا فى الرد عليهم وجعل لهم قيمة بيننا فهم الذين يساون صفر مثل أسفارهم المحرفة

  15. مع كل الناس 16/06/2011 00:30 -

    بصراحه انا شايف شخصيات غريبه ومريبه ومعظمها مريضه وخاصتا البنت الي قلعت الحجاب قال ايه علشان جالها اكتاب من الحجاب والاسدال جاتك خيبه

  16. صلاح مرزوق 15/06/2011 03:24 -

    لا حول ولا قوة إلا بالله سبحان الله يا ربى فى خلقك
    هنا توجد نوعيه غريبة من البشر لا يعرف أحد منا هما عايزين إيه بالضبط
    عاملين زى اللى طالعين نازلين يقولوا الثوره من أجل التقدم وفى الوقت نفسه وبالثانيه بيدمروا البلد فيبقى هما عاوزين مصر ولا مش عاوزينها الله اعلم
    اهو نفس الحكايه بالضبط الشوية اللى هنا دى عماله تتكلم فى الدين وبعدين تشتم وتعيب فى الناس و بالتالى لا تعرف هما متدينين ولا لاء ولا ايه بالضبط .
    انا من عدة ايام اعترضت على واحده هنا واضح من اسلوبها انها بتدعى التدين لكن التدين ما قلهاش تشتم فى الناس
    قوم يطلع واحد تانى جديد واضح انه من فصيلتها ويعنون بحسبنا الله ونعم الوكيل وينزل على الراجل اللى اسمه ابو الناس ده بالعيبه والتهكم والهمز واللمز , وانا بستغرب هل ده من التدين يا سيدى ؟
    وبعدين انا مش هعلق زى ماجده عيسى واقول انك بتلقح عليا , فلو كنت فعلا تقصدنى يبقى حسبى الله ونعم الوكيل فيك مليون مره لأنى أنا قلت انا ضد ابو الناس ده ومش معاه لكن بطالب الناس المعترضه ترد عليه باسلوب حضارى وخاصة هو فعلا بيضع نقاط محل جدال وانا شخصيا طالما معنديش رد يبقى لا اقاوح ولا اقل ادبى .
    يا اخى اتقوا الله بقى وارحمونا وارحموا البلد شويه حرام عليك وعلى امثالك .

  17. رشید 13/06/2011 18:35 -

    بسم الله الرحمن الرحیم ومن لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون صدق الله العظیم -المائده-44 ومن لم یحکم بما انزل الله فالئک هم الظالمون صدق الله العظیم المائده 45

  18. ماجده عيسى 12/06/2011 20:04 -

    البنت اللى اسمها بوسى انا بقولك احترمى نفسك وما تنطقيش اسمى على لسانك لأنى انا مالى صالح بيكى ولا أعرفك ولا تعرفينى بدل ما أبهدلك وخاصة إنه واضح من كلامك إنك انسانه متخلفه حبتين وأنا ما يشرفنيش إنى أزيد أو انقص جماعه من أمثالك الغوغاء وأنا فعلا قلعت الحجاب ومبسوطه جدا بكده وانا حره رغم عارفه انه فرض لكن امثالك المتخلفين اللى بيلبسوا لبس العفاريت الأسود اياه ده قرفونى فى عيشتى من مناظرهم القميئة فعملوا عندى رد فعل عكسى . يا ريتكوا بس توعوا للدرس وتخليكوا فى تخلفكم اللى انتوا فيه ده بس على أدكم ومالكم شأن بالناس .
    أما الأخ بتاع حسبنا الله ونعم الوكيل دى على نفسك انت يا حبيبى لأنى عارفه أنك بتلقح على واحده زيى عشان قلت كلمتين لواحد من الناس كنوع من المجامله أو الدعابه على النت لكن أنا لا من جماعته ولا أعرف ان له جماعه وجماعة ايه مش فاهمه ولا انا حتى أعرفه ولا يعرفنى إنما بس كلامك ده نوع من أنواع اكاذيبكم وأوهامكم اللى انتوا عايشنها دايما فبتقولوها وتصدقوها فبس حبيت اقولك الكلمتين دول عشان تلزم حدودك وبس . وحسبنا الله ونعم الوكيل فيك انت .

  19. حسبى الله ونعم الوكيل 09/06/2011 02:44 -

    بسم الله الرحمن الرحيم هو سوال واحد عايز اسالة لااخوانا واحد من الناس مش ملاحظ ان فى بداية كلامك تقول انك مش فاضى وانت اكتر واحد بيكتب كلام دة اولا السوال بسيط وسهل جدا مش ملاحظ انك اكتر واحد هنا بيشتم فى الناس اللى انت مسمى نفسك واحد منهم معقولة تكون واحد منهم ونازل فيهم شتيمة بس باسلوبك المنسق اللى انت واكل بية كام عقل وعامل لنفسك جماعة متخصصيين فى الدفاع عن حضرتك واى حد بيحاول يستفسر منك عن سوال يلاقى من جماعتك كلام بصراحة ماينفعش واحد مسلم ولا حتى مسيحى ينطق بية ياترى الشتيمة ليكم حلال ولما حد يرد عليكم بنفس الشتيمة لية بتفضل تقول انة مش محترم وانة وانة وانة مع انك اكتر واحد واخد الناس سخرية وشتيمة ولو مش مصدقنى ارجع انظر نظرة واحدة بس على كل كلامك وتعليقاتك انا ممكن استخرجلك منها اكتر من 100 شتيمة قولتها لاى حد بيكلمك لو جمعنا عدد الشتيمة اللى وجهوها لحضرتك هتلاقيها اقل من اللى سيادتك وجهتا ليهم مع انهم اكتر من حضرتك السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

  20. صلاح مرزوق 05/06/2011 16:10 -

    طب ليه كده يا بنت الناس ياللى اسمك بوسى كات تخبطى يمين وشمال فى الناس وتعيبى فى هذا وتعيبى فى ذاك طب مش يمكن انتى اللى تافهه طب الراجل انا قريت له وجهات نظره ولازم أحترمه واحترم كلامه حتى لو انا مختلف معاه ميه الميه وانا فعلا مختلف معاه بس عمرى كإنسان متحضر ما هقول له كلامك اللى قولتيه عليه ده وانا شايف انه دائما بيتسائل يبقى الإنسان المثقف يرد لكن الجاهل اللى لسانه سليط وبيشتم وانتى شغاله شتيمه فيه وفماجده عيسى والظاهر عليكى ما بتشوفيش ناس تانيه ومش عارف ليه اشمعنى دول بالذات اللى انتى ركزتى عليهم ؟ ربنا يهديكى ويعقلك عشان ما تزأليش الناس تانى بالطوب عشان عيب لأنك الحقيقه ما أفاديتناش بحاجه غير هجوم وبس ومش عارف أسلوبك ده موجود فى أى آيه من القرآن يا ريت بس تجاوبى وتقولى لنا .

  21. بوسى كات 28/05/2011 19:49 -

    بعينك لو حد سأل فى كلامك التافه ولا اتبعك ياجماعه كفايه كلام مع هذا التافه وتعالو نبنى مصر الحبيبه بدل ما انت شاغل نفسك بحاجات مليكش فيها اعمل حاجه تستفيد منها بلدك

  22. بوسى كات 28/05/2011 19:43 -

    الى واحد من الناس ربنا ياخدك على الكلام هذا والى ماجدة عيسى انتى لا هتزودينا ولا هتناصينا احنا كملين من غير امثالك

  23. هاشم المصري 25/05/2011 21:36 -

    كل المسلمين مقتنعين بأن المادة الثانية خط احمر لكن المشكلة في من لا يفهم خطورة العبث بها سبحان الله علي من يعترض علي قوانين و تشريع اوصي به رسول الله و أمر بها الله في كتابه الكريم ان تكون هي مصدرنا في الدنيا
    حفظ الله مصر

  24. وليد احمد 12/05/2011 01:10 -

    انا واحد من المسلمين اقول المادة الثانيه يا ايها الناس خط احمر احمر ولا تفاوض عليها ولا نقاش ولا كلام انتم لسه مش قدرين تفهموا

  25. من تعدى على الاسلام فقد اذن بحرب من الله يجب أن تكون المادة التي تنص على أن الاسلام دين الدولة هي المادة الأولى في جميع دساتير الدول المسلمة من مصر إلى الجزائر إلى السعودة

  26. واحد من الناس 27/04/2011 23:38 -

    شوفى يا بسنت انا اصلا قرفت من الكلام فى الموضوع ده .. لكن لولا خشيتى من ان يعتقد اى سفيه هارب من المواجهه اننى لا املك حجة او منطق ما كنت رددت فى أى موضوع ..
    يا بسنت هقولك باختصار حاجه بسيطه جدا .. لو طلعتى فوق خالص لأول مكاتبه هنا وهى بتاعتى وقريتى أول 8 كلمات .. سوف تتأكدى أنكى ممن ينطبق عليهم القول .. صم بكم عمى فهم لا يفهمون ولا يعقلون وليس لهم فى أى مفهوم ينطبق على آدميون ..
    ولو نزلتى لمنتصف المكاتبات ورأيتى الكم الهائل ضد أفكار أمثالك .. فسوف تعلمى أنه ينطبق عليكى المثل القائل مقدرش على جمهور المهاجمين .. إتشطر على واحد من الناس ..
    وأخير ا فأنا أشكرك وأشكر كل الذين هاجمونى بهذا العدد .. لأنهم قد رفعوا بالفعل من نجوميتى فى هذا الموقع عامة وفى هذه الصفحة خاصة .
    يا ريت بقى نتعلم الأدب شويه والأفضل تفضوها سيره عشان ما نتحولش لأسلوب لا يليق بهذا الموقع المحترم .
    تحياتى لأسرة الموقع وكل عام وأنتم بخير وشكر جزيلا لتعليق الأخت ذكيه الفخرانى والأخ حسين المرسى لمؤازرتى فيما أنا فيه من جروح نتيجة تساقط أحجار الجهلة والجاهلين على .. لكم جميعا تحياتى .

  27. بسنت احمد 25/04/2011 23:48 -

    الحمد لله ان مصر بئا فيها صحوة دينية وخصوصا بعد الثورة دا ااااكيد غيظك يا واحد من الناس انت مش فاهم حاجة واااكيد باذن المولى_عزوجل_ان المادة الثانية مش هتتفير دى بعيدة عنهم دول يحلموا بيها احسن دا هم يتحذفه من مصر ولا حد هيقدر يفكر فى تغير المادة الثانية

  28. حسين المرسى 23/04/2011 03:57 -

    عندك حق والله يا واحد من الناس وخاصة انتشروا فى الآونة الأخيرة بعد الثوره وهيرجعونا الف سنه ورا قبل التاريخ . حتى اشكالهم استغفر الله العظيم اشكال اجرام وعليهم غضب الله . والله ولا اللى جايين من كهوف الدببه فى القطب الشمالى . ربنا يستر على البلد منهم وشكرا لك استنارتك .

  29. ذكيه الفخرانى 16/04/2011 10:48 -

    هىء هىء هىء عليك تعليقات يا واحد من الناس ؟ والله إنت زى العسل وكان نفسى أنا وماما نتعرف عليك .
    اصل احنا متغاظين من السلفيين دول اوى ومش لاقيين حد يشفى صدورنا فيهم لغاية ما لقيناك .
    عاملين نفسهم فتيكين اوى وكأن هما اللى معاهم كشف الأسماء يدخلوا مين الجنه ويطلعوا مين من النار .
    بس عايزه اسالك سؤال صعب شويه منتاش خايف لو راحوا يهدوا ابو الهول يزحفوا بالمره على مقبرة توت عنخ أمون ويهدوها وتنضرب السياحه فى مصر وتبقى انت السبب ؟ هتروح من ضميرك فين 🙂
    تحياتى لك يا جميل هىء هىء

  30. واحد من الناس 15/04/2011 20:14 -

    أما الأخ سليم الحلبى فأنا الذى أقول لك ما تشغلش بالك إنت أصل الضرب فى الميت حرام .. ودول أصلهم جتت فايته ما بيحسوش ..
    لكنى بالتأكيد مدين لك مؤازرتك لى وتفهمك لموقفى .. شكرا وألف شكر لك .

  31. واحد من الناس 15/04/2011 20:12 -

    مجنون يترنح
    يقول الموتور المدعو صقر قريش فى آخر زباله حدفها على :

    (( وبعدين انا مقلتش ادبى عليك ليه انت شغال شتيمة واسمحلى قلة ادب واتهمات انى بهائى وغيرة ))

    الراجل بيقول أنه ما قلش ادبه عليا .. ماشى .. أمال الكلام اللى بين قوسين ده يبقى إيه ؟

    (( والله ياوحد من الناس انت ارفتنى ولاانت فاهم حاجة ولاعندك اى حجة تتكلم بيها وعمل تقول مش فاضى وانت اكتر الناس رغى بتتكل عن الاحترام وانت من سب ااسيادةفى اول الصفحة وبتتكلم عن اهل السلف وانت مش عارف عنهم حاجةووصفت نفسك بالايمان وكلامك كله فيه اساءة ))

    هذا كلام صقر قريش اللى كله تطاول واتهامات .. وأنا اللى اصلا ما كلمتوش ولا أعرفوش ولا حصل بينى وبينه أى مناقشه قبل كده بل هو إللى بداء بهذه السطور القذره من الباب للطاء كده وخلاص ..
    ماشى !
    طيب هو عايزنى أرد عليه أعمل له إيه هذا السلفى المختل عقليا ؟
    ما فعلا كده يا جدعان ده فعلا مختل عقلى والله .. لأنى جيتش جنبه وما عملتلوش حاجه .. يهاجمنى بقلة أدب ويقول إنه ما قلش أدبه .. ولما ارد عليه بأكثر مما قال يرفض كلامى .. حوشونى يا جدعان .. أنا جاتلى دوخه من الذهول .. واحد عايز يهبل فى الكلام ويتطاول والظاهر عايزنى أديله تعظيم سلام ولا إيه انا مش فاهم !!
    يبقى ده مجنون ولا مش مجنووووووون ؟

    ثم وبعدين أنا مالى بالصحابى عبدالرحمن بن عوف الصحابى الجليل ..
    أنا مالى بيه يا خويا ؟
    لو قلت لى الزعيم العظيم جمال عبد الناصر .. هقولك يا سلاااااام .. رجل ملائكى هبط من السماء وصعد ولن يتكرر .. لأنى أعرفه وشفته وعاصرته ..
    لو قلت الرئيس أنور السادات .. هقولك يا سلاااااام .. مخ فظيع .. وعبقرى ما فى أذكى منه لا تقولى مولتوف ولا عبد الرحمن بن عزت أبو عوف ..
    لكن ترجعنى مئات السنين لورا .. طب وانا مالى .. عايز تسمى نفسك بيه برضه وانا مالى .. أنا ليا أعلق على اللى ادامى زى منا عايز وزى منتا هاجمتنى زى ما انت كمان عوزت !
    هو انتوا يا سلفيين عامليين نفسكم دايما فاهمين كل حاجه وعارفين كده على طول ؟
    جتكم خيبه كلكم على بعض من أول حسان ويعقوب وانت جاى !
    إنتم بتوع بروبوجانده اعلاميه لا اكثر .. والله ما شفنا البلاء والفقر وشتى أنواع الفساد إلا من يوم ما سمعنا عن حسان ويعقوب وصفوت حجازى وخالد عبد الله وكل السلفيين دول ..
    يا أخى إختشى على دمك وعلى دمكم بقى ورحوا ازرعوا لكم حتة ارض ولا اعملوا لكم مشروع ولا شوفوا لكم شغلانه بدل مانتوا عمالاين تكفروا فى الناس وتشككوهم فى دينهم .. وبتاخدوا ملايين من السعوديه تتجوزوا بيها مره واتنين وتلاته واربعه وسايبين الشباب يقع فى الزنا وبيعدين تقولوا له انت رايح النار ..
    يا أخى والله أنا قرفت منكم ومن سيرتكم الهباب دى وانتوا بس بتضيعوا وقت الناس فى معارك جانبيه فاضيه ..
    آآآآآآآآه .. نسيت اقولك .. بحق ! .. فيه شغلانه حلوه أوى ليك وللسلفيين زملائك وأحبابك ..
    ابو الهول تمثال .. والتماثيل حرام .. أوموا ياله هدوه عشان ما تروحوش النار !

  32. سليم الحلبى 15/04/2011 01:18 -

    انا صاحب سطور هديه الى السلفيين .
    لا شكر على واجب يا واحد من الناس بل انا الذى اشكرك على ذكاؤك الفطرى لأنى بالفعل كنت متأثرا بهجومهم عليك ولن اجاملك ان قلت لك ان انا ايضا قرفان منهم جدا زى ما حضرتك تفضلت فى المقالة الأخيره وما سبقها ان مصيبتهم فعلا انهم مفكرين نفسهم علماء ذره وان محدش بيفهم فى الدين الا هما .
    فالقى ورا ظهرك يا واحد من الناس ولا تشغل بالك بهم لأن انا عارف ان كلامهم مثير للأعصاب وهذا مما لا شك فيه يؤثر على صحة الأنسان . سيبهملى انا بس وانا هعرفهم قدرهم الذى لا يتعدى مستوى العصر الحجرى هذا وزى ما سعادتك شايف ادى واحد منهم اللى اسمه ايمن مش عاجبه كلامك هيرد عليك يقولك ايه يعنى ؟
    مفيش غير كلام دراويش لا محل له من الأعراب وخلاص لكن عمرهم ما هيقدروا يناقشوك فى حاجه ويا ريتهم يردوا على هديتى الأخيره ليهم دى لكن انا واثق انهم ما هيقدروا .
    إدعيلى بس يارب الاقى وقت عشان احطهم فى دماغى . لا تقلق سلام .

  33. صقر قريش المصرى 14/04/2011 23:22 -

    الله يهديك وامثالك
    ويعلمك واياى ماينفعنايا واحد من الناس
    صقر قريش اللى انت متعرفوش هو عبدالرحمن بن عوف الصحابى الجليل ولاقصد صقر او نسر او حمامة
    ولا عندك كلام فى دى كمان
    وبعدين انا مقلتش ادبى عليك ليه انت شغال شتيمة واسمحلى قلة ادب واتهمات انى بهائى وغيرة
    ثم صحبك التانى اللى بيتكلم من الكتاب والسنة انت بتتكلم على حسان وكأن الناس متعرفوش
    الله يسمحك ياشيخ ويهديك.
    وسلام

  34. واحد من الناس 13/04/2011 15:45 -

    الله يصلح حالك يا صاحب التعليق ( هديه من واحد كان سلفى إلى صقر قريش وكل السلفيين )
    نصرتنى يا شيخ .. روح الله ينصرك دنيا وآخره .. أصل العالم الأغبيه دول أمثال زفت قريش دول بيتكلموا دايما بجهل .. فأضطر أرد عليهم بنفس لغة الجهل ولكن بمنطق إتزانى فقط .. يعنى بيضطرونى أن أكون بعيدا عن الموضوعية ولم أعد مثلما كنت فى البدايه ..
    انما انت أنا شايفك بسم الله ما شاء الله بترد عليهم بحنكه وثقافه ورقى وثبات وعلم وواقعيه ربنا هداك ليها لنصرتى على هؤلاء العقول البدينة التى عليها الكثير من دهن الخنازير .. وقال إيه! .. عاملين نفسهم بتوع ربنا والرسول والإسلام .. والسؤال المنطقى الذى لا يفوتنى هنا أن أوجهه لهؤلاء الشراديح :
    لما إنتوا يا غجر عاملين نفسكم بتوع الرسول أوى كده ..
    طب يا خويا انت وهو .. لما أنا راجل وحش وسىء كما تقولون .. فالرسول أوصاكم بقوله (صلعم) :
    ولا تسىء لمن اساء إليك .. طب يا حدق ياللى بتتباهى بأنك سلفى خلينى بقى انا اللى وحش وما بطبقش دينى .. طيب يبقى انت بقى طبقه وتمسك بيه .. لكن ! ههههههه .. دول عرة المسلمين .. دول مسلمين منظره فقط .. دول ابواق وميكرفونات وشراشيح ورديحه للأسف بإسم الإسلام فقط .. دول ماركة اسامه ابن لادن وبس .. دول مكانهم يا إما أفغانستان يا إما العيش مع الهنود الحمر فقط ..
    هقول إيه ولا إيه .. يا ندمى عليكى يا مصر بعد الثوره اللى كان طعمها حلو .. الثوره اللى تحركت بإيد شباب زى الورد لا هما مربيين دقونهم .. ولا هما ماسكين سواك .. ولا هما فقرا ولا هما غلابه بل من اسر مبسوطه وغنيه .. حركهم المبداء مش الخطب الدينية ..
    بس كفايه بقى لأحسن أنا قرفت من الكلام فى المواضيع دى وأنا على آخرى والله ولغاية دلوقتى أنا ما اتكلمتش .. أنا بس برد عليهم عشان يتأدبوا شويه هههههه .. دا لو كانوا يعرفوه من أصله بتوع الدين دول .. ومش عايز بقى أنفجر وساعتها بقى هفتح وهقول كلام تانى وفضايح ليهم أكتر عشان ابين لكل الناس التناقضات اللى الناس المجانين دول عايشين فيها .. ومش كده وبس .. دا عشان أورى الناس شىء من تصرفاتهم واللى انا شخصيا اتعرضت ليها منهم وأبين فيها إزاى الناس دول متخلفين وأمخاخهم وسخه وعليها زنخ وطين .. فأحذرونى يا سلفيين إحذرونى إحذرونى بدل ما أكتر من الفضايح ياللى انا رايح .. ومش هفترى ولا هزايد .. لكن أنا بس هقول اللى شفته .. لكن برضه أنا بقول أهه .. انا مش غاوى مشاكل .. وشكرا ليك يا أخى الفاضل صاحب الهديه اللى هى اصلا ليا قبل ما تكون للسلفيين لأنها نصرتنى أنا شخصيا وقالت كل اللى كان نفسى أقوله بس بأسلوب دينى عاقل ورزين .
    وشكرا لأسرة مصريات على تحمل عناء هؤلاء الذين كما يخربون الموقع فسيخربون مصرنا بنفس الطريقة .. طريقة الفتن وأشاعة الفوضى الخلاقة !

  35. هديه من واحد كان سلفى إلى صقر قريش وكل السلفيين 13/04/2011 01:24 -

    بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله
    محمد صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم ، وأشهد أن لا إله إلا الله
    وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله .

    أما بعد :

    فإن العنترية الجوفاء وصف لازم للمفلسين
    العنترية الجوفاء هي الحماسة الفارغة والنصرة الزائفة
    العنترية الجوفاء الجهل على الإخوان والجبن عن الأعداء

    هكذا هم دائما المرتكسون ، أصحاب التراجعات والتقلبات
    لا يجدون ما يردون به حجج خصومهم إلا بالنقص والسخرية والإزدراء
    معتبرين أنفسهم فقهاء ووعاظ مشايخ وعلماء

    عن ابن مسعود رضي الله عنه قال : ” كفى بخشية الله علما ، وكفى
    باغترار المرء جهلا ”

    وعن مطر الوراق قال :
    سألت الحسن عن مسألة فقال فيها ، فقلت يا أبا سعيد : يأبى عليك الفقهاء ؟؟
    ويخالفونك . فقال : ثكلتك أمك مطر ؛ وهل رأيت فقيهاً قط ؟؟!!!
    وهل تدري ما الفقيه ؟؟!!! الفقيه الورع الزاهد الذي لا يسخر ممن أسفل منه
    ولا يهمز من فوقه ولا يأخذ على علم علمه الله حطاما .

    أما ما يسمون بالفقهاء في زماننا ، ونقصد فقهاء التسول والفضائيات
    أصبح الواحد منهم يقتات بلحم أخيه المسلم ، ليأكل به
    همبرجر ويشرب به كوكتيل ، ويبنى فيلا ، ويركب احدث موديل

    فقهاء التسول والفضائيات جعلوا من الاستطالة باعراض اخوانهم المجاهدين
    شهادات ولاء وبراء ليسلم لهم الظهور بالفضائيات

    فقهاء التسول والفضائيات جعلوا من اخوانهم قرابين
    ليفسح لهم بالمجالس والقاء الخطب عند فتح مراكز القرآن ، أو لاعتلاء المنابر
    استطالوا باعراضهم ، وصفوهم بأبشع التهم وأسوأ الألفاظ
    خوارج تكفيريون ، فئة ضالة ، فئنة باغية ، منحرفون
    وكل هذه الأوصاف تستلزم القتل وسفك الدماء لهم
    ولعمري هل هناك أعظم من مثل هذه الاستطالة في عرض المسلم
    ويدعون أنهم حريصون على حفظ الدماء وسلامة المسلمين وصون الأعراض
    قال تعالى : ” وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَ إِثْمًا مُبِينًا”

    روى الحافظ ابن كثير في تفسير هذه الآية عن قتادة قوله :
    ” فإياكم و أذى المؤمن , فإن الله يحوطُه , و يغضب له . وقوله :
    ” فقد احتملوا بهتاناً و إثماً مبيناً ” يقول : فقد احتملوا زوراً و كذباً و فِريةًَ شنيعةً ;
    و البهتان : أفحش الكذب ، و ” إثماً مبيناً ” يقول :
    و إثما يبين لسامعه أنه إثم و زور .اهـ

    وقال صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم :
    ” إن أربى الربا استطالة الرجل في عرض أخيه ”

    فياويلك يا من آذيت اخوانك المسلمون وهم يذبون عن عرضك وأعراض المسلمين
    وهذا الدين ، يا ويلك من الله يا من آذيت أولياء الله تؤلب عليهم من يسومونهم سوء العذاب
    فابشر بحرب من الله أيها الخوان ” من آذى لي وليا فقد آذنته بالحرب ” .

    فابشر بما يسوءك في دنياك وآخرتك من خزي وعار ، فما هي إلا ساعة والأيام دول
    وعند الله تجتمع الخصوم

    ومن المضحك المبكي أن البعض يصفكم يا دعاة الفضائيات وعلماء التسول
    أنكم علماء ، والبعض يضلل من يفضح زيفكم ويرد عليكم ، على أن لحومكم مسمومة

    فوالله إنه لعجب عجاب ، أأعراض اخواننا مستباحة لهم
    وأعراض هؤلاء المنتسولون مصانة ؟؟!!!

    افحرام على بلابله الدوح … حلال للطير من كل جنس

    هذا المدعو محمد حسان ، أخذ يبرز في قناته
    دعاة الإرجاء والتجهم ، يطلق لهم العنان من النيل في اعراض اخواننا
    ويريد البعض منا أن نسكت عنه ولا نفضحه ، يظن اعراض اخواننا
    سهلة ورخيصة ، ينال منها حسان وغيره كما يشاؤون ومتى يشاؤون
    فإن كان قد سكت عن ضلاله وانحرافه بعد الأفاضل فلعل بقي له عندهم أثر من تقدير أو احترام
    أما عند أهل الحق نحسبهم ، فهذا الأثر لا وجود له فأعراضهم ، ليست أغلى من اعراض
    اخواننا وهم يهزؤون ، ويسخرون ، وينتقصون منهم ويحرضون عليهم

    اعراض اخواننا ، إن لم نكن لها فمن يحميها من السنتكم
    كيف وإن عرفنا أنهم أشرف وأصدق منكم و قد حذرنا الشرع منكم وعن الأخذ عنكم
    العنترية الجوفاء يا محمد حسان : أن تستضيف أهل الإرجاء والتجهم ، والتهجم
    ، وأنت تدعي السنة ومحبتها

    العنترية الجوفاء يا محمد حسان : أن تدعي محاربة البدع والأهواء وتثني على خالد الجندي
    وقناة الأزهري لأنهم استضافوك ودافعوا عن اغلاق قناتك وجعلت منه رجلا فاضلا ،

    أين الغيرة على الدين ، وأين الصدق في الأقوال والأفعال وأنت تزكي رأسا في الضلال
    هل يغيب كل هذا وينصهر من أجل المصالح الشخصية أو الأفكار المهترية ، أو المصالح الوهمية .

    العنترية الجوفاء عندما قلت بأنك لن تأخذك بالله لومة لائم ولن تسكت عن باطل
    وإذا بك أخرس جبان عما فعله النصارى بأخواتنا المسلمات لما انتهكت اعراضهن

    العنترية الجوفاء يا صاحب مقولة لن تأخذني بالله لومة لائم عندما تذهب لافتتاح مركز قرآن

    تحضره المتبرجات فتثني عليهن بدلا من أن تنكر علي تبرجهن والمصيبة الأدهى والأمر أن التبرج كان في مركز لتحفيظ القرآن

    قليلا من الخجل ، شيئا من الحياء ،

    هل هذه رسالة القرآن التي تحملها لكنهم اتخذوك وأمثالك مطية يركبوك متى شاؤوا ،
    تثني عليهم وتمدحهم وتطعن وتؤذي من خالفهم استعملوك لأغراضهم وتمرير افكارهم

    آه ثم آه …. من أين لنا غيرة كغيرة المعتمد بن عماد ” رعي الجمال خير من رعي الخنازير ”
    انظر يا عبد الله كيف انسلخوا من جلودهم لما ظهروا بالفضائيات وكيف غيروا وبدلوا في سبيلها دفعوا ضريبة باهظة ثمنها الدين والقيم والثوابت والمباديء

    العنترية الجوفاء يا حسان : عندما يطول لسانك على أهل الحق والإيمان
    ونصر أهل الظلم والبهتان عندما تتهم غيرك بالجهل وهم أصحاب الحجة والبرهان
    في منبر لا يقدرون من الرد عليك منه فقد اغناهم وأشغلهم عنك وعن الرد
    على أمثالك ما عند الله زهدا للجلوس كمجلسك

    وإلا فهم أسياد الدنيا ، فلا تغرنك كتبك ودروسك ومواعظك ، فهي لعب
    مقابل ما يفعلون ضد من احتل بلاد المسلمين وحارب اولياءه

    قال شيخ الإسلام رحمه الله :
    “وقد أوعبت الأمة في كل فن منفنون العلم إيعاباً، فمن نور الله قلبه هداه بما يبلغه من ذلك،
    ومن أعماه لم تزده كثرة الكتب إلاحيرة وضلالا ”

    العنترية الجوفاء عندما كنت تثني على بن لادن وسيد قطب قبل أن
    تستعمل وتخرج على الفضائيات وبعد شهرتك ومعرفة الناس بك
    أخذت تنكر عليهم وتطعن بهم

    قليلا من الحياء والخجل أيها المرتكس على عقبيه

    العنترية الجوفاء عندما ترفع صوتك عااااااليا لنصرة أهل غزة
    لأن الناس معهم ولأن الفضائيات تسلط الأضواء عليهم
    أما الأفغان واخواننا في العراق والصومال صم بكم عمي ولا بواكي عليهم
    بل الطعن والقدح بهم ، والسبب يا من زعمت أنك لا تخشى في الله لومة لائم
    أن الإعلام ضدهم والدول تطاردهم وأكثر الناس ليسوا معهم
    وفتاوى العلماء جاهزة للتوقيع ضدهم لكن كافيهم وحسيبهم أن الله مولى لهم .

    العنترية الجوفاء عندما تظهر صورك مع من سب الصحابة والرسول
    وسخر من شرائع الدين ، وتفرح باستقابلهم لك كاستقبال الملوك كما زعمت
    وأنت كالنعامة لا تتفوه بكلمة حق تنصر به دينك ضد من حاربوه
    تثني عليهم وتفرح باستقابلهم لك وتذكر محاسنهم

    العنترية الجوفاء عندما كان ولي أمرك يمنع الطعام والشراب
    عن أهل غزة وأنت تثني عليه بأسمى العبارت وأجزل الألفاظ
    يا حسان ؛ طالما أن طاعة الأمور واجبة فلم خرجت على أوامرهم
    في دعواك ضد اليهود وبينهم وبين ولي أمرك معاهدات سلام
    أليس هذا خروجا على أمره وحكمه وتأليبا للناس ضده ؟؟!!! .

    يا حسان ؛ قد يرضى عنك عوام الناس ، وبعض المغرر بهم .
    لكن تأكد أن أهل الحق يمقتوك ويرفضوك

    اعلم يا حسان : لم يكن علمكم المؤهل لكم حتى تخرجوا بالفضائيات
    إنما هي التنازلات والتراجعات والغدر والخيانة لأهل الإيمان
    فافهم هذا جيدا تفلح إن شاء الله

    نعم ؛ اكتسبتموها بالتنازل عن القيم والمباديء
    أخذتموها من اللهث وراء الحكام والسلاطين
    ومن الكاميرات ولمعان الأضواء والطعن في ظهور أخوة الإسلام
    بخناجر تقطر حقدا وسما .

    واعلم يا حسان : أن الشهرة وكثرة الأتباع ليس دليلا على الصدق ومعرفة الحق
    فعمرو خالد أكثر شهرة منكم وأتباعا
    لم تأت بشيء جديد في قناتك الرحمة عما جاء غيرها
    غير أنها زادت من الترقيع لأهل الظلم والضلال والتحريض والتأليب على أهل الحق
    ولعل اغلاقها كان عقابا من الله على طعنكم بأهل الإيمان

    فهذه العنترية الجوفاء فافهمها جيدا يا حسان .

    ونعوذ بك اللهم من الحور بعد الكور

  36. واحد من الناس 12/04/2011 17:29 -

    إلى عديم الأحترام المدعو صقر قريش المصرى
    روح الله يلعنك .. هو إنت وامثالك المتخلفين دول مش ناويين تبقوا مسلمين ومؤمنين ولو مره فى حياتكم وتهذبوا كلامكم شويه ؟ .. هو إنتوا يا أحقر العقليات مفيش حيليتكم غير العيبه فيا وفى اللى يخالف رأيكم وبس ؟
    هو ده دين الأسلام إللى تعرفوه بس وعاملين لى نفسكم أتباع النبى إنكم تحكموا على غيركم هذا كافر وتهشموا له رأسه عشان ما صلاش الفجر وهذا علمانى تقطعوا له ودنه وهذا زنديق وتهدموا الأضرحه وعاملين نفسكم انتوا اللى بتفهموا فى الدين وغيركم ما بيفهمش ؟
    نبى إيييييييييييه يا أخى إللى إنتوا أتباعه ؟
    دا انت أو إنتم يا سلفيين يا غجر لو النبى طلع من قبره دلوقتى وشاف خلقكم ومناظركم المتخلفه دى فى كل حته والله العظيم لهيتبراء منكم !
    يكون إنتوا أتباع البهاء ولا اللى اسمه الباب الأعظم بتاع البهائيين ده وليكم دين خاص يمكن وأنا معرفوش ؟
    قول يا راجل قول وما تتكسفش إنك بهائى .. قول مش هقول عليك كافر ولا زنديق .. دا ربنا اللى هيقول مش أنا !
    لأن ربنا الدنيا دى كلها ملكه ومش أنا اللى بملك اقيم الناس .. لكن فيه بس مجموعه من الخنازير اللى بتخول لنفسها رخصة السفالة وقلة الأدب دى ..
    أنا أصلى مسلم على حق مش مسلم غبى ومنحط وبصنف الناس على حسب مزاجى ..
    رد ردت لك الميه فى زورك يا شيخ انت صحيح بهائى ؟
    إنت مسلم ؟ . إنتااااااااااااااه ؟ .. والله لو المسلميين كانوا زيك ولا زيكم كده كان الواحد يشك فى دينه !
    دا انت والله العظيم ما عندك ريحة الدم فعلا .. هو إنت مش مكفيك كلام الناس اللى فوق بيقولوا ايه عليكم ؟
    بلاش يا عديم الأحساس يا متخلف الكلام اللى فوق .. هو إنت ما بتقراش المكتوب والمسموع فى الصحافه الأعلااااام .. ومش أى إعلام .. مش القديم بتاع مبارك .. لاء دا الجديد اللى بعد الثوره اللى انتوا ظهرتوا دلوقتى وركبتوا موجتها بعد ما كنتم جرذان قذره جوه الجحور .. وما بتشوفتش الناس بيقولوا عليكم إيه يا متخلفين ؟
    دا انت انسان بجح وعديم النظر والأحساس !..
    روح جتك نيله إنت ورمزك .. صقر قريش ! .. هههههههه .. صقر قريش إيه يا اهبل روح اتنيل على عينك .. ما هو إنت لوعندك قدر من التذوق والثقافه .. لعلمت لماذا اعادت مصر النسر مكان الصقر على علمها ..
    رجعته لأن الصقر رمز آكلات الجيف واللحوم النافقة العفنة يا غبى ..
    صح .. صح والله العظيم لك حق ترمز لنفسك بالصقر لأنه إسم على مسمى يا أهطل يا جاهل ..
    أهو بقى موقف النبى صلى الله عليه وسلم ينطبق عليك حين قال لأحد أصحابه كل من هذه الجيفه .. لمجرد أن عاب فى شخص غرق فى دمه بعد أن أقيم عليه الحد .. وأنت تأتى اليوم أيها الوضيع لتسبنى هنا وكأنك أكلت من لحمى الحى ومعك رمزك الدال عليك .. لعنة الله عليك وعلى اللى إنت تبعهم جميعا .. ربنا يخلصنا منكم كلكم فى طوفان واحد ..
    دا الأخوان المسلمين والصوفية جزمتهم برقابتكم بحكم الشعب كله .. اللهم المتخلفين منه فقط يا رابش الأمة ..
    أقسم بالله .. أنا لو منك دلوقتى أروح احط نفسى تحت قطر بضاعه بيعمل مناوره فى محطة طنطا عشان يخرطك زى الملوخيه ويخلصنا من نجس عقلك ولسانك الزفر !
    لا حول ولا قوة الا بالله يا موقع مصريات ..
    انا بدخل هنا كتير وشايف إن الأمور هاديه عشان كده ما بردش ولا بعلق بقالى فتره لأنى أحب الهدوء .. لكن برضة السلفيين السفله دول الظاهر مفيش فايده إلا الواحد لازم يرد عليهم الكلمه بكلمتها .. وده مش من طابعى لكن هما بقى اللى بغبائهم بيفرضوا عليا كده .. لأن لو سكت لهم هيفكروا إنهم فاهمين حاجه فى دينهم هههههه .. وهما معظم كلامهم إن لم يكن كله بااااااااااااااااااااطل وليس من الأسلام فى شىء !
    وإتفرج يا سلام .. على مدعى أتباع النبى والأسلام !!! 🙂
    روحوا جتكم خيبه أويه أكتر مانتم !

  37. صقر قريش المصرى 11/04/2011 20:37 -

    لا يؤمنون حتى يحكموك فيما شجرا بينهم ثم لايجدو فى أنفسهم حرجا مما قضيت ويسلمو تسليما.صدق الله العظيم
    افهموا يامسلميييين

  38. صقر قريش المصرى 11/04/2011 20:33 -

    هات دليل واحد عن كل ممايلى
    مؤمن
    قمنا بالثورة
    فاهم كل حاجة فى الدين

  39. صقر قريش المصرى 11/04/2011 20:14 -

    والله ياوحد من الناس انت ارفتنى ولاانت فاهم حاجة ولاعندك اى حجة تتكلم بيها وعمل تقول مش فاضى وانت اكتر الناس رغى بتتكل عن الاحترام وانت من سب ااسيادةفى اول الصفحة وبتتكلم عن اهل السلف وانت مش عارف عنهم حاجةووصفت نفسك بالايمان وكلامك كله فيه اساءة ادب اخى والله من كل قلبى ادعولك ولى ولكل مسلم بالهداية مش نقصة باب فتن …..وكفاية بقى صدعتنا
    والسلام عليكم وعزرا لمن سبهم ولمن ينتمى لهم هذا الجاهل مدعى انه من الثوار اذ يقول لقد قمنا بالثوره
    ..

  40. SALEM SALEM 04/04/2011 22:59 -

    مصر عربية إسلامية ليوم الدين
    المادة تاثانية تغييرها أوالمساس بيها بأي شكل
    ….. دمار شامل لمصر أولا والعرب أجمع …..
    لا جدال في الدين
    مع العلم بأن الحرية والديمقراطية
    تنص على أن الأغلبية لهم القرار ومصر ثلثها مسيحي
    ويحترم دينهم ….. أما الثلثان فهم مسلمون ……
    إذنالمسلمون أكثر فالدولة إسلامية 100%…..
    ولكن تطبيق الإسلام بالعدل لا بالسيف ولا بالقوة
    وإنما بالمشورة والخلق الحسن كما أمر….
    الله (عز وجل) ثم أمر به كذلك
    رسوله (صلى الله عليه وسلم)

  41. ماجده عيسي 03/04/2011 16:09 -

    عندك حق يا واحد من الناس انا مقتنعة برأيك انا عن نفسي ما كونتش مقتنعة بالحجاب و لو الميني جيب هايبين جسمي عادي المفروض اننا دلوقتي نتكلم عن الديمقراطية و التكنولوجيا و التقدم و الحضارة و عادي البس الاقصير عشان دة لغة من لغات التحضر برضه المهم اني متربية كويس و ما بعملش حاجة غلط انا بقترح فكرة الميني جيب ترجع تاني و بلاش كلمة مسخرة و خليك كول

  42. واحد من الناس 02/04/2011 10:46 -

    دا مش انتى لواحدك بس يا اخت ماجده اللى خلعت الحجاب .. دا بنات وستات كتير قرروا يرجعوا لموضة المينى جيب بتاعة زمان كمان .. يعنى هيلبسوا الجيبات القصيره وافخادهم هتبان عند الجلوس وهتبقى حاجه آخر مسخره .. بس الحقيقه انا مش معاكى ولا معاهم ان الأنتقام يجى منكن ضد السلفيين بتحميل انفسكن ذنوب ضد الدين .. أنا مش معاكم فى الحته دى .. لكن الثوره خربت البلد أكتر ما فادتها ؟ .. نعم والف مليون نعم ضيعت الدنيا واصبح الأرهاب والأجرام ونوعا جديدا من الديكتاتورية ضل حياتنا .. كل ده بيلبس عباءة الدين دلوقتى .. دى فعلا مصيبه كبيره .. وربنا ينتقم من السلفيين شر انتقام آمين يا رب العالمين زى ما هيجوا البلد على بعضها .. اصلهم مجموعه من الخونه لمصر ولكل الشعب .

  43. ماجده عيسى 31/03/2011 21:59 -

    ياختى اتنيلى على عينيك وعلى عين السلفيين بتوعك جتك ستين نيله عليكى وعليهم نوبه واحده اتلم المتعوس على خايب الرجى .
    الجدع مسميكى ام الشياطين والتانى مسميكى جر شكل ؟
    يــــاه دول محترمينيك اوى يختى
    المفروض يسموكى سحليه هانم ولا عقربه هانم
    دانتو اللى بتعملوه اليومين دول خلونا بنلعن الثوره واليوم اللى شفناها فيها وبنلعن اللى شارك فيها وانا كنت اول واحده مشجعاها النهارده بندم اشد الندم عشان البلاوى اللى جت من وراها اكتر من فوائدها وكفايه انتم اكبر البلاوى ربنا يخرب بيوتكم .
    هو انتوا مفكرين ان الشعب هيسمح لكم باللى بتعملوه ؟ والله لهندهسكم بالجزم دهس . وانا اعتبارا من بكره قررت اخلع الحجاب لجل خاطركم يا اقذار عشان لما ناس منكم يعملوا فتنه فى شارعنا قوم الناس تصرخ وتستنجد وتدخل شارعنا دبابتين من بتوع الجيش ؟
    ليه ؟
    هى حصلت يا كلاب بدأتوا تنشروا الذعر بين المواطنين . طيب انالكم ؟
    انا واحده اهه من الذعر اللى شفته امبارح قررت ما فى واحد ولا واحده هيجى كلمنى بلغة السلفيين دول الا ما هيكون بقى جاهز وهبصق فى وشه . اسفخس على ده تفكير .
    روحوا يالا روحوا فى افغانستان دى البلد اللى بتليق ليكم مش مصر يا كلاب .

  44. ابن الاسكندرية 30/03/2011 05:13 -

    اسئلة الي اهل العلم و الثقافة من (( المدنية الديمقراطية ))
    اولا: هل الدولة المدنية الديمقراطية تعترف بالدين الاسلامي و الشريعة الاسلامية و المسلمين ؟
    ثانيا: هل الدولة المدنية الديمقراطية تستطيع تحديد عمل كل فرد علي حدي و ترفض مبدأ الحسنة تخص و السيئة تعم الفاشل وتؤمن بالثواب و العقاب ؟
    ثالثا: هل مضمون الدولة المدنية الديمقراطية هوا تطبيق للثقافة الغربية بكل محتوياتها ؟
    رابعا: اذا تعارض بعض من عادات او ثقافات الدولة المدنية الديمقراطية بعض القيم و الاخلاق لمجتمع ما او دين ما . ما هوا القرار المتخذ من جانبها ؟
    برجاء الاجابة بمنطلق الحكمة والعقل وليس السفاهة حتي يتثني لنا استيعاب الدولة المدنية الديمقراطية جيدا و نحدد هل تناسب عقلياتنا المحدودة علي حد قولكم او ( لا ) .
    حفظ الله مصر واهلها الطيب ان شاء الله

  45. واحد من الناس 29/03/2011 05:42 -

    سريعا من الآخر للأول ..
    الأخ مسلم اللى بيحب دينه كما كلنا نحب ديننا الأسلامى الألهى القويم .. وليس المتفصل على أد السلفيين ..
    نعم لك حق فى أن تكون خجلانا .. مكسوفا .. باكيا .. منهارا .. على حال هذه الأمة التى تردى فى الآونة الأخيرة .
    نعم يا سيدى أنا معك فى كل ما قلت .. حقيقة لم اكن متطلع على هذا الحدث الأول والغريب من نوعه فى مصر ولم أعلم عنه إلا منذ ساعات قليلة .. والذى هو بداية لأسود قادم على يد هؤلاء المتخلفيين المتحجريين .. رغم إنى رأيت أبشع من ذلك فى دول أخرى .. (( طبعا دول قمة التخلف زى افغانستان مثلا )) .. لكن الخوف كل الخوف من أن يصدر الينا هذا الفكر ويصبح قاموسا .
    المهم لقد لفت انتباهى 🙂 فكرة الدى إن إيه 🙂 .. فكرة جميلة والله ولازم أنا أحقد عليك لأنك صاحب براءة اختراعها .. وعايز اقولك .. ما تيجى نخليها كلب ولف يشم فيهم عشان يعرفنا مين السلفى العاقل .. ههههه .. وفين السلفى العاقل 🙂
    أما وطلقاتك الطائشة فلا تقلق .. وأنس الموضوع .. فأنا ولله الحمد خلقنى الله كدرع من فولاذ مصمم لتحمل هذه الشتائم والسفالات المقصوده من الكثيرين السفلة .. لأن لو ما شتموش .. ولو ما سبوش .. يبقبوا ما تعبدوش .. هو ده دينهم كده .. ما نقربش منه ولا من فكرهم أبدا .. هما مفكرين نفسهم المؤمنين الصح واحنا اولاد ستين كلب كفره .. أكرر لا تعتذر فأنا مقدرك وانا واخد على كده .. تحياتى لك ولكل النبلاء العقلاء من أصحاب فكرك المتحضر .

    أما الأخ مصرى .. فلك الحق بالفعل أن ترتعش .. وأنا مثلك تماما وأشعر بك كأنى نفسى .. وليس أمامنا إلا الدعاء الى الله بأن ينزل علينا معجزة من السماء تشفى عقول النرجسيين الذين اصابهم فيروس داء العظمة فأنطلقوا فى تشويه الدين يتسابقون .. وشكرا لك ثناءك على فأنا لا أستحق ذلك .. تحياتى لك أخى الفاضل ..

    الأخ العزيز جلال ..
    أنا مؤيدك فى كل ما قلته .. وبالتأكيد فمثلى ومثل حضرتك نحن نتكلم بوعى لا بدروشة .. معربين عن خوفنا وقلقنا على بلدنا .. لأنه بالفعل امثال يعقوب خطرا سابق .. وأمثال الزمر خطرا قادم .. وأخيرا يا سيدى أنا لا أستحق كل هذا المدح وأشكرك شكرا جزيلا .. بس يا ريت ما تتفرجش على رجاء الجدواى فى السيد الشغال عشان ده حرام .. ممكن السلفيين يقيموا عليك الحد وينسفوا الدش بتاعك 🙂 .. والسلام ختام .

  46. مسلم بيحب دينه ومكسوف ادام العالم من نفسه 28/03/2011 15:11 -

    عشان الكلام يتفهم أكترين , ورغم أن ما بين السطور هو كلام مزين جميل ومزركش فسمى كما تشاء سلفى تلفى اخوانى عفريت ازرق كلهم بيقولوا اللحيه سنه والمسواك سنه والجلابيه القصيره سنه وهما اهل سنه واعتياد المساجد سنه , وبالتالى يقول النبى صلوات الله وسلامه عليه اذا رأيتم الرجل اعتاد المساجد فاشهدوا له بالأيمان كذلك وقال صلى الله عليه وسلم إن لنا الظاهر ولله السرائر . وبالظاهر فهاهم المسلمون المؤمنون يفعلون سنة النبى صلى الله عليه وسلم ثم يقطعون اذن الرجل بدم بارد باسم الدين , كلهم ظاهرهم واحد فكيف نفرق بينهم ؟ هل نحلل لهم الدى إن إيه ؟ يارب يكون الكلام اتفهم !

  47. ابن الاسكندرية 27/03/2011 22:38 -

    عشان الكلام يتفهم اكتر
    (( لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق )) بمعني اذا جائك رجل ذو لحية و عباءة و يتشبث بالسلفيين او الاخوان المسلميين و يقول لسيادتك هيا نذهب لمعصية الله نقيم الحد علي فلان او علان او نأخذ الجزية او اي شئ من الخزعبلات التي لا تمس الدين الاسلامي في شئ فقل له لا هل تستطيع ايها العاقل فعل هذا بدلا من الهواجص المسيطرة علي عقلك من قبل السلفيين اقسم بالله العظيم لا صلة بين المفسدين و المخربين و السلفيين او الاخوان المسلمين كونهم اناس يتشبثون بهذه العباءة لمصلحتهم الشخصية فهذا لا يعني ان كل السفليين مثلهم و اكرر المسلم كيس فطن ما يراه مخالف لكتاب الله و سنه رسوله الكريم لا يفعله سواء كان من يتشبثون بشكل السلفيين او الاخوان المسلمين او غيرهم من لا نعلم هويتهم الحقيقية
    حفظ الله مصر من شر الفتن ان شاء الله

  48. مسلم بيحب دينه ومكسوف ادام العالم من نفسه 27/03/2011 17:28 -

    أووووووه آسف آسف آسف والله يا واحد من الناس دنا اللى اتعميت فى عينى وانت اللى نور عينى سامحينى ارجوك ما اخدتش بالى . انا لسه راجع من السفر وخليك منتاش غريب مراتى لسه ما طبختش وبصراحه جعان ومخى سخن من نقاش كنت فيه حالا فى القطر على الموضوع ده .
    معلش يا اخى الحبيب ما كنتش اقصدك والله . دى كانت غلطه مطبعيه أو طلقه طايشه سامحنى عليها أرجوك ومش هتتكرر أنا آسف مره تانيه . دنا الظاهر هفضل مكسوف طول عمرى من نفسى .

  49. مسلم بيحب دينه ومكسوف ادام العالم من نفسه 27/03/2011 17:17 -

    إلى واحد من الناس
    هو فيه حد يدافع عن السلفيين الا إذا كان مخه خفيف ومفوت ؟
    هو انت اتعميت فى عينيك وما شفتش الكلاب عملوا نفسهم وكلاء نيابه وقضاه ونفذوا حكم وقطعوا ودن الراجل القبطى الغلبان إزاى ؟
    شفت المتدينيين بتوعك اللى انت بتدافع عنهم بتوع قال الله وقال الرسول عملوا ايه؟ هو النبى كان قالهم اعملوا كده ؟
    ولا إنت ما بتحسش وما عندكش دم ؟
    روح اياك يقطعولك ودنك زيه يا شيخ عشان ساعتها تبقى تعرف مين هما السلفيين يا رجعى يا متخلف

  50. مصرى بيرتعش من خوفه على بلده 27/03/2011 10:26 -

    اى والله فعلا راجل محترم وقال وجهة نظره فكان مصيره الرد من السلفيين المدعيين انهم اهل الدين بالبذاءة والأهانة وعجبى !
    فعلا يا اخ جلال انت جبت الخلاصه وقلت حته ما حدش قالها قبلك وهى ان المسأله مش ان البلد مقبله على فتن فقط لا دا البلد مقبله على تقسيم ربما الى قسمين وربما الى تلاته او اكثر وبتدخل امريكى غربى هيكون حجته وتلاكيكه الناس اللى زى السلفيين والأخوانيين والجهادين والجماعات الأسلاميه دول . وهما فعلا اللى هيأكلوا مصر لبق الأسد وبعد كده هيقولوا وحنا مالنا ويعلنوا الجهاد على الطريقة الأفغانية وترجع مصر لعصور ما قبل التاريخ .
    تحياتى لك يا اخى الكريم انت وواحد من الناس وربنا الستار .

  51. جلال عبد القادر 25/03/2011 21:50 -

    كلمة حق يجب ان تقال . إنت راجل محترم يا واحد من الناس والله .
    يمكن اخاف اقول انك سابق عصرك تهيج على التعابين والأفاعى والعقارب من كل مكان لكن لازم اقول قصدى والعوض على الله .
    كل كلامك اللى فات واللى مش عايزين يفهموه الأخوه اللهم اجعل كلامنا خفيف عليهم . ربنا ايدك بنصره بتصريحات عبود الزمر المتشنجه واقوال الشيخ محمد حسين يعقوب الأخيره التى قلبت الدنيا راسا على عقب من الناس مسلمين قبل مسيحيين حتى ناس من الحكومه كل يوم على الفضائيات بيعلنوا قلقهم وبيحذروا من ادخال الدين فى اللعبه السياسية وكان آخر حاجه شفتها انا كان لقاء على السمان مع تامر فى برنامج مصر النهارده عشان اللى عايز يراجعه يدخل الموقع ويشوف الحلقه .
    فعلا يا واحد من الناس اصبح فيه قلق جامد فى مصر من هذه التصريحات رغم ان يعقوب رجع يهدى الأمور ويقول انا كنت بهزر ومش بقصد لكن على ما يبدو ان الناس دى مش راجعه الا ما تدخل البلد فى دوامة فتنه وانا الحقيقه حاسس ان شويه شويه الثوره اللى كنا فرحانين بيها ستتحول الى كارثة حقيقية هتحرق الأخضر واليابس لأن الناس السلفيين والأخوان وأشباهم ركبوا عليها وسرقوها وبدأوا بالفعل يلعبوا لعبتهم القذره . ويا شماتك فينا يا ابله ظاظا . قصدى يا حزب وطنى ويا كل الحكومة المخلوعه .
    حماك الله يا واحد من الناس وسدد خطاك وربنا يوفقك فى اظهار الجقائق المقنعة دايما وتعريتها من الزيف .

  52. ابن الاسكندرية 24/03/2011 22:57 -

    خلاصة الكلام
    (( لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق )) ملحوظة الخالق هوا (( الله عز وجل )) هذا لمن لا يفهم
    يارب يكون الكلام اتفهم

  53. واحد من الناس 24/03/2011 18:32 -

    معلش يا اسرة مصنع الشمس والله العظيم انا محرج وخجلان جدا منكم ومن كل الناس المحترمين لأنى فعلا بعترف انى تدنيت لمستوى الناس دول وحاسس انى بقيت زيهم .. بس هعمل إيه ؟ .. اعذرونى انا كنت بتكلم معاهم بحسبهم بنى آدمين وما يمنعش ان فيه خلاف فى الرؤى والرأى .. لكن للأسف واحده واحده إستدرجونى لغاية ما وقعت فى المحذور وبدأت ابقى زيهم .. لكن أنا عارف ان هما بيتألموا جامد لأن ما عندهمش أى مرونه تمكنهم من أن يفهموا صحيح الدين على اصوله .. لأن أمثال يعقوب والجوينى وحسان وغيرهم عاملين ليهم غسيل مخ ومحفظينهم كلمتين يقولوهم وما يخرجوش عن الخط وإلا يبقوا كفره وهيروحوا النار .
    فمعلش انا عموما مش هدفى والله الأستعداء لأحد لكن انا هدفى بوضح وجهة نظرى وخلاص .. اللى ما يعجبوش كلامى خلاص ما يناقشنيش .. لكن يتسافل ويقل أدبه .. هو ده بقى المرفوض .. وانا ان شاء الله هعمل تغيير نوعى فى التعامل معاهم بالأفصاح والأيضاح بالفضح والتعريه أكثر خلال الفتره القادمه طالما لا يريدون الأتعاظ .. شكرا لكم اسرة المصنع ثناؤكم على وانا لا استحق منكم كل هذا ..

  54. مهندس علاء 24/03/2011 06:53 -

    ابراهيم نصر انا اللى مش فاهم انت ليه زى السلفيين مش عايز تفهم حتى كلامك اللى انت نفسك بتقوله ؟
    انا مش من طبيعتى انك تشتم وتعيب وانا ارد عليك وانا ضد كده ومش هعمل زى واحد من الناس الكلمة بكلمتها والرد برد الفعل لاء مش هعمل كده زيه ابدا ولا هعير لحد اهتمام ولا احترام انا فقط بقول رايى وامشى .
    لكن انت قولت حاجتين كويسين وانت نفسك مش فاهمهم .
    الأولى ان مفيش حد له وصايه علي حد : ماشى جميل .
    والسؤال : هو مين بيفرض وصايته على مين غير السلفيين اللى قاعدين فى كل حته وحتى يا شيخ فى الشوارع والحارات وبيفرضوا نفسهم ورايهم على الناس بالعافيه ؟
    الحاجه التانيه انت قلت انتم شايفين يا اما الناس كلها تاخد برايكم يا اما كل الناس تكون وحشه .
    ليه يا ابراهيم هو احنا اللى مربيين دقننا وعايزين نفرض على الناس تربى دقونها واللى ما يربيهاش يبقى آثم ولا كافر ولا ما بيحبش النبى سميها زى ما تسميها ؟ ولا السلفيين اللى بيعملوا كده ؟
    يا اخى هو انت وامثالك بتناقضوا نفسكم وبتقولوا كلام ما بتفهموهش ليه ؟
    اما باقى كلامك لو رديت عليه يبقى هرجع تانى وأبقى زى واحد من الناس هدخل فى حلقة مفرغه من الشد والجذب لكن عموما انت اللى جاهل وكذاب لما تضمن كلامك توجيه تهم لحد يا ريت تبطلوا انتم غباء وخليكم فى حالكم .

  55. عز الرجال المطرى 24/03/2011 06:13 -

    وأنا كمان أضم صوتى إلى صوت الأخت نجوى الأعسر وأحب اقدم هديه للأخ واحد من الناس كتأييد لكلامه وللسلفيين أيضا عشان يشوفوا بلاويهم ويصلحوا من أفكارهم الخاطئة اللى عايشينها من سنين طويله .
    من كام سنه كده عندنا فى بلدنا واحد فاتح محل عجلاتى وعنده شوية عجل على موتوسيكلات وبياكل منهم عيش .
    ضحكت عليه جماعه من السلفيين واقنعوه بالأنضمام اليهم وحقنوه بأفكارهم لغاية ما اصبح بيلبس لبسهم ويتكلم بلسانهم وبيدافع عنهم عمال على بطال . عقله اتفقل خالص يا ولداه .
    جه يوم دخلته امه ست على قد حالها حبت تكرم الضيوف وتأكلها فى اطباق صينى كويسه فراحت لجارتها وشحتت الطقم الصينى بتاعها .
    ابنها العجلاتى كان بره فى مشوار ورجع وأول ما شاف الطقم الصينى ادامه قالها ده ايه ده يا امه ؟ فلما جاوبته هاج وماج وزعق وقالها يا امه دا حرام النبى عليه الصلاة والسلام ما كانش بياكل فى صينى .
    وراح قايم على الطقم الصينى بتاع الجاره وهات يا تكسير وماخلى فيه طبق واحد سليم .
    باختصار عدى الفرح واسبوع الدخله ورجع فتح محله وف اول يوم بعد اسبوع العسل فوجىء بإبن الست جارتهم صاحبة الطقم الصينى جاى ومعاه ناس من اصحابه ومعاهم جراكن بنزين وهجموا على الموتوسيكلات بالبنزين وولعوا فيها وحرقوها وقالوا له اصل الموتوسيكلات حرام لأن النبى كان بيركب جمل وما بيركبش موتوسيكلات .
    مش عايز ادخل فى تفاصيل اكتر من كده لكن اهم شىء هو فحوى الموضوع وهو ان السلفيين دول وكل اتباعهم عقولهم مقفله جدا جدا وما عندهمش اى ذره فعلا من تشغيل المخ واخشى على مستقبل مصر منهم حقيقى .
    انا بردو بحييك يا واحد من الناس وبشد على ايديك وبقولك الناس دى فعلا هى كده عقولها مطلسمه وعايزه شوية جاز على زيت باكم من بتاع فرامل السيارات وتصبح على خير .

  56. مصنع الشمس للألكترونات 23/03/2011 10:50 -

    لا يا واحد من الناس لقد خرجت عن المالوف الذى يحبك من أجله الناس
    نحن مهندسين وعمال مصنع سلع معمره يوميا فى فترة الراحه من الساعه 2 الى 3 ظهرا نجلس امام الكمبيوتر لنستمتع بمباراياتك مع السلفيين ونحن غايه فى الشوق للجديد لكننا لاحظنا منذ عدة ايام انك بدأت الخروج عن النص وبدأت الهبوط الى مستوى الآخرين فى الرد عليهم بشتائمهم واسلوبهم .
    نحن نريد الأستمتاع بالعوده الى اسلوب ردودك القديمه التى لا تخر الميه زى ما بيقولوا . نتمنى ذلك .

  57. أحــــ بسيونى ــمد 22/03/2011 23:18 -

    لالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لتغير الماده رقم 2

  58. مصري و افتخر 22/03/2011 22:47 -

    بسم الله الرحمن الرحيم { مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ } صدق الله العظيم
    اخواني في الله استمعوا جيدة لقول الله عز وجل في سورة ( ق ) ستجدون موعظة عظيمة من عند الله لكل انسان علي وجه الارض اخوان و سلف و مسلمين و غيرهم .
    اللهم ارفع مقتك و غضبك عنا

  59. واحد من الناس 22/03/2011 21:15 -

    إلى صاحب العنوان ( إلى واحد من الناس ) .. مرة تانيه ومازال العرض مستمر :
    إشتم براحتك ولا يهمك .. انا بس عايزك تخف ضغط عقد النقص إللى عندك دى شويه أحسن يطق لك عرق ولا يطلع لك كالو فى مخك .. وانت يا عينى مش ناقص هتلاحقها منين ولا منين .. تخلف عقلى ولا كالو .. أصل يا ببس كل كلامك ده فى الهجايص .. كونك مش متربى ومتعود على كده .. ده أمر عادى يناسبك إنت عشان تسلى بيه نفسك على ما تجيلك تعميرة بانجو ولا حاجه .. ومش هتأثر فيا سفالتك دى خالص .. لأنك أهبل وعامل زى اللى بيزأل الناس بالطوب فى الشارع ..
    ولو انت انسان عاقل بجد .. هات لى بقى دليل واحد على أى حرف من أى كلمه من أى من الأتهامات اللى انت قلتها ضدى أدام كل الناس وأتحداك ؟
    قول لى المسلمين على أى أساس بيتبرأوا منى ؟ .. ليه يا وضيع ؟ .. هو انا كفرت ؟ .. هو انا أنكرت وجود الله ؟ .. أو أنكرت الأنبياء والرسل ؟ .. ولا أكون ما بعترفش بالصلاه والصوم والحج والزكاه والشهادتين ؟
    لكن إللى عايز أعيدوه وأكررهولك عشان التكرار بيفهم الحمار .. إنى صحيح لا أعترف برجل دين غير الأزهرين القدامى فقط .. إللى يقولوه .. أضرب له تعظيم سلام ؟ .. غيرهم بقى أى حد تانى .. لا أعترف بيه على الأطلاق .. لأنهم ناس مخرفتيه .. وبيألفوا دين طبقا لعقدهم النفسيه .. وأى فكر .. وبكرر كلمة فكر .. ليهم هيحاولوا يفرضوه .. ما لهوش عندى غير الجزمه .. وأعلى ما فى خيلك إنت وأم الشياطين وهما إركبوه وارموا نفسكم من فوق الخيل فى ترعة مجارى كمان ..
    ماهو انت برضه أهبل زى أم الشياطين بالضبط .. كلامك كلام واحد صايع وقاعد على مصطبه أو فى خماره ولا بيحشش فى غرزه .. أى والله العظيم إنت كلامك معناته كده فعلا 🙂
    إنت بتتكلم بأسلوب حاجه إسمها كلام مرسل وبس .. ما تعرفهاش دى حقرتك ؟ 🙂 .. بذمتك عمرك ما سمعتها ولا اتعلمتها ؟ .. يخربيييييييييييتك !!! دا عوضنا على الله فيكى يا مصر لما يكون فيها واحد زيك ! 🙂
    ثم .. اين الدليل على إنى علمانى ؟ مين حمار قالك كده .. علمانى إيه يا أهبل يالى ما بتفهم ولا عمرك راح تفهم ؟
    هو إنت تطول تبقى كعب جزمة واحد علمانى ؟ .. هو إنت أصلا فاهم يعنى إيه علمانى ؟ .. هو إنت حافظ لك كلمتين من السلفيين بتوعك بترددهم زى البغبغان وبس ؟ ……. روح جتك خيبه بنى أكتر منتا ههههههه آل علمانى آل .. يا شيخ روح شوف لك شغلانه تأكلك عيش بدل الجهل اللى انت فيه ده ..
    ثم يعنى إيه انى قلبى اسود ؟ .. وفين الدليل على إن قلبى اسود وضد مين ؟
    إيه يا فلحس الكلام العبيط اللى بتقوله ده ؟
    هو أمثالك مش هيكبروا بقى ويستخدموا نعمة العقل اللى ربنا ادهالهم دى ولو مره واحده فى حياتهم ؟
    هو إنت وأمثالك هتفضلوا أغبيه كده لما لأمتى بس عايز أعرف ؟ ….. فضحتونا الله يخرب بيوتكم ….. لعنة الله عليك وعليهم دنيا وآخره وتكونوا مع بعض فى كيس زباله واحد ولا اى داهيه تمحيكم من الوجود عشان البلد تنضف !
    وأخيرا ..
    أما جملتك اللى شبهك دى ( لسانك قذر لا ينضح الا بالعفانه ) ..
    لو كنت تملك ذره من العقل .. ولا أقل القليل من الذكاء .. ما كنت تقولها .. لأنك كان لازم تعرف بأنى هرد عليك وأقولك أمال الرقيب حط على كلامك نجوم ليه إلا إذا كنت انت كاتب كلام شكله أقذر وأعفن منك خلقتك . خسئت يا أهطل 🙂
    كفايه عليك كده .. أوم ياله نام بقى 🙂

  60. الي واحد من الناس 22/03/2011 09:39 -

    اذا كنت انا عره واحده فانت ابو العرر والحقراء الذين ساشهد عليهم يوم القيامه بالحقارة والوضاعه لان لسانك قذر لا ينضح الا بالعفانه الموجوده داخل قلبك الاسودلان المسلمين علي جميع طوائفهم يتبرأون منك ومن أمثالك العلمانيين المفضوحين

  61. ابراهيم نصر 22/03/2011 09:33 -

    م / علاء انا مش فاهم انتم ليه بتحاولوا تتهموا مجموعه من الناس تحت اي مسمي انهم جهله وسفله مع ان مفيش حد له وصايه علي حد انتم شايفين يا اما الناس كلها تاخد برايكم يا اما كل الناس تكون وحشه واحييك انك وصفت ناس مسلمين بانهم صم بكم عمي مثل الكفار لان هذا سيصب في ميزان سيئاتك ماحييت اتقوا الله ولا ترموا الناس بجهل فيصيبكم الجهل

  62. واحد من الناس 22/03/2011 08:05 -

    سريعا ..
    شكرا أخ سمير أنت فعلا قلت اسم مجاش فى بالى .. فعلا آنسه جر شكل يليق عليها .. شكرا لك .

    الأخت إيمان الحداد ………. لا تعليق على ملاحظتك اللى انا نفسى ما شفتهاش ولا اخدت بالى منها لأنى بالفعل ما كنتش كملت حدوتة ابل النوم اللى كاتباها أم الشياطين .. شكرا ملاحظتك .. ولعل الدواب منهم يفقهون .

    أما المهندس علاء فأشكرك على دعابتك اللطيفة وبالفعل هم كما تقول وانا بالفعل بحاول تكبير دماغى بس أخشى انهم يعتقدوا انهم على صواب فى شىء .. متشكرا جدا لكلماتك العذبة .

    وأخيرا فتحياتى لأسرة الموقع وبكرر طلبى يا ريت لم تيجى لى شتيمه ما تحطوش عليها نجوم ..
    انا ما بزعلشى من الشتايم .. ما هو طبيعى لما واحد صايع يقل ادبه على فى الشارع مش هرد عليه .. لأنى مش أد سفالته .. بس آدى كل الحكاية .. تحياتى لكم وخالص شكرى وتقديرى .

  63. واحد من الناس 22/03/2011 07:56 -

    أقول للمخفى صاحب عنوان الى واحد من الناس:
    الحمد لله الذى أمدنى بالعقل الواع والفكر المستنير مما ممكنى بوضع منافستو كاملا بعاليه يحتوى كل الإجابات كرد على سفاهات متوقعة قد تصدر من عضو جديد من أعضاء جمعية التوافه السلفية من أمثال حقرتك .. فعد إليها لتجد ما تشتاق اليه نفسك ويارب ما تكونش دابه وتكون بتفهم ..
    وكان الأجدر بك أن تنتبه وتتدبر وتعقل ما قلته من ايات دينك الثرية والتى من حلاوتها وعظمتها أضطر الرقيب لوضع النجوم عليها كى تكون شاهدة عليك أمام الناس عامة .. وأمثال جورج بوش خاصة لتكون له مبررا كى يعلنها حربا صليبية علينا ..
    خسئت أنت ومن تدافع عنهم يا عرة الأسلام والمسلمين .. وعزائى الوحيد لمصر أن بها من أمثالك وأمثال أم الشياطين .

  64. مهندس علاء 21/03/2011 18:56 -

    يا واحد من الناس يقول المثل السلف تلف والرد خساره وصحيح المثل يخص التعاملات الماديه فلو حولناه لتعاملات حوارية لسوف تجد ان حروف كلمة سلف هى نفس حروف كلمة سفل والأستلاف تعادل الأخذ وانت تأخذ من أهل السفل المهانة والرد أى إعادة الشىء لأصحابه خسارة وأنت ترد بأسلوبك العلمى العقلانى فى مواجهة أناس خلت طبيعتهم من أى وصف من أوصاف الآدمية وبالتالى فإن ردك عليهم خساره , هذه نصيحتى إليك لأنك مهما قلت لهم فهم صم بكم عمى فهم لا يعقلون ولا يعلمون ولا يفهمون . كبر دماغك يا رجل وارمى وراء ظهرك .

  65. الي واحد من الناس 21/03/2011 15:16 -

    يعني انت مش عجبك كل الكلام ده اقول لك علي حاجه انا فهمتها منك انت مش مسلم وداخل تعمل فتنه بين المسلمين واقول لك حاجه كمان الرد المناسب ليك ***** وبس ومفيش كلام تاني

  66. سمير 21/03/2011 11:07 -

    يا واحد من الناس خطأك الوحيد انك سميتها أم الشياطين يا حبيبى دى الآنسه جر شكل وانت الصادق . تحياتى لك

  67. إيمان الحداد 20/03/2011 10:18 -

    يادى المصيبه عليكى بدرى؟
    شوفوا الراجل بيقولها انه حاجج بيت الله بتعاندو وبتتريق عليه !
    حتى اللى حاجج عند ربنا فى الأراضى الحجازيه المباركه بتشككى فيه ؟
    روحى الله يلعنك يا مجنونه هو الفرقعات اللى بتهببيها وعامله بيها حريقه فى المنتدى دى بتسميها دفاع عن الدين ؟
    هو انتى حاسه انك ولية امر المسلمين فللى بتقوليه لازم يكون صح واللى ما يسمعوش يبقى غلط ؟
    ليه هو احنا بقينا حمير للدرجادى وما بنفهمشى وانتى اللى فاهمه ؟
    دا انتى اللى زيك فعلا مفروض يجيبوه ويشنقوه ويعلقوه على باب القلعه لأن اللى زيك ده جرثومه اصابت عقل المجتمع يجب التخلص منها .

  68. واحد من الناس 19/03/2011 09:28 -

    سريعا ..
    شكرا يا دكتور سعيد .. حاضر .. عموما انا عملت بنصيحة حضرتك .. وأنا والله غلبان وجسمى مش ضخم الجثه ولا حاجه .. بس عيبى إنى بفكر كتير ومفيش حاجه تعدى عليا الا ما لازم اعرف اصلها وفصلها .. ودى مشكلتى .. عموما أنا بشكر حضرتك ..

    أما الأخت نجوى الأعسر فأنا بشكرك على كلماتك الرقيقه .. وهديتك طبعا مقبوله إن شاء الله وبشكرك عليها لأنك اضافتى ليا هديه على ما عندى من هدايا مستعد أهدى إليكى منها .. شكرا جزيلا مديرتنا المحترمه 🙂

    وأقول للأخ المشاكس ..
    عزيزى .. لقد أوجزت فأنجزت .. وهذا بالفعل المطلوب من أجل أن ترضى عنا حضرة الشيخه كما سترضى عنا اليهود والنصارى حتى إييييييه ……… عقليتها 🙂 شكرا جزيلا كلماتك الشجيه ..

    وأخيرا شكرا خاص لأعظم موقع رأيته ينقل الرأى والرأى الآخر دون تحيز .. وهذا وسام على صدر أسرته ومشرفيه .. فشكرا لكم جميعا وربنا يوفقكم من أجل العدل والعدالة .. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

  69. واحد من الناس 19/03/2011 09:07 -

    يا ناس والله العظيم أنا اللى احترت فى السلفيه ام الشياطين دى وسفالتها وانحطاطها ؟
    أنا مش عارف هى عايزه تقول ايه بالضبط ؟
    طبعا ربنا يغفر لى انى سميتها كده .. انا بطلب الغفران لأن ربنا قال (( ولا تنابزوا بالألقاب بئس الأسم الفسوق بعد الإيمان )) ..
    وأنا واثق انه بإذنه هيغفر لى برحمته لأنه أعلم بأن الآية تنطبق على أم الشياطين قبل ما تنطبق عليا .. وهى ما تقدرش طبعا تكذب فى دى بالذات .. طبعا هى سلفيه لا تكذب ابدا وعارفه ان الكذب حرام وعارفه انها بدأت الأول بالتطاول ..
    لكن مش ده المهم ..
    المهم يا جماعه أم الشياطين .. فعلا وبكلامها تانى بتؤكد لى إنى رايى فيها صحيح ..
    مخها تخيييييين أوى أوى أوى ..
    أم الشياطين بينطبق عليها المثل القائل :
    وفسر الماء بعد الجهد بالأمبو 🙂 …… الله يخربيت شيطانك يا شيخه والله ضحكتينى ولو إنك هتزعلى منى لأنى شتمت الشيطان ههههههههههههه والله العظيم بضحك على كلامها وعقليتها ….. وعقلية السلفيين كلهم طبعا دى مش عايزه كلام .. بس اللى بيبكينى إن فيه من أمثالها كتير جدا فى مصر وهيجيبوا لنا التخلف من أوسع أبوابه ..
    يعنى قريب كده هنبقى كلنا من عيلة إبن لادن .. وهيبقى لنا كده يا سلام تنظيم قاعده زيه اد الدنيا .. عشان امريكا كل شويه تيجى تلسعنا على قفانا وبركاتك يا سلف !!!
    فأنا لما جعلت السواك كمثال .. كنت برد بيه كسؤال للتحدى لخرافات أمثال ام الشياطين .. عن جوهر قضية السواك ما بين التخلف والتحضر .. ومش عايز بقى اعيد لتالت مره اللى قلته قبل كده .. أووووف !! يا ساتر يا رب !!
    أم الشياطين يا عينى عليها ويا ولداها المسكينه .. هههههههههههههههههههه .. يا ناس حوشونى والله العظيم أنا ميت على نفسى من الضحك وانا بكتب هذا الكلام فمعلش أعذرونى ..
    المهم أم الشياطين مش عارف الحقيقه هى بتهرب من الأجابه كضعف .. ولا فعلا زى ما قلت ان مخها تخيين ؟؟؟؟
    الحقيقة مش عارف ! …. بس على الأرجح …. التانيه .. اصل الناس السلفيين دول ذكاؤهم ضعيف جدا .. عشان كده بيحفظوا حلو جدا ولا يفهموا .. دى مشكلتهم فعلا !
    الست بقى بدل ما تجاوب على سؤالى .. راحت جايبالى تذكرة داود الأنطاكى .. واللى عندى منها نسختين أصليتين .. وفضلت تنقل لى منها خواص السواك .. طب وانا عايز خواص السواك فى ايه ؟ طب منا رديت ومجاوب اجابه ضمنيه تلغى ان مخها يرص لى مواضيع الأنشا دى !!!
    عجبا يا الله !
    اقسم بالله ما كملت كلامها اللى كتبته .. لأنها مفيش فايده والله .. هما السلفيين دول كده .. والله العظيم ما بيفهموش .. تقول لهم ده صنم يا جماعه .. ده صنم مش تور .. ههههههههه … يقول لك وإيه يعنى برضه هنحلبه ..
    معلش بقى أنا بعتذر لمن يخصه الأمر .. هذه المره دى أنا بكتب كلام هجص كتير ومبهم وغير جوهرى .. لأنى أعمل إيه .. أنا وقفت أدام مرايتى أم الشياطين .. فلقيتها بتهجص .. وبالتأكيد هيطلع منى هجص مقابل هجصها ..
    بقولك إيه يامو الشياطين .. عشان أريحك وتريحينى .. خليكى يا حبيبتى على أد دوار بلدكم ولا مصطبة بيتكم واقعدى هناك براحتيييك طلعى عقدك النرجسيه على الفلاحين اللى فى بلدكم وبلاش تطلعيها عليا وحياة والدك 🙂
    أحسن أنا مش ناقص تطيريلى الشعريتين اللى باقيين فى القرعه بتاعتى !
    إنتى بس قوليلهم ريانى يا كرات مش يا فجل .. هيقولوا لبعض إهيييييه !!! شفت يا عويس ؟ شفتى يا بهانييييه ؟ ست الداعيه العالمه ست الشيخه بتقول إيه ؟
    بس إكديه .. أنا عارف إن ده اللى هيريحك بس بعيد عنى وحياة والدك .. سلام .. ألف بوسه زى الأخ اللى فوق ما بيقول .. ارحمينا بقى يا ساتر …. أوف … حد يفتح الشبابيك يا اخوانا نفسى مكتوم 🙂 !!!!!

  70. أيمن السيد 19/03/2011 08:37 -

    السلام على من اتبع الهدى
    أخوانى من المثقفين دينيا وحياتيا وعقائديا مرحبا بكم
    وأحب أن أبلغ عن مدى عدم اهتمامى لمن وصفهم الله بـ “لايشعرون” “لا يعلمون” “لا يفقهون”
    رغم أنهم فى نظر العامة مثقفون ومتكلمون لكنهم فى النهاية قال عنهم عز وجل أنهم لا يعلمون أنهم ليسوا مثقفون أو مفسدون أو غافلون
    هناك أناس لا تعلم لماذا قال لهم الله جل علاه أن اغسلوا أيديكم الى الرمفقين عندما تتوضئون بل كل الناس لا تعلم ورغم ذلك هم يفعلون
    هناك نساء وبنات لا تسلم على الرجال بيدها رغم أنها من الممكن أنها لا تعلم الا أن الله أمرها بذلك فهى تفعل
    هناك رجال يلتحون ويعلمون الدليل لكن لا يعلمون سبب الدليل أو فقه الدليل كما كل الناس لا تعلم لكنهم لأمر الله ينفذون
    وهؤلاء يقال عنهم الآتى : أننا عندما نكلمهم نجدهم فى قمة الغباء ولا يستطيعون الرد
    أنهم لا يعلمون لماذا يفعلون ما يفعلونه
    أنهم يتمسكون بهذه فقط ولا يتمسكون بأمور أخرى أهم
    أنهم محجبات ويسلمون على الرجال من خلال الجوانتى أنهم وأنهم وأنهم
    إذا نظرت الى هذه الفئات تجدهم يطبقون حرفيا بعض الأمور ويطبقون جملة فى بعض الأمور الأخرى ولا يطبقون فى بعض الأمور الباقية
    هل كل الناس تطبق حرفيا ما جاء فى كتاب الله ؟؟ وهل كلنا معصومون من الخطأ ؟؟
    ثم أن من فعل أمرا وأشتد فى تطبيقه بخلاف الأمور الأخرى فما المانع أنه قد قدره الله أن يمسك على أمر لعله يدخله الجنة بهذا
    كلامى فى الأعلى عن الذين “لايعلمون” “لا يشعرون” “لا يفقهون” مقصودا به أول رد فى هذه الصفحة ورد لواحدة مدرسة عندها اثنين من النساء الذين قالت عنهم أنهم ينتمون الى التيار السلفى !!
    وهذه الأخيرة “المدرسة” قد خلطت الأوراق لتثبت حجتها فكيف أن فتاة أو أمرأة تذهب للعرافين ويقال عنها سلفية ؟؟ هذا تضليل للرأى العام وإقناع الآخر بأن كل الفئات المسلمة أو المتمسكة باسلامها وتطبيقه أنما هى تيار سلفى ؟؟؟ ولا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
    أناشد كل أخوتى أن لا يردوا على هؤلاء الذين يعتقدون أنهم على صواب وهم أشد الناس عداوة لله ولرسوله وهم لا يشعرون ولا يعلمون وإذا علموا فلا يفقهون

  71. المشاكس 18/03/2011 19:26 -

    يا واحد من الناس انت مش فاهم هى عايزه منك ايه , هى عايزاك توطى على ايدها وتبوسها وتقول لها بركاتك يا ست الشيخه .
    هى كده مش هتغفر لك ابدا انك قللت من قدرها ومعترفتش بانها شيخه وداعيه وهى اللى معاها مفتاح باب الجنه .
    هى لا يهمها لا علم ولا دين ولا اخلاق ولا تحضر ولا اى حاجه من اللى انت معتقدها دى , لا.
    هى عايزاك ترسمها ادام الناس وتقولها انا جاهل وانتى عالمه يا ست الكل .
    انا تلميذك وانتى أستاذتى , شوبيكى لوبيكى انا ملكك وتحت رجلك وايديكى .
    اهى كده مش هتدخلك الجنه بقى يالا يا عم , أدينى نصحتك وقل لك السر وانت حر بقى .

  72. مسلمة والحمد الله 18/03/2011 15:55 -

    انا محتارة اريد ان اقول لا لتغير الدستور لأني اريد تغير افضل ولكن لا اريد تغير المادة رقم اثنين ولا ارضي بهذا فاريد ان اعرف قبل ان اقول رأي غدا في الدستور هل المادة رقم اثنين سوف تتغير ام لا لأن رأي وآراء الاخرون سوف تتوقف علي هذا ونحن نريد رئيس الجمهورية مسلم

  73. الله ينتقم منك يا واحد من شياطين الانس 18/03/2011 14:48 -

    واضح انك كثير الكلام لكن والله كل ما قلته لم يحرك لي ساكن وانا اذا كنت اكتب رد لك فهو من اجل الدفاع عن سنة رسول الله صلي الله عليه وسلم وليس ثارا لنفسي اولا انت تقول ولا اتكلم بلغة اوهام نبنيها علي كلام بعضه مغلوط ومجموع من احاديث غير صحيحة مضي عليها مئات السنين تخبط فيها من تخبط وفسر فيها وضده من فسر هذا يعني انك لاتؤمن بالاحاديث النبوية الشريفة او بمعني اصح بتؤمن باللي يعجبك ويوافق هواك وتطعن فيما لا يوافق هواك هي دي بئة اخلاق المسلم الحاجج بيت الله ومضحي مش عارفة بايه عايز تقول مضحي بايه يعني قولها ماانت نازل طالع بتغلط ما جتش علي دي يعني…مش عايزة اضيع وقت كتير معاك اغلط زي ماانت عايز وقول كل اللي في قلبك فكما قلت لك هذا النباح لايؤثر في السحاب عايزة اقولك يا ….مش عارفة والله انت ايه مهنتك بالظبط علشان اقدر اندهلك بيهامحتارة مش عارفة حداد ولا اللي بيسلك المجاري والله مش فارقة كتير عامة خلينا زي ماحنا نقول يااستاذ مجادل عايزة اقولك بئة يا استاذ مجادل ان لولا الاحاديث اللي فات عليها مئات السنين دي ما كناش عرفنا حاجات كتير جدا في ديننا وابسط مثال الصلاة ما عرفناش طريقة الصلاة غير من الاحاديث اللي حضرتك مش معترف ببعضهايا حاج انت بتقول ان في تلت حاجات المفكرين اللي عندهم عقل زي حضرتك كدة مختلفين عليهم وهما السواك واللحية والختان اولاالسواك:يعرف السواك بانه عود من اعواد شجرة الاراك له رائحة دائمة خاصةوطعم حراق لوجودمادة لها علاقة بالخردل وتنمو هذة الشجرةوتنمو هذة الشجرة في الاماكن الحارة والاستوائية ويوجد في طور سيناء والسودان وشرق الهند والسعودية وتشبه شجرةالاراك شجرة الرمان وهي دائمة الخضرة طوال فصول السنةوتكون الشجرة الواحدة مثل الغابة لكثرة اغصانها وازهارها صفراء مخضرة ولها ثمرة مثل حبة الحمص وهي تؤكل…..وروى عن السواك احاديث كثيرة منها”عن عائشة رضي الله عنها,ان رسول الله صلي الله عليه وسلمكان اذا دخل بيته يبدا بالسواك”رواه مسلم..”وعن ابي هريرة رضي الله عنه قال:قال رسول الله صلي الله عليه وسلم لولا ان اشق علي امتي لامرتكم بالسواك عند كل صلاة”متفق عليه…واما بالنسبةلما يحتويه السواك من الناحية العلمية يحتوي السواك علي مادةحمض التنيك ولهذة المادة تاثير مضاد للتعفنات كما انه يعد مطهرا وله استعمالات مشهورةضد نزيف الدم كما يطهر اللثة والاسنان كما ان به مادة من مشتقات الخردلوهذة المادة تساعد علي قتل الجراثيم…وتحتوي الياف السواك علي بيكربونات الصوديوم وهي المادة االمفضلة في تكوين معجون الاسنان (صناعيا)والتي اوصت بها جمعية طب الاسنان الامريكية(a.d.a)….يحتوي السواك علي مادة تمنع تسوس الاسنان وهي تتكون كيميائيا من الياف السليلوز وبعض الزيوت الطيارة وبه راتنج عطري ومركبات اخري…ومن الفوائد المكتشفة حديثا:افضل علاج وقائي لتسوس اسنان الاطفال لاحتوائه علي مادة الفلورايد…يزيل الصبغ والبقع لاحتوائه مادة الكلور …يبيض الاسنان لاحتوائة مادة السليكا…يحمي الاسنان من البكتيريا المسببة للتسوس لاحتوائة مادة الكبريت والمادة القلوية …يفيد في التام الجروح وشقوق اللثة وعلي نموها نموا سليما لاحتوائة مادة تراي مثيل امين وفيتامين ج… في نهاية كلامي احب اقول لدكتور سعيد ان استاذ مجادل مش خانقني ولا حاجحة هو صحيح يبان انه واحد كبير وضخم الجثة لكن للاسف منفوخ هوا يعني شكة دبوس هتفرقعه اما انت يا استاذ مجادل فانا متاكدة انك هاتجادل اما نشوف هاتغلط فية وتقول اية المرة دي

  74. نجوى الأعسر 18/03/2011 09:48 -

    انا هقولكم تجربتى مع السلفيين .
    أنا أعمل مديرة مدرسه خاصه وكان عندى اتنين مدامات موظفات من المتمسكات بما يسمى بالتيار السلفى . والأتنين فى التلاتينيات من عمرهم والأتنين متجوزين فى سن متأخره والأتنين فى اخر حرفين فى اسمهم (ان) ومشتركين فى حرف الياء الذى يقع رقم 2 فى اسميهما .
    واحده منهم معاها ليسانس ومنقبه وبتسلم على الرجاله بجوانتى بشكل عادى وما بتحرمش ده . لكنها تؤمن بالأعمال والسحر وتحضر مجالس من تسميهم بالشيخ فلان عشان يعرف لها مين اللى عامل لها عمل وهكذا من الكلام الفارغ اياه ده .
    وبتحب الشيخ حسان ويعقوب وآل بتذاكر عشان تبقى داعيه اسلاميه ولما تناقشها فى حاجه تحس انها كده مش عارفه تتكلم ولا تقول اى حاجه ولا هى فاهمه اى شىء فى الحياه , هى بس عندها ظروف خاصه مع جوزها كان الله فى عونها فبتعوض النقص ده فى الدين ودى المصيبه الكبرى ان اللى زى دى قد تسببت فى انتشار التخبط الدينى هذه الأيام .
    وبالتاكيد بتتسبب فى مشاكل عندما تناقش رؤيتها للأمور مع الآخرين وخاصة المعتدلين زى الأخ واحد من الناس .
    اما التانيه فمعها بكالوريس ومحجبه لكنها لا يمكن أن تسلم على الرجال اطلاقا . وعندها اصرار على كده وكأن الأسلام كله محصور فقط فى حتة السلام من عدمه دى بس .
    وعشان كده بتتسبب فى احراج الرجال عندما ترفض ان تمد يدها لهم فتتولد المشاكل والتداعيات .
    دى بقى هى التانيه لما تيجى تناقشها فى مبدأها ده تحس فيها بالغباء الشنيع فعلا , حقيقى والله تحس ان عقليتها مش مظبطه .
    المهم من الصدف الغريبه رغم ان دى من حته ودى من حته إلا إن الأتنين لما جم يولدوا رفضوا الولاده الطبيعيه آل إيه ؟ آل عشان الدكتور ما يشوفش عورتهم . وولدوا قيصرى . يعنى نفس الفكر ونفس العقليه تقريبا .
    المهم بقى لما اتسببوا لى فى مشاكل قلت لهم :
    اتفقتم على تخريب نعمة تولدوا منين
    واختلفتم فى جوهر تصوركم الغبى للدين
    رحوا جتكم خيبه فى عقلكم انتم الأتنين
    واديتهم استماره سته وعملت لهم اخلاء طرف بسرعه وطردتهم من المدرسه وفصلتهم فى ديسمبر اللى فات عشان ارتاح واريح الناس من مشاكلهم .
    لكن انا عايزه اركز على حته مهمه عشان ايضا اوضح شىء مهم .
    شوفوا بقى الفكر المتخلف بتاعهم وصل لفين ؟ لما يتعمدوا يولودوا قيصرى آل عشان الدكتور ما يشوفش عورتهم وهما كده بيخالفوا شرع ربنا وبيرتكبوا عمل محرم لأنهم ممكن يتعرضوا لمشاكل طبيه جراحية لا أول لها ولا آخر , وطبعا هنا فى مصر الدكاتره عايزه تنفذ رغبتهم عشان كل اللى يهمهم الفلوس وخلاص .
    لكن هذه الطريقه فى امريكا لابد وان يوقع سته اطباء على قرار يقضى بضرورة اجراء الولاده القيصرية بدل منالطبيعية حينما يجمعوا على ان الضرورة تقتضى بذلك .
    ولو حصل ان طبيب حاول ان يولد واحده ست فى السر يحاكم ويسجن .
    شايفين الناس المحترمه المتحضره اللى عمرهم 200 سنه فقط ازاى بيفهموا الصح ايه وازاى سبقونا كعرب ومسلمين بمستوى الاف السنين من التقدم والحضاره فوق حجارتنا ام 7000 سنه .
    ليه؟
    لأن عندهم مبادىء واخلاق فى دمهم وجزء من حياتهم ما يقدروش يعيشوا من غيرها وما لها دخل لا بالدين ولا بالسلف ولا بالتعنت الدينى ولا بالمظاهر الدينية الكدابه على الأطلاق .
    هذه القصة بس انا حبيت أهديها لواحد من الناس تاييدا لكلامه لأنى بصراحه معجبه باسلوبه وعاجبنى رؤيته للحياه .
    تسلم ياغالى .

  75. دكتور سعيد 18/03/2011 07:12 -

    حلمك على البنيه يا واحد من الناس ؟
    أنا بتخيلك واحد كبير وضخم الجثه زى اللى بنشوفهم فى حلقات المصارعه وقابض على رقبة البنت لغاية ما هتخنقها
    حرام عليك يا راجل واضح انك راجل كبير ودى أد بنتك ولا حاجه .
    هى بتقولك انها بتدافع عن الدين وده شىء كويس ولما تقولك انهم علماء ماشى مش مشكله ده تفكيرها فوت ليها يا سيدى .
    دى مثلا هتلاقيها بتاعة 20 او 25 سنه وبتفكيرها ده يوم ما يضربه الدم مش هتزيد عن 27 او 28 سنه .
    معلش خف عليها شويه . شكرا

  76. احمدالحينى 17/03/2011 15:54 -

    مصركانت فرعونية نعم ثم قبطية تم جاء عمر بن العاص وفتحت مصر واصبحت اسلامية ولن تكون غير ذلك ومرحبا با لشهادة فى سبيل الله وان المادة الثانية لا تتغير حتى لو طارت رؤس من طالب بتغيرها ولا يكلفنا ذلك الا اسمى درجات الاخرة وهى الشهادة فى سبيل الله

  77. واحد من الناس 17/03/2011 15:46 -

    رساله إلى كل عاقل ..
    أو هو مجرد سؤال أو استفسار ..
    أو هى مجرد مناظرة عما هو مكتوبا بيدى ومسجلا بعاليه وليس كلاما صوتيا مضى فى مهب الرياح يحتمل الصواب او الخطاء .. أو القول من عدمه .. وذلك منذ أول تعليق كتبته أنا .. وما تبعه من ردود بعض السفلاء الذين نافسوا أحقر المخلوقات واشرسها غدرا وخيانة وغباء .. من خلال أسلوبهم الفج الوضيع .. فتابعوا معى الرد على مخفية الأسم والهوية .. المدعوه أم الشياطين كما اسميتها أنا .. وبعد أن أسمتنى هى بالشيطان .. وما أستطيع تسميتها سوى بغير ذلك .. فتابعوا معى الرد على كلامها نقطة بنقطة .. ليس إهتماما بها .. ولكن كى أفضح عورة فكرها وفكر أمثالها العقيم .. واثبت بما لا يدع مجالا للشك .. بأنى على حق تماما فيما أقوله عن أمثال هذه الفئة النرجسية الضالة .. والتى لا يهمها من الأمر أولا وأخيرا سوى مجدها الشخصى .. مستعرضيين بزفات كاذبة ليس من وراءها سوى الفتن والوقيعة بين المسلمين وبعضهم .. قبل المسلمين وأى أديان أخرى .. ومهما تسببوا فى خراب ودمار الديار .. متخذين من كلمات سفيهة .. مثل هذا سنى .. وهذا شيعى .. وهذا علمانى .. وهذا كافر .. وهذا زنديق .. وأنا هنا لا أتكلم تحديدا عن أم الشياطين .. إنما عنها وعنهم كلهم .. متخذين هذه الأوصاف ستارا لعقليتهم المؤسسة على زمن العصر الحجرى .. فهم جميعا أس الفساد فى الأرض عموما .. وفى مصرنا الحبيبة خصوصا .. وها أنا أرد على وقاحتها :

    تقول أم الشياطين :
    ممكن اعرف ليه بتغلط فية انا ماغلطتش فيك ولا قولتلك اي لفظ بذئ ذي اللي انت قولتهولي
    الرد :
    لم يخرج من لسانى لفظ ينطبق عليه وصف بذىء .. إلا إذا كان مخك محدود الفكر .. وليس لديه القدرة على الرد .. فتلجأى إلى إتهامى بما ليس فى ..
    أما ردودى فعندما يلمزنى شخص ويصفنى بالشيطان الأنسى .. أليس هذا غلط فى حقى ؟
    وهل هو قاض أو ممثل إدعاء حتى يخول لنفسه توجيه الأتهام لشخصى .. ثم الحكم على ؟
    وهل لو أردت الرد عليه .. فأليس من حقى حرية الرد بما يحلو لى من أسلوب .. تماما كما اباح لنفسه إختيار أسلوبه فى الهجوم بحرية ؟

    تقول أم الشياطين :
    لكن انا مش هارد عليك لان ادبي واحترامي اللي انا متربية عليه ما يسمحليش اني انزل من نفسي علشان ابقي علي نفس درجة واحد زيك
    الرد :
    لا أظن إنك مؤدبه ولا متربيه .. لأنه :
    إذا ترى ذلك .. فأنا مرآتك التى ترين صورتك فيها .. فكما تتحدثين إلى.. فبنفس أسلوبك أتحدث إليكى.. هذا أولا ..
    أما ثانيا .. والله كلامى مكتوب فحين قرأتيه .. فلم يكن امامك سوى ثلاث خيارات :
    الأول .. أن تتحاورى معى بأدب .. هذا إذا كنتى صحيح متربيه زى ما بتقولى .. وبالتالى فأنا سأرد عليكى بنفس أدبك بل واكثر .. ودليلى على ذلك ما يوجد بعاليه مما كتبته أنا ردا على بعض الناس بأدب جم لأنهم حقا مؤدبين ومتربيين وليسوا مثلك .. ومنهم على سبيل المثال الأخت صاحبة الأسم يوزر .
    الثانى .. أن تردى على بإلة أدب كما تفعلين الآن .. وبالتالى فسأرد عليكى بنفس قلة أدبك وليس بأكثر ..
    الثالث .. أن تتجاهلى كلامى نهائيا .. وذلك كان أفضل للجهلة أمثالك لأنكى يالكى من مسكينة ستكونين بين فكى الكماشة .. فك مرض النرجسية التى تعيشين فيه وهمها بأنك مدافعة عن الدين كما تدعى .. وفك ضعفك وحيرتك أمام حجتى ومنطقى ..

    تقول أم الشياطين :
    عامة بكرر شكري وامتناني ليك لكن انا مش مسامحاك وذي ما قولتلك قبل كدة موعدنا علي القنطرة ولا دي كمان تخلف !
    الرد :
    لا يا أم الشياطين .. هذا ليس تخلف .. وليس حقيقة .. فالحقيقة أنكى تجهلين أن القنطرة عند الله هى قريبة من باب الجنة .. وهى لتصفية ما تبقى من خلاف بين أخوين مسلمين متحابين متفاهمان .. قدر الله أن يدخلهما الجنة .. أما ما بينى وبينك فليس كذلك .. وإنما هو إعتداء على من ظالمة مثلك .. ومن حقى أن أرد عليها .. وبإذن الله أنا متوعد بالرد دائما .. وفى الآخرة سوف نقف أنا وأنتى أمام الله المنتقم الجبار يوم العرض عليه .. ليفصل بيننا .. والحكم له وليس لكى .. وليس للسلفيين .. بس يبقى ذاكرى كويس عشان تعرفى إيه هى القنطره !!! يا بتاعة المناظره 🙂

    تقول أم الشياطين :
    احب اعرفك اني واثقة جدا من تحضري واحترامي وثقافتي ياريت بس تخلي في كلامك اي دليل علي انك متحضر ومحترم
    الرد :
    تحضرك واحترامك عنوانه أن تصفينى بشيطان الأنس .. وتحضرك وأحترامك دليله أن تعنونى كلامك بقلة أدب وتدعى عليا وتقولى الله ينتقم منك يا واحد من الشياطين .. وتحضرك واحترامك أن تسقطى على صفة المجادل .. وتحضرك وإحترامك أن تسقطى على صفة الشيعى .. وكل هذا متى ؟ .. فى أول مداخله منك لى ولم يكن قد حدث بيننا أى جدال يدفعك لهذه الوقاحة الصادرة من واحده مصابه بعقدة نقص .
    أما تحضرى وأحترامى أنا .. فأنا أتكلم بلغة الواقع التى هى أبلغ دليل على صدق كلامى لأنها مرئية بالعين ومسموعه بالأذن .. ولا أتكلم بلغة أوهام نبنيها على كلام بعضه مغلوط ومجموع من أحاديث غير صحيحة مضى عليها مئات السنين تخبط فيها من تخبط وفسر فيها وضده من فسر .. أنا أتكلم بلغة واحد زائد واحد يساوى اتنين .. أنا أتكلم بلغة يا أبيض يا اسود .. أما اللون الرمادى بتاع السلفيين الهبل اللى زيك عشان يمسكوا العصايه من النص ده ويقولوا إن كلامهم صح بالعافيه وعنوه واللى مش هيسمعهم هيروح النار .. فده مش عندى .. ده عندكم انتوا بس

    تقول أم الشياطين :
    اسلوبك في الكلام تافه لايحمل اي مغزي سوي الغلط والسب
    الرد :
    لما أنا الذى قد فتحت وتحديت على الأقل فى ثلاثة مواضيع .. وهما :
    السواك .. واللحيه .. والختان .. ثلاثة مواضيع جلست فيها مع أناس حاروا فيهم .. ويريدون فيها الحقيقة .. وتسمى كلامى بتافه ..
    أمال بقى إنتى يامو كلام مليان فين مواضيعك اللى ممكن تتناقش يا من تسقطين تفاهة وسفاهة عقلك وجهلك على ؟
    أما قلة الأدب فهى منك ومن كل السلفيين ومن المدافعين عنهم من أمثالك لأنكم جميعا أجهل من حيوان لا يعرف إلا طريق الدار للدوار .

    تقول أم الشياطين :
    انا اشك انك واخد كورس في الافاظ البذيئة
    الرد :
    ههههههه .. ليكن ..
    بس من بعض ما عندكم يا بذيئه هانم .. ومن جاور أم الشياطين إنكوى بسفالتها !

    تقول أم الشياطين :
    تحضر ايه يا استاذ اللي انت بتتكلم عنه!!ليه اسلوبك متناقض كدة دة دليل انك مش قادر حتي تمثل التحضر والاحترام
    الرد :
    أنا لا أجد أى تناقض فى كلامى .. واللى يجيب منادى ينادى ويبحث عنه لما يلاقيه يقولى ..
    بل العكس .. ههههه .. التناقض هذا أول صفة من صفات السلفيين ..
    أما تحضرى فهو مبنى على تحضر المحاور .. فمثلا .. إنتى قليلة الأدب .. مش معقول أبقى أنا معاكى مؤدب ..
    دا كده أبقى مجنون وغير متحضر فعلا ..
    لكن لو إنتى إنسانه متربيه وبنت ناس ومهذبه .. سوف تجدين منى أرقى أنواع التحضر وأفضل منك كمان ..
    وبعدين يا سيتى علمينى انتى وورينا بقى فين تحضرك ده ؟
    يا ريت بس تورينى حاجه واحده من بين طفح المجارى اللى طالع ريحته تزكم الأنوف منك ده ..
    والله العظيم واشهد الناس جميعا .. أنا مستعد اتعلم منك التحضر والأدب والأحترام .. لكن فين هو ده يامو الشياطين هانم ؟
    يامو الشياطين إنتى بينطبق عليكى المثل القائل : فاقد الشىء لا يعطيه 🙂 .. فياريت ما تتكلميش عن التحضر وحياة السلف المغفلين بتوعك 🙂

    تقول أم الشياطين :
    لكن انا فعلا اللي غلطانة اني عرضت علي واحد زيك المناظرة وانا اشك انه يعرف يعني ايه مناظرة اساسا…انت حتي ما جاوبتش علي سؤالي وده دليل علي انك متسرع وما فيش عندك اي حاجة تعرف ترد بيها غير السب…
    الرد :
    ههههههههه .. إنى أضحك .. إنى أضحك .. إنى اضحك !
    أمر مضحك والله العظيم ..
    أنا بقالى اسابيع بكتب هنا وبقول رأيى .. وقلت مرارا وتكرارا إنى بتحدى أى من يرد على أسئلتى ..
    وما ليقتش الرد غير بالسباب والشتايم .. إللى هو تخصص السلفيين اللى زيك ..
    جايه بقى انتى النهارده ياللى لسه داخله هنا من كام يوم وبتنطحى زى الدابه على طول كده .. لا جرس ولا انذار ولا ضابط ولا رابط .. جايه تقوللى ( ما جاوبتش علي سؤالي ) ؟
    أنا مش فاهم إنتى صحيح بنى آدمه بتفهم ؟
    إنتى عندك كام سنه يا شاطره ؟
    إنتى شكلك كده مش طبيعى .. وفيه وراكى حاجه !
    إنتى مريضه نفسيا ولا حاجه ؟
    فين يا بنتى سؤالك اللى انا ما جاوبتش عليه ؟ ……. هههههه …. الله يخرب بيت شيطانك يامو الشياطين ؟
    طيب انا بس عايز أريحك وأريح امثالك ..
    إيه هو السؤاااااااال ؟
    هل انا شيعى ولا سنى ؟
    هو ده السؤال بتاع حضرة جناب الهايفه اللى زى حضرتك ؟
    خلاص يا نونو ……… ما تزعليش …… أنا هجاوبك ….. حااااااااااااضر …..
    عايزه تعرفى الأجابة بقى يختى ؟
    أنا لا أعترف ….. لا بشيعى ….. ولا أعترف بسنى .. أنا قلت قبل كده .. وبكرر .. يمكن تكونى اتعميتى فى عينيكى ولا اتلطشتى فى مخك وما فهمتيش أو ما شوفتيش :
    أنا مسلم .. مؤمن بالأنبياء والرسل والكتب السماوية .. موحد بالله .. حاجج بيت الله ومضحى كمان مش عايز بقى فى دى أقول مضحى بإيه ..
    خلاص ارتاحتى يا ننوسه 🙂
    ماشى ياختى .. ربنا يكملك بعقلك !

    تقول أم الشياطين :
    ياستاذ انت مش كاتب في تعليقاتك اي حاجة تستحق المناظرة اساسا
    انت مش كاتب غير كلام مستفز ليس له معني سوي انك تمتلك حقد دفين للسلفيين والسنيين علي حد سواء
    الرد :
    ماشى يا أم الشياطين .. إنتى كلامك مكرر وبتعيديه كتير ليه كده وتخلينى أضطر للأعاده أنا كمان ؟
    عموما مش مشكله .. التكرار بيفكر الحمار ..
    أنا اتكلمت على الأقل فى 3 مواضيع .. إيه هما ياللى الظاهر مخك كده ومش ولابد ؟
    السواااااااك .. اللحيااااااااه .. الختاااااااااااان ..
    خلاص ..
    ال 3 مواضيع دول عليهم فعلا خلاف حاد بين الناس العاقله اللى بتفكر .. وبين السلفيين أصحاب الفكر الغبى المتحجر اللى حضرتك بتنتمى اليهم ..
    إيه بقى إللى إنتى عايزاه يستحق المناظرااااااه ؟
    اتكلم فى نقاب العفاريت مثلا ؟
    ولا أتكلم فى ان ارباح البنوك ربا حسب قول الأغبياء ؟
    ولا أتكلم فى ضرورة الصلاة فى المسجد ؟ .. ولا عايزانى أناظرك فى ايه بالضبط يامو الشياطييييين ؟
    دانتى خلتيها زفت وطين ؟
    ماشى .. شاورى بس على اللى عايزانى اناقشه بس مع حد محترم مش معاكى طبعا وأنا أناقشه .. وقسما بالله العظيم لو ما اعرف .. لنا منسحب ومعلن انى لا اعرف .. بنظرية قد افتى من قال لا اعرف ..
    أصل انا مش سلفى نرجسى يعنى زى منتى عارفه ..
    أنا انسان مفكرررررررر .. ولست متحجر ..
    إنما بقى كلامك العبيط بأن كلامى مستفز .. ده حاجه من اتنين .. يا اما برد على حد وده من حقى .. يا اما مخك التخين صور لك ذلك .. وأخيرا ما أذانى أحد من السلفيين حتى أحقد عليهم يا مريضة العقل !

    تقول أم الشياطين :
    وتستعمل الافاظ البذيئة لتفعل بها كلامك وليس لديك اي دليل علي صدق كلامك لا من كتاب ولا من سنةاذا لما ذا تتكلم وانت جاهل ؟لتثير الفتنة
    الرد :
    ربنا يشفيكى يام الشياطين .. يا متناقضه ..
    معنى كلامك ( وليس لديك اي دليل علي صدق كلامك لا من كتاب ولا من سنة ) .. إذن فيه مواضيع أهه أنا اتكلمت فيها وبتعترفى بيها أهه.. أمال ليه بتنكرى ؟
    وبعدين انا جاهل .. ماشى ليكى حق .. ما هو كل سلفى هيستيرى من أمثالك بيخول لنفسه الحكم على الآخرين ..
    خلاص عمل نفسه سيدنا جبريل .. ولا نبى مرسل .. فهقولك إيه بقى يا حضرة السيده عائشه ولا السيده خديجه .. ربنا ما يحرمك من الهبل 🙂
    وبعدين انا بثير الفتنه بين مين ومين ؟
    مفيش بقى الا إذا كنتى انتى والسلفيين عايزه تفرضوا فكركم علينا .. وحاسه ان كلامى آرش ملحتكم .. وهيقوض مجهودكم .. ودا اللى قالقك وقالئهم ..
    أحب أقولك .. دا بعدكم يا سلفيين .. دا بخلع عينك وعينهم .. مفيش حد هيسمع كلامكم .. ولا هيصدقكم .. ولا هيتبعكم يا رموز التردى البشرى ..
    أما بذائه وما أدراك فأنا رديت وكفانا شر بذائتك يا سلفيه هانم ..

    تقول أم الشياطين :
    وتصنع لنفسك اتموسفير من الضجة يا استاذ مجادل فلتهداء نفسك وليطمئن قلبك
    الرد :
    ها ها ها هاىىىى ..
    هو أنا محمد حسان ومتجوز 3 نسوان ؟
    هو انا حيلتى 4 ولا 5 مليون جنيه زيه عشان افتح قناه اعمل لنفسى فيها اتموسفير على حساب حول عقول الناس يا هابله هانم ؟
    دنا غلباااااااااااااااان .. جتك خيبه فى عقلك اكتر مانتى 🙂

    تقول أم الشياطين :
    فكما قلت لك لن يؤثر فينا هذا النباح
    الرد :
    يااااه .. كتر ألف خيرك يا شيخه .. أخيرا ! 🙂 .. هذه المره رقتينى .. من شيطان خبيث يوقع الفتنة والعداوة والبغضاء بين الناس .. إلى كلب وفى يحرس ويدافع عن الدار والشجر والحضر .. مثل ما أكثرهم من أمثالك وامثال يعقوب والجوينى وغيرهم 🙂

    تقول أم الشياطين :
    وهذاالكلام لا اواري به جهلي كما تتدعي انت والدليل انني لازلت ادعوك للمناظرة الجادة والمحترمة اذا كنت تقدر علي ذلك!وهذه ليست دعوة للحوار معك بل هي من اجل ان ادافع عن ديني وعن علمائي الافاضل والحمد لله امتلك من العلم الكثير الكثير واستطيع ان اناظر الفا من امثالك لذلك اكرر عليك السؤال رغم انني شبه متاكدة من اجابته لكن لا اريد ان اصدر حكما وهمياعلي احد فهذا ليس من اخلاقيياريت تجاوب بصراحةواترك هذة الشعارات الكاذبة التي تتخفي ورائها
    الرد :
    أنا تحدثت عن ثلاثة مواضيع سابقين كما قلت .. مفيش حد قدر يحاور فيهم .. ولا هيقدر .. لأنه فعلا معندوش لا حجه لا منطق ..
    أما دعوتك للحوار معى من أجل الدفاع عن دينك فى مواجهتى .. فهذه إعادة لسفالة لا أسكت عليها .. لأن دينى الذى اتحدث بإسمه .. هو دين الأسلام الذى نزل فى القرآن من عند الله عز وجل على يد نبينا الكريم صلى الله عليه وسلم .. أما ما تدعينه بدينك .. فهو اشبه بدين البهائية .. لأنه مؤسس على أفكار اسيادك يعقوب وإخوانه .. ربنا ينتقم منك ومنهم لأنهم شوهوه وابعدوه تماما عن العقل ..
    أما العلماء الذين أعترف بهم كاصحاب العلم الأسلامى الصحيح .. فهم القدامى من الأزهر الذى بلغ عمره أكثر من ألف عام .. وليسوا حاملى شهادة صحافه واعلام كحسان .. وليسوا من العربجيه والميكانيكية الذين اعتادوا الأستنطاع فى المساجد بحجة الدعوه .. وجميعهم هم اسيادك وعلماؤك أنتى وحدك وليس انا ولا أعترف بهم ..
    أنا علماااااائى ألأزهريين القدامى فقط ..
    أما كونك تمتلكى من العلم الكثير .. فهذا مرة أخرى يؤكد صدق نظريتى فى أمثالك .. أنكى مريضه بداء الغرور النرجسى .. وأنا لا استطيع أن أزعم بماذا أمتلك وماذا لا أمتلك من العلم .. لكنى أزعم أنى أمتلك أهم شىء فى حياتى منذ طفولتى وإلى يوم مماتى .. ألا وهو الفكر العاقل المتحضر .. ولييس الفكر الناقل المتحجر ..
    ومن هنا .. فإننى لست مريضا بداء الغرور النرجسى المطلق مثلك ..
    أما باقى كلامك فهو مجرد خزعبلات تافهة قد يكون الرد فيها مكرر أو هى مجرد جزء من رابش كلامك الأهوج .
    وأخيرا ..
    أتقدم بخالص الأسف لموقع مصريات بسبب إطالتى .. فأعذرونى .. أننى قد عاهدت الله .. على مقاومة الفكر الرجعى التكفيرى والمتخلف .. ولست أنا وحدى .. بل غالبية الشعب إن لم يكن كله .. وأنظروا إلى ثورته على النت كيف هى عندما أخرجوا قاتل السادات بإسم الدفاع عن الدين عبود الزمر من المعتقل .. والذى كان قاتلا منذ ثلاثين عاما .. واليوم يسميه البلهاء بالشيخ السلفى عبود الزمر ..
    وحين كتبت فى أحد تعليقاتى فى جريدة الأهرام ذات يوم مدافعا ليس عن عبود بشكل دينى .. وانما كشخص قضى عقوبته ومن حقه الحرية .. إستويت سباب وشتائم من كل المعلقين تقريبا .. وحجتهم أن عبود سلفى مجرم فكيف أدافع عن رمز سلفى قتل زعيما من أعظم الزعماء وهو أنور السادات .. فسامحونى يا أسرة ومشرفى الموقع .. إنه صراع الفكر والفكر الآخر .

  78. الله ينتقم منك يا واحد من شياطين الانس 16/03/2011 14:43 -

    ممكن اعرف ليه بتغلط فية انا ماغلطتش فيك ولا قولتلك اي لفظ بذئ ذي اللي انت قولتهولي لكن انا مش هارد عليك لان ادبي واحترامي اللي انا متربية عليه ما يسمحليش اني انزل من نفسي علشان ابقي علي نفس درجة واحد زيك عامة بكرر شكري وامتناني ليك لكن انا مش مسامحاك وذي ما قولتلك قبل كدة موعدنا علي القنطرةولا دي كمان تخلف !احب اعرفك اني واثقة جدا من تحضري واحترامي وثقافتي ياريت بس تخلي في كلامك اي دليل علي انك متحضر ومحترم اسلوبك في الكلام تافه لايحمل اي مغزي سوي الغلط والسب انا اشك انك واخد كورس في الافاظ البذيئة تحضر ايه يا استاذ اللي انت بتتكلم عنه!!ليه اسلوبك متناقض كدة دة دليل انك مش قادر حتي تمثل التحضر والاحترام لكن انا فعلا اللي غلطانة اني عرضت علي واحد زيك المناظرة وانا اشك انه يعرف يعني ايه مناظرة اساسا…انت حتي ما جاوبتش علي سؤالي وده دليل علي انك متسرع وما فيش عندك اي حاجة تعرف ترد بيها غير السب… ياستاذ انت مش كاتب في تعليقاتك اي حاجة تستحق المناظرة اساساانت مش كاتب غير كلام مستفز ليس له معني سوي انك تمتلك حقد دفين للسلفيين والسنيين علي حد سواءوتستعمل الافاظ البذيئة لتفعل بها كلامك وليس لديك اي دليل علي صدق كلامك لا من كتاب ولا من سنةاذا لما ذا تتكلم وانت جاهل ؟لتثير الفتنة وتصنع لنفسك اتموسفير من الضجة يا استاذ مجادل فلتهداء نفسك وليطمئن قلبك فكما قلت لك لن يؤثر فينا هذا النباح وهذاالكلام لا اواري به جهلي كما تتدعي انت والدليل انني لازلت ادعوك للمناظرة الجادة والمحترمة اذا كنت تقدر علي ذلك!وهذه ليست دعوة للحوار معك بل هي من اجل ان ادافع عن ديني وعن علمائي الافاضل والحمد لله امتلك من العلم الكثير الكثير واستطيع ان اناظر الفا من امثالك لذلك اكرر عليك السؤال رغم انني شبه متاكدة من اجابته لكن لا اريد ان اصدر حكما وهمياعلي احد فهذا ليس من اخلاقيياريت تجاوب بصراحةواترك هذة الشعارات الكاذبة التي تتخفي ورائها

  79. ابن الاسكندرية 15/03/2011 21:17 -

    نعم للتعديل الدستوري لا لدستور جديد هذا شعار من يريد الاستقرار للبلد
    اولا : نظرا لان التعديل الدستوري لبي كثيرا من مطالب الثورة و هي التي تحدد مدة الرئاسة و عدم تقيد المرشح لشخص بقوانين يضعها الرئيس لنفسه و الغاء حالة الطوارئ و قانون الارهاب
    ثانيا : لضمان عدم المساس بالمادة الثانية التي تنص علي ان المصدر الاساسي للتشريع هي الشريعة الاسلامية وعدم الالتفاف حول هذا البند واثارته
    ثالثا : عدم الاطالة بالمدة المحددة لترشيح رئيس الجمهورية و مجلس الشعب و الشوري و تجنب الفتن و الحوادث التي تنشب من بلطجية النظام السابق وغيره من مدمني الاجرام
    حفظ الله مصر و اهلها من السوء ان شاء الله

  80. واحد من الناس 15/03/2011 12:13 -

    خامسا عايز اقول لكل اللى بيشتمونى .. وإللى مش عاجبهم كلامى .. أنا إلى الآن لم أتكلم أبدا عن فضايح عقلية السلفيين .. أنا فقط بتكلم عن تكتيك الحوار فقط ..
    أنا لدى أشياءا .. والله العظيم منها ما أحيانا يصل إلى فضايح يندى لها الجبين .. ومش عايز اقولها حفاظا على جوهر دينى أمام أعداؤه ..
    فأرجوكم بقى ما تستفزونيش .
    وأخيرا يا أيها الأغبياء يا مرضى بعقد النقص ..
    الشعب المصرى عن بكرة ابيه يلفظكم .. ويرفضكم رفضا باتا .. وتابعوا الصحافة والأعلام وهى تتحدث عن الدستور والحكومة القادمة .. هذا ان كان لديكم أقل قدر من الثقافة والأطلاع .. جتكم خيبه فى عقلكم اكتر ما انتم 🙂

  81. واحد من الناس 15/03/2011 12:09 -

    رابعا : أما الشلق عقيمة الفهم أم مخ تخين إللى اشعر بكلامها وكأنها واقفه على باب كرخانه وبتلمزنى بالشيطان وبتدعى على .. وأنا أولا برد عليها الدعاء وبقولها إنتى إللى ربنا ينتقم منك ومن اللى ما عرفوا يربوكى يا عديمة الأخلاق والدين .. تانى .. يا عديمة الأخلاق والدين .. تالت .. يا عديمة الأخلاق والديييييين .. لأن واضح جهلك بأنك بتعوضيه فى هذا الكلام العقيم ..
    أنا كلامى واضح فوق وتحديت بيه الجميع ومحدش قدر يرد عليا حتى الان وبتحداكى وبتحداهم من زمان ان يردوا عليه وبكرر تحديا ليكم جميعا وبأؤكد ..
    أما حوار بينى وبينك .. فأنا لا أتحاور إلا مع ناس متحضره ومحترمه ..
    فيوم أن تثقى فى نفسك بأنك انسانه محترمه ومتحضره ولا تنتمى لعالم الدراويش .. يبقى تعالى وأنا أحاورك ..
    غير كده انا لن اعيرك اهتمام وكفايه انك بتضحكى على كلامى وكتر الف خيرك وخير السلفيين انهم من كترهم مش مخليينى ابطل ضحك عليكم ليل نهار .

  82. واحد من الناس 15/03/2011 12:07 -

    ثالثا اما سيمسيم إللى بيتكلم على المراء الباطل .. فأمره ليس غريبا .. لأنه معروف عن هذه النوعية التى حين تقع فى ورطه .. ولا يستطيعون أن يجيبون عن شىء فماذا يفعلون ؟
    إنهم يلوذون إلى وصف من يخالفهم بالجهل مثلا .. فيقولون والذين إذا خاطبهم الجاهلون قالوا ………… الخ
    وأحيانا يسمونه بالمراء الباطل .. وكما قلت أنت ايضا مثل ( ولو جادلنى الأحمق لغلبنى ) .. ههههه .. يا سلااااام .. كأنك تتحدث عن آيه جاءت فى القرآن .. وأصبح كل من هب ودب يحفظ له كلمتين يسقطهم على إللى ما يعجبوش .
    وأنا مش عاجبك عشان أنا كللللل كلامى إللى فات واضح ومشروح ومثبوت .. إنما كلامك إنت إللى لا يعدو عن أنه مجرد موضوع انشاء تكتبه فى كراسه فى الفصل عشان الأبله تصححهولك هههههه وتعطيك عشره على عشره ونجمه .. جتك خيبه بنى 🙂

  83. واحد من الناس 15/03/2011 12:05 -

    ثانيا الأخ أحمد اللى بيوصفنى بالتخلف وبيقوللى أتعلم دينى كى أتكلم .. طب يا أخى أنا إنسان أفصل ما بين التقدم وما بين قل محضثتن بضعاااااه .. وقل بيضعاااااه دلااااالاه .. وقل دلاالاة فى النننننناااااار ..
    هناك فرق بين الأتنين وأنا ولله الحمد فاهم ذلك أحسن منك ومن مليون من أمثالك حتى تتهمنى بالتخلف اللى انا دايما بتكلم عنه وبتهم امثالك من السلفيين بيه .. وإن كان لابد فلا تتهم بالتخلف أحد سوى السلف .. وبينهم فارق بسيط هى حرفى الهاء والسين أما الباقى هههههه فهو هو لف , لف .. ولف يعنى اللف والدوران حول المواضيع من أجل محاولة الأقناع .
    أما تعلمى لدينى فلله الحمد أنا أعرفه كويس جدا وأحسن بقى من ذوى اللحى الطويله والجلباب الأبيض والترح النسائية التى تتوج رؤوسهم .. فمعلش .. خليك يا خويا فى حالك ووفر نصيحتك ربما تعالج بيها جهلك اللى انت وامثالك فيه متنجسين بيه ده.

  84. واحد من الناس 15/03/2011 12:01 -

    أولا أقول للمتأذى من السلف رغم بالفعل انك لا تدافع عنى ولكنى أشكر فيك عقلك الناضج والواعى والفاهم للفارق ما بين الدين الإسلامى الذى أنزله الله عز وجل دين عقل وفهم لكل المسلمين وما بين التخلف الذى يعيشه هؤلاء السلفيين الشلق وكأنهم هم الذين صاغوه أو أصنعوه أو أنزلوه أو إمتلكوه ويريدون أن يفرضوا علينا تخلفهم عنوة تحت ستاره .. واقول لهم بعينكم يا من تكفرونا وتكفرون المجتمع خسئتم وخسىء كل ما يلقب نفسه بسلفى إعتقادا منه أنه فخرا له وما هو سوى بغبغان يردد وينقل ولا يفهم ولا يعقل .. فاليموتوا بغيظهم .. وإنى لهم ولا رجعة عن سحقهم مهما سبوا ومهما عابوا ومهما شتموا فهذه هى لغتهم لأنهم يا لا حسرتهم لا حول ولا قوة لهم بهذا 🙂

  85. واحد بحب المصريين 14/03/2011 13:29 -

    لن يقبل اي كان تغيير المادة الثانية من الدستور لانه و بكل بساطة الغالبية الساحقة التي تعيش على ارض مصر مسلمة و بنفس الوقت تفعيل الانظمة التي تضمن حرية و حقوق الفئات الاخرى دون ان يكون هناك اي تجاوز لقانون او نظام او خرق دستوري لكن السؤال المهم هو لماذا تتم اثارة هذة النقطة الان و في احرج منعطفات الامة المصرية لماذا و من يثيرها هذا ما يجب ان نبحث عنة و نحاربة و نجتثه من جذورة

  86. لقد كنت أريد أن اكتب تعليقا فى البداية على الخبر وهو أننا نريد حملة التوقيع على اعلى مستوى من الانتشار وتصل إلى كل فرد فى البلد حتى لا نحرم نحن فى الصعيد أو فى أماكننا البعيدة من حق المشاركة الإيجابية وبعدما أجهدت من قراءة الشخص اللى كل ما يتكلم يقول ان مش فاضى والواضح انه فاضى جداا لأنه جالس فقط أأمام الكمبيوتر للمراء بالاطل وعنده طول نفس شديد وبيقولك انكم مش هتقدروا عليه لأنه عنده عقل وانتو عقلكم مش قده فمش هتعرفوا تجاروه وهو معاه حق لأن سيدنا على بن أبى طالب قال لو جادلنى العالم لغلبته ولو جادلنى الأحمق لغلبنى فهذا الشخص الذى يتهم الشيخ حسان وإخوانه بالتخلف لا يستحق الرد عليه أصلا دا ضايع يا اخواناوأضرب لكم مثل قاله الشيخ أبو اسحق الحوينى انه جاءه رجل قد سبته امرأته وضربته بالحذاء وأهانته وأهله بكل السبل وهو ذهب ليسأل هل حرام عليه إذا طلقها ايكون قد ظلمها فرد عليه فضيلة الشيخ لا ازاى اوعى طلقها يا راجل عيب عليك أهو دا كدة مش فاهم جاحة دا غلبان دا الواحد يزعل عليه مش منه وربنا يهدى العاصى دا انا عمالة اضحك من طول نفسه فى المراء رغم ان الحق واضح

  87. احمد 13/03/2011 19:17 -

    الى المتخلف الذى لا يعرف من هم السلف يذهب يتعلم اولا دينه ثم يتكلم

  88. متأذى من أخلاق السلف 13/03/2011 10:44 -

    الأخ الحفيد بعد التحيه : الأخت يوزر فتحت لى عينى على كلامك , إيه اللى انت بتقوله ده ؟
    ايه ندق عنقك ده ؟
    ما تخليك يا اخى انت واللى زيك محترمين شويه !
    هو اللى يختلف معاك فى الرأى يندق عنقه ؟
    يعنى انا لو قلت لك اكتر من اللى بيقوله واحد من الناس تقولى يندق عنقى ؟
    هو ده الأسلام بتاعك ؟ هو ده الدين الصحيح بتاعك ؟ هو الرسول عليه الصلاة والسلام يا اخى كان بقى بيدق عنق حد ؟
    دا اللى راح له وقاله ءإذن لى أزنى ما دقش عنقه ,اخده باللين والهواده , وإنت عامللى قاضى ووكيل نيابه .
    يا شيخ روح انت اللى زيك !
    ده بدل ما تشجع الغير مسلمين على تيسير دخول الأسلام تقوم تشتغل إرهابى فى الموقع ؟
    هو انت بتثبت بقى كلام اللى بيقولوا بان الإسلام قام بحد السيف ؟
    انا شايف ان واحد من الناس بيقول رايه وهو حر فيه وانا ماليش دعوه بكلامه صح ولا غلط عشان محدش يقول انى متعاطف معاه ولا حاجه , لكن له مطلق الحريه ان يقول رايه فى فكر معين حسب ما يتراءى له .
    لكن أنا شخصيا لا يمكن أن اقبل هذا عن نفسى ولو حصل معايا مش هسيبك حتى ارد الصاع ميت صاع .
    احترموا نفسكم يا اخى وخليكوا بقى متحضرين شويه . وانا مش بدافع عن واحد من الناس ولا اعرفه ولا حاجه بس يكفينى انى ما لاقيتش فى كلامه لفظ قذر زى جملة يندق عنقه ده ! وبعدين يا اخى بلاها سلف , وخلينا نتكلم كده بصراحه . هما عملوا ايه يعنى السلف ؟ ولا هببوا إيه للبلد ؟ ما هم موجودين فعلا ومتلقحين على الأرصفه وف المساجد ونشاطهم ظاهر فى الكلام والخطب الرنانه من حوالى 30 سنه !
    عملوا إيه يعنى السلفيين ؟
    قسما بالله جابوا الفساد للبلد والبلد جابوها ورا وضيعوها !
    يا اخى دا الفساد ما إنتشرشى إلا من يوم ما ظهروا .
    يا اخى بلا سلف بلا نيله بقى كفايه فتن وتواقيع بين الناس وبعضها !
    دنتوا حاجه غريبه اوى !
    دنتوا فعلا عندكم شعور بعقدة نقص فظيعه!

  89. الى واحد من الناس لك كل التحية والشكر وهزا حقق عليا كأخ مسلم او أحد خلق اللة لك سيدى الفاضل جزيل شكرى وأحترامى لشخصك الكريم 000000يسسسسسسسر

  90. بلعقل كدة مش ممكن يكون عدد المسلمين أغلبيةويفكرو يلغو المادة الثانية من الدستور يعنى اكيد انشاء اللة مش هيتلغى الموضوع الثانى اية لازمة ان يكون الرئيس من ابوين مصريين وغير متزوج بأجنبية ليييييية يعنى ما كان حسنى مصرى أبا عن جدو مسلم وموحد بربنا00000 وزلنا وطفحنا الدم واستعبدنا وسرق امالنا واموالنا اللهم ولى من يصلح

  91. الله ينتقم منك يا واحد من شياطين الانس 12/03/2011 20:31 -

    انت غلطت في كل السلفيين انا عن نفسي بشكرك جدا علي الحسنات اللي انت عمال تديهالي بصفتي سلفية وافتخر بذلك واجل كل العلماء السلفيين اقول لك ان موعدنا علي القنطرة ليس معي فقط بل مع كل سلفي غلطت فيه ليقتص منك وياخد من حسناتك دة لو كان عندك حسنات اساسا علي فكرة انت ممكن تغير لقبك وتخليه المجادل يا استاذ مجادل ان اكرمكم عند الله اتقاكم لو مستعد للمناظرة بالادلة والبراهين والاحداث انا علي اتم الاستعداد لكي اثبت لك انك علي خطاء كبير وعلي العموم احب اقولك اننا مسلمين اما بالنسبة للسلفية والسنة والاخوان فكل هذه هي قنوات تصب في نهر الاسلام كلنا مسلمين وستظل راية الاسلام تخفق في سماء مصرنا الحبيبة ولن يؤثر فيها هذا النباح ومرة ثانية اعرض عليك المناظرة الجادة المحترمة اذا كنت تقدر علي ذلك رغم انني لا املك الكثير من الوقت الاانني سادافع عن الدعوة السلفية والسلفيين فاقبالي علي هذه المناظرة ليس اهتماما بكلامك او انني تاثرت بما تقوله لالالا فانا اكبر من ذلك بكثير فانا لا استطيع ان اتمالك نفسي من الضحك من هذا الكلام التافة العقيم ولكنني سارئف بحالك واناظرك اذا كنت تقدر يا استاذ مجادل لكن دعني اسالك سؤال هل انت شيعي ياريت تجاوب بصراحة حتي تكون المناظرة جادة اكرر لك شكري وامتناني لك علي هذه الحسنات الكثيرة باين عليك كريم

  92. ابن الاسكندرية 12/03/2011 17:07 -

    لن نقبل بتعديل او الغاء المادة الثانية مهما تحدث الجاهلون

  93. بعيدا عن السلفية أو الأخوان أو أى فئة كان و كمصرى فقط أقول لا ولا ولا لتغير المادة الثانية من الدستور

  94. الى كل الناسسسسسسس ارجوكم النظافةفى كل حاجة فى كلامكم وملابسكم فى المظهر والجوهر ما ينفعش تكون ملتزم وهدومك وكلامك رث ولا ينفع تكونى منتقبه وصوتك عالى وهندامك قزر وسلوك المتبرجة ومظهرها ارقى واجمل منك لازم نعيد النظر شوية فى سلوكياتنا وياريت نعمل شوية بلدين الاقل نظافة الثياب والكلالالالالالام

  95. انتو فين ياناس من يوم 10\3 مفيش حد خالص ولاانا جيت ماشيتكو وياريت بلاش تتلككو لبعض والشتايم اللى ملهاش لازمة عيب كدة لازم يكون فية احترام يعنى ما ينفعش يا اللى مسمى نفسك الحفيد تتطاول بهزا الشكل على اى حد مهما كان فليس من لم يرحم صغيرنا ويوقر كبيرنا وكل واحد حر فى راءية ويا فرحتى كل شوية نقول عايزين ديمقراطية طب ازاى وكل واحد متشبص انة هو اللى صح لازم يكون فية حوار وتبادل للاراء بسعة صدر وحب بلاش اللة يبارك لكم الانشقااااااااااااااااااااااااااق

  96. واحد من الناس 11/03/2011 14:23 -

    الأخت الفاضلة yosr التى وجهت إلى رسالتها .. تحياتى لكى وبعد :
    فقد قرأت رسالتك بكل إهتمام وبدقه شديدة باحثا كعادتى عن تسربات قد تكون قد تغلغلت بين السطور لأستطلع معانيها كى يمكننى أن أعلق عليها .. لكنى ولله الحمد قرأت فيكى الصدق والأمانة فى العرض الواضح الصريح .. والأهم من كل ذلك .. أنكى إنسانه غاية فى الأحترام .. وتعلمى معناه وتقدريه وتنفذيه ..
    وأود أن أشكرك شكرا جزيلا على روحك الجميلة تجاهى كأنسانه ضمن عدد قليل جدا هو الذى يعرف كلمة الحق .. التى دائما ما تكون فى ثنايا الضمير وليست جاهزة فى خزينة مدفع رشاش اللسان ..
    وأحب أن أطمأنك على تماما .. أننى إنسان ولله الحمد قوى جدا .. مقاتلا رابط الجأش .. لا أهاب شىء .. سندى وسلاحى وظهرى هو إيمانى الحقيقى بالله عز وجل .. وهم كما ترين فى ردودهم على هم اشبه ليسوا بالفراخ المترنحة من الذبح فقط .. بل أشبه بخفافيش الظلام التى أفقدها الله نعمة الخاصية الرادارية فضلت الطريق ..
    هم كما ترين .. لا حول ولا قوة لهم إلا بالسباب والشتائم .. وكما ترين أيضا جوهر ردى عليهم أنى دائما متقبل سبابهم وشتائمهم ولعناتهم بمنتهى التسامح اللهم تهكمى على فكرهم فقط .. بس بترجاهم أن يردوا على واحده من أسئلتى .. حتى أشعر بأنهم مسلمون !!
    والله إنى اشك فيهم أن يكونوا مسلمين .. لأن الأمر غاية فى الخطوره .. حين يكون أمثال هؤلاء الغوغاء يتحدثوا عن الأسلام بأسمنا وكأننا كلنا كمسلمين غجر وهمج وغوغاء مثلهم .. ولا استطيع أن أخفى عليكى ولا على أحد .. أنه رغم كل ما قلته فى هذه السطور .. إلا أن قلبى ينزف دما .. حزنا على الأسلام والمسلمين ..
    فالأسلام يا أختاه غير موجود بدون مسلمين .. تماما كالفيلم السينيمائى المعروض لا تريه أبدا بغير شاشة نظيفة وناعمة ونقية وناصعة البياض ..
    والفرق بين سينما وأخرى طالما نسخة الفيلم واحده .. هى الشاشة التى حسب نقائها يظهر فيها جمال الفيلم ..
    فكذلك الفرق بين مسلم وآخر .. هو شاشة العقل .. التى يعرض عليها الدين الأسلامى الحنيف .. فإن كان العقل زنخا كعقل هؤلاء .. فلا ترى من الأسلام وخاصة فى نظر الغرباء عنه .. سوى أنه دين تخلف ورجعية .. وهكذا كما تعلمى ما يقوله عنا الغرب وأوربا الذين سبقونا فى التقدم والحضارة ألاف السنين .. دون أن نسمعهم يتحدثون ليل نهار عن الدين .
    وعندما تكون شاشة عقل المسلم نقية يسيرة ومفكرة .. فتظهر الأسلام أمام الغرباء بأنه أحلى وافضل واجمل الأديان .. وكما تعلمى كم من كانوا على أديان أخرى وخاصة فى الغرب .. قد دخلوا الأسلام ..
    عموما .. أشكرك أختاه مرة أخرى على رقيك وتحضرك الناااااادر ……. جدا جدا …. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
    واحد من الناس ..

  97. المحامى 11/03/2011 10:18 -

    انا احمد المحامى
    لقد قررت ان ابذل قصارى جهدى لاكون هنا المدافع عن الاخ واحد من الناس ليس لان اكون ضد احد ولكن لاننا فعلا فى حاجه الى ان يكثر الله من امثاله كى نتقدم وهذه حقيقة انا اؤمن بها فاقول :
    لصاحب رسالة شىء مثير / للحق انا لا اعرفك ولا اعرف واحد من الناس لكن إن كنت تتحدث عن الفتنة فأنت واحد من أوائل اسباب وئد الفتنة بهذا الأسلوب .
    اما صاحب رسالة الى واحد من الناس / ايضا اكرر لا اعرفك ولا اعرفه لكنها كلمة الحق ان واحد من الناس راجل محترم وكلامه منطقى وعاقل جدا وليس كما تقول وقد يكون وآسف فى هذه الجملة ان تكون انت الذى تحتاج الى أن تتعلم كيفية الأحترام وادب الحوار لان واضح ان نجوم الرقيب تشهد عليك . مره تانيه بكرر اسفى .
    اما ابن الأسكندرية / ايضا أنت تصف واحد من الناس بانه فاشل طب ايه المانع انك تورينا انت نجاحك وتواجهه بنفس منطقه ؟ , هو حضرتك ما حيلتكش غير فاشل ونيله ومش عارف ايه ؟
    هذا ليس تحضر على الاطلاق .
    الأخ العظيم واحد من الناس /
    يا ريت توقف التعامل مع بعض الناس ولو بشكل مؤقت حتى يتعلموا الأخلاق وادب الحوار .
    حقيقى انا معجب بيك جدا يا واحد من الناس يابن الناس .
    بقول لحضرتك ايه :
    انا فاتح مكتب محامى . ما تيجى تشتغل معايا والله اكون سعيد بيك جدا .
    سلام سعادتك .

أضف تعليقاً